Kritiky.cz > Recenze knih > Aby škola neškodila-příručka moderního školství pro všechny žáky, učitele i rodiče

Aby škola neškodila-příručka moderního školství pro všechny žáky, učitele i rodiče

a101E0N0010941 aby skola neskodila 2d
a101E0N0010941 aby skola neskodila 2d
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Vybíráte ško­lu pro vaše děti neví­te, pro jakou se roz­hod­nout? Má vaše dítě potí­že ve ško­le a neví­te, jak je řešit? Připadá vám ve vaší ško­le něco div­né­ho a neví­te, co s tím? Štěpánka je uči­tel­ka a influ­en­cer­ka a její pře­zdív­ka je Štěkánka the Učitelka. Robert je čes­ký didak­tik, lek­tor, škol­ní psy­cho­log a vede blog Líný uči­tel a též je pře­zdí­va­ný Líný uči­tel. Oba jsou auto­ři kni­hy Aby ško­la neškodila-příručky moder­ní­ho škol­ství pro všech­ny žáky, uči­te­le i rodi­če. 

Dozvíte se, jaké je to ve stát­ní ško­le ver­sus sou­kro­má ško­la, pozi­ti­va, či nega­ti­va. Je nut­né se zamys­let nad tím, že ne vždy nej­draž­ší sou­kro­má ško­la je ta nej­lep­ší a nao­pak. Alternativní nebo tra­dič­ní ško­la? Montessori, Waldorf, Začít spo­lu, Hejného meto­da, i to jsou ško­ly, kte­ré nachá­zí­me v dneš­ním škol­ství již jako běž­né a kaž­dý má na ně svůj názor. Někteří rodi­če je vyhle­dá­va­jí, vozí děti dale­ko, jiní rodi­če je nao­pak zatra­cu­jí. Kde je ta správ­ná míra? Dozvíte se, jak se cho­vá toxic­ký uči­tel, i jaké chy­ba se uči­te­lé dopouš­tě­jí, co to vlast­ně zna­me­ná chy­bo­vat, i jaká je role uči­te­le v sou­čas­ném čes­kém škol­ství, i to, co uči­te­li nikdy nesmí pro­jít. Dozvíte se, co jsou doku­men­ty jako je škol­ní vzdě­lá­va­cí pro­gram, rám­co­vě vzdě­lá­va­cí pro­gram.

V kni­ze nalez­ne­te zají­ma­vé vsuv­ky, zku­še­nos­ti, pro­blémy, otáz­ky dětí, rodi­čů, ale i jiných uči­te­lů, kte­ré jsou dopro­vá­ze­ny vel­mi milý­mi ilu­stra­ce­mi. Také růz­né tes­ty, pomo­cí nichž si může­te své­ho uči­te­le otes­to­vat.

Do rukou se mně dostá­vá prů­vod­ce pro žáky, stu­den­ty, rodi­če a dob­ré uči­te­le. Vše, co potře­bu­je­te vědět o tom, jak má a nemá vypa­dat moder­ní ško­la.

Kniha je urče­na pro všech­ny žáky, stu­den­ty, rodi­če, ale i peda­go­gy, jak začí­na­jí­cí, tak i ty zku­še­né. Cílem této kni­hy je infor­mo­vat o tom, co je v moder­ní ško­le mož­né a žádou­cí, a co je nežá­dou­cí, zasta­ra­lé a dokon­ce nebez­peč­né. Kvalitní vzdě­lá­vá­ní, ať už je rea­li­zo­va­né v jaké­ko­liv škole-veřejné, sou­kro­mé, alter­na­tiv­ní či kla­sic­ké musí být pro­vá­ze­no pozi­tiv­ní emo­cí.

Kniha je napros­to skvě­lá a začet­la jsem se do ní vel­mi rych­le. Každý z nás pro­šel něja­kým vzdě­lá­va­cím sys­té­mem a má vzpo­mín­ky na dané uči­te­le, kte­ré pak pře­dá­vá svým dětem. Říká se tomu vtisk. Ten je mnoh­dy neza­po­me­nu­tel­ný. Tato kni­ha mně umož­ňu­je vrá­tit se do svých škol­ních let, zavzpo­mí­nat, ale i hod­no­tit škol­ní sys­tém, ve kte­rém se nachá­zí moji chlap­ci. Historky, i zku­še­nos­ti jsou mnoh­dy úsměv­né, jiné zase na zamyš­le­ní, jak to vlast­ně máme my.

S Robertem Čapkem jsem se setka­la v kni­ze Líný uči­tel a pře­čet­la jsem ji jed­ním dechem. Se Štěpánkovou Cimlovou jsem se setka­la na Facebooku na jejím blo­gu. Ne se vše­mi jejich názo­ry sou­hla­sím, ale musím říci, že na mno­ha z nich roz­hod­ně něco bude a je tře­ba se nad našim škol­stvím zamys­let, pro­to­že někte­ré věci se už děla­jí roky a chtě­lo by to oprav­du změ­nu.

Ukázka z kni­hy:

Učitel má ve škol­ní tří­dě klí­čo­vou roli, což nám říká nejen zdra­vý rozum, ale i výzkumy, pod­le kte­rých vel­mi sil­ně ovliv­ňu­je kli­ma ve tří­dě, well­be­ing žáků, jejich moti­va­ci k uče­ní, vztah k dané­mu předmětu-zkrátka ty nej­dů­le­ži­těj­ší věci. Smutným fak­tem je, že pod­le posled­ních PISA výzku­mů je u nás vztah uči­te­lů a žáků ze všech zkou­ma­ných zemí nej­hor­ší.

Učitel může mít samo­zřej­mě také růz­né, krás­né i horo­ro­vé, reál­né i blud­né před­sta­vy o tom, jak by ško­la měla vypa­dat nebo jak by se žáci měli cho­vat. Někdo má v hla­vě výcvi­ko­vý tábor námoř­ní pěcho­ty, dal­ší zase mateř­skou škol­ku, kde se všich­ni drží za ruce. Ale jen před­sta­va nesta­čí. Žijeme, pra­cu­je­me a vzdě­lá­vá­me se v něja­kém sys­té­mu. Aby uči­tel pra­co­val tak, jak má, pro žáky tedy mít dvě věci-odpovídající sys­tém kolem sebe a čis­tou hla­vu.

Někdy jsou tyto věci pro­vá­za­né, někdy také ne.

Vtisk je něco, čeho se špat­ně zba­vu­je. Každý uči­tel pro­šel svým vlast­ním vzdě­lá­vá­ním a byly to dlou­hé roky, při kte­rých potkal desít­ky uči­te­lů. Byli to kva­lit­ní uči­te­lé? Ani náho­dou. Celé roky vypa­da­lo jejich vyu­čo­vá­ní takhle: dik­to­vá­ní do seši­tů s okra­ji, pak zkou­še­ní u tabu­le a tes­ty. Po základ­ní a střed­ní ško­le při­šla peda­go­gic­ká fakul­ta. Tam se budou­cí uči­te­lé uči­li plno nesmys­lů tím nej­hor­ším způ­so­bem: před­náš­ka­mi. Kvalitní vyu­čo­vá­ní sami nikdy neza­ži­li, nikdy o něm nesly­še­li a nikdo je k němu neve­dl. A když při­šli jako mla­dí uči­te­lé do ško­ly, nikde kolem sebe kva­lit­ní výu­ku nevi­dě­li. Jejich vtisk jim říkal, že ve tří­dě má mlu­vit uči­tel a jinak má být ticho, že když se žák nena­u­čí tak je v pořád­ku mu dát pět­ku a podob­ně. Proti vtis­ku je těž­ké bojo­vat. Zvláště když rodi­če žáků se stej­ným vtis­kem ško­lu své­ho dět­ství i dnes vyža­du­jí.

Několik slov o auto­rech:

Ing. Štěpánka Cimlová (*1987) je influ­en­cer­ka a uči­tel­ka s bez­má­la 20 let pra­xe ve stát­ních a sou­kro­mých vzdě­lá­va­cích insti­tu­cích v Česku a v zahra­ni­čí. Jako stu­dent­ka pro­šla škol­ský­mi sys­témy Kanady, USA a Francie. Jako uči­tel­ka čes­kou základ­ní ško­lou, střed­ní ško­lou a uči­liš­těm. Učila ang­lič­ti­nu, eko­no­mi­ku a infor­ma­ti­ku. Jako sou­část manage­men­tu ško­ly půso­bi­la také na kon­zer­va­to­ři nebo na ško­le v indic­kých Himálajích, za což byla oce­ně­na audi­en­cí u Dalajlámy. Kromě výu­ky záro­veň přes 10 let pra­co­va­la v hudeb­ním manage­men­tu a pro­duk­ci. Vzděláním je mana­žer­ka (Vysoká ško­la eko­no­mic­ká) a uči­tel­ka pro dru­hý stu­peň a střed­ní ško­ly. V sou­čas­né době pro­vo­zu­je hudeb­ní ško­lu, kde vyu­ču­je hru na kla­vír dle vlast­ní úspěš­né meto­di­ky Barevné klá­ve­sy. Na soci­ál­ních sítích je zná­má jako Štěkánka the Učitelka. Jejím téma­tem je osvě­ta o prá­vech dětí ve škol­ství a upo­zor­ňo­vá­ní na toxic­ké peda­go­gic­ké jevy.

Robert Čapek (* 1967) je didak­tik, peda­gog a psy­cho­log. Během své peda­go­gic­ké dráhy půso­bil jako pomoc­ný vycho­va­tel a vycho­va­tel, pomoc­ný uči­tel ve zvlášt­ní ško­le, učil na základ­ních a střed­ních ško­lách. Na uni­ver­zi­tě v Hradci Králové učil peda­go­gic­ké, psy­cho­lo­gic­ké a soci­o­lo­gic­ké před­mě­ty. Je absol­ven­tem dok­tor­ské­ho stu­dia peda­go­gi­ky (UP v Olomouci) a peda­go­gic­ké psy­cho­lo­gie (UK Praha). V sou­čas­nos­ti se věnu­je hlav­ně vzdě­lá­vá­ní uči­te­lů. Jako lek­tor půso­bí v růz­ných ško­lí­cích orga­ni­za­cích a pře­de­vším pří­mo ve sbo­rov­nách s téma­ty, jako jsou vzdě­lá­va­cí stra­te­gie Líný uči­tel, supor­tiv­ní a alter­na­tiv­ní výu­ko­vé meto­dy, hod­no­ce­ní a sebe­hod­no­ce­ní, kli­ma tří­dy a ško­ly a dal­ší. Píše blog o vzdě­lá­vá­ní, spo­lu­pra­cu­je s Komenského insti­tu­tem, vytvá­ří moder­ní učeb­ni­ce. Mezi jeho nej­dů­le­ži­těj­ší kni­hy pro uči­te­le pat­ří pub­li­ka­ce Moderní didak­ti­kaUčitel a rodič: spo­lu­prá­ce, tříd­ní schůz­ka, komu­ni­ka­ceLíný uči­tel: jak učit kva­lit­ně a efek­tiv­ně + dal­ší 3 díly, To by se uči­te­li stát nemě­loUč jak umě­lec a se Štěpánkou Cimlovou Aby ško­la neško­di­la.

Autoři: Štěpánka Cimlová, Robert Čapek

Ilustrace, komiks-Štěpánka Cimlová

Žánr: výcho­va, pedagogika-příručka

Vydáno: Vydalo nakla­da­tel­ství Edika v Brně, ve spo­leč­nos­ti Albatros Media, a.s, Praha, 2024

Počet stran: 248

Vazba kni­hy: bro­žo­va­ná, šitá s chlop­ně­mi

ISBN: 978-80-266-2013-6

Knihu může­te kou­pit zde:

Aby ško­la neško­di­la | Albatrosmedia.cz


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Brácha není asparágus5. dubna 2025 Brácha není asparágus Hledáte super knihu pro všechny děti? Máte v okolí dítě, které trpí poruchou autistického spektra a nevíte, jak se k němu správně chovat? Právě vám je určena novinka Věry Hudáčkové […] Posted in Recenze knih
  • Láska pod italským sluncem14. srpna 2025 Láska pod italským sluncem Hledáte zajímavý román pro vaše letní dny? Nevíte, jakou knihu si zabalit na dovolenou? Román Láska pod italským sluncem bude rozhodně tím pravým ořechovým.  Lou je čerstvě rozvedená, […] Posted in Recenze knih
  • Muž, který rozdává štěstí-indická cesta k sebepoznání2. srpna 2025 Muž, který rozdává štěstí-indická cesta k sebepoznání Nevíte, jak se rozhodnout? Hledáte štěstí a nevíte, kde jej najít? Veselý Rábul projíždí se svou rikšou Nové Dillí a každého vyslechne, dá mu radu, uleví jeho starostem. Do rukou se mně […] Posted in Recenze knih
  • Pocity máš i ty27. července 2025 Pocity máš i ty Chcete se dozvědět, jak se cítí kocourek Mourek, opička Jasněnka, lasička Evička nebo lvíček Vítek? Právě vám je určena báječná novinka z pera Romany Suché, klinické psycholožky, kterou […] Posted in Recenze knih
  • Šel jsem se psem27. července 2025 Šel jsem se psem Hledáte super knihu pro všechny děti? Máte v okolí dítě, které prochází rozvodem rodičů? Právě jim je určena novinka Ivony Březinové s názvem Šel jsem se psem, která vyšla letos v […] Posted in Recenze knih
  • Karikatura muže24. července 2025 Karikatura muže Máte rádi knihy Barbory Nesvadbové? Chcete se zasmát, popřemýšlet, jak to vlastně máte vy? Tak právě vám je určena kniha s názvem Karikatura muže. Čeká vás velmi zajímavá sonda do vztahů […] Posted in Recenze knih
  • Děcko-hledám rodiče pro své nenarozené dítě. Značka: spěchá.23. července 2025 Děcko-hledám rodiče pro své nenarozené dítě. Značka: spěchá. Do rukou se mně dostává literární zpracování stejnojmenného rodinného seriálu České televize s názvem Děcko. Když tento seriál běžel v televizi, viděla jsem asi jen dva díly a moc jsem se […] Posted in Recenze knih
  • Jak vzniká duha-pohádky o zázracích přírody22. července 2025 Jak vzniká duha-pohádky o zázracích přírody Víte, proč opadává na podzim listí? Chcete se dozvědět, kam a proč odlétají vlaštovky na podzim? Do rukou se mně dostává báječná kniha o přírodě, která je plná krásných pohádek o přírodě, […] Posted in Recenze knih
  • Je mi skvěle-báječná kniha o pocitech pro všechny kluky a holky22. července 2025 Je mi skvěle-báječná kniha o pocitech pro všechny kluky a holky Pracujete s dětmi? Řešíte s dětmi často emoce? Jak se v dané situaci chovají, co to pro ně znamená i pro vás učitele, či rodiče? Kniha Je mi skvěle, jejíž autorkou je Ludmila Bakonyi […] Posted in Recenze knih
  • Mezi nimi-Příběh žen tří generací o traumatech i touhách, kterým nelze utéct20. července 2025 Mezi nimi-Příběh žen tří generací o traumatech i touhách, kterým nelze utéct Hledáte zajímavý román více generací? Chcete se dozvědět, jak žije jedna průměrná rodina a co vše zajímavého prožívají? Máte rádi romány Veroniky González? Tak právě vám je určena novinka […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,20221 s | počet dotazů: 263 | paměť: 66236 KB. | 15.08.2025 - 09:14:33