Námět filmu Strašidla vyšel od pana Jiřího Kose, který není profesionálním autorem. Co se vám na jeho námětu zalíbilo a co bylo při zpracovávání textu do filmového scénáře nejobtížnější?
„Potěšil mě jeho „návrat“ k žánru filmů sedmdesátých let, jako byl Jak utopit dr. Mráčka nebo Dívka na koštěti, které byly a jsou stále u diváků oblíbené. To znamená veselohra ze současnosti s pohádkovým motivem. Pak Kos však toho napsal do scénáře tolik, že by to dalo na celý seriál, proto jsme museli vybrat jednu nosnou linii a tu filmově převyprávět. Právě samotný výběr co nechat a co oželet bylo nejtěžší.“
Ve vašich filmech je již pravidlem, že i čerti, vodníci a podobné bytosti nejsou tvorové zlí, ale spíše dobráčtí, laskaví a s lidmi vycházejí přátelsky. Bude tomu jistě i u Strašidel. Jak se bude hejkalovi, čarodějkám, vodníkovi, víle a dalším žít v našem lidském světě?
Za pomoci mladého úředníčka z městského úřadu, který přijde do zpustlého a opuštěného zámečku vyjednat s podivnou rodinkou nájemní smlouvu a zamiluje se na první pohled do půvabné víly Jitřenky, se tato nezvyklá rodinka zapojuje do lidské společnosti a jak se říká pracovního procesu. A jak se s tím vyrovnají dvě čarodějnice, hejkal, jejich dvě nezbedné dětičky, vodník a víla, na to se přijďte pak podívat do kina.
V příběhu se prolíná reálný svět a svět pohádkové fantazie. Co je pro filmová strašidla v tom našem, skutečném světě nejsložitější?
„Seznámení se se světem lidí, jeho zákony a obyčeji; něčemu nerozuměla, nechápala, něco si vysvětlila po svém. Prostě trochu zmatek na obou stranách, ale vždy úsměvný.“
Bylo nějaké strašidlo, které se vám do filmu už nevešlo, a musel jste ho takzvaně oželet?
„Jistě a ne jedno. Nemáme tam čerty ani anděly, polednice, klekánice, divé ženy, smrťáka, trpaslíky a jiné různé fujtajblíky a noční mátohy; spokojili jsme se protentokrát s čarodějnicemi, ale noblesními, hejkalem, vodníkem, vílou a upírem.“
Které strašidlo jste měl v dětství a možná dodnes máte jako nejoblíbenější?
Vyhrává čert J a pak hned víly.
Ve Strašidlech se objeví řada hereckých tváří, s nimiž jste doposud netočil. Jak se rodilo obsazení a byla některá role, která vznikala konkrétnímu herci na tělo?
Při psaní scénáře mám představu určitého typu postavy. A pak si procházím jmény herců a hereček a „obsazuju“ si je v duchu do jednotlivých rolí, takže mám k jedné roli třeba pět jmen herců, kteří by ji mohli hrát. Vím, že všichni by ji zahráli skvěle, každý jinak, po svém, ale bezvadně. Je to ale čím dál těžší, protože skoro všichni dnes hrají ve všech televizních seriálech a navíc ještě zkouší v domovských divadlech a v dabingu, takže jsou časově nedostupní. Jak říkám, nejlepší je loutkový film – herce pověsíš na hřebík a kdykoliv ho potřebuješ, víš, kam sáhnout… J
Připravil jste pro ně také docela náročný „program“ - převleky, kaskadérské scény, nutnost hrát tak, aby bylo možné dodělat triky. Překvapil vás někdo z hereckých představitelů třeba tím, jak zvládl kaskadérské kousky či náročné scény?
„Snad nejvíc vodník Jirky Dvořáka už jen tím, že se musel nořit v říjnu do ledové vody zámeckého jezírka. Ale vykoupal se i Matěj Hádek v roli záletného divadelního režiséra a kaskadér Pavel Bezděk coby manžel Terezky Bebarové, majitelky prádelny a čistírny.“
Která ze situací byla z celého natáčení nejobtížnější?
„Právě tyto „koupací“ scény, bylo mi namáčených herců líto. Ale byli stateční a po natočení záběru se šli beze slova usušit a převléci a šup znovu do studené vody. A pak víla Sáry Sandevy, která běhala skoro nahá, jen v průsvitných závojících studeným podzimním parkem. Ale všechny tři dámy, tedy Sára, Carmen Mayerová a Terezka Kostková mrzly v obrovském salonu starého zámku, který jsme měli postavený v hale bývalého cukrovaru v Lázních Toušeň. Tam bylo jak v lednici a já jen trnul, aby nenastydly a nedostaly zápal plic. Ale nic se jim nestalo. Holt čarodějnice… J“
Koho z herců jste nejvíce potrápil?
„Opakuji Jiří Dvořák. Je to zlatý kluk s obrovskou trpělivostí. Prostě profík, který ví, že musí pro roli i krev cedit.“
Všichni herci, kteří s vámi pracují, si vesměs pochvalují váš laskavý přístup a ohromnou empatii vůči nim. Dokážete jako režisér herce také „postrašit“?
„Zatím toho nebylo třeba. Všichni byli prostě úžasní. A mám je všechny moc rád.“
Hlavní ženskou roli vytvořila Tereza Kostková, z níž jste udělal nejen krásnou čarodějku, ale „převtělil“ ji i do slavných filmových hvězd. V které poloze ji vy osobně máte ve filmu nejraději?
„Jako čarodějnici Patricii, která nevěří v upřímnost lidského světa a nechce, aby se její manžel a vůbec celá rodina paktovali s lidmi.“
Kdybyste se mohl „vyčarovat“ setkání s nějakou světovou filmovou hvězdou, ať již minulosti nebo současnosti, kdo by to byl?
„Jana Rybářová, do které jsem se už jako kluk zamiloval coby do krásné princezny Širín v pohádce Legenda o lásce. Stejně tak mě okouzlila jako Anička Posedlá ve Stříbrném větru. Snová, neskutečná, éterická, z jiného světa.“
Co bychom se my, lidé mohli a měli naučit od pohádkových strašidel a mohou naopak něco dobrého získat ona od nás?
Každý z nás má nějakou moc, sílu, kterou může tomu druhému pomoct. Třeba jen milý úsměv, se kterým se na kolemjdoucího podíváme, kolikrát udělá takovou radost, že si to možná ani sami neuvědomujeme. Jakkoliv pomoct tím, čím můžeme. Působit tím dobrým v nás na ostatní. Měli bychom se stále a znovu učit trpělivosti, ohleduplnosti, pozornosti, laskavosti, nadhledu a vstřícnosti, prostě tomu být dobrým člověkem a ne strašidlem svého okolí.
Lidský a pohádkový svět ve vašem filmu nakonec propojí ta nejspolehlivější věc: láska! Dokáže láska opravdu všechno zachránit?
„Nevím, jestli všechno, ale jistě toho zmůže strašně moc. Kdyby zmohla zachránit všechno, bylo by na světě jako v ráji. Anebo by tu už nebyl nikdo, protože bysme se samou láskou snědli J“
V průběhu natáčení vám prý obyvatelé v místech, kde se točilo, často nosili různé domácí dobroty. Jaký nejchutnější dárek jste dostal?
„Jedna hodná paní mi nosila do zámku v Líšnu všechny možné dobroty. Od skvělých koláčů až po lahodnou uzeninu nejrůznějších druhů. Opravdu jedinečné dobroty. Ach jo, jak je bezva být filmovým režisérem J J.“
Části seriálu: Strašidla
- Strašidla - O příběhu
- Strašidla - Ze zákulisí natáčení
- Strašidla - Několik zajímavostí souhrnně
- ZDENĚK TROŠKA: NEBUĎME STRAŠIDLEM SVÉMU OKOLÍ!
Nejnovější komentáře