Prokletí lykantropie je metaforou domácího násilí, když se matka s dcerou snaží čelit tomu, co se stalo s tatínkem ve filmu Vlčí muž, který právě běží v pražských kinech. Po vynikajícím Neviditelném muži z roku 2020 se režisér Leigh Whannell pokouší vdechnout nový život klasickému monstru od Universalu tím, že ho přetvoří moderní optikou; ale ačkoli je tato snaha obdivuhodná a je zde mnoho zajímavého, tento snímek se nakonec mine účinkem.
Vlčí muž začíná efektivní patnáctiminutovou retrospektivou, kdy se otec Grady (Sam Jaeger) a malý syn Blake (Zac Chandler) vydávají na lov jelenů na severozápadě Pacifiku. Jejich lov přeruší záhadná zvířecí přítomnost a dvojice se uchýlí do nedaleké jelení slepé uličky - ale zatímco je neviditelné monstrum pronásleduje, Grady agresivně vynadá svému synovi za to, že se zatoulal, a my přemýšlíme, co přesně zde může být skutečnou hrozbou.
V tomto úvodním díle se Vlčí muž předvádí v té nejlepší formě: nádherné záběry (novozélandský Queenstown si hraje na lokace na oregonském venkově), působivé nosné motivy (otec je téměř stejně hrozivý jako domnělá lykantropická hrozba) a nezapomenutelná hororová inscenace, kdy zpoza stěn slepé uličky hrozivě stoupá vlkodlakův dech. Je to tak dobře propracovaná sekvence, že ji Whannell moudře znovu použije pro finále.
Většina Vlčího muže se odehrává během jediného večera o několik desítek let později, kdy se nyní dospělý Blake (Christopher Abbott) a jeho rodina - manželka Charlotte (Julia Garner) a malá dcera Ginger (Matilda Firth) - po smrti otce stěhují zpět do Blakeova domu z dětství. V jedné z prvních scén se Blake na Ginger oboří, když ho na ulici ignoruje; tím je nastoleno hlavní téma filmu, které by mělo být dotaženo do konce v pozdějších scénách, kdy se promění ve vlkodlaka a pokusí se ji sníst zaživa.
Ale nepředbíhejme. Ještě než se rodina dostane na venkovskou chatu v Oregonu, napadne ji osamělý vlkodlak, který se důmyslně postaví doprostřed provozu v naději, že řidič sjede ze silnice, zřítí se do rokle pod ní a naservíruje mu náklaďák plný čerstvého masa. Trojici se podaří ujet a zabarikádovat se v chatě, ale ne dřív, než je Blake vlkem poškrábán a osud mu přisoudí, že se sám promění v monstrum.
Zapomeňte na klasické interpretace tohoto příběhu, které zahrnují úplňky, stříbrné kulky a proměny, které by mohly představovat drogové nebo alkoholové opojení - v noci se proměníme v nepoznatelná stvoření, abychom se následující den proměnili zpět v sebe sama. Téměř každý film o vlkodlacích, včetně nedávných Vlkodlaků, hraje podle těchto pravidel, ale Vlčí muž chce tento žánr odmytologizovat. Vlčí prokletí je zde téměř okamžité, podobně jako ve filmu o zombie: jakmile se staneme zlými, není cesty zpět.
Škoda chudáka Blakea: na vlastní kůži zažíváme jeho proměnu, která je pěkně stylizovaná, když se kamera otáčí a vstupuje do Predátorské, nebo spíše Vlčí vize. Už nerozumí své rodině, která z jeho pohledu jako by mluvila jazyky, a jeho vlastní pokusy o komunikaci se mu nedaří prosadit. Trochu mu sice naroste obvyklá srst, drápy a špičáky, ale design vlkodlaka, který se nevyrovná ani původnímu filmu z roku 1941, zde zanechává mnoho nedotaženého.
V jádru je Vlčí muž metaforou domácího násilí, ale poselství se ztrácí v cestě: tím, že je Blake tak sympatická postava, se neztotožňujeme s jeho ženou a dcerou. Měli bychom sledovat, jak Charlotte a Ginger bojují o život, protože jejich patriarcha byl odhalen jako monstrum, kterým vždycky byl; místo toho sledujeme, jak Blake chřadne na gauči a není schopen je ochránit před další, vnější, hrozbou.
Vlčí muž se nakonec snaží plně realizovat svá ambiciózní témata a zanechává zmatený dojem z toho, co chce říct. Whannell potvrzuje svůj kredit hororového režiséra a děje se tu mnohem víc než v typické lednové novince od Blumhouse (srovnejte s loňskou Noční plavbou), ale tento snímek zdaleka nedosahuje vrcholu, kterého dosáhl s Neviditelným mužem. Vlčí muž má říz, ale nezanechává v divákovi trvalou stopu.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře