Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Tenet – Recenze – 90%

Tenet – Recenze – 90%

MGR FP 001 master rev 1
MGR FP 001 master rev 1
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Některé fil­my reži­sé­ra a sce­náris­ty Christophera Nolana, zejmé­na Memento, Počátek, InterstellarDunkerk, si růz­ný­mi způ­so­by pohrá­va­jí s vní­má­ním času a vyža­du­jí pře­mýš­le­ní nad jejich nara­tiv­ně kom­pli­ko­va­nou struk­tu­rou a dějo­vou návaz­nos­tí. Špionážní sci-fi thriller Tenetnení jiný – je nut­né u něj sou­stav­ně držet pozor­nost, zachy­tit kaž­dý dia­log a vší­mat si nej­růz­něj­ších drob­nos­tí, při­čemž vzhle­dem ke kulo­met­né­mu dáv­ko­vá­ní infor­ma­cí a nepo­le­vu­jí­cí­mu tem­pu snad ani není mož­né chy­tit vše pod­stat­né hned napo­pr­vé. Což je sice poně­kud ome­zu­jí­cí, leč na kva­li­tách to sním­ku nijak neu­bí­rá.

Tenet – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment


Tenet je záro­veň z pří­bě­ho­vé­ho hle­dis­ka ješ­tě slo­ži­těj­ší než kte­rý­ko­li z oněch výše zmí­ně­ných fil­mů. Divákovi nic moc nevy­svět­lu­je, a když už, tak vět­ši­nou za pocho­du. Je fas­ci­nu­jí­cí, vizi­o­nář­ský, vypra­věč­sky revo­luč­ní a nepří­liš podob­ný čemu­ko­li dal­ší­mu. Svým způ­so­bem jde s tro­chou nad­sáz­ky o odváž­ný fil­mo­vý expe­ri­ment s dvou­setmi­li­o­no­vým roz­poč­tem. Dějově je zce­la uni­kát­ní – kdy­bych ho měl k něče­mu vzdá­le­ně při­po­dob­nit, tak ke kom­bi­na­ci fil­mu Deja Vu od Tonyho Scotta s Happy EndemOldřicha Lipského spo­lu se sci-fi Primer a s něko­li­ka nověj­ší­mi bon­dov­ka­mi.

Hlavním hrdi­nou je jaký­si super-tajný agent nezná­mé­ho jmé­na a s nezná­mou his­to­rií (John David Washington), kte­rý se ve spo­lu­prá­ci s jiným agen­tem (Robert Pattinson) sna­ží dostat na kobyl­ku rus­ké­mu obchod­ní­ko­vi se zbra­ně­mi (Kenneth Branagh), v čemž mu pomá­há i v man­žel­ství trpí­cí obchod­ní­ko­va žena (Elizabeth Debicki). Což je v pod­sta­tě cel­kem jed­no­du­chá záplet­ka, kte­rou nicmé­ně ozvlášt­ňu­je cha­rak­ter oněch zbra­ní, kte­ré mají „inverz­ní ent­ro­pii“, což v pra­xi zna­me­ná, že pro ně čas ply­ne obrá­ce­ně. Tento motiv je násled­ně vyna­lé­za­vě zúro­čen k mno­ha efekt­ním scé­nám a je neu­stá­le obo­ha­co­ván o nové a netu­še­né mož­nos­ti vyu­ži­tí, díky čemuž film neu­stá­le gra­du­je až do znač­ně nepřed­ví­da­tel­ných roz­mě­rů a kon­stant­ně se tím i zeslo­ži­ťu­je, při­čemž se ale záro­veň méně a méně zabý­vá vysvět­lo­vá­ním toho, co se na plát­ně vlast­ně ode­hrá­vá, jak by to mělo být chá­pá­no a čeho by bylo dob­ré si vší­mat.

Kromě toho Tenet prak­tic­ky igno­ru­je otáz­ky jak a proč, což je však výho­da, neb ona tech­no­lo­gie na inver­zi ent­ro­pie je samo­zřej­mě tech­no­lo­gií magic­kou, ope­ru­jí­cí na bázi spe­ku­la­tiv­ní fyzi­ky. O jejím půvo­du nebo fun­go­vá­ní tak naštěs­tí pad­ne jen pár let­mých zmí­nek a podrob­nos­ti se pře­jdou – pod­stat­né totiž je, jak ji hrdi­no­vé fil­mu vyu­ži­jí ke svým cílům a jak s ní bude sní­mek nadá­le pra­co­vat ve vyprá­vě­ní. Jde v pod­sta­tě o atrak­ci, kte­rá vytvá­ří pro své posta­vy a jejich činy nesko­na­le nápa­di­té, pod­nět­né a vizu­ál­ně atrak­tiv­ní pro­stře­dí, kte­ré půso­bí smys­lu­pl­ně a uvě­ři­tel­ně, aniž by se při­tom nějak zvlášť do hloub­ky zkou­ma­ly všech­ny efek­ty, jichž by se teo­re­tic­ky dalo uží­vá­ním této tech­no­lo­gie dosáh­nout.

Tenet – Recenze

Základem v Nolanově vyprá­vě­ní je tudíž ten­to­krát urči­tý druh ces­to­vá­ní časem a také vní­má­ní při­ro­ze­né­ho toku času z růz­ných per­spek­tiv, což má za násle­dek mimo jiné to, že někte­ré čás­ti pří­bě­hu uvi­dí­te dva­krát, ale jed­nou nor­mál­ně a poslé­ze pozpát­ku. Leckteré scé­ny mohou půso­bit vel­mi zvlášt­ně a neu­cho­pi­tel­ně a pořád­ný smy­sl dosta­nou až napo­dru­hé. Sem tam je tře­ba něja­ká scé­na pozpát­ku, ale nevšim­ne­te si toho, a dojde vám to až o něko­lik desí­tek minut poz­dě­ji. Nejpozoruhodnější jsou ty pasá­že, v nichž běží čas záro­veň popře­du i poza­du v rám­ci jed­no­ho zábě­ru, a kte­ré si pří­mo říka­jí o něja­ké detail­ní ana­lý­zy. A to ješ­tě zda­le­ka není konec.

Součástí jsou pocho­pi­tel­ně i časo­vé para­do­xy, jimiž se ale film zabý­vá jen do té míry, že se o nich hlav­ní hrdi­no­vé v jed­nu chví­li baví a roze­bí­ra­jí jejich nesmy­sl­nost. Tenet se roz­hod­ně ani nesna­ží odpo­ví­dat na všech­ny otáz­ky a vždy vysvět­lí jen tolik, kolik je nezbyt­ně nut­né pro fun­go­vá­ní pří­bě­hu a vyprá­vě­cí­ho kon­cep­tu. Někdy v prv­ní půl­ho­di­ně dostá­vá jed­na z postav instruk­táž ve sty­lu „Nezkoušej to pocho­pit, snaž se to cítit,“ což lze v zása­dě inter­pre­to­vat i jako dopo­ru­če­ní pro divá­ka, byť do jis­té míry spor­né (zvlášť u fil­mu, jenž vyža­du­je neu­stá­lou sou­stře­dě­nost). Snaha rozu­mo­vě pocho­pit a přes­ně vědět, co se kdy sta­lo a jak, je tudíž doce­la výzvou, nicmé­ně číst film pou­ze intu­i­tiv­ně a na bázi fyzic­ké­ho pro­žit­ku (pod­po­ře­né­ho hlav­ně inten­ziv­ní zvu­ko­vou a hudeb­ní slož­kou a rea­lis­tic­ky nasní­ma­nou akcí) je pocho­pi­tel­ně také mož­né.

Opakované zhléd­nu­tí fil­mu v tom­to pří­pa­dě dost prav­dě­po­dob­ně dopo­mů­že k lep­ší ori­en­ta­ci v dějo­vé návaz­nos­ti, pocho­pe­ní význa­mu urči­tých dia­lo­gů a hlad­ší­mu vzá­jem­né­mu zapad­nu­tí leckterých scén do sebe. I tak by ale mož­ná bylo fajn, kdy­by časem zas něja­cí nad­šen­ci v inter­ne­to­vých dis­ku­zích zpra­co­va­li pří­běh Tenetu v pře­hled­né info­gra­fi­ce s časo­vou osou, jako tomu bylo tře­ba u výše zmí­ně­né­ho Primeru (kde se také ces­to­va­lo v čase a jehož názna­ko­vá vypra­věč­ská struk­tu­ra plná výpus­tek též neda­la divá­kům nic zadar­mo).

Tenet – Recenze

Pokud jde o řeme­sl­nou strán­ku věci a fil­mař­skou rea­li­za­ci ambi­ci­óz­ní autor­ské vize, tak Christopher Nolan opět před­vá­dí režij­ní a sce­náris­tic­ké mis­trov­ství. Vymyslet a odvy­prá­vět takhle slo­ži­tý pří­běh s tako­vou grá­cií, jen s mini­mem nut­ných infor­ma­cí, a i tak povět­ši­nou rela­tiv­ně pře­hled­ně, je čin hod­ný génia. Nolan skvě­le vede her­ce, akč­ní scé­ny má pre­ciz­ně a do detai­lu pro­myš­le­né, kaž­dý záběr má své opod­stat­ně­ní, kaž­dá rekvi­zi­ta svou funk­ci a kaž­dá věta svůj význam – ani vte­ři­na není navíc, sní­mek má kon­zis­tent­ní hbi­tý ryt­mus, výbor­ně drží pohro­ma­dě a v mno­ha pasá­žích nene­chá vydech­nout. Jen opro­ti před­cho­zím Nolanovým fil­mům, kte­ré moh­ly být v někte­rých pří­pa­dech ozna­čo­vá­ny za poně­kud chlad­né kon­struk­ty, je u Tenetu tatáž výt­ka o něco zaslou­že­něj­ší, což je dáno pře­de­vším pra­cí s posta­va­mi.

Ani čirá fas­ci­na­ce tech­nic­kým a vypra­věč­ským zpra­co­vá­ním fil­mu totiž ten­to­krát neza­kry­je ten fakt, že Nolan vytvá­ří i emo­ce mecha­nic­ky, niko­li od srd­ce a v důsled­ku empa­tie se svý­mi hrdi­ny. Hlavní muž­ské posta­vy jsou od začát­ku do kon­ce doko­na­lí agen­ti, za všech okol­nos­tí pro­fe­si­o­nál­ní a nepo­chy­bu­jí­cí stro­je na úspěš­né plně­ní misí, o nichž se však nedo­zví­te o moc víc, než jaký je jejich oblí­be­ný nápoj. Hlavní zápor­nou posta­vu zas defi­nu­jí pou­ze její sobec­ké cíle a psy­cho­pa­tic­ká potře­ba všech­ny ovlá­dat a udr­žo­vat tak svou moc (mír­ně pře­hrá­va­jí­cí Branagh je nád­her­ně démo­nic­ký). V kon­tras­tu pro­ti nim pak sto­jí hlav­ní žen­ská hrdin­ka, moti­vo­va­ná nao­pak výhrad­ně jen emo­tiv­ní­mi mateř­ský­mi pudy ke své­mu syn­ko­vi, s nimiž se při­po­mí­ná i ve chví­lích, kdy se hra­je o pře­ži­tí veš­ke­ré­ho lid­stva, což bohu­žel vyzní­vá v kon­tex­tu jinak veskr­ze ultra-seriózního a kom­plex­ně napsa­né­ho fil­mu poně­kud banál­ně a neob­rat­ně.

Tenet – Recenze

U někte­rých pasá­ží je zas mož­né odhad­nout urči­té aspek­ty děje dlou­ho dopře­du (ačko­li to je pře­váž­ně způ­so­be­no tím, že Nolan záměr­ně kon­fron­tu­je hrdi­ny s výje­vy z budou­cí­ho dění), jiné sek­ven­ce pře­de­vším z dru­hé polo­vi­ny fil­mu mají pro změ­nu ten­den­ci zahl­tit divá­ky pře­mí­rou nej­růz­něj­ších pod­ně­tů a expe­ri­men­tů s ply­nu­tím času. Byť má však Tenet mnoh­dy ten­den­ci balan­co­vat na hra­ně cel­ko­vé sro­zu­mi­tel­nos­ti, tak nikdy nesklouz­ne do cha­o­tic­ké­ho nepře­hled­né­ho zmat­ku (byť při­zná­vám, že ke kon­ci mi přes­to asi ne všech­no docvaklo). Ale pokud by chtěl jít Christopher Nolan se svou zjev­nou obli­bou v kom­pli­ko­va­ných pří­bě­zích s ori­gi­nál­ní­mi vypra­věč­ský­mi kon­cep­ty ješ­tě o tro­chu dál, tak už by to bylo roz­hod­ně za hra­nou a napácha­lo by se tím prav­dě­po­dob­ně víc ško­dy než užit­ku.

Oproti někte­rým z před­cho­zích Nolanových fil­mů má Tenet k doko­na­los­ti pořád dale­ko, ale i tak je obdi­vu­hod­ný a napros­to skvost­ný. Akorát je potře­ba počí­tat s tím, že je vyčer­pá­va­jí­cí, divác­ky nároč­ný a prav­dě­po­dob­ně ve vás zane­chá otáz­ky a nejis­to­tu. Je to jeden z těch fil­mů, o nichž bys­te si mys­le­li, kdy­by vám o nich někdo vyprá­věl, že je není mož­né nato­čit. Christopher Nolan to doká­zal s napros­tou pre­ciz­nos­tí a fil­mař­skou bra­vu­rou, kte­rá z Tenetu činí jed­nu z nej­vět­ších fil­mo­vých udá­los­tí toho­to roku.

Pokud vám ale před­cho­zí Nolanovy fil­my nejsou po chu­ti a pova­žu­je­te je za zby­teč­ně kom­pli­ko­va­né pře­chyt­ra­lé hříč­ky, tak Tenet roz­hod­ně není nic pro vás.


Podívejte se na hodnocení Tenet na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátku
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou Arjonou
18. srpna 2025Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou ArjonouDva manželské páry a jedno společné dilema – vztah už nefunguje jako dřív a každý z partnerů možná touží po něčem jiném. Myšlenka otevřeného vztahu rozvíří jejich přátelství i jistoty, které doposud vnímali jako pevné. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sweet Revenge - Jason Voorhees se vrací
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident Evilu
11. srpna 2025Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident EviluKdyž se diváci ve středu večer sešli v pražském Edison Filmhubu na místní premiéře filmu Hodina zmizení, dostalo se jim více než jen pohledu na nejnovější hororový snímek režiséra Zacha Creggera. Sám režisér neohlášeně vstoupil na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů roku
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitou
7. srpna 2025Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitouLetošní léto mám poměrně dost nabité, co se týče různých kulturních akcí, dovolených i filmových premiér. Dnes jsem byla vyslána hned na dvě novinářské projekce – tou druhou, o které pojednává tato recenze, byl dokumentární snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho Nielsena
6. srpna 2025Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho NielsenaKdyž chceš být dobrý polda, musíš pít spoustu kafe, jíst mraky kalorických jídel, mluvit na podezřelé co nejdrsnějším hlasem a moc se nepárat s tím, co si myslí tvoji nadřízení. Přesně tím se řídí poručík Frank Drebin…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hurikán Katrina: Závod s časem
3. srpna 2025Hurikán Katrina: Závod s časemLetos uplyne přesně 20 let od největší nejen přírodní, ale zejména lidské katastrofy, jež postihla jih Spojených států v oblasti New Orleans. A právě nyní máme možnost prostřednictvím dokumentárního seriálu "Hurikán Katrina: Závod s časem" vysílaným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
The Life of Chuck - Nová adaptace Stephena Kinga, která si zaslouží pozornost
2. srpna 2025The Life of Chuck - Nová adaptace Stephena Kinga, která si zaslouží pozornostFilm The Life of Chuck pojednává o třech kapitolách ze života obyčejného muže jménem Charles Krantz (Cody Flanagan/Benjamin Palak/Jacob Tremblay/Tom Hiddleston), které jsou vyprávěné reverzní chronologií...  Film The Life of Chuck vyhrál minulé září diváckou cenu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Legendární bába ožívá na velkém plátně jako Kořenový vězeň
31. července 2025Legendární bába ožívá na velkém plátně jako Kořenový vězeňAni ne rok po ukončení crowdfundingové kampaně na podporu vzniku tohoto audiovizuálního díla vstupuje celovečerní hraný film o legendárním virálu „bába pod kořenem“ do vybraných kin. V popisu kampaně tvůrci mimo jiné uvádějí: „Naším cílem však…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vrať mi ji - Z youtuberů jsou hororoví mistři
30. července 2025Vrať mi ji - Z youtuberů jsou hororoví mistřiPo tragické události se nevidomá dívka Piper (Sora Wong) a její starší bratr Andy (Billy Barratt) ocitají v péči nové pěstounky Laury (Sally Hawkins), která žije v odlehlém domě společně s chlapcem Oliverem (Jonah Wren Phillips).…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Posedlá kontrolou
28. července 2025Posedlá kontrolouFilm "Posedlá kontrolou" má sice nálepku horor, ale o klasický horor se nejedná, neboť hrůzostrašných pasáží je tu velmi poskrovnu, ale o to víc vybízí k dalšímu zamyšlení se nad zjištěním mrazivé skutečnosti o tom, jak…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v Česku
28. července 2025Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v ČeskuVietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 5,06199 s | počet dotazů: 243 | paměť: 38552 KB. | 25.08.2025 - 01:38:36