Anglický zpěvák, rapper, skladatel a multi-instrumentalista Dominic Harrison (25), vystupující pod jménem YUNGBLUD, se vrací se svou již třetí studiovou deskou nesoucí příhodně název YUNGBLUD.
Harrison svou kariéru nastartoval v roce 2017, kdy vydal několik singlů, kterými si získal pozornost u mladých posluchačů převážně v Anglii, a v roce 2018 debutoval se svým EP, taktéž pojmenovaném YUNGBLUD, které mu přineslo jeho první větší hit, skladbu Polygraph Eyes. Ještě téhož roku stihl vydat své první album, 21st Century Liability. Následovalo EP the underrated youth (2019) obsaující úspěšné singly jako „parents“ a „original me“, na kterém hostoval Dan Reynolds, frontman skupiny Imagine Dragons, a konečně v roce 2020 vyšlo Harrisonovo druhé studiové album „weird!“, jeho do té doby nejsolidnější počin, který ovládl Britské žebřícky a zabodoval i v zámoří. Do povědomí mainstreamových posluchačů se asi nejvíce zapsal díky spolupráci s Machine Gun Kellym na písni „I Think I’m OKAY“, která byla v roce 2019 jednou z prvních vlaštovek nové vlny popularity pop-punku. Jeho další spolupráce obsahují písně například s interprety jako Halsey, Travis Barker, 24kGoldn, KSI, Denzel Curry, či několik dalších tracků s MGK.
Nyní, 2. srpna 2022, tedy necelé dva roky po předchozím projektu, přichází s novým LP. Harrison sám jej popisuje jako své dosud nejosobnější album - všechny jeho ostatní projekty byly o společnosti či o příbězích, které slyšel od lidí ve svém okolí; tato deska je však pohled do jeho nitra. Zvukově pak má jít o nezastavitelný vlak nabitý energií a emocemi.
Desku otevírá fantastický hlavní singl „The Funeral“, ve kterém Harrison vyjmenovává své démony jako úzkost, sebenenávist, závislost či neschopnost vyjádřit své city, a učí se je přijmout a pracovat s nimi. Skladba je vedena výraznou kytarou od producenta Chrise Greattiho (který zde hraje na všechny nástroje), a svým zvukem evokujícím Billyho Idola výborně nastavuje tón celého alba. Následuje track další energický pojmenovaný „Tissues“, který na úvod skvěle navazuje a rovněž jde o energickou pop-rockovou hymnu. Co se textu týče, jde o jednu z nejlépe napsaných písní na celém albu, autor popisuje ten konkrétní moment těsně předtím, než se člověk rozhodne někomu se oddat a dát průchod svým emocím a lásce. Harrison zde sampluje „Close to Me“ od skupiny The Cure, s požehnáním samotného Roberta Smithe. Úvodní trojici skladeb uzavírá píseň o negativních vzpomínkách, pocitech a traumatech Memories s hostující zpěvačkou WILLOW, dcerou Willa Smithe. Oba umělci spolu zní skvěle, jejich hlasy se k sobě hodí a výborně se doplňují.
Experimentální skladba Cruel Kids se sonicky odklání od dosavadního zvuku a místo 80. let bere inspiraci ze začátku tohoto století, konkrétně od skupiny Radiohead. Na jejím vzniku se mimo jiné podílel i Dan Smith ze skupiny Bastille. Píseň solidně graduje a šikovně kombinuje elektronické bubny s živými nástroji, ale bohužel se velmi opakuje a nevýrazné sloky se ztrácí na vedle velmi dlouhého refrénu, který zde zazní třikrát. Repetice je problémem i další skladby pojmenované Mad, která sice nabízí líbivou produkci, příliš však spoléhá na ústřední melodii opakující se v refrénu i ve slokách, a ostatní části skladby působí zanedbaně. Následuje píseň I Cry 2, která je jednoznačně nejslabším momentem celé desky. Snaží se kázat o důležitém tématu, o potřebě mluvit o svým pocitech a emocích, a útočí na stigma ohledně maskulinity a mužů, od kterých se očekává, že nebudou plakat. Bohužel však není příliš umně napsaná, obsahuje velice slabé melodie, a taktéž po instrumentální stránce je velice nevýrazná a navíc špatně namixovaná. Harrison zde také používá autotune, čímž naprosto zbavil svoje vokály veškerých emocí a jde tím proti podstatě samotné písně. Skladba k tomu nedosahuje ani dvou minut, a těžko ji lze považovat za kompletní nahrávku; působí spíše jako nějaké demo. Podobným problémem trpí i sedmý track Sweet Heroine, jediná love song na tomto LP, která je sice textově docela povedená, je však utnutá příliš brzy a i přes očividnou gradaci nedosáhne vrcholu a opět nepůsobí jako dotažená píseň.
S výše jmenovanými skladbami album ztrácí energii, druhý dech mu však dodává píseň Sex Not Violence s velmi silným refrénem, intenzivním kytarovým sólem a naléhavým poselstvím, které nabádá k soustředění se na lásku, něhu, intimitu a euforii v temném světě plném nenávisti, agresivity a násilí. Devátá skladba Don’t Go nepřináší žádné vážné kázání ani hlubokou myšlenku, je to však velice povedená popová raketa, která posluchače nabije energií a příjemně naladí. Po předchozích temnějších skladbách jde o potřebný uvolněný nádech. I Don’t Wanna Go Out Today je krátká punková střela ve stylu Ramones, kde spíše než o text jde o pocit, který v člověku vyvolá, a tento účel splňuje na výbornou. Bohužel opět délkou nepřesáhne dvě minuty a skončí až bolestivě brzy. Alespoň 30 sekund navíc by jí rozhodně neškodilo.
Předposlední track Die For A Night je spíše než písní jakýmsi tokem myšlenek. Harrison se zamýšlí, co by se stalo, kdyby najednou zemřel - jak by jeho okolí zareagovalo, jestli by se svět nějak změnil. Opět je zde centrální téma smrti, které se na tomto albu několikrát objevuje (jeho důležitost je zjevná již z názvu úvodní písně The Funeral = pohřeb). Bohužel je toto zamyšlení velmi povrchové a vůbec nejde do hloubky, a během svých 90 sekund nedokáže ničím zaujmout a člověk na ni zapomene hned v okamžiku, kdy začne hrát finální skladba. Ta mu ovšem hned spraví chuť... LP uzavírá The Boy In The Black Dress, pop-rocková skladba plná retro kytar a kláves, a naditá introspektivou a emocemi. Harrison se dívá na svojí minulost, na to, jak byl svým okolím vytvarován, jak ho společnost odmítala a jak odmítal sám sebe.
Celkově by se album dalo shrnout jako velmi osobní, upřímné a otevřené, ovšem ubližují mu nedotažené nápady a krátká stopáž (třetina písní nemá ani dvě minuty a celkově tak dvanácti-trackové LP sotva přesahuje půl hodiny). YUNGBLUD však zjevně našel svůj zvuk, a s citem vzdává poctu i svým inspiracím a idolům.
75%
S deskou se zpěvák vydává i na světové turné, které ovšem zatím nemá oznámenou žádnou zastávku v České republice (což je poněkud překvapivé vzhledem k tomu, že všechny čtyři jeho Pražské koncerty byly velice úspěšné). Ve fázi příprav je také krátký film „Mars“ vycházející ze stejnojmenné Harrisonovy písně z roku 2020, který má on sám zrežírovat a ve kterém si má zahrát herečka Yasmin Finney, známá ze seriálu Heartstopper či nadcházející 14. série Doctor Who.
Nejnovější komentáře