Vězení umění - 45 %

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Film zachy­cu­je prů­běh netra­dič­ní­ho pro­jek­tu, kdy pět před­ních čes­kých výtvar­ní­ků (Pavel Sterec, Michal Pěchouček, Pasta Oner, Karel Kunc a Tereza Damcová) vytvo­ří dvo­ji­ce s věz­ni, kte­ří se do výtvar­né­ho pro­jek­tu při­hlá­si­li, a spo­leč­ně se sna­ží o vytvo­ře­ní výtvar­né­ho díla. Film také zpro­střed­ko­vá­vá neotře­lé a ubí­je­jí­cí pod­mín­ky v našich věz­ni­cích, kde se věz­ni musí pře­de­vším s ohle­dem na mož­nos­ti a pod­mín­ky nau­čit žít. Umění se ve věze­ní “neno­sí“ a o pěs­to­vá­ní este­tic­ké­ho cítě­ní nelze vůbec mlu­vit. Přesto při­ná­ší film ori­gi­nál­ní pohled nejen na samot­né akté­ry pro­jek­tu, ale také zají­ma­vé pohle­dy na vězeň­ské pro­sto­ry i jejich oby­va­te­le.

Na začát­ku fil­mu se před­sta­vu­jí jed­not­li­ví akté­ři pro­střed­nic­tvím pre­zen­ta­ce svých názo­rů a dosud vytvo­ře­ných děl. Výtvarníci dáva­jí nahléd­nout do ate­li­é­rů a for­mu­lu­jí občas i dosti své­ráz­né a oso­bi­té názo­ry na výtvar­nou tvor­bu. Je zají­ma­vé, že v oso­bi­tos­ti a ori­gi­na­li­ty pří­stu­pu k živo­tu za výtvar­ní­ky nijak neza­os­tá­va­jí ani jejich spo­lu­pra­cov­ní­ci z věze­ní. Pro věz­ně je zapo­je­ní do pro­jek­tu víta­nou změ­nou vězeň­ské­ho živo­ta, ale nedá se říci, že by to byla změ­na pro všech­ny jed­no­znač­ně pří­z­ni­vá. Přes sna­hu auto­rů fil­mu zís­ká­vá fil­mo­vý divák jen ome­ze­né infor­ma­ce o okol­nos­tech tvor­by a mož­nos­tech výtvar­né­ho sna­že­ní samot­ných věz­ňů. Někteří mají vel­kou před­sta­vi­vost a výmluv­nost, jiní jsou zase veli­ce zruč­ní a mezi věz­ni si zís­ka­li urči­tý respekt. Dvojice tvůr­ců výtvar­ných děl se kro­mě jed­né, kte­rou tvo­ři­la Tereza Damcová a její pro­těj­šek, měly mož­nost setká­vat. Je zají­ma­vé sle­do­vat, jak spo­lu jed­not­li­vé dvo­ji­ce komu­ni­ku­jí a jak se respek­tu­jí.  Při veš­ke­ré sna­ze obou stran se ale nepo­da­ří vytvo­řit vaz­by sku­teč­né tvůr­čí spo­lu­prá­ce ani dokon­če­ná díla nedo­sta­nou dosta­teč­ný pro­stor. A to záměr­ně neko­men­tu­ji Pěchoučkův pokus o reces­ní pro­dej děl ano­nym­ní dvo­ji­ci japon­ských turis­tů.

Snímek Vězení umě­ní vzni­kl na zákla­dě původ­ní­ho pro­jek­tu Věznice: mís­to pro umě­ní, kte­rý ini­ci­o­va­la Martina Reková a Ondřej Horák. Cílem pro­jek­tu, kte­rý při­ve­dl dohro­ma­dy výtvar­né uměl­ce a odsou­ze­né, bylo nejen moti­vo­vat soci­ál­ně odlou­če­nou sku­pi­nu k netra­dič­ní čin­nos­ti za mří­že­mi, ale pře­de­vším před­sta­vit výtvar­né umě­ní jako nedíl­nou sou­část živo­ta.

Režisér a scé­náris­ta Radovan Síbrt začal při­pra­vo­vat film na zákla­dě pod­ně­tu od Martiny Rekové. Ta spo­lu­or­ga­ni­zo­va­la pro­jekt spo­lu­prá­ce mezi věz­ni a uměl­ci.  Několik dvo­jic výtvar­ní­ků a jejich spo­lu­tvůr­ců z věze­ní si Radovan Síbrt vybral pod­le pří­stu­pu, jaký voli­li, ale také na zákla­dě jejich osob­nos­tí. Jestliže bylo zámě­rem zpro­ble­ma­ti­zo­vat uve­de­ný druh gran­to­vých pro­jek­tů, kdy nikdo nijak zásad­ně nepře­mýš­lí o smys­lu, jen ty věci koná, pak se to svým způ­so­bem poda­ři­lo.  Projekt ve své pod­sta­tě vypa­dá jako mýdlo­vá bub­li­na, kte­ré po prask­nu­tí uka­zu­je rea­li­tu sku­teč­nou a lid­sky pocho­pi­tel­nou. O umě­ní je mož­né hovo­řit, umě­ní je mož­né vní­mat a pře­de­vším odrá­ží sil­ně sub­jek­tiv­ní názor a schop­nos­ti kaž­dé­ho člo­vě­ka. V tom­to pří­pa­dě se tvůr­cům fil­mu poda­ři­lo zachy­tit, i v malém časo­vém roz­me­zí, zají­ma­vé lidi bez ohle­du na to, zda to jsou uměl­ci nebo věz­ni. Umění se v tom­to pří­pa­dě dosta­lo na dru­hou kolej, ale při cel­ko­vém hod­no­ce­ní to vlast­ně není na ško­du. To, že film ply­ne od niče­ho k niče­mu a chví­le­mi se jen filo­zo­fu­je nebo plká, není asi jen chy­ba samot­ných fil­ma­řů. Je to nej­spíš důsle­dek toho, že samot­ný pro­jekt Věznice:místo pro umě­ní, má nejas­né obry­sy.

Přestože chá­pu obtíž­né pod­mín­ky při natá­če­ní a kom­pli­ko­va­né odha­dy, jak se bude spo­lu­prá­ce ve tvůr­čích dvo­ji­cích zaví­jet, půso­bí film jako roz­pra­co­va­né dílo.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Vězení umě­ní na Kinoboxu.
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře