Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a jak se k ní postavit. Za scénářem údajně na motivy skutečného příběhu stojí Petr Jarchovský, což je samo o sobě jistou zárukou kvality. Kdo ještě neviděl, film je nyní volně k dispozici ke zhlédnutí na iVysílání.
Co praví anotace:
„Zdánlivě empatická a laskavě vyhlížející učitelka manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení, ať už v podobě materiálních výhod, či dokonce vidiny milostného poměru. Nejen z obavy o prospěch svých milovaných dětí většina rodičů třídní učitelce základní školy podléhá a poskytuje jí nejrůznější služby, dárky a jiné pozornosti. Najdou se však tři rodiny, které se rozhodnou učitelce vzepřít a stávající situaci se společně s ředitelkou školy pokusí zvrátit na konspirativní třídní schůzce. Děj strhujícího a velmi aktuálního snímku o síle lidského charakteru inspirovaného skutečnou událostí se sice odehrává na začátku 80. let, ale jde o příběh univerzální, který by se mohl odehrát kdekoliv a v jakékoli době, neboť zkorumpovanost, stejně jako malost a vypočítavost vládnou světem bez ustání.“
O čem snímek vypráví?
Film Učitelka pracuje s nadsázkou - postava učitelky je do jisté míry karikaturou mocenského principu, který se ale může vyskytovat v různých podobách. Výtečně napsaný scénář Petra Jarchovského těží z reálných událostí a dokáže výstižně postihnout atmosféru normalizační šedi, v níž je každá autorita buď nástrojem útlaku, nebo objektem konformního přizpůsobení. Inspirací ke scénáři byl prý příběh, který Petru Jarchovskému vyprávěla jeho matka, učitelka – šlo o případ učitelky z 80. let, která zneužívala svého postavení k manipulaci s rodiči žáků. Děj nás zavádí do prostředí bratislavské základní školy na počátku 80. let, kde nově příchozí třídní učitelka, soudružka Drazdechová (v bravurním podání Zuzany Mauréry), velmi rychle odhalí, jak snadné je manipulovat svým postavením a ovládat nejen děti, ale především jejich rodiče. Zuzana Mauréry ve své roli exceluje – ztvárňuje učitelku, která zpočátku působí mile a přívětivě, ale postupně se před námi rozevírá její temná schopnost manipulace, zahalená do úsměvů a osobních vazeb, kontaktů a známostí. Režijní vedení Jana Hřebejka je zde střídmé, soustředěné na dynamiku vztahů, neverbální gesta a drobné nuance v chování postav. Celý děj je rámován schůzkou rodičů, která funguje jako napínavý uzel, v němž se lámou morální postoje jednotlivců. Ostatní herci, včetně Petera Bebjaka, Csongora Kassaie či Zuzany Konečné, vytvářejí důvěryhodný kolektiv postav, které balancují mezi vzdorem a rezignací. Hudba Vladimíra Godára podtrhuje tísnivou atmosféru, zatímco obrazová kompozice využívá sevřených prostorů školních tříd a bytových interiérů, aby umocnila pocit morální tísně.
Jaké jsou plusy a mínusy?
Snímek je vystavěn jako komorní drama (většina scén se odehrává v interiérech školy, ve třídě, na schůzkách rodičů, v bytech, tedy na malém, sevřeném prostoru), proto nepotřebuje velkolepou výpravu. Film pracuje s omezeným okruhem postav: učitelka, žáci, rodiče, vedení školy - nedochází k velkému rozptylu dějových linií. Jedná se o psychologické drama, tedy důraz je kladen na mezilidské vztahy, psychologické napětí a dialogy. Kamera (Martin Žiaran) často setrvává na výrazech tváří, detailech gest a drobných emocích. Děj je údajně inspirován skutečnými událostmi, což je uvěřitelné, přitom já bych zde viděla mírnou nadsázku, ale stále se jedná o aktuální palčivé téma. S jemnou ironií, ale zároveň tíživou přesností, se snímek dotýká stále aktuální otázky: co všechno jsme schopni obětovat pro klid, bezpečí, kariéru a společenské postavení – a co všechno jsme ochotni tolerovat ve jménu strachu?
Verdikt:
Učitelka je silné psychologické drama, které na malém prostoru rozehrává velké morální dilema. Film funguje jako podobenství o moci, zbabělosti a odvaze, a i dnes – bez ohledu na dobový rámec – oslovuje svou univerzální platností. Drama se mi líbilo pro svůj morální odkaz, a proto uděluji krásných 75%.
Nejnovější komentáře