Vlastníci

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

TVŮRCI A ROZHOVORY

JIŘÍ HAVELKA (1980), reži­sér a sce­náris­ta


Respektovaný diva­del­ní reži­sér, dra­ma­tik, herec a mode­rá­tor. Zakládající osob­nost tele­viz­ní sta­ni­ce Óčko. Je také hlav­ní autor­skou tvůr­čí osob­nos­tí diva­dla Vosto5 zalo­že­né­ho na impro­vi­za­ci (Pérák, Proton či Společenstvo vlast­ní­ků) a dále pořá­dá Festival Cute dra­ma­ti­ky. Je rov­něž jed­ním ze zakla­da­te­lů občan­ské­ho sdru­že­ní JSAF – pořa­da­te­le Mezinárodního fes­ti­va­lu doku­men­tár­ních fil­mů v Jihlavě, odkud pochá­zí. Po absol­vo­vá­ní jih­lav­ské­ho gym­ná­zia vystu­do­val praž­skou DAMU - obor režie na Katedře alter­na­tiv­ní­ho a lout­ko­vé­ho diva­dla. Již během stu­dií začal hrát a reží­ro­vat v praž­ské Ypsilonce a v něko­li­ka dal­ších diva­dlech, např. v Dejvickém diva­dle. V roce 2007 zís­kal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku. Objevuje se jako herec v mno­ha fil­mech, např. v tragi­ko­me­di­ích Zoufalci (2009) a Teorie tyg­ra (2016), v kome­dii Po čem muži tou­ží (2018) nebo v tragi­ko­me­di­ích Mars (2018) či Pražské orgie (2019). Dále ho divá­ci zna­jí i z tele­viz­ních seri­á­lů, např. Až po uši (2014-2017). Vlastníci jsou jeho fil­mo­vým debu­tem, pod kte­rým je pode­psán jako sce­náris­ta a reži­sér.

Vlastníci jsou výstiž­ným a vtip­ným obra­zem sou­čas­né čes­ké spo­leč­nos­ti se vše­mi její­mi před­nost­mi i nedu­hy. Inspiroval jste se při svém psa­ní osob­ní­mi zku­še­nost­mi ze schůzí vlast­ní­ků byto­vých jed­no­tek?

Samozřejmě jsou v tom osob­ní zážit­ky. Za dobu, co žiju v Praze, jsem zažil více­ro schůzí vlast­ní­ků byto­vých jed­no­tek a při­šlo mi, že málo­kdy je na tak malém pro­sto­ru vidět tak moc o nás, o lidech. Scénář mi vzni­kal v hla­vě dlou­ho – respek­ti­ve – na mno­ha schůzích a zase­dá­ních a pora­dách a komi­sích jsem zjiš­ťo­val až neu­vě­ři­tel­ně podob­né důvo­dy, proč nelze dojít v něja­ké spo­leč­né pro­ble­ma­ti­ce k logic­ké­mu kon­sen­zu. Kolik ira­ci­o­nál­ních momen­tů brá­ní dosa­že­ní domlu­vy. A je fakt, že na shro­máž­dě­ních vlast­ní­ků bytů to bylo mož­ná nej­mar­kant­něj­ší, pro­to­že kaž­dý sice vlast­ní jeden byt, ale záro­veň se musí­te spo­leč­ně sta­rat o celý dům. A ten osob­ní maje­tek - ta byto­vá jed­not­ka – vám dává urči­té pro­cen­to moci, kte­ré v nor­mál­ním občan­ském živo­tě jinak nemá­te, tak­že prá­vě na schůzích vlast­ní­ků byto­vých jed­no­tek může­te nechat napl­no roze­znít skry­těj­ší pova­ho­vé rysy.

Konverzační kome­die je posta­ve­na na dia­lo­zích, na herec­ké akci a abso­lut­ní sou­hře her­ců. Jak pro­bí­hal cas­ting a výběr přes­ných herec­kých typů?

Probíhal tak, že jsem si růz­ně v hla­vě kom­bi­no­val mož­nos­ti a pak jsem her­ce oslo­vo­val, roze­sí­lal scé­nář a bavil se s nimi o tom. Těžko něko­ho vypi­cho­vat z toho sehra­né­ho herec­ké­ho týmu, pro­to­že tohle oprav­du byla pře­de­vším spo­lu­hra, spíš než jed­not­li­vá sóla, ale urči­tě i mě pře­kva­pi­la vášeň, se kte­rou se Dagmar Havlová vrá­ti­la do komic­ké role nebo to, jak Tereza Voříšková, dnes už Tereza Ramba, s pokor­nou pro­fe­si­o­na­li­tou utáh­ne ten motor celé schůze v polo­ze labil­ní mat­ky tří dětí. A taky že Vojta Kotek se umí převtě­lit do tať­ky, kte­rý už se Snowborďáky nemá fakt nic spo­leč­né­ho. A Jirka Lábus má jež­ka. Na hla­vě i v roli. Ale mohl bych oprav­du zmí­nit úpl­ně kaž­dé­ho. Klára Melíšková je ve své roli tak doko­na­le iri­tu­jí­cí, že už jsem ji ve střiž­ně nemohl vystát a občas ji musel pauz­nout. A David Novotný nás roze­smá­val na pla­ce tak, že jsme to málem nestih­li nato­čit. Tam oprav­du z mého pohle­du nebyl sla­bý člá­nek.

Čí to byl nápad pozmě­nit vizáž Jiřího Lábuse? Pro film jste ho necha­li ostří­hat, má na hla­vě neu­vě­ři­tel­né­ho jež­ka a prý v této roli omlá­dl…

Věděli jsme spo­leč­ně s kos­tým­ní výtvar­ni­cí Andreou Královou, že chce­me Jirku Lábuse co nej­víc „odlá­bu­so­vat“. A mys­lím, že nápad s jež­kem vzni­kl tak nějak spon­tán­ně u všech najed­nou, dokon­ce to pro­sa­zo­val náš spo­leč­ný kama­rád a Jirkův oblí­be­ný bar­man Petr Hojer.

Ve fil­mu se obje­ví mno­ho vtip­ných hlá­šek, kte­ré mož­ná i zli­do­vě­jí. Zaznělo zde, že David Novotný vás na pla­ce roze­smá­val. Nesmáli se her­ci během samot­né­ho natá­če­ní, udr­že­li „váž­nost“ tex­tu?

To samo­zřej­mě ano, tomu se neda­lo vyhnout. V jed­nu chví­li to vypa­da­lo, že mís­to posta­vy, kte­rou hra­je Jirka Lábus, tam oprav­du byl celou dobu pří­to­men na žid­li jenom havran - Rumburak.

Natáčení se usku­teč­ni­lo v praž­ských Holešovicích v ome­ze­ném pro­sto­ru, kde divák sle­du­je sku­pi­nu přes sebe mlu­ví­cích lidí. Jak pro­bí­ha­la pří­pra­va na natá­če­ní a zvlád­nu­tí tak nároč­né­ho tex­tu s her­ci?

Bylo to nároč­né. Měli jsme asi dvě čte­cí zkouš­ky, sna­žil jsem se s her­ci schá­zet i růz­ně po men­ších sku­pin­kách, ale vše pod­stat­né se dělo až během natá­če­ní. Byl vel­ký risk dát dohro­ma­dy tuhle sku­pin­ku bez toho, že bychom se před­tím nějak extra sna­ži­li sehrát, ale naštěs­tí to vyšlo skvě­le, atmo­sfé­ra byla hned dob­rá a tvo­ři­vá. Ale samo­zřej­mě, i když se zdá jed­na loka­ce jako ide­ál­ní zjed­no­du­še­ní natá­če­cí­ho plá­nu, opak je prav­dou. Nelze natá­čet po obra­zech, potře­bu­je­te všech­ny her­ce pořád, ide­ál­ně úpl­ně bez závaz­ků, všich­ni v jed­né malé míst­nos­ti, s veš­ke­rou kame­ro­vou i svě­tel­nou tech­ni­kou. První dva dny jsme se tro­chu ladi­li, vzá­jem­ně lid­sky, herec­ky i ve způ­so­bu sní­má­ní, ale pak už se to doce­la roz­je­lo. Ukázalo se, že ide­ál­ní meto­da je natá­čet co nejdel­ší kusy, což vyža­do­va­la vyso­ké herec­ké nasa­ze­ní, ale drže­lo to všech­ny ve stře­hu a tak se daři­lo udr­žet auten­ti­ci­tu i při opa­ko­va­ných zábě­rech. Myslím, že to pro všech­ny byl dost jiný způ­sob fil­mo­vé prá­ce.

A byl na natá­če­ní pro­stor pro impro­vi­za­ci, či zda pří­pad­ně her­ci pro­mít­li vlast­ní zážit­ky ze schůzí do výsled­né podo­by tex­tu?

Bohužel na to moc čas nebyl. Já vždyc­ky říkám stu­den­tům u nás na DAMU, kte­ří si stě­žu­jí, že by potře­bo­va­li víc času na zkou­še­ní, že tako­vý pocit, budou mít úpl­ně vždyc­ky a že je dob­ré brát čas, kte­rý máme k dis­po­zi­ci, jako jed­no­ho z dra­ma­tur­gů. U fil­mu to mys­lím pla­tí dvoj­ná­sob. Počet natá­če­cích dní je jeden z výraz­ných momen­tů, kte­rý ovliv­ňu­je celou kon­cep­ci. A vy se musí­te roz­hod­nout, jest­li to za těch­to pod­mí­nek má nebo nemá smy­sl. My jsme zvo­li­li způ­sob, kte­rý byl v daných pod­mín­kách rea­li­zo­va­tel­ný, a šli jsme do toho, i když něco se pros­tě zvlád­nout neda­lo, napří­klad prá­vě rozim­pro­vi­zo­vá­ní tex­tu. Ale her­cům se mys­lím poda­ři­lo pro­mít­nout svo­je vlast­ní zážit­ky pře­de­vším v tom, jak při­stou­pi­li k těm posta­vám.

Na fil­mo­vé schůzi vlast­ní­ků se sešla řada herec­kých hvězd růz­ných gene­ra­cí, jak se Vám poda­ři­lo sla­dit tak věko­vě roz­díl­né her­ce?

Šlo to dob­ře. Samozřejmě, že někte­ří si to muse­li tro­chu víc „odse­dět“, ale měl jsem pocit, že tam nikdo nepro­ží­vá žád­ný roz­díl ve veli­kos­ti role, ve věku, v ničem. K tomu pomohl i celý štáb, kame­ra­man Martin Žiaran, oba šven­kři, klu­ci zvu­ka­ři, pro­duk­ce, pros­tě tam nikdo „nepru­dil”.

Jiří Lábus zde hra­je býva­lé­ho man­že­la Dagmar Havlové. Lábus mi pro­zra­dil, že osob­ně oslo­vil paní Havlovou, aby si po dlou­hé době vystřih­la dal­ší fil­mo­vou kome­di­ál­ní roli. Jak pro­bí­ha­la spo­lu­prá­ce s těmi­to dvě­ma uzná­va­ný­mi her­ci?

Výborně. Já jsem se sna­žil obsa­zo­vat taky pod­le toho, aby ty jed­not­li­vé páry nebo spíš „ali­an­ce“ měly něco spo­leč­né­ho a zna­ly se víc než ty jiné „ali­an­ce“. A paní Havlová dokon­ce nabíd­la svou vilu jako mís­to pro prv­ní čte­cí zkouš­ky. Jirka se tam cítil jako doma, což taky hod­ně pomoh­lo.

Zavzpomínejte na samot­né natá­če­ní, kde jste natá­če­li a kolik jste měli natá­če­cích dnů? Jak se rodi­la nároč­ná obra­zo­vá kon­cep­ce v ome­ze­ném pro­sto­ru ve spo­lu­prá­ci s kame­ra­ma­nem Martinem Žiaranem?

Natáčecích dní bylo cel­ko­vě deset, při­čemž osm bylo na tu jed­nu míst­nost a dva dny na dotáč­ky v bytech. S Martinem Žiaranem i pro­du­cen­tem Markem Jeníčkem jsme se schá­ze­li dlou­ho dopře­du nad scé­ná­řem, Martin od začát­ku při­ná­šel vizu­ál­ní nápa­dy, kte­ré by film posu­nu­ly smě­rem k vět­ší dyna­mi­ce, a nako­nec jsme při­pra­vi­li kon­cep­ci sní­má­ní, kte­rá pří­mo vychá­ze­la z dis­po­zic pro­sto­ru. Chtěli jsme se postup­ně a nená­pad­ně při­bli­žo­vat našim posta­vám, z původ­ně objek­tiv­ní­ho a lehce odci­ze­né­ho sle­do­vá­ní schůze se postup­ně pro­pa­dat do emoč­ně sub­jek­tiv­ní­ho vní­má­ní. Dělali jsme si krát­ké tes­ty, ale stej­ně nás samo­zřej­mě spous­ta věcí při prv­ním natá­če­cím dni pře­kva­pi­la. Přeci jenom počet lidí, sla­dě­ní dvou kamer, zase­da­cí pořá­dek – všech­no mělo vliv na ten fil­mo­vý jazyk. Myslím, že dneska bychom spous­tu věcí děla­li jinak, ale tako­vý pocit má asi kaž­dý po dokon­če­ní fil­mu.

Nejdelší nepře­ru­še­ný záběr měl neu­vě­ři­tel­ných 26 minut, kolik z něj je pou­ži­to ve fil­mu? A jak cel­ko­vě jste pra­co­va­li ve střiž­ně?

To je na hroz­ně dlou­hé poví­dá­ní. Během natá­če­ní už kon­cept mění­te slo­ži­tě, ve střiž­ně to nao­pak jde done­ko­neč­na. Takže jsme si se stři­ha­čem Otou Šenovským uži­li poměr­ně dlou­hé, bouř­li­vé a kre­a­tiv­ní obdo­bí hle­dá­ní způ­so­bu, kudy na to. Pro mě to bylo ze všech fází asi neza­jí­ma­věj­ší, jak malé detai­ly mění vyzně­ní. Člověk by řekl, že z jed­né míst­nos­ti se toho moc udě­lat nedá, ale byl jsem pře­kva­pen, koli­ka růz­ný­mi cesta­mi se dá jít.

V polo­vi­ně fil­mu jste pou­ži­li zpo­ma­le­né zábě­ry (ve scé­ně chys­ta­né­ho poro­du), proč?

Zpomalené zábě­ry film rámu­jí, jsou na začát­ku, ve zla­tém řezu a na kon­ci. Mají tam svo­je mís­to v rám­ci jakési son­dy do cha­rak­te­rů. Obličej sní­ma­ný zpo­ma­le­ně pro­zra­zu­je něco zce­la jiné­ho než při nor­mál­ní rych­los­ti, kdy jsme schop­ni stih­nout nasa­dit růz­né soci­ál­ní mas­ky. Při scé­ně poro­du je to stě­žej­ní, tak dou­fám, že to divá­ci nebu­dou vní­mat samo­ú­čel­ně. Pro mě fun­gu­jí i jako meta­fo­ri­zu­jí­cí rámec. Něco zce­la všed­ní­ho jako je schůze, je zasa­ze­no do este­tic­ké­ho rámu, abychom to rov­nou vní­ma­li jako podo­ben­ství, ne jako doku­men­tár­ní rea­li­tu.

Film je Vaším debu­tem, co bylo pro Vás na natá­če­ní nej­ob­tíž­něj­ší nebo nao­pak co Vás mile pře­kva­pi­lo?

Já mám rád, když se věci do posled­ní chví­le mění, když jsou co nejdéle ote­vře­né novým impul­sům, tak­že to samot­né natá­če­ní je pro mě poměr­ně obtíž­ná fáze, pro­to­že bych to nej­ra­dě­ji zku­sil ješ­tě mno­ha jiný­mi způ­so­by, ale už zkrát­ka není čas. Ale bavi­lo mě to celé. On to je fil­mo­vě dost spe­ci­fic­ký pro­jekt. Tím, že se sko­ro celý ode­hrá­vá v jed­né míst­nos­ti, má úpl­ně jiné náro­ky. Určitě se bude mlu­vit o jeho diva­del­nos­ti, ale ta časo­vá a pro­sto­ro­vá jed­no­ta z něho diva­dlo nedě­lá. Nicméně rád bych si zku­sil i zce­la jiný způ­sob fil­mo­vé­ho vyprá­vě­ní, a ten urči­tě při­ne­se úpl­ně jiné obtí­že.

Jaká hud­ba zazní ve fil­mu?

Skoro žád­ná, pou­ze krát­ké úryv­ky ze dvou skla­deb Jana Dismase Zelenky, čes­ké­ho barok­ní­ho auto­ra, kte­rý povstal z pope­la pře­de­vším záslu­hou usku­pe­ní Collegium 1704. Základní sklad­ba, kte­rá ve fil­mu zní je De pro­fun­dis a mám pocit, že je skvě­lé podí­vat se na sou­čas­nou schůzi per­spek­ti­vou duchov­ní barok­ní hud­by, kte­rá se sna­ží popsat „lid­ské hlu­bi­ny“.

Film s nad­sáz­kou zachy­cu­je mezi­lid­ské vzta­hy a soli­da­ri­tu mezi sou­se­dy, uka­zu­je, jak je nároč­né domlu­vit se, vzá­jem­ně si naslou­chat a při­tom chrá­nit svůj maje­tek. Ve fil­mu z úst Kubáta (Jiří Lábus) zazní absurd­ní výrok: Já jsem vlast­ník a nemu­sím nic. Máte osob­ní recept, jak obstát na tako­vé běž­né schůzi v reál­ném živo­tě?

Po prav­dě řeče­no moc ne. A moje skep­se se při pozo­ro­vá­ní sou­čas­nos­ti pro­hlu­bu­je. Jediný recept je vést dia­log, i když je do zdi, a věřit, že kaž­dá zeď dřív nebo poz­dě­ji změk­ne. Snažit se šířit schop­nost empa­tie, schop­nost dívat se na svět oči­ma něko­ho jiné­ho.

Film je mimo­řád­ně zábav­nou a záro­veň přes­nou son­dou do naší spo­leč­nos­ti, na co bys­te divá­ky v lis­to­pa­du nalá­kal do kina?

Vlastníci jsou kome­die. A mys­lím, že pro všech­ny věko­vé kate­go­rie i pro voli­če všech poli­tic­kých stran. Snad tam je celé dneš­ní spek­trum. Takže ide­ál­ní by bylo se v kině bavit a dou­fat, že „peklo jsou ti dru­zí“.

Jste neu­vě­ři­tel­ně aktiv­ní, píše­te, reží­ru­je­te, mode­ru­je­te, hra­je­te a zkou­ší­te neu­stá­le nové a roz­díl­né žán­ry. Na diva­dle dělá­te impro­vi­zo­va­né věci, ale i kla­si­ku, v Čechách i na Slovensku, co prá­vě teď chys­tá­te?

Teď prá­vě zkou­ším hru z obdo­bí lis­to­pa­du 89 ve Slovenském národ­ním diva­dle, tedy pře­de­vším jde o moment, kdy se her­ci roz­hod­li při­dat ke stu­den­tům a začít stáv­ko­vat. Což zna­me­ná pře­stat hrát reper­toár a poskyt­nout diva­dla jako pro­stor ke spo­le­čen­ské dis­ku­zi. Jsem zvě­da­vý, co z toho vznik­ne, mělo by se to celé ode­hrá­vat pře­váž­ně v hle­diš­ti. Ale neboj­te - bez nut­nos­ti fyzic­ky zapo­jo­vat divá­ka.

Na čem teď jako herec pra­cu­je­te, na co se divá­ci mohou těšit?

Příští rok bych měl mít role ve dvou zají­ma­vých seri­á­lech při­pra­vo­va­ných Českou tele­vi­zí. Jeden v režii Tomáše Mašína a Terezy Kopáčové a jeden v režii Jana Hřebejka.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla Gotta
8. června 2025Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla GottaV novém slovenském životopisném filmu o zpěvákovi sedmdesátých let Karolu Duchoňovi se objeví i legendární česká hvězda Karel Gott, kterého ztvární český herec Vojtěch Kotek. Film s názvem Duchoň režíruje Peter Bebjak a jeho uvedení do…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %
15. dubna 2025Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během posledního víkendu před jejím prodejem. Režisér spolu s kolegyní Lucií…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře