rozhovor s Oskarem Petrem
Hudba k filmu byla vaší první prací pro film. S jakou ambicí jste k její tvorbě přistupoval a v čem vidíte největší odlišnost od skládání „běžné muziky“ ?
Ano, byla mojí první velkou prací pro film, končící velkým komorním orchestrem. Začal jsem psát muziku podle svého – inspiroval jsem se obrazem a dějem. Tento film ale není klasickým příběhem páru hlavních hrdinů, musel jsem tedy tuto cestu opustit a napsat a nahrát jednotlivá témata, spojující scény hlavních postav, tak, aby evokovala příbuznost. Popisem a dokreslováním scén by se tak mohla mozaika proplétajících se příběhů v tomto případě rozmělnit, zatěžkat. Byl to oříšek a při komponování hudby jsem si párkrát přál, aby se Viewegův rukopis změnil na emocionální vražednou love-story, nebo horror. Několikrát jsme seděli nad nově nahranou hudbou s režisérem Jirkou Vejdělkem, producentem Tomášem Hoffmanem a zvukovým mistrem Tomem Kubcem a hodnotili účinek muziky na proud děje filmu. Jirka Vejdělek je vůbec přemýšlející režisér.
Jelikož jsem tehdy ještě dodělával jinou práci, na hrubý střih nakonec nasadili pánové prozatímně hudby z velkých světových filmů. Já jsem se jim měl tou mojí vyrovnat a být i lepší.
Skládání filmové hudby se liší od písňové tvorby, i když silná melodie a harmonie zůstává. Přemýšlíte ale jinak, neskládáte písně, ale skladby, které podpoří, spojí, zkrátí, urychlí, odlehčí, nebo doplní dané scény. Byl to křest ohněm.
Ztotožňujete se s názorem, že nejlepší filmová hudba je vlastně ta, která tzv. „není slyšet“?
Ano i ne. Můj otec ještě hrál jako student na piáno k němým filmům, strýc Jarka byl v mládí kapelníkem orchestru Jaroslava Ježka, později i krátce korepetitorem Herberta von Karajana, strýc Josef dirigentem bratislavské opery. Už nestihnu být tak dobrý jako oni, ale dávám do hudby vše, miluju ji. Filmová hudba by měla být slyšet.
Jsou filmy, kdy scénická muzika urychluje a rozvášňuje, například v úžasných filmech Lola běží o život a v Pianu Michaela Nymena. Pak jsou takové, kde hudba splývá a tvoří s obrazem celek. Velmi specifický je Koyanosquatsi Philipa Glasse. Pak je tu velikán John Williams a Mark Isham, Alan Silvestri, můj oblíbenec z losangeleské kapely Oingo Boingo Danny Elfman a další. Neexistuje jednotný návod, každý film potřebuje své.