#77 - Henry: Portrét masového vraha (1986)

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Filmy o séri­o­vých vra­zích mají svou tra­di­ci. Snímek „Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ je jed­ním z těch, kte­ré tuhle tra­di­ci zalo­ži­ly.

Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha

Henry: Portrait of a Serial Killer

USA, 1986, 83 minut

Režie: John McNaughton

Scénář: Richard Fire a John McNaughton

Hrají:

Michael Rooker (Henry)

Tracy Arnold (Becky)

Tom Towles (Otis)

Tenhle film má pověst vel­mi kon­tro­verz­ní­ho a drs­né­ho sním­ku a své pověs­ti urči­tě dosto­jí, hlav­ně v závě­ru, kdy jsou zde sku­teč­ně vel­mi drs­né scé­ny a hlav­ně zvu­ky, kte­ré jsou při­po­je­ny, jsou nechut­né. Ty by si samy o sobě zaslou­ži­ly vyzdvih­nout, pro­to­že zvu­ko­vá strán­ka fil­mu „Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ je skvě­lá. Hudební je spíš prů­měr­ná, ale pokud se týká zvu­ků, ty váž­ně sto­jí za to.

„Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ je film o tom, jaký je život séri­o­vé­ho vra­ha. Jak už název napo­ví­dá, je to pros­tě por­trét. Sledujeme Henryho, jak žije svůj život, kte­rý se tvá­ří do jis­té míry jako život oby­čej­né­ho chláp­ka niž­ší soci­ál­ní sku­pi­ny, kte­rý pře­ží­vá ze dne na den s odpu­di­vým a úchyl­ným spo­lubyd­lí­cím, jenž je tak pří­jem­nou posta­vou, asi jako svrab v roz­kro­ku. Ani na chví­li si ho neza­mi­lu­je­te, pro­to­že je pros­tě hnus­ný a nechut­ný od pohle­du. Co pro­ve­de vlast­ní sestře, no, je to jen důkaz toho, že někte­ří lidé si zaslou­ží to, co se jim nako­nec sta­ne.

Henry je tro­chu jiný pří­pad. Je to vrah. Není jas­né, proč vraž­dí, pros­tě vraž­dí. Ale je v něm pře­ce jen něco lid­ské­ho. A tak i přes­to, že je to jed­no­znač­ně zápor­ná posta­va, už jen pro­to, jak chlad­ně při­stu­pu­je k vraž­dám a jaký sys­tém si vytvo­řil, má v sobě něco víc než jeho spo­lubyd­lí­cí. Třeba to, jak se cho­vá k Becky a jak jí ochra­ňu­je. Ale Ani Henry není od pohle­du kra­sa­vec. Michael Rooker je vůbec herec, kte­rý si vydo­byl v Hollywood posta­ve­ní toho, kdo je schop­ný zahrát psy­chic­ky naru­še­né mago­ry a vra­hy. I v seri­á­lu „The Walking Dead“ si zahrál chla­pí­ka, kte­rý prá­vě neo­plý­val soci­ál­ním cítě­ním a lás­kou k bliž­ním. I Henry se nako­nec uka­zu­je jako někdo, kdo si neza­slou­ží náš sou­cit. Je to oso­ba, kte­rá není schop­na hlub­ší­ho citu, což dává jas­ně naje­vo s Becky. I když ji chrá­ní, není scho­pen lás­ky jako tako­vé, není scho­pen ono­ho fyzic­ké­ho napl­ně­ní, ke kte­ré­mu tedy ani nedo­jde.

Pokud se týká herec­kých výko­nů, jsou jed­no­znač­ně výteč­né, pře­de­vším Rooker a Towles jsou skvě­lí a osob­ně mám pocit, že by tako­ví moh­li být i ve sku­teč­nos­ti. Jestli ano, tak jsou to asi nej­líp pla­ce­ní maso­ví vra­zi v Hollywoodu. Jejich výkon je pro film napros­to stě­žej­ní, pro­to­že je zamě­ře­no celou dobu na ně dva, pří­pad­ně ješ­tě na Becky, kte­rá je dopl­ňu­je a urči­tým zvrá­ce­ným způ­so­bem při­ná­ší do dění nevin­nost.

„Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ je pro mě úžas­ný v tom, že se zde vůbec neře­ší poli­cie, maso­vý vrah není stí­ha­ný. Je to hlav­ně pro­to, že je v tom, co dělá sku­teč­ně dob­rý. Navíc, jeho činy jsou nepro­myš­le­né a nee­xis­tu­je mezi nimi spo­ji­tost, což kom­pli­ku­je jaké­ko­li mož­né stí­há­ní za více činů najed­nou. Tohle se mi líbí. Sledujeme život séri­o­vé­ho vra­ha, jako kdy­bychom sle­do­va­li život mlé­ka­ře, obchod­ní­ka ane­bo pros­tě koho­ko­li jiné­ho, koho pova­žu­je­me za nor­mál­ní­ho.

Ve fil­mu jsou drs­né scé­ny, kte­ré doká­žou i dnes vyra­zit dech a sebe­rou vám na chví­li ilu­ze o tomhle svě­tě, ale je fakt, že ona kul­tov­nost ply­ne spí­še z řečí, než ze sku­teč­né­ho dění ve fil­mu. „Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ není tak odpor­ný, našlo by se poměr­ně vel­ké množ­ství odpor­něj­ších fil­mů. Jediné, co posou­vá bru­tál­ní scé­ny v tom­to fil­mu výše, je fakt, že jsou pro­vá­dě­ny s napros­tou samo­zřej­mos­tí. Henry není chlá­pek, kte­rý trpí výčit­ka­mi. Henry je chlá­pek, kte­rý vraž­dí stej­ně při­ro­ze­ně, jako my se cho­dí­me vymo­čit ane­bo najíst. Ne nut­ně ve stej­nou chví­li.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Brutální scé­ny a téměř doku­men­tár­ní pří­stup jsou pro film „Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha“ typic­ké, k tomu výbor­né výko­ny her­ců, kte­ří nejsou žád­ný­mi vel­ký­mi holly­wo­od­ský­mi hvězda­mi. Tohle všech­no dělá z fil­mu vel­mi dob­rý a drs­ný thriller.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Co vytknout? Snad jen to že zde chy­bí kom­plex­něj­ší pří­běh. Film je sku­teč­ně jen nahléd­nu­tím do živo­ta jed­no­ho vra­ha. Naskakujeme do roz­je­té­ho auto­mo­bi­lu, chví­li s ním jede­me, a pak z něj vyska­ku­je­me, v pod­sta­tě bez toho, že by se sta­lo něco zásad­ní­ho. Henry si jede dál a pro něj se nic nemě­ní.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 31.8.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Henry: Portrét maso­vé­ho vra­ha na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře