Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Alarum: Scott Eastwood, Sylvester Stallone v akčním filmu z Gdaňska

Alarum: Scott Eastwood, Sylvester Stallone v akčním filmu z Gdaňska

Foto: Lionsgate US
Foto: Lionsgate US
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Dvojici býva­lých taj­ných agen­tů pře­ka­zí jejich gdaň­ské líbán­ky slo­ži­té špi­o­náž­ní spik­nu­tí a desít­ky ozbro­je­ných zabi­já­ků ve fil­mu Alarum, kte­rý je nyní k dis­po­zi­ci k zapůj­če­ní nebo zakou­pe­ní na služ­bách VOD po celém svě­tě. Tento do znač­né míry prů­měr­ný akč­ní thriller se může pochlu­bit poměr­ně zají­ma­vým pří­bě­hem a někte­rý­mi zábav­ný­mi herec­ký­mi výko­ny, ale spar­tán­ská výpra­va a odflák­nu­té post­pro­dukč­ní vizu­ál­ní efek­ty ho potá­pě­jí. Premiéra v porov­ná­ní s extrém­ně podob­ným fil­mem Zpátky v akci, kte­rý se nyní vysí­lá na Netflixu, mu prav­dě­po­dob­ně nepo­moh­la.

Alarum vlast­ně začí­ná v Praze, kte­rá je zpro­střed­ko­vá­na pro­střed­nic­tvím něko­li­ka letec­kých zábě­rů z Pond 5 a něče­ho, co vypa­dá jako jedi­ná stock foto­gra­fie uli­ce na Malé Straně pro­mí­ta­ná na okno hote­lo­vé­ho poko­je. Uvnitř super­špi­ón CIA Joe (Scott Eastwood) čis­tě zlik­vi­du­je něko­lik padou­chů, než ho pře­pad­ne Lara (Willa Fitzgeraldová) a oba nako­nec pro­pad­nou oknem na uli­ci pod ním.

Film se o pět let poz­dě­ji záhy pře­su­ne do pol­ské­ho Gdaňsku, ale všech­ny evrop­ské loka­ce v Alarumu jako by hrá­ly pro­tějš­ky v (kde jin­de?) Oxfordu v Ohiu; jedi­ná pol­ská doprav­ní znač­ka, v něko­li­ka zábě­rech během vyvr­cho­le­ní fil­mu výraz­ně umís­tě­ná upro­střed zábě­ru, dělá hod­ně těž­kou prá­ci.

V Gdaňsku jsou nyní Joe a Lara šťast­ně oddá­ni, ačko­li jsou mož­ná také sou­čás­tí pode­zře­lé titu­lár­ní orga­ni­za­ce, sku­pi­ny býva­lých špi­o­nů, kte­ří chtě­jí roz­vrá­tit glo­bál­ní zpra­vo­daj­skou síť. Nebo tak nějak. Film se pří­liš neob­tě­žu­je s vysvět­lo­vá­ním svých hrdi­nů ani jejich moti­va­cí („Záleží na tom?“). Eastwoodova posta­va na otáz­ku, zda je čle­nem Alarumu, zavtip­ku­je), což je... zají­ma­vá vol­ba.

Joeova a Lařina „sva­teb­ní ces­ta“ zahr­nu­je ces­tu do pol­ské cha­ty his­to­ric­ké­ho význa­mu (v roli Hueston Woods Lodge & Conference Center v Oxfordu v Ohiu) a Joe s neli­bos­tí zjis­tí, že Lara ve sku­teč­nos­ti pra­cu­je na pří­pa­du v této oblas­ti: na pří­pa­du, kte­rý se zří­tí do neda­le­ké­ho lesa v podo­bě leta­dla. Na mís­tě havá­rie Joe zís­ká z žalud­ku jed­no­ho z pilo­tů „letec­kou pilul­ku“, což je jeden z neob­vyk­lej­ších způ­sobů pře­pra­vy fla­sh dis­ku.

Flash disk hle­dá Orlin (Mike Colter), zahra­nič­ní agent, jehož roz­li­še­ní je ješ­tě nejas­něj­ší než u našich hrdi­nů. V leta­dle seděl ved­le pilo­ta, kte­rý disk spol­kl, ale zde je jeho hlav­ní plán, jak ho zís­kat: zastře­lit oba pilo­ty, vysko­čit z leta­dla s padá­kem a obje­vit se na mís­tě havá­rie s armá­dou pol­ských žol­dá­ků. Je to spo­leh­li­vé - pokud se ovšem býva­lý agent CIA, kte­rý se náho­dou pro­chá­zí kolem mís­ta havá­rie, nezačne nejdřív hra­bat v mrt­vo­lách.

Ředitel CIA Burbridge (D. W. Moffett) není do niče­ho z toho zapo­jen, ale dosta­ne infor­ma­ce o dění, když se v pilo­to­vě vysí­lač­ce ozve sho­da s Joeovým hla­sem. Burbridge loka­li­zu­je své­ho nej­lep­ší­ho agen­ta, kte­rý je už pět let nezvěst­ný, a oka­mži­tě na něj vyhlá­sí pát­rá­ní. Úkolu se ují­má Joeův býva­lý par­ťák Chester (Sylvester Stallone), kte­rý se sho­dou okol­nos­tí nachá­zí v sou­sed­ní Bratislavě.

Co je na ces­tě? Kdo jsou všich­ni ti lidé? A zále­ží na tom vůbec? Děje se toho hod­ně, ale film se k podá­ní jaké­ho­ko­li vysvět­le­ní divá­kům sta­ví znač­ně vlaž­ně. To může být zábav­né a cha­bé poku­sy CIA o zvlád­nu­tí situ­a­ce, kte­ré nero­zu­mí, při­po­mí­na­jí Burn After Reading, ale po chví­li máme pocit, že jsme jen navle­če­ni do akce.

Té je v Alarumu k vidě­ní dost, ale film kazí nezvykle pod­prů­měr­ná prá­ce s VFX, kte­rá při­klá­dá kari­ka­tur­ní zábles­ky z tla­my a stří­ka­jí­cí krev, což ubí­rá na zdat­né akč­ní cho­re­o­gra­fii. Tvůrci děla­jí, co mohou, s roz­poč­tem, kte­rý se zdá být straš­li­vě ome­ze­ný (Burbridge reží­ru­je CIA z nepo­psa­né­ho skle­pa v Ohiu), ale prá­ce s efek­ty oprav­du zatlou­ká do hla­vy, o jakou úro­veň fil­mu se jed­ná.

Co Alarum má, jsou pou­ta­vé herec­ké výko­ny obsa­ze­ní, kte­ré by si zaslou­ži­lo něco lep­ší­ho. Eastwood i Stallone jsou tu zábav­ní, ale je to Fitzgerald - kte­rý roz­zá­řil plát­no v loň­ském indie hitu Podivný milá­ček - kdo odchá­zí s fil­mem. Navzdory pří­tom­nos­ti vel­kých hvězd akč­ních fil­mů je to prá­vě její likvi­da­ce žol­dá­ků v cha­tě, kte­rá Alarum posky­tu­je vel­ký akč­ní vrchol.

Alarum reží­ro­val Michael Polish, kdy­si talen­to­va­ný nezá­vis­lý fil­mař, kte­rý nato­čil film Twin Falls Idaho (bra­tr a býva­lý fil­mo­vý part­ner Mark Polish se zde obje­vu­je jako asi­s­tent ředi­te­le CIA). Je scho­pen z něče­ho tako­vé­ho udě­lat uchá­ze­jí­cí zába­vu - jak je vidět v thrille­ru Síla pří­ro­dy s Melem Gibsonem a Emilie Hirschovou -, ale ten­to sní­mek je na tom dost špat­ně, zvlášť když má pre­mi­é­ru v porov­ná­ní s extrém­ně podob­ným a mno­hem vybrou­še­něj­ším fil­mem Zpátky v akci od Netflixu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 11,73129 s | počet dotazů: 253 | paměť: 63057 KB. | 05.02.2025 - 13:25:40