„Tým snů“ odborníků na paranormální jevy se spojí, aby vyřešil strašidelnou záhadu na odlehlém panství v New Orleans ve filmu Strašidelný dům, který je po verzi s Eddiem Murphym z roku 2003 druhým pokusem společnosti Disney o převedení své atrakce v zábavním parku do filmové podoby.
S hereckým obsazením, atmosférickou výpravou a svižnou režií, kterou má na svědomí Justin Simien (Dear White People), se Strašidelný dům zdá být předurčen k tomu, aby nabídl spoustu strašidelné zábavy, ale na hororové i komediální frontě výrazně zaostává. Jakékoli zlepšení oproti předchozímu filmu je tak efemérní, že byste k jeho odhalení potřebovali měřič EMP.
Scénář napsala Katie Dippoldová (Krotitelé duchů 2016) a ve Strašidelném sídle se objevuje LaKieth Stanfield v roli Bena Matthiase, astrofyzika, který kdysi vynalezl spektrální čočku, jež údajně dokáže zachytit duchy na film... ale po smrti své ženy se z něj stal alkoholický průvodce duchů, který na paranormální jevy vůbec nevěří.
Na Bena však zaklepe příležitost v podobě otrhaného otce Kenta (Owen Wilson), který mu slíbí možnost stát se hrdinou nebo si alespoň vydělat pohodové dva tisíce, když se svou přízračnou kamerou vyrazí na odlehlé panství, které v současnosti obývá svobodná matka Gabbie (Rosario Dawson) a její syn Travis (Chase Dillon).
Nejsou obýváni dobrovolně, pozor: duchové titulního Strašidelného sídla pronásledují každého, kdo do něj vstoupí poté, co ho opustí, takže Gabbie, Travis, otec Kent a nyní i Ben jsou tam v podstatě uvězněni, respektive navždy straší, dokud se jim nepodaří vyřešit záhadu, která stojí za jejich novými duchovními společníky. Na pomoc si přibírají historika Bruce (Danny DeVito) a médium Harriet (Tiffany Haddish), která vyvolává ducha staleté vědmy Madame Leoty (Jamie Lee Curtis, jejíž výskyt je krátký a omezuje se převážně na hlavu vznášející se v křišťálové kouli).
Stanfield podává citlivý výkon jako nejbližší hlavní postava Strašidelného sídla, ale jeho nevýrazné působení není v souladu s touto jinak širokou komedií. DeVito, Haddish a Wilson mezitím hrají variace na stejnou komickou postavu, aniž by měli s čím pracovat.
Wilson je obzvlášť zábavný jako údajný exorcista, ale jeho přítomnost zde vyvolává stesk po remaku Strašidel z roku 1999. Ten i přes své další nedostatky alespoň věřil své základní premise a zároveň své hvězdě dopřál trochu humoru bokem.
Strašidelný dům mezitím bere veškeré strašidelné dění jako velkou legraci a ani se nesnaží nabídnout něco, co by připomínalo strach. Jedná se o stejnou značku rodinné zábavy jako ve filmu z roku 2003 a navzdory skvělému designu příšer, mezi nimiž je k nepoznání Jared Leto jako velký záporák Alastair Crump, nejsou všechna všudypřítomná strašidla nikdy ničím jiným než halloweenskou dekorací.
Tento Strašidelný dům věnuje tolik času svému úmornému Scooby-Doo tajemství a kulisám, že i úsměvných momentů je málo. Scéna s policejním kreslířem a prohlídka duchů vedená Winonou Ryder patří k prchavým úsměvným momentům filmu.
Disney se už dvě desetiletí snaží znovu zachytit kouzlo původních Pirátů z Karibiku, ale zřejmě nechápe, co dělalo tento film zábavným: byl to skutečný pirátský film po vzoru klasických filmů s Errolem Flynnem, který měl přesvědčení, že se stal velkolepým filmovým dobrodružstvím daleko přesahujícím svůj původ v zábavním parku.
Strašidelný dům z roku 2023 má mezitím všechny zábavné rekvizity, kulisy a strašidla přímo z atrakcí v Disneylandu nebo jimi inspirovaná, ale chybí mu vypravěčská vize, která by tyto padesát let staré stereotypy adaptovala do přesvědčivého filmu. Pokud vám dvouhodinové opakování jízdy ve Strašidelném zámku připadá jako vaše představa zábavy, možná se vám zde bude líbit. Ostatní si dejte pozor.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře