Jeden z dílů populární herní série s hrdinkou, která je víc obchodní značkou, než postavou ze hry. Vydáte se s ní za dalším dobrodružstvím?
Svého pomyslného vrcholu dosáhla série Tomb Raider v roce 1997, kdy byla vydána hra Tomb Raider 2. Od tohoto památného data šla kvalita dolů, a to s každým dílem stále víc. Vzpomeňme si neúspěch Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft z roku 1998, jehož osud sdílel i další Tomb Raider: The Last Revelation z následujícího roku. Zoufalství autorů se dá vysledovat i v pokusu z roku 2000, kdy vydali rovnou dvě hry - Tomb Raider: The Lost Artifact a Tomb Raider: Chronicles.
Opravdovým vzkříšením pro blednoucí značku měl být rok 2003, kdy světlo světa spatřil Tomb Raider: The Angel of Darkness. Bohužel ani ten nezvládl roli, kterou mu určili. Chvála na adresu hudební stránky hry nedokázala převážit kritiku, jež postihla téměř každý další aspekt nešťastného dílu.
Součástí strategie bylo uvedení filmu Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, který se objevil ve stejném roce jako Tomb Raider: The Angel of Darkness, avšak stejně jako hra nesplnil očekávání tvůrců. Filmová společnost Paramount Pictures neváhala s neslušným ukazováním na Eidos Interactive a komentáři v duchu „...když diváci viděli, jak je vaše hra špatná, nešli na náš film.“ Eidos Int. se ale nenechal nadávat do neschopných a stejně ostře okomentoval kvalitu filmu.
Vzájemné osočování ale nedokáže vydělávat peníze, proto bylo nutné upustit od řečí a přejít k činům. Vývojáře z Core Design klepli přes prsty, a práce na novém dílu byla svěřena Crystal Dynamics, která se zapsala do historie díky Legacy of Kain. Sloganem následujících dnů se stalo „Lara žila, Lara žije, Lara MUSÍ žít!“
V úvodní animaci se v horách zřítí letadlo Croftových, a to velmi stylově nedaleko starobylých rozvalin. Následně matka Lary objeví jakýsi portál, který se aktivuje a ponechá hrdinku herní série bez jednoho z rodičů. Otec zasvětí celý život hledání manželky, jelikož je přesvědčen, že stále žije a je možné ji vrátit. Působivě je do příběhu zakomponována i legenda o Artušovi a Excalibru. Vlastně celý děj se bude točit kolem starých mocných mečů a je zde předkládána i zajímavá fabulace o jejich účelu v některých starých kulturách.
Lara navštíví různé země jako třeba Peru, Kazachstán, Británii, Nepál…, kde bude hledat odpovědi na otcem nastíněné otázky. Povětšinou se bude pohybovat v ruinách a jeskyních, ale třeba se podívá i do tajné laboratoře na přísně střežené vojenské základně a navštíví večírek šéfa Yakuzy. Projede se na motorce, vychutná si vítr ve vlasech na střeše jedoucího vlaku a vyřídí spousty nepřátel, kteří jí budou stát v cestě.
Tato hra se chlubí především grafikou. A grafický kabátek slečně Croftové opravdu hodně sluší. Zatímco v roce 2006 ne každý stroj dokázal rozdýchat onu novotu, v dnešní době si s takovou pochutinou již poradí. Není nutné zdůrazňovat, že next-gen přináší větší požitek. Majitelé slabších strojů si přesto nemusejí zoufat nad krvelačnými ambicemi hry. Viděl jsem ji v rozlišení 800x600 ošizenou o veškeré vymoženosti z nabídky Grafické nastavení. Přesto vypadala - Dobře.
Po první misi, která zároveň plní úlohu tutoriálu, jsem si rychle zvyknul na ovládání, které je povedené. Pohyb klávesy W-A-S-D je dnes neodmyslitelnou klasikou, E=interakce (E se dá použít, když nešikovně skočíte na římsu a hrozí, že spadnete - po stisknutí E, se zachytíte pevněji - šikovné). Myší se střílí, dá se nastavit i výměnu zbraní, R nabíjíte - zkrátka nic, co bychom všichni neznali. Tlačítkem Q používáte jakési lano na jedné straně zakončené magnetem. Jde o výbornou pomůcku při řešení hádanek. Mnohdy si zkrátka daný předmět přitáhnete k sobě. Také při skocích nad propastmi, které převyšují fyzické schopnosti neunavitelné britské hrdinky, se díky takovému lanu zachytíte za kovový předmět, jenž v těchto případech nezřídka visí nad samotnou propastí.
Povinnou výbavou archeoložky je kapesní počítač, dalekohled se služným přiblížením a baterka. Zbraňový arsenál je nečekaně skromný. K dispozici máte dvě pistole, jež se vyznačují nevyčerpatelnou municí, což výrazně ubírá na realističnosti. Po mrtvých nepřátelích můžete sbírat granáty či automatické pušky. Zaměřování je automatické, ale ne vždy vybírá optimálního protivníka. Bohužel ani manuální zaměřování není vyřešeno nejlépe, neboť po jeho aktivaci se z Lary stává nehybný pilíř, který je dokonalým cílem pro nepřátele. Takže vzato kolem a kolem, spíš se vyplatí první možnost - běhejte si vzad a vpřed s automatickým zaměřováním a likvidujte štosy přihlouplých ozbrojenců!
Co mě velmi potěšilo, je kamera. Nemohl jsem se ubránit srovnání s Prince of Persia: The Sands of Time, který je, ruku na srdce, v zásadě docela podobný Laře, pokud jde o akrobatickou náplň (teď nemyslím souboje). V Tomb Raider: Legend je kamera nesrovnatelně lepší. Nehrozí vám náhlá dezorientace při skocích, jako tomu nejednou bylo u PoP:TSoT. Někdy jsem s kamerou přesto trochu zápasil, abych si mohl prohlédnout strop a určit si další směr postupu. Urputně mi byly nabízeny všechny možné záběry Lary a až po neústupném cukání s myší konečně (rozhodně méně zajímavý) strop.
Mnozí hráči (hlavně pak ti, co se neřadí mezi fandy herní série a jsou odrazováni přílišnou obtížností „puzzlů“) ocení nenáročnost hádanek. Někdy je až paradoxní, jak jsou jednoduché. Příklad: byl jsem v Anglii v replice hradu a potřeboval jsem se dostat přes otáčející se ventily větráků, které při chvilce nepozornosti udělají z nezvaného návštěvníka sekanou. Nebylo to nic těžkého. V další místnosti jsem objevil bránu do následujícího pokoje. Jak už se ale dalo očekávat, byla zavřená. Po chvíli hledání nějaké všemocné páky, ukrytého zámku, či panelu s hádankou jsem to vzdal a vrátil se do předchozí místnosti. Již dříve jsem si všiml vozíku (takový, co se používá na doplňování palet se zbožím v supermarketech). S tím jsem projel „větráky“ - ono to skutečně šlo! Pak jsem v klidu zvednul bránu a nerušeně pokračoval. Z toho plyne ponaučení - úplně první, co vás napadne, je v drtivé většině případů správně.
Hra je zajímavá a má spád. Nikde se dlouho nezaseknete, řekl bych, že se vůbec nezaseknete, nemáte šanci. Bohužel je velmi krátká. Doporučil bych hrát TR: Legend na střední ze tří možných obtížností. I tak mi to trvalo asi jenom 10 hodin (nebudete-li zkoumat různé bonusy či zkoušet, jak vypadá Lara při volném pádu, dohrajete hru klidně za 8 h.).
Co dodat na závěr? Snad jen filosofickou otázku, zda v daném případě jde o dost muziky za dost peněz?
+ Hra má zajímavý příběh, výbornou grafiku, slušnou hudební stránku, zajímavé různorodé lokace, pár pěkných akrobatických kousků a Laru.
- Místy se může dostavit lehké znudění, někoho může urazit jednoduchost, velmi krátká herní doba a Lara.
Související články: Tomb Raider (2001)
Název : Tomb Raider Legend
Žánr : 3rd person akce
Výrobce : Crystal Dynamics
Distributor v ČR : Cenega
Vydána : 2006
Min. konfigurace : 1,3 GHz, 256 MB RAM, HDD 9,9 GB, 3D karta 64 MB
Nejnovější komentáře