Skupina mladých lidí bojuje o přežití noci, znovu a znovu, ve filmu Until Dawn, novém hororu natočeném podle videohry pro PlayStation z roku 2015, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Navzdory inovativní premise, solidní práci s efekty a vynikajícím scénám hrůzy od režiséra Davida F. Sandberga (Annabelle: Stvoření) se tento zvrhává v nezvykle nudnou sedačku, která pravděpodobně neuspokojí fanoušky hry ani běžné hororové publikum.
V roli Clover, která se rok po tragickém zmizení své sestry Melanie (Maia Mitchell) vydává po stopách jejího přítele na výlet do zapadlých lesů, se v Until Dawn představí Ella Rubin. Spolu s ní se na cestu vydávají dlouholetí přátelé Max (Michael Cimino, který není příbuzný s režisérem), Megan (Ji-young Yoo), Nina (Odessa A’zion) a Ninin nový přítel Abel (Belmont Cameli).
Na místě, kde je Melaniina poslední známá fotografie, se setkají s děsivou obsluhou benzinové pumpy, kterou hraje Peter Stormare (který si ve hře také zahrál), a ta je varuje před cestou do nebezpečného údolí Glore. Samozřejmě pokračují a před prudkou bouří uniknou zastavením v opuštěné chatě, kde je jednoho po druhém hrůzostrašně zabije šílený zabiják v masce rozbité panenky.
Nebo jsou? To je šablonovitá sestava většiny slasherů tohoto typu, sahající až k původnímu Pátku třináctého, ale je to jen prvních patnáct minut filmu Do úsvitu. Poté, co je poslední postava zabita, se všichni náhle „probudí“, právě když dorazí do chaty, se vzpomínkami na to, jak byli pronásledováni a zabiti, nedotčenými a o něco horšími.
„Je to jako v tom filmu,“ říká Max a pravděpodobně naráží na Šťastný den smrti, nebo možná na Palm Springs, nebo dokonce na otce podobných věcí, Hromnice. Ale když si všimnou změn ve svém okolí a příště je pronásleduje a zabíjí jiná, nadpřirozenější přítomnost, zjistí, že to tak doopravdy není. Ale většinou.
Postavy nakonec přijdou na to, že musí přežít noc, a na základě předchozích zápisů v knize hostů chaty dostanou asi 13 šancí. A teoreticky (pravidla nejsou nikdy úplně jasná) musí přežít všichni - pokud přežije jen jeden nebo dva, ostatní už další šanci nedostanou a nakonec se stanou součástí tohoto hororového světa.
Příběh původní hry pro PS3 byl přímou adaptací obvyklých tropů slasherových filmů, ale dával hráčům možnost převzít kontrolu nad jednotlivými postavami a pokusit se je přimět, aby přežily noc. Rozhodnutí, která za každou z nich učiníte, určují nejen přežití dané postavy, ale mohou ovlivnit i to, co se stane s každou z ostatních.
Přenést tento mechanismus do filmové podoby není nic jednoduchého, ale scénář Until Dawn, jehož autory jsou Gary Dauberman (Salem’s Lot) a Blair Butler (The Invitation), to dělá zajímavým způsobem. Postavám ve filmu jde nakonec o co nejlepší konec - o přežití všech - a začnou zabíjet samy sebe a resetovat „hru“, aby zachránily své přátele.
Bohužel právě u této premisy cokoli zajímavého ve filmu Until Dawn končí. Čekáte, že tyto postavy budou lovit po stopách a vymýšlet nějaký plán - kdepak. Prostě jen pobíhají a nechávají se zabíjet. A sedí a nechávají se zabíjet. A i když jsou gore efekty prvotřídní, sledujeme jen, jak jsou tyto postavy zabíjeny znovu a znovu, aniž by nás zajímalo, zda přežijí, a ve scénáři není nic, co by tuto sérii úmrtí podpořilo.
Ve většině hororů je patřičný pocit hrůzy ze smrti, který je ve filmu Do úsvitu nahrazen nudou. Do třinácté noci se postavy ještě dohadují, co mají dělat, a nakonec ještě naposledy pobíhají po tmě. Pokud je to možné, tentokrát nám na jejich přežití záleží snad ještě méně. Režisér Sandberg dokáže zinscenovat několik působivých hororových scén, včetně jedné vrcholné, která si pohrává s tématem v jeho Lights Out. Chybí mu však scénář, který by nás přiměl zajímat se o to, zda tyto postavy přežijí, nebo zemřou.
Until Dawn je po Gran Turismu a Uncharted třetí divadelní adaptací videohry od PlayStation Productions; studio má na kontě také televizní adaptace The Last of Us a Twisted Metal. Navzdory solidnímu zpracování režiséra Sandberga působí tato hra mnohem méně vybroušeně než tyto snahy a výsledný film odpovídá spíše loňským The Strangers: Kapitola 1.
Úspěch filmů A Minecraft Movie a The Super Mario Bros. Movie naznačuje, že na adaptacích videoher se dá vydělat spousta kasovních zisků. Until Dawn nebude dalším megahitem, ale měl by vydělat slušné peníze ze svého rozpočtu 15 milionů dolarů. Přesto by si člověk přál, aby si studio dalo na své IP větší pozor. Téměř pro všechny diváky je lepší alternativou zahrát si hru (nedávno vydanou v remasterované verzi pro PS5) poprvé nebo po patnácté, než se vydat do kina na tuto adaptaci.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře