Tomb Raider: Legend

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Tomb RaiderJeden z dílů popu­lár­ní her­ní série s hrdin­kou, kte­rá je víc obchod­ní znač­kou, než posta­vou ze hry. Vydáte se s ní za dal­ším dob­ro­druž­stvím?

 

 

Svého pomy­sl­né­ho vrcho­lu dosáh­la série Tomb Raider v roce 1997, kdy byla vydá­na hra Tomb Raider 2. Od toho­to památ­né­ho data šla kva­li­ta dolů, a to s kaž­dým dílem stá­le víc. Vzpomeňme si neú­spěch Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft z roku 1998, jehož osud sdí­lel i dal­ší Tomb Raider: The Last Revelation z násle­du­jí­cí­ho roku. Zoufalství auto­rů se dá vysle­do­vat i v poku­su z roku 2000, kdy vyda­li rov­nou dvě hry - Tomb Raider: The Lost ArtifactTomb Raider: Chronicles.

Opravdovým vzkří­še­ním pro bled­nou­cí znač­ku měl být rok 2003, kdy svět­lo svě­ta spat­řil Tomb Raider: The Angel of Darkness. Bohužel ani ten nezvlá­dl roli, kte­rou mu urči­li. Chvála na adre­su hudeb­ní strán­ky hry nedo­ká­za­la pře­vá­žit kri­ti­ku, jež postih­la téměř kaž­dý dal­ší aspekt nešťast­né­ho dílu.

TR: LegendSoučástí stra­te­gie bylo uve­de­ní fil­mu Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, kte­rý se obje­vil ve stej­ném roce jako Tomb Raider: The Angel of Darkness, avšak stej­ně jako hra nespl­nil oče­ká­vá­ní tvůr­ců. Filmová spo­leč­nost Paramount Pictures nevá­ha­la s nesluš­ným uka­zo­vá­ním na Eidos Interactive a komen­tá­ři v duchu „...když divá­ci vidě­li, jak je vaše hra špat­ná, nešli na náš film.“ Eidos Int. se ale nene­chal nadá­vat do neschop­ných a stej­ně ostře oko­men­to­val kva­li­tu fil­mu.

Vzájemné oso­čo­vá­ní ale nedo­ká­že vydě­lá­vat pení­ze, pro­to bylo nut­né upus­tit od řečí a pře­jít k činům. Vývojáře z Core Design klep­li přes prs­ty, a prá­ce na novém dílu byla svě­ře­na Crystal Dynamics, kte­rá se zapsa­la do his­to­rie díky Legacy of Kain. Sloganem násle­du­jí­cích dnů se sta­lo „Lara žila, Lara žije, Lara MUSÍ žít!

V úvod­ní ani­ma­ci se v horách zří­tí leta­dlo Croftových, a to vel­mi sty­lo­vě neda­le­ko sta­ro­by­lých roz­va­lin. Následně mat­ka Lary obje­ví jaký­si por­tál, kte­rý se akti­vu­je a pone­chá hrdin­ku her­ní série bez jed­no­ho z rodi­čů. Otec zasvě­tí celý život hle­dá­ní man­žel­ky, jeli­kož je pře­svěd­čen, že stá­le žije a je mož­né ji vrá­tit. Působivě je do pří­bě­hu zakom­po­no­vá­na i legen­da o Artušovi a Excalibru. Vlastně celý děj se bude točit kolem sta­rých moc­ných mečů a je zde před­klá­dá­na i zají­ma­vá fabu­la­ce o jejich úče­lu v někte­rých sta­rých kul­tu­rách.

TR:LegendLara navští­ví růz­né země jako tře­ba Peru, Kazachstán, Británii, Nepál…, kde bude hle­dat odpo­vě­di na otcem nastí­ně­né otáz­ky. Povětšinou se bude pohy­bo­vat v rui­nách a jes­ky­ních, ale tře­ba se podí­vá i do taj­né labo­ra­to­ře na přís­ně stře­že­né vojen­ské základ­ně a navští­ví večí­rek šéfa Yakuzy. Projede se na motor­ce, vychut­ná si vítr ve vla­sech na stře­še jedou­cí­ho vla­ku a vyří­dí spous­ty nepřá­tel, kte­ří jí budou stát v ces­tě.

Tato hra se chlu­bí pře­de­vším gra­fi­kou. A gra­fic­ký kabá­tek sleč­ně Croftové oprav­du hod­ně slu­ší. Zatímco v roce 2006 ne kaž­dý stroj doká­zal roz­dý­chat onu novo­tu, v dneš­ní době si s tako­vou pochu­ti­nou již pora­dí. Není nut­né zdů­raz­ňo­vat, že next-gen při­ná­ší vět­ší poži­tek. Majitelé slab­ších stro­jů si přes­to nemuse­jí zou­fat nad krve­lač­ný­mi ambi­ce­mi hry. Viděl jsem ji v roz­li­še­ní 800x600 oši­ze­nou o veš­ke­ré vymo­že­nos­ti z nabíd­ky Grafické nasta­ve­ní. Přesto vypa­da­la - Dobře.

Po prv­ní misi, kte­rá záro­veň plní úlo­hu tuto­ri­á­lu, jsem si rych­le zvyk­nul na ovlá­dá­ní, kte­ré je pove­de­né. Pohyb klá­ve­sy W-A-S-D je dnes neod­mys­li­tel­nou kla­si­kou, E=interakce (E se dá pou­žít, když neši­kov­ně sko­čí­te na řím­su a hro­zí, že spad­ne­te - po stisk­nu­tí E, se zachy­tí­te pev­ně­ji - šikov­né). Myší se stří­lí, dá se nasta­vit i výmě­nu zbra­ní, R nabí­jí­te - zkrát­ka nic, co bychom všich­ni nezna­li. Tlačítkem Q pou­ží­vá­te jakési lano na jed­né stra­ně zakon­če­né mag­ne­tem. Jde o výbor­nou pomůc­ku při řeše­ní háda­nek. Mnohdy si zkrát­ka daný před­mět při­táh­ne­te k sobě. Také při sko­cích nad pro­past­mi, kte­ré pře­vy­šu­jí fyzic­ké schop­nos­ti neu­na­vi­tel­né brit­ské hrdin­ky, se díky tako­vé­mu lanu zachy­tí­te za kovo­vý před­mět, jenž v těch­to pří­pa­dech nezříd­ka visí nad samot­nou pro­pas­tí.

TR:LPovinnou výba­vou arche­o­lož­ky je kapes­ní počí­tač, dale­ko­hled se služ­ným při­blí­že­ním a bater­ka. Zbraňový arse­nál je neče­ka­ně skrom­ný. K dis­po­zi­ci máte dvě pis­to­le, jež se vyzna­ču­jí nevy­čer­pa­tel­nou muni­cí, což výraz­ně ubí­rá na rea­lis­tič­nos­ti. Po mrtvých nepřá­te­lích může­te sbí­rat gra­ná­ty či auto­ma­tic­ké puš­ky. Zaměřování je auto­ma­tic­ké, ale ne vždy vybí­rá opti­mál­ní­ho pro­tiv­ní­ka. Bohužel ani manu­ál­ní zamě­řo­vá­ní není vyře­še­no nej­lé­pe, neboť po jeho akti­va­ci se z Lary stá­vá nehyb­ný pilíř, kte­rý je doko­na­lým cílem pro nepřá­te­le. Takže vza­to kolem a kolem, spíš se vypla­tí prv­ní mož­nost - běhej­te si vzad a vpřed s auto­ma­tic­kým zamě­řo­vá­ním a likvi­duj­te što­sy při­hlouplých ozbro­jen­ců!

Co mě vel­mi potě­ši­lo, je kame­ra. Nemohl jsem se ubrá­nit srov­ná­ní s Prince of Persia: The Sands of Time, kte­rý je, ruku na srd­ce, v zása­dě doce­la podob­ný Laře, pokud jde o akro­ba­tic­kou náplň (teď nemys­lím sou­bo­je). V Tomb Raider: Legend je kame­ra nesrov­na­tel­ně lep­ší. Nehrozí vám náh­lá dez­o­ri­en­ta­ce při sko­cích, jako tomu nejed­nou bylo u PoP:TSoT. Někdy jsem s kame­rou přes­to tro­chu zápa­sil, abych si mohl pro­hléd­nout strop a určit si dal­ší směr postu­pu. Urputně mi byly nabí­ze­ny všech­ny mož­né zábě­ry Lary a až po neú­stup­ném cuk­á­ní s myší koneč­ně (roz­hod­ně méně zají­ma­vý) strop.

Tomb RaiderMnozí hrá­či (hlav­ně pak ti, co se neřa­dí mezi fan­dy her­ní série a jsou odra­zo­vá­ni pří­liš­nou obtíž­nos­tí „puzz­lů“) oce­ní nená­roč­nost háda­nek. Někdy je až para­dox­ní, jak jsou jed­no­du­ché. Příklad: byl jsem v Anglii v repli­ce hra­du a potře­bo­val jsem se dostat přes otá­če­jí­cí se ven­ti­ly vět­rá­ků, kte­ré při chvil­ce nepo­zor­nos­ti udě­la­jí z nezva­né­ho návštěv­ní­ka seka­nou. Nebylo to nic těž­ké­ho. V dal­ší míst­nos­ti jsem obje­vil brá­nu do násle­du­jí­cí­ho poko­je. Jak už se ale dalo oče­ká­vat, byla zavře­ná. Po chví­li hle­dá­ní něja­ké vše­moc­né páky, ukry­té­ho zám­ku, či pane­lu s hádan­kou jsem to vzdal a vrá­til se do před­cho­zí míst­nos­ti. Již dří­ve jsem si vši­ml vozí­ku (tako­vý, co se pou­ží­vá na dopl­ňo­vá­ní palet se zbo­žím v super­mar­ke­tech). S tím jsem pro­jel „vět­rá­ky“ - ono to sku­teč­ně šlo! Pak jsem v kli­du zved­nul brá­nu a neru­še­ně pokra­čo­val. Z toho ply­ne pona­u­če­ní - úpl­ně prv­ní, co vás napad­ne, je v drti­vé vět­ši­ně pří­pa­dů správ­ně. 

TRLHra je zají­ma­vá a má spád. Nikde se dlou­ho neza­sek­ne­te, řekl bych, že se vůbec neza­sek­ne­te, nemá­te šan­ci. Bohužel je vel­mi krát­ká. Doporučil bych hrát  TR: Legend na střed­ní ze tří mož­ných obtíž­nos­tí. I tak mi to trva­lo asi jenom 10 hodin (nebudete-li zkou­mat růz­né bonu­sy či zkou­šet, jak vypa­dá Lara při vol­ném pádu, dohra­je­te hru klid­ně za 8 h.).

Co dodat na závěr? Snad jen filo­so­fic­kou otáz­ku, zda v daném pří­pa­dě jde o dost muzi­ky za dost peněz?

+ Hra má zají­ma­vý pří­běh, výbor­nou gra­fi­ku, sluš­nou hudeb­ní strán­ku, zají­ma­vé růz­no­ro­dé loka­ce, pár pěk­ných akro­ba­tic­kých kous­ků a Laru.

- Místy se může dosta­vit leh­ké znudě­ní, něko­ho může ura­zit jed­no­du­chost, vel­mi krát­ká her­ní doba a Lara.

Související člán­ky: Tomb Raider (2001)
 

Název : Tomb Raider Legend

Žánr : 3rd per­son akce

Výrobce : Crystal Dynamics

Distributor v ČR : Cenega

Vydána : 2006

Min. kon­fi­gu­ra­ce : 1,3 GHz, 256 MB RAM, HDD 9,9 GB, 3D kar­ta 64 MB

Autor: Redakce Kritiky.cz
Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvář
22. prosince 2025Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvářSurvive The Nights patří mezi ambiciózní projekty v žánru zombie survival her, které si kladou za cíl nabídnout hluboký a realistický zážitek z přežití v postapokalyptickém světě. Přestože hra disponuje řadou originálních mechanik a nápadů, její…Vydáno v rubrice: Recenze her
Winter Survival: zážitek plný výzev i inovací
22. prosince 2025Winter Survival: zážitek plný výzev i inovacíSurvival žánr je již léta doménou herních vývojářů, kteří neustále hledají nové způsoby, jak hráče ponořit do boje o přežití v nehostinném prostředí. Nová hra, kterou jsme měli možnost podrobit detailnímu zkoumání, přináší osvěžující kombinaci známých…Vydáno v rubrice: Recenze her
Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezeními
22. prosince 2025Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezenímiShadow Fight Arena je nejnovějším přírůstkem do známé série bojových her, která si získala fanoušky na mobilních zařízeních. Při přechodu na PC se však hra potýká s očekáváním hráčů a otázkou, zda se jedná pouze o…Vydáno v rubrice: Recenze her
Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciál
18. prosince 2025Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciálCheckmate in the Wild West slibuje unikátní spojení klasické šachové hry s atmosférou Divokého západu. Přestože má hra zajímavý námět a potenciál zaujmout jak šachové nováčky, tak zkušené hráče, její provedení a herní mechaniky značně zaostávají…Vydáno v rubrice: Recenze her
Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncem
18. prosince 2025Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncemBusiness Heroes: Street Grub je novinkou, která potěší fanoušky tycoon her z počátku 2000. let a zároveň přináší svěží přístup k známému žánru. I přes současnou fázi Early Access nabízí komplexní zážitek, který kombinuje strategii, plánování…Vydáno v rubrice: Recenze her
Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?
18. prosince 2025Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?Po úspěchu původního Total Tank Simulatoru přichází jeho pokračování, které přináší výrazné změny v herním konceptu i mechanikách. Novinka se soustředí výhradně na tankové bitvy z druhé světové války a opouští rozmanitost jednotek i taktické možnosti,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončení
16. prosince 2025Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončeníBodycam je jednou z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších herních novinek poslední doby. Tento titul, který vznikl v režimu early access díky práci pouhých dvou mladých francouzských vývojářů, přináší do žánru first-person shooterů zcela unikátní pohled –…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého Egypta
11. prosince 2025Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého EgyptaAssassin’s Creed Origins představuje klíčový milník v historii slavné série Ubisoftu, který nejenže přináší nový dech do osvědčené značky, ale zároveň otevírá bránu do fascinujícího světa starověkého Egypta. Tento díl, který nás zavádí do doby před…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozenců
10. prosince 2025Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozencůAssassin's Creed Syndicate přináší do slavné série nový pohled na viktoriánskou éru, kdy Londýn pulzoval energií průmyslové revoluce. Hra nás zavádí do roku 1868 a představuje jedinečný příběh dvou sourozenců, Jacob a Evie Fryeových, kteří se…Vydáno v rubrice: Recenze her
Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatků
9. prosince 2025Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatkůNová fotbalová hra, která se na trhu objevila s velkými ambicemi, nabízí hráčům zajímavý příběh a identifikovatelné týmy, ale samotná hratelnost a herní mechaniky zanechávají mnohé přání. Přestože titul disponuje značným potenciálem, aktuální stav hry je…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře