Dnes jsme si pro vás připravili krátký žebříček čistokrevných deskových her pro 2 hráče, které u nás vyšly v češtině. Jednak proto, že je o ně zájem, a druhak, protože jich zase tak moc není. Napočítali jsme jich co by se vešlo na prsty na obou rukou a na jedné noze, a to je panečku pěkná bída.
Vybrali jsme proto čtyři nejzajímavější hry pro dva hráče z různých žánrů, které vám můžeme doporučujit na toto léto… i ostatní roční období.
Blitzkrieg: 2. světová válka ve 20 minutách
Blitzkrieg je fantastická a jednoduchá žetonkovka postavená na principu bag buildingu. Na začátku hry dostanou oba hráči k dispozici pytlíčky, ve kterých mají několik typů žetonů. Z těch si poslepu tři vyberou, a začnou hru.
Tématem hry, jak již uvádí název, je Druhá světová válka. Na hrací ploše máte k dispozici celkem pět bojišť, od Pacifiku až po Východní Evropu. Ve svém tahu si vždy vyberete jeden z žetonů, který máte za zástěnou, a umístíte ho do jedné z oblastí. Žetonky se dělí na jednotky pozemní, námořní, a vzdušné. Pozemní jednotky smíte umisťovat jen na pozemní oblasti, námořní na vodní plochy, a vzdušné naprosto kamkoli.
Během umisťování platí, že smíte položit žeton na libovolné místo v prvním nezaplněném řádku v daném bojišti, a získat bonus, který vám políčko nabízí. Potom posunete ukazatel převahy na daném bojišti o tolik, kolik byla síla vaší jednotky, a na konci tahu si dobíráte novou jednotku z pytlíku. Principielně jednoduché.
Navzdory tomu, jak je hra snadná však nabízí spoustu možností, jak protihráče nachytat. Krom žetonů zmiňovaných tří typů ještě nabízí jednotky, které mají různé speciální schopnosti. Generálové a admirálové přidávají sílu podle toho, kolik je na daném bojišti vyloženo jednotek pozemních či námořních, špión kopíruje jinou jednotku, a atomovka vám dává obří silovou převahu na jednom místě, za cenu ztráty převahy na ostatních bojištích.
Do toho započítejte i solidní mix abilit, které vám dávají jednotlivá políčka na herní ploše: Výroba vám nadělí jeden žeton do ruky navíc, výzkum vám zas přidá do pytlíčku jeden speciální žeton zprostřed stolu - může se jednat o silnější jednotku, nebo dokonce o již zmiňovanou atomovku. Některé schopnosti vám pomohou získat převahu na jiných bojištích, nebo dokonce zničit soupeři jednu jednotku na ruce - možností je hromada.
Blitzkrieg je jednou z her, kde se vyplácí nezaměřovat se jen na jeden styl strategie. Každá taktika má svoje díry, a když už si budete myslet, že máte vyhráno, soupeř vám ve dvou tazích vybombarduje zásobu zbylých žetonů. Pro hru jednoznačně hovoří jednoduchost pravidel s mnoha možnostmi. A ti, kteří hru znají a už si ji stihli zamilovat, s můžou těšit na chystaného Caesara od stejného autora i vydavatele.
Autor: Paolo Mori (Libertalia; Pandemic: Fall of Rome)
Mechaniky: bag building
Téma: 2. světová válka
Obtížnost: lehká
Vydavatel: Mindok
Drako
Většina obyčejných hráčů před figurkovými fantasy bojovkami prchá, sotva zaslechne jejich jméno. Spousta z nich si vybaví slavný Warhammer, kde při každém útoku sypete na stůl kýble kostek, a pravidla jsou nekonečné litanie textu, ne nepodobné kacířským kodexům ze zmiňovaného univerza.
No a pak je tu Drako. Epický fantasy duel pro dva hráče, s pravidly tak jednoduchými, že si ho zvládnete zahrát i se svým dítětem. Všechny postavy ovládáte kartami, které jsou prosté jakéhokoliv textu, a na starost máte figurky nanejvýš tři.
Drako se odehrává v malé aréně, která ztvárňuje doupě nejnebezpečnějšího tvora každého správného fanastického světa - rudého draka. Toho se ujme jeden hráč, zatímco druhý si vyzkouší roli udatných tří trpaslíků. Každá postava má jedinečnou schopnost, která vám pomůže vašeho oponenta přelstít, zahnat do kouta a vykostit jako pečenou rybu.
Drak může plivat oheň, létat, a zblízka vás rozsápe svými ostrými zuby. Trpaslíci oproti tomu spoléhají na svoje sekery a meče, na dálku posílají pozdravy kuší, zblízka vrhají síť, která nepřítele znehybní, a pokud by i to bylo málo, můžete použít berserk, který vám dá navíc jednu akci za cenu vlastního zranění. Jak se boj táhne, a ubývají vám síly, ztrácíte i zmiňované schopnosti. Buďto tak, že vám zahyne jedna z postav, a nebo v drakově případě jsou vám např. “přistřižena” křidýlka až do té míry, že už nemůžete létat.
V každém tahu máte dvě akce, přičemž za akci se považuje zahrání jedné karty a nebo dobrání dvou do ruky. Na každé kartě máte zobrazeno, zda jde o útoky na blízko, na dálku, použití schopnosti, a také kolik postav činnost smí provádět. Ikonografie je to jednoduchá, a pochopitelná i pro osmileté děti, což je věk, od něhož je hra doporučována.
Drako se mimo jiného dočkalo i druhého dílu, kde najdete udatného rytíře se dvěma lukostřelci, kteří se postaví dvěma nebezpečným trollům. Figurky z obou her lze libovolně kombinovat, a každá strana má jiné schopnosti.
Autor: Adam Kałuża (K2)
Mechaniky: karetní, figurková
Téma: fantasy duel
Obtížnost: lehká
Vydavatel: Mindok
Království divů
Království divů je karetní hra vycházející ze systému, který nám její autor, Frédéric Guérard, představil už ve hře Svět divů. Království divů je narozdíl od svého předchůdce určeno pouhým dvěma hráčům. Obojí je postavené na karetním engine buildingu a managementu zdrojů.
Zatímco Svět divů operoval s 5 základními zdroji - surovinami, vojenskou silou, vědou, financemi a průzkumem, a ještě 3 zdroji unikátními (krystalium, generálové a investoři), Království divů má kromě obligátního krystalia a vojáků pouhé 4 suroviny.
Království divů přistoupilo také k výběru karet o poznání divočeji, než jeho předchůdce, kde se karty distribuovaly mezi hráče pomocí draftu. Zde každý hráč dostane několik karet staveb a jednu pohromu, která představuje negativní body na konci hry. Začínající hráč si zvolí dvě a může je umístit na levou či pravou stranu vedle herní desky. Může je dokonce i rozdělit. Druhý hráč si poté jednu stranu vybere a vezme si všechny karty z této oblasti, včetně těch, které tam zůstaly z předchozích tahů - teprve ty bude moci během hry postavit. Další novinkou jsou žetony pastí. Pokud chce hráč do nabídky skrytě umístit kartu pohromy nebo za ni jinou kartu naopak vydávat, otočí jeden ze svých dvou žetonů pastí a položí kartu lícem dolů. Jakmile si druhý hráč vybere, jejich role se prohodí. Takto si oba vybírají celkem čtyřikrát.
Systém blafování vám oproti draftu umožňuje získat více karet, které se vám hodí, nebo vnutit soupeři kartu s negativními efekty, pokud jste dostatečně šikovní. Zjednodušeně řečeno: “Jak to mám sakra udělat, abych tu dobrou kartu dostal zpátky?”
Žetony generálů a investorů nahradily žetony vojáků. Ty jsou sice jen jednoho typu, jejich získávání je však pomalejší. Vojáci putují totiž nejprve na cvičiště a až poté, při druhém spuštění téhož efektu, do vaší zásoby. Upotřebíte je nejen při stavbě budov, ale především při likvidaci hrozeb a plnění úkolů.
Zmiňované úkoly a hrozby jsou nový typ karet, které najdete jenom v Království divů. Jsou totiž součástí tří herních modulů, z nichž jeden si vždy ke hře musíte vybrat. Modul hrozeb představuje monstra, která ohrožují vaše království nebo blokují vaše zdroje, rádci vám pomáhají výměnou za suroviny a poslání vám ukládají nové cíle, které je potřeba splnit v určitém počtu kol.
Právě tyto moduly a vzájemná interakce hráčů přinášejí do zažitých mechanik Světa divů nový, unikátní nádech výzvy a opravdového soupeření.
Království divů je podstatně konfliktnější a interaktivnější variací na původní hru se třemi různými moduly přinášejícími tři odlišné herní zážitky. Vhodné pro všechny zákeřné škodiče a hajzlíky, kteří touží poměřit síly se svým soupeřem na blafovacím a zapasťovaném poli.
Autor: Frédéric Guérard (It´s a Wonderful World; Les Gardiens de Havresac)
Mechaniky: karetní engine building
Téma: budování fantasy království
Obtížnost: lehká
Vydavatel: Tlama
Radlands: Gangy pustiny
Radlands je karetní hra z (doufejme, že nepříliš) blízké postapokalyptické budoucnosti, v níž vyprahlou pustinou táhnou gangy pankáčů a mutantů, a v boji na život a na smrt spolu soupeří o nejcennější zdroj na Zemi - o vodu.
Radlands se pyšní tím, že pochází z hlavy Daniela Piechnicka, spoluautora slavné hry Magic the Gathering, která si zakládá na stavění balíčků a komby mezi jednotlivými postavami a jejich schopnostmi.
Ti z vás, kteří očekávají od Radlands stejné principy, rozhodně nebudou zklamáni. Už během první hry zjistíte, že každá kartu tu má svoje místo, a že každá výhoda má svou cenu. Páteř vaší armády tvoří tři karty táborů, které si zvolíte na začátku hry. Jakmile některý tábor padne, nejen, že se přiblížíte o krok k prohře, ale přijdete i o možnost využívat jeho unikátní schopnost. Vaším prvořadým cílem bude zničení táborů vašeho soupeře - kdo jako první ztratí tábory všechny, bude nemilosrdně rozprášen i se svým kmenem. Jinými slovy: prohrává.
Radlands je narozdíl od MtG hra uzavřená, což znamená, že jak ji koupíte, tak je komplet. Žádné dokupování přídavných balíčků, žádné nové edice, které ruší pravidla edic předchozích. Dalším kladem je vyváženost. V Radlands nenajdete žádné budování nekonečných armád; bojovníků můžete mít na bojišti nanejvýš šest. A i když je sešikujete do ideální obrany, mohou ji obejít nájezdníci, což je speciální forma útoku, která trvá zpravidla dvě kola, a jakmile vyprší limit, poškodí vám jeden z táborů, ať už chcete nebo nechcete. Nájezdníky jde také samozřejmě popohánět vpřed, a nebo, v případě soupeře, i zpomalovat.
Zdrojem, kterým platíte v této hře absolutně za všechno, od postav po schopnosti, je voda. Té máte od začátku tři žetony, a je to váš stálý, nevysychající zdroj příjmů. Některé karty vám sice umožní odlít si pár přídavných žetonů do rezervního kyblíku, ale jen na jedno kolo. Proto si musíte dobře rozmyslet, jak a kdy kterou schopnost použít, a jakou postavu vyložit.
Samotné bojovníky také nevykládáte, kam se vám zachce. Je třeba počítat s tím, že střílet lze jenom do těch, kteří jsou nejvíce vepředu, zatímco čerstvě zahrané postavy jdou vždy do druhé linie obrany. Pořadí postav se tak může během boje měnit, např. když někoho stáhnete z bojiště záchranářkou, abyste ho mohli znovu vyložit a uplatnit efekt při vstupu na bojiště, vysunete tím někoho jiného do zranitelné pozice v první linii.
Celkově vzato je Radlands výbornou karetkou s poměrně jednoduchými pravidly a hromadou možností, která určitě stojí za nemalou pozornost.
Autor: Daniel Piechnick (Magic the Gathering)
Mechaniky: karetní, resource management
Téma: Mad Max postapo
Obtížnost: střední
Vydavatel: Tlama
Nejnovější komentáře