YUNGBLUD: Nová deska je upřímná, ale nedotažená

Photo: YUNGBLUDPhoto: YUNGBLUD
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Anglický zpě­vák, rap­per, skla­da­tel a multi-instrumentalista Dominic Harrison (25), vystu­pu­jí­cí pod jmé­nem YUNGBLUD, se vra­cí se svou již tře­tí stu­di­o­vou deskou nesou­cí pří­hod­ně název YUNGBLUD.

Harrison svou kari­é­ru nastar­to­val v roce 2017, kdy vydal něko­lik sin­g­lů, kte­rý­mi si zís­kal pozor­nost u mla­dých poslu­cha­čů pře­váž­ně v Anglii, a v roce 2018 debu­to­val se svým EP, tak­též pojme­no­va­ném YUNGBLUD, kte­ré mu při­nes­lo jeho prv­ní vět­ší hit, sklad­bu Polygraph Eyes. Ještě téhož roku sti­hl vydat své prv­ní album, 21st Century Liability. Následovalo EP the underra­ted you­th (2019) obsa­u­jí­cí úspěš­né sin­g­ly jako „parents“ a „ori­gi­nal me“, na kte­rém hos­to­val Dan Reynolds, frontman sku­pi­ny Imagine Dragons, a koneč­ně v roce 2020 vyšlo Harrisonovo dru­hé stu­di­o­vé album „wei­rd!“, jeho do té doby nej­so­lid­něj­ší počin, kte­rý ovlá­dl Britské žeb­říc­ky a zabo­do­val i v zámo­ří. Do pově­do­mí main­stre­a­mo­vých poslu­cha­čů se asi nej­ví­ce zapsal díky spo­lu­prá­ci s Machine Gun Kellym na pís­ni „I Think I’m OKAY“, kte­rá byla v roce 2019 jed­nou z prv­ních vlaš­to­vek nové vlny popu­la­ri­ty pop-punku. Jeho dal­ší spo­lu­prá­ce obsa­hu­jí pís­ně napří­klad s inter­pre­ty jako Halsey, Travis Barker, 24kGoldn, KSI, Denzel Curry, či něko­lik dal­ších trac­ků s MGK.

Nyní, 2. srp­na 2022, tedy nece­lé dva roky po před­cho­zím pro­jek­tu, při­chá­zí s novým LP. Harrison sám jej popi­su­je jako své dosud nej­o­sob­něj­ší album - všech­ny jeho ostat­ní pro­jek­ty byly o spo­leč­nos­ti či o pří­bě­zích, kte­ré sly­šel od lidí ve svém oko­lí; tato deska je však pohled do jeho nit­ra. Zvukově pak má jít o neza­sta­vi­tel­ný vlak nabi­tý ener­gií a emo­ce­mi.

Desku ote­ví­rá fan­tas­tic­ký hlav­ní sin­gl „The Funeral“, ve kte­rém Harrison vyjme­no­vá­vá své démo­ny jako úzkost, sebe­ne­ná­vist, závis­lost či neschop­nost vyjá­d­řit své city, a učí se je při­jmout a pra­co­vat s nimi. Skladba je vede­na výraz­nou kyta­rou od pro­du­cen­ta Chrise Greattiho (kte­rý zde hra­je na všech­ny nástro­je), a svým zvu­kem evo­ku­jí­cím Billyho Idola výbor­ně nasta­vu­je tón celé­ho alba. Následuje track dal­ší ener­gic­ký pojme­no­va­ný „Tissues“, kte­rý na úvod skvě­le nava­zu­je a rov­něž jde o ener­gic­kou pop-rockovou hym­nu. Co se tex­tu týče, jde o jed­nu z nej­lé­pe napsa­ných pís­ní na celém albu, autor popi­su­je ten kon­krét­ní moment těs­ně před­tím, než se člo­věk roz­hod­ne něko­mu se oddat a dát prů­chod svým emo­cím a lás­ce. Harrison zde sam­plu­je „Close to Me“ od sku­pi­ny The Cure, s požeh­ná­ním samot­né­ho Roberta Smithe. Úvodní tro­ji­ci skla­deb uza­ví­rá píseň o nega­tiv­ních vzpo­mín­kách, poci­tech a trau­ma­tech Memories s hos­tu­jí­cí zpě­vač­kou WILLOW, dce­rou Willa Smithe. Oba uměl­ci spo­lu zní skvě­le, jejich hla­sy se k sobě hodí a výbor­ně se dopl­ňu­jí.

Photo @ YUNGBLUD

Experimentální sklad­ba Cruel Kids se sonic­ky odklá­ní od dosa­vad­ní­ho zvu­ku a mís­to 80. let bere inspi­ra­ci ze začát­ku toho­to sto­le­tí, kon­krét­ně od sku­pi­ny Radiohead. Na jejím vzni­ku se mimo jiné podí­lel i Dan Smith ze sku­pi­ny Bastille. Píseň solid­ně gra­du­je a šikov­ně kom­bi­nu­je elek­tro­nic­ké bub­ny s živý­mi nástro­ji, ale bohu­žel se vel­mi opa­ku­je a nevý­raz­né slo­ky se ztrá­cí na ved­le vel­mi dlou­hé­ho refré­nu, kte­rý zde zazní tři­krát. Repetice je pro­blé­mem i dal­ší sklad­by pojme­no­va­né Mad, kte­rá sice nabí­zí líbi­vou pro­duk­ci, pří­liš však spo­lé­há na ústřed­ní melo­dii opa­ku­jí­cí se v refré­nu i ve slo­kách, a ostat­ní čás­ti sklad­by půso­bí zane­dba­ně. Následuje píseň I Cry 2, kte­rá je jed­no­znač­ně nej­slab­ším momen­tem celé des­ky. Snaží se kázat o důle­ži­tém téma­tu, o potře­bě mlu­vit o svým poci­tech a emo­cích, a úto­čí na stig­ma ohled­ně mas­ku­li­ni­ty a mužů, od kte­rých se oče­ká­vá, že nebu­dou pla­kat. Bohužel však není pří­liš umně napsa­ná, obsa­hu­je veli­ce sla­bé melo­die, a tak­též po instru­men­tál­ní strán­ce je veli­ce nevý­razná a navíc špat­ně nami­xo­va­ná. Harrison zde také pou­ží­vá auto­tu­ne, čímž napros­to zba­vil svo­je voká­ly veš­ke­rých emo­cí a jde tím pro­ti pod­sta­tě samot­né pís­ně. Skladba k tomu nedo­sa­hu­je ani dvou minut, a těž­ko ji lze pova­žo­vat za kom­plet­ní nahráv­ku; půso­bí spí­še jako něja­ké demo. Podobným pro­blé­mem trpí i sed­mý track Sweet Heroine, jedi­ná love song na tom­to LP, kte­rá je sice tex­to­vě doce­la pove­de­ná, je však utnu­tá pří­liš brzy a i přes oči­vid­nou gra­da­ci nedo­sáh­ne vrcho­lu a opět nepů­so­bí jako dota­že­ná píseň.

S výše jme­no­va­ný­mi skladba­mi album ztrá­cí ener­gii, dru­hý dech mu však dodá­vá píseň Sex Not Violence s vel­mi sil­ným refré­nem, inten­ziv­ním kyta­ro­vým sólem a nalé­ha­vým posel­stvím, kte­ré nabá­dá k sou­stře­dě­ní se na lás­ku, něhu, inti­mi­tu a eufo­rii v tem­ném svě­tě plném nená­vis­ti, agre­si­vi­ty a nási­lí. Devátá sklad­ba Don’t Go nepři­ná­ší žád­né váž­né kázá­ní ani hlu­bo­kou myš­len­ku, je to však veli­ce pove­de­ná popo­vá rake­ta, kte­rá poslu­cha­če nabi­je ener­gií a pří­jem­ně nala­dí. Po před­cho­zích tem­něj­ších skladbách jde o potřeb­ný uvol­ně­ný nádech. I Don’t Wanna Go Out Today je krát­ká pun­ko­vá stře­la ve sty­lu Ramones, kde spí­še než o text jde o pocit, kte­rý v člo­vě­ku vyvo­lá, a ten­to účel spl­ňu­je na výbor­nou. Bohužel opět dél­kou nepře­sáh­ne dvě minu­ty a skon­čí až boles­ti­vě brzy. Alespoň 30 sekund navíc by jí roz­hod­ně neško­di­lo.

Photo @ Rollingpedia

Předposlední track Die For A Night je spí­še než pís­ní jakým­si tokem myš­le­nek. Harrison se zamýš­lí, co by se sta­lo, kdy­by najed­nou zemřel - jak by jeho oko­lí zare­a­go­va­lo, jest­li by se svět nějak změ­nil. Opět je zde cen­t­rál­ní téma smr­ti, kte­ré se na tom­to albu něko­li­krát obje­vu­je (jeho důle­ži­tost je zjev­ná již z názvu úvod­ní pís­ně The Funeral = pohřeb). Bohužel je toto zamyš­le­ní vel­mi povr­cho­vé a vůbec nejde do hloub­ky, a během svých 90 sekund nedo­ká­že ničím zaujmout a člo­věk na ni zapo­me­ne hned v oka­mži­ku, kdy začne hrát finál­ní sklad­ba. Ta mu ovšem hned spra­ví chuť... LP uza­ví­rá The Boy In The Black Dress, pop-rocková sklad­ba plná retro kytar a klá­ves, a nadi­tá introspek­ti­vou a emo­ce­mi. Harrison se dívá na svo­jí minu­lost, na to, jak byl svým oko­lím vytva­ro­ván, jak ho spo­leč­nost odmí­ta­la a jak odmí­tal sám sebe.

Celkově by se album dalo shr­nout jako vel­mi osob­ní, upřím­né a ote­vře­né, ovšem ubli­žu­jí mu nedo­ta­že­né nápa­dy a krát­ká sto­páž (tře­ti­na pís­ní nemá ani dvě minu­ty a cel­ko­vě tak dvanácti-trackové LP sotva pře­sa­hu­je půl hodi­ny). YUNGBLUD však zjev­ně našel svůj zvuk, a s citem vzdá­vá poctu i svým inspi­ra­cím a ido­lům.

75%

S deskou se zpě­vák vydá­vá i na svě­to­vé tur­né, kte­ré ovšem zatím nemá ozná­me­nou žád­nou zastáv­ku v České repub­li­ce (což je poně­kud pře­kva­pi­vé vzhle­dem k tomu, že všech­ny čty­ři jeho Pražské kon­cer­ty byly veli­ce úspěš­né). Ve fázi pří­prav je také krát­ký film „Mars“ vychá­ze­jí­cí ze stej­no­jmen­né Harrisonovy pís­ně z roku 2020, kte­rý má on sám zre­ží­ro­vat a ve kte­rém si má zahrát hereč­ka Yasmin Finney, zná­má ze seri­á­lu Heartstopper či nad­chá­ze­jí­cí 14. série Doctor Who.

Photo @ Kerrang!

Autor: Matěj Bureš
Cults - To The Ghosts (2024)
31. prosince 2024Cults - To The Ghosts (2024)    Cults vtrhli na hudební scénu před více než dekádou. Jednalo se tehdy o skupinu, která jela na poměrně módním duchu indie popových kapel se zasněnou atmosférou okořeněnou o chytlavé melodie, to vše ve složení…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
The Last Dinner Party - Prelude to Ecstasy (2024)
3. dubna 2024The Last Dinner Party - Prelude to Ecstasy (2024)Kapela The Last Dinner Party je v tomto roce docela fenoménem, což je zajímavé i třeba proto, že se jedná o album debutové. Holky se daly dohromady během pandemie, vydaly několik fajn singlů (Nothing Matters) a…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
7ebra - Bird Hour (2023)
2. srpna 20237ebra - Bird Hour (2023)Inez (kytara) a Ella (klávesy) jsou sestry z dalekého severu, které si můžete v klidu prohlédnout (krom klipu) i na obalu desky Bird Hour. Poklidně sedí a dívají se na domeček pro panenky. Fotka z ne…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Miley Cyrus: Flowers - Recenze
10. března 2023Miley Cyrus: Flowers - RecenzeMiley Cyrus patří k předním tvářím současné hudební branže. Zpěvačka s velice unikátním pěveckým projevem si po desce Plastic Hearts (2020), jež byla silně inspirovaná rockovým žánrem a estetikou 80. let, nachystala další materiál. Osmá studiovka…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Michal David - O2 arena
29. června 2022Michal David - O2 arenaPo dvou letech odkladů se Michal David konečně dostal do O2 areny, aby oslavil svých 60 let megakoncertem. Cením si muzikantů, fanoušků i zpěváků, že vyčkali do doby kdy už nejsou omezovány akce kvůli Covid19. Koncert…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Recenze alba Ero Sciocco: Klasika s nádechem moderna, která zahřeje u srdce
15. února 2022Recenze alba Ero Sciocco: Klasika s nádechem moderna, která zahřeje u srdceI když je český hudební rybníček poměrně malý, dá se v něm stále narazit na nové talenty a tóny, které jste zatím neslyšeli. Ve stejném duchu se dá hovořit i o novém debutovém albu výborného pianisty Romana…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Ewa Farna: Umami
9. ledna 2022Ewa Farna: UmamiEwa Farna patří mezi špičku současného českého popu. Talentovaná zpěvačka a nově také Zlatá slavice se po sedmi letech vytasila se zbrusu novou deskou. Po Leporelu (2014), které kromě povedeného titulního singlu rovněž nabídlo jedenáct svižných,…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Altın Gün - Yol (2021)
4. ledna 2022Altın Gün - Yol (2021)Nizozemská skupina Altin Gun má svůj původ ve věhlasném Amsterdamu, nicméně už po poslechu jedné jejich skladby je patrné, že inspirační zdroje čerpá odněkud více na východ. Konkrétně se jedná o Turecko, kde má velká část…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Imagine Dragons: Mercury - Act 1 - Recenze
7. prosince 2021Imagine Dragons: Mercury - Act 1 - RecenzePop rocková kapela Imagine Dragons se letos v březnu ozvala s dvojící zcela nových skladeb - s klidnější, optimisticky laděnou písní “Follow You” a odvážným, průbojným a zcela jedinečným singlem “Cutthroat”. Obě měly předznamenat vydání studiové…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Goat Girl - On All Fours (2021)
15. listopadu 2021Goat Girl - On All Fours (2021)On All Fours je druhou deskou této londýnské post-punkové skupiny. Nutno dodat, že deskou pozornost určitě zasluhující. Pokud vás zaujme podivný název kapely (plus fakt, že se prakticky jedná o samé ženy), tak za tím nemusíte…Vydáno v rubrice: Hudební recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře