V neděli 22.listopadu se promítal v kině Lucerna francouzský film režiséra Xaviera Beauvoise Cena slávy. Režisér přišel do kina představit film a při té příležitosti se diváci dozvěděli pár informací o vzniku tohoto filmu. Režisérovo vyprávění bylo ihned překládáno do češtiny.
Na úvod bylo řečeno pár slov k divákům.
Dobré odpoledne. Objevuji, jak je Praha krásná! Věděl jsem, že je krásná, ale do jaké míry je nádherná, mě opravdu překvapilo. Jsem až skoro v šoku a dělá mi to, abych pravdu řekl, hodně dobře. Po té vší hrůze, kterou jsme zažili a strašných věcech, je velmi příjemné se dívat na krásné věci. Také se mě dotklo, kolik svíček je před Francouzskou ambasádou, jsou tam tisíce svíček na zemi.
Filmování mi jde lépe, než mluvit, tak se vyjadřuji vlastně filmy. Mluvím skrze své filmy. Ale mluvit o filmu, než jste ho viděli, je jako kdybyste kreslili draka a přikreslovali mu nohy a hlavy. Tak asi bude lepší, když se nejdřív podíváte na film a pak se o něm budeme bavit.
Po projekci filmu Cena slávy Beauvoise podrobněji hovořil o vzniku tohoto snímku.
Šestého ledna došlo k atentátu na redakci Charlie Hebdo. Pro mě to byl tak trochu začátek války, která teď pokračuje. Samozřejmě, že film, ve srovnání s tím, co se teď děje nyní, není tak důležitý. Nicméně se stal tak trochu obětí těch všech událostí, a tak jsem rád, že je ještě příležitost ho někde uvést a že se na něj lidé jdou podívat. Děkuji, že jste zde.
Film začíná slovy přestaň šaškovat, přestaň dělat šaška, a pak v závěru filmu, u soudu, se říká, že všichni jsme kašpaři. Takovou přezdívku měl i Charlie Chaplin.
Film mě provázel od dětství a já jsem mu to chtěl to svým způsobem vrátit. Díky filmu jsem zažil spoustu krásných věcí, díky filmu jsem i tady v Praze, a proto jsem chtěl tvořit v této oblasti a ve filmu se samozřejmě ne vždy všechno se může podařit. Ve škole mi vždycky říkali nešaškuj, nedělej šaška, a já teď vlastně dělám šaška a jsem za to placený. Takže to je také dobrá věc. Navíc mám rád to pozadí, černé pozadí plátna a vystupování ze tmy. Také jsem si s tím i hrál v tomto filmu, kdy například v úvodní scéně vychází postava z vězení v Lousanne. Je tam černé pozadí, aby tam byl stejný kontrast, jako na konci, kdy klauni vychází ze tmy a vstupují do velkého světla.
Hudba samozřejmě je součástí filmu a patří k filmu. Já hodně poslouchám filmovou hudbu, ale ne vždycky se jí vhodně používá ve filmech. Dokonce jsem natočil film, kde není hudba vůbec žádná. A když začínám točit film, tak nemám představu, jaká tam bude hudba. Až ten film vlastně uvidím hotový, pak teprve si hudbu vybírám. Tentokrát jsem věděl, že hudba bude součástí filmu a rád jsem oslovil Michaela Legranda, který je autorem hudby.
Velmi rychle souhlasil, souhlasil v podstatě bez problémů. Přijal zakázku a začala spolupráce. Tenkrát se akorát ženil, s Catherine Michel, a ona nechtěla, aby ji opustil, takže jsme byli všichni pozváni do jeho zámku, do Los Angeles. Moje žena, která pracuje na střihu, měla svou střižnu hned vedle piana, kde se film dokončoval. A i když toho o hudbě toho tolik nevím, nejsem odborníkem, bylo s ním velmi jednoduché a příjemné o té hudbě diskutovat. Byl jsem schopen mu říci tady ne, tady ubrat, tady je to moc melodické a pracovali jsme na tom. On byl u klavíru a hlavně sám slyšel těch šedesát pět členů orchestru, kteří pak budou celou skladbu nahrávat. Já tuto schopnost nemám, takže ne vždy jsem si to dokázal představit. Ale když jsme pak v Budapešti natáčeli hudbu k filmu, tak musím říci, že to pro mě byly jedny z nejemotivnějších zážitků, opravdu to byla nádhera.
Musím říci, že mě velmi překvapilo v českých titulcích, že tam je řada slov, které si jsou s francouzštinou podobná.
Také musím pochválit projekci, byla velmi kvalitní a byl to velmi, velmi hezký zážitek.
Kariéra Xaviera Beauvois začala v roce 1996, kdy natočil svůj první krátký film. Pak následovalo šest celovečerních filmů. Film, který vstoupil do povědomí diváků, je snímek O bozích a lidech. Dostal dvakrát ocenění v Cannes. Jeho posledním filmem je pak Cena slávy.
Nejnovější komentáře