Je obří 4 hodinová verze Justice League Zacka Snydera lepší než „původní“ kinoverze? ANO! A je tato verze přístupnější širšímu publiku? NE! I když možná trochu jo. Kvůli pandemii se tento snímek nepodívá do kin, a tak nezbývá lidem sehnat digitální vydání (radit nikomu nebudu, originál je pouze na HBO Max) 😉
Ale teď už k věci. V čem je tedy lepší tato verze. Inu, Snyder Cut rozhodně není jen tzv. režisérskou verzí. Původně film Zack Snyder skutečně režíroval, nicméně ve chvíli, kdy měl většinu materiálů natočeno, byl studiem vyměněn za Josse Whedona (původně pracoval na scénáři) z rodinných důvodů Zacka Snydera (jeho dcera Autumn spáchala sebevraždu). Toto rozhodnutí každý naprosto chápal a respektoval. Nikdo by se asi nedivil, kdyby Zack dostal čas a pak se film dotočil. Nicméně se jelo dál. A co už nepochopil téměř nikdo (a zpětně to po shlédnutí pochopíte i vy) je, že Joss Whedon vystříhal z filmu mnoho záběrů a do značné míry upravil samotný scénář. Ale to nebylo všechno, z absolutně nepochopitelných důvodů nahradil původní ozvučení od - na výsluní se šplhajícího - Junkie XL soundtrackem Dannyho Elfmana. Ne, že by byl Elfman špatný skladatel, právě naopak. Ale Zack s Junkiem měli určitou vizi a ta posouvá Znyder Cut opravdu o úroveň výš.
Takže věci, kde je Snyder Cut lepší než kino verze jsou dvě. První je obrovské porce nových záběrů a vystřižení spousty zbytečných a nepovedených věcí z ruky Josse Whedona. Mě osobně připadalo, že nových je ve filmu takřka dvě třetiny obsahu. A nejen to, Zack se vrátil k původnímu scénáři, takže několik scén v rámci celého příběhu mají jiný průběh i konec, takže se film celkově ubírá trochu jinou cestou. Druhou věcí je již výše zmíněná hudba. Na jednu stranu působí temněji, než od Dannyho Elfmana ale také zároveň občas hravěji. Elfman patří totiž do skupiny skladatelů, kterým je občas trochu vyčítáno, že jedou tzv. podle šablony. Mají čitelný rukopis a i když zní jejich hudba zajímavě, leckdy je až příliš generická a nezapamatovatelná. Junkie XL se nebojí přidávat do své hudby překvapivé prvky ať už klasické hudby, ale také moderní elektronické prvky a vůbec se nebojí dotknout dalších žánrů spolu se zpěvem.
Jak už jsem napsal, děj se nyní odebírá trochu jiným směrem, ale cíl zůstal - porazit Steppenwolfa (Ciarán Hinds). Ten dostal mnohem více prostoru včetně vizuálního vylepšení. Nyní opravdu působí jako silný a nebezpečný soupeř. Trochu jako Thanos s MCU. Najednou má svojí motivaci (kterou se díky délce filmu diváci dozví), kterou se dá i pochopit. Má svou historii, kterou lehce Zack naťukne, ale neprozradí. Ale co víc, Prostor konečně dostal ještě větší záporák tohohle univerza. A není jím nikdo jiný než Darkseid (Ray Porter). Toho můžeme konečně spatřit. A dostal také poměrně dost prostoru společně se spoustou nových postav. Ty už mají prostoru méně, ale jsou neméně důležité, protože dokreslují historii a zápletku divákovi, který by vlastně nevěděl o co tu jde. Největší posun však v tomto směru nedostávají prostor záporné postavy, nýbrž jedna kladná. Cyborg (Ray Fisher). Cyborgova příběhová linka bylo skoro kompletně přepracována do původní podoby podle Zacka Snydera a konečně tak má dost prostoru ukázat svůj potenciál a hlavně důležitost pro celou Justice League. Doladil se jeho vizuál a dostal se do popředí do spousty dialogů, kde i sám vysvětluje ostatním členům (a také divákovi), co se vlastně děje a může se stát, když hrdinové nezasáhnou. O trochu víc prostoru dostal i Flash (Ezra Miller), takže může lépe odlehčit hutnou atmosféru a stát se zároveň platným členem Ligy.
Celkově tak má snímek ucelenější podobu a už nepůsobí tolik jako po sobě jdoucí náhodné akční scény. Film navíc obsahuje spoustu drobnějších zápletek a scén, které se odkazují na komiksy, na další snímky DC filmového univerza a nabízí několik střípků napovídajících možné pokračování, případně spinoffy. Zack Snyder v tomto směru opravdu zapracoval a je vidět, že zvolené tématice rozumí víc, než Joss Whedon. Včetně toho, že má určitě nastudované předlohy a poskytuje diváky snímek jako tzv. „Fan Service“. Opravdoví fanoušci DC tentokrát budou spokojenější a konečně budou moci říct, že mají v ruce něco, co může konkurovat Marvelu s jeho Avengery.
Všechno má ale i stinnou stránku. Snyder Cut je má také. Nedá se říct, že by to byl film pro každého. Skutečně je tak spíš Fan Servicem. Je až moc temný pro nenáročného konzumenta (natož děti). Není dostatečně temný aby nalákal opravdu oddané fandy komiksů. A navíc má opravdu 4 hodiny, takže ho nedokáže skousnout ani spousta diváků, kteří se vrtí v křesle už po hodině sledování. V tomhle mají diváci výhodu, že díky digitální distribuci se mohou dát „čůrací“ pauzu kdykoliv. Film pak nadále trpí tím, že obsahuje velkou porci scén, které na sebe navazují bůhví proč a některé jsou kratší, takže vzhledem k celkové stopáži je občas těžké udržet pozornost. Tomuto neduhu pak ještě přispívá temný barevný filtr a tzv. Digitální bordel. Vizuální triky jsou skutečně někdy dost výrazné. Jejich kvalita mě nijak zvlášť netrápila, ale někdy už jich prostě bylo moc a bylo to vidět. Ten největší trn v patě ale Justice League má pořád. Tohle měl být poslední film v řadě!!! Nelze studiu odpustit, že se rozhodl pustit toto veledílo v podstatě na start, když mělo sedět na konci řady „Origin“ filmů všech postav. I to se pak odráží na celkové délce snímku. Tady udělali v MCU právě opak a všichni teď vidí, jak úspěšnou šňůru za sebou má.
Mám-li to nějak zhodnotit jako celek, je Snyder Cut určitě o řád výš, než „paskvil“ (který ale svojí kvalitu měl) Josse Whedona. Ve filmu je vidět spousta práce navíc, ale zároveň ta spousta materiálu, který už byl dávnou hotový, jen se nedostal před lety do finálního produktu. Pro mě samotného je filmová Justice League pořád ještě trochu málo temná, ale rozhodně se mi přepracovaný děj líbil. Zpětné zapojení Junkieho XL do projektu dalo filmu taktéž nový náboj a odlišný soundtrack udělal se Snyder Cutem solidní otočku k lepšímu. Nenáročnému divákovi bych novou verzi snímku asi nedoporučil stejně jako „původní“ snímek z roku 2017, nicméně bych se už nebál poslat do kina fanouška DC komiksů. Takže pokud jsem Justice League odhadoval někde kolem 55%, tak tuto verzi Zacka Snydera hodnotím na 75%. Kdyby byl jako zakončení série, měl by potenciál rozhodně větší.
Photo © HBO Max
Nejnovější komentáře