Řekl bych, že Ben Stiller směřoval celou svoji kariérou právě k tomuto snímku. Vedle Gravitace a Rivalů je Walter Mitty tím nejlepším filmovým počinem, který Hollywood za rok 2013 vyprodukoval. Vizuální stránka je propracovaná do nejmenšího detailu, ať už to jsou úvodní titulky nebo podprahová „poselství“ na ranveji. Walter si s námi, jako diváky jednoduše, hraje. Když přistoupíme na jeho hru, která nás odnese daleko od kapitalistické přesycenosti, a navrátíme se do dob sladkého dětství, kde jsme byli daleko upřímnější, bláznivější a více otevřenější světu. Stiller nejen, že nekompromisně kritizuje korporátní mašinérii, kterou zajímá jen čistý profit, ale na druhé útočí na krizi lidskou. Hlavně v úvodní fázi nám nastavuje zrcadlo a zpodobňuje nás jako osoby, které se bojí kontaktu s okolním světem. Walter Mitty je vlastně člověkem, který nepřestal snít ani v dospělosti a právě proto se zdá být „vykolejeným“.
Co se týče příběhové stránky, tak tentokráte slouží syžet jenom jako prostředek pro interpretaci určitých myšlenek, které si musíme sami najít mezi řádky. Dalo by se tedy říci, že film je mozaikou daných životních myšlenek. Ben Stiller hledá onen tajemný snímek 25, který má vyjít v posledním čísle časopisu Life na úvodní stránce. Společností zavržený loser, na druhou stranu však věčný snílek se vydává na cestu plnou neskutečných dobrodružství a hlavně hledání smyslu života. Nic nepůsobí kýčovitě a dialogy nezabředávají do moralizujícího patosu, právě naopak film nastavuje jemnou linii a celkem lehký vyprávěcí tón.
Jak jsem řekl, že příběh je mozaikovým složením, tak to samé platí i o jeho složkách. Dokonalá hudba, obrazové ztvárnění a hlavně herecký výkon Bena. Jak je vyznění filmu krásné a celková atmosféra poutavá, tím více je film zvláštním dílem, poněvadž nejen, že širokým krokem překračuje hranice Hollywoodské tradice, ale svým obsahem a sdělením je, dovolím si říct, nadčasově současným. Možná právě proto se znelíbil Akademikům a u nominací na „nejprestižnější“ filmovou cenou naprosto ostrouhal, to nic nemění na faktu, že se zařadil mezi ty nezajímavější počiny roku 2013. Ben tady ukazuje, že je nejen výborným režisérem, ale i skvělým hercem. Režijně se nevyhýbá ani lehké parodii hrdinských blockbusterů a na řadu přijde i Podivuhodný případ Benjamina Buttona.
Zpátky k tomu, co se nám tvůrci snaží sdělit, myslím si, že hlavním záměrem nebo dobrá spíše jedním z mnoha záměrů byl prezentovat lidskou společnost na základě dvou velkých protikladů. Ty protiklady jsou ve filmu vedlejší, ale dobře rámují celý příběh. Jednu stranu reprezentuje Hendricks, který se živí tím, že vyhazuje lidi z práce. Zastupuje část komunity, která žije jenom proto, aby si vydělala na svůj nákladný život. V opozici stojí Sean podivínský fotograf, kterého nikdo nikdy neviděl. Zastupuje tu nespoutanou složku lidské duše, tu která dychtí po svobodě a volnosti, bohužel většinou je udusána tou první a naprosto ztrácí na životnosti. Walter nám připomíná, že není nikdy pozdě na to splnit si své sny. „Pokud mě zaujme některý okamžik a zaujme mě, osobně, tak ho nechci vyrušit fotoaparátem. Chci v něm jenom zůstat.“ Stejně tak i Walter Mitty a jeho tajný život zůstane dlouho v našich myšlenkách, je to film, ke kterému se za rok vrátíte, a něco nového vám předá a znova a znova. Život běží příliš rychle a není špatné se na chvíli zastavit a… zasnít se.
Nejnovější komentáře