Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL

ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL

DSC3498
DSC3498
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak s odstu­pem času vzpo­mí­ná­te na natá­če­ní? 

Strašně se mi líbi­la pří­pra­va na natá­če­ní. Většinou točím s lid­mi, kte­ří na pří­pra­vu dba­jí. A I tady jsme byli vel­mi peč­li­ví. Připravovali jsme se dlou­ho, čet­li scé­nář a pro­šli jsme napří­klad i herec­kým worksho­pem, spo­lu se Slávkem a Viktorem. Pak se to hodi­lo, na pla­ce už je to jiné, tam už člo­věk nemá čas se s tím tolik zao­bí­rat. Příprava, kdy všich­ni všech­no roze­bí­rá­me, dis­ku­tu­je­me o tom, kdo koho hra­je, co o něm ví, o kom mlu­ví a z jakých kdo čer­pá zdro­jů, je má oblí­be­ná část natá­če­ní.

 

Co pro Vás bylo nej­slo­ži­těj­ší a na co nao­pak vzpo­mí­ná­te nej­ra­dě­ji?

Mě hod­ně bavi­lo dívat se na Viktora Dvořáka, pro­to­že on oprav­du vypa­dá jako Havel. Občas jsem při­mhou­ři­la oči a řek­la jsem si: „To je neu­vě­ři­tel­ný, já točím s Havlem!“. Takže on mě oprav­du bavil. Složité pro mě byly ciga­re­ty. To bylo hod­ně nároč­né. Stejně jako pro Viktora.

 

Když mlu­ví­me o pří­pra­vě, čet­la jsem, že jste se dva roky před­tím již při­pra­vo­va­la na roli Olgy Havlové a stu­do­va­la jste si její posta­vu, je to tak?

To je tro­chu zkres­le­né. Asi rok dva před­tím, než jsem coko­li vědě­la o tom­to fil­mu, jsem si řek­la, že když Havla tak ado­ru­ju, měla bych o něm vědět víc. Četla jsem tedy kni­hy o Havlovi, jeho věci, a to nako­nec oprav­du byla pří­pra­va dopře­du, měla jsem uce­le­něj­ší náhled na něj. Nepřipravovala jsem se na Olgu, zabý­va­la jsem se Havlem. Když mi pak Slávek poslal scé­nář a byla mi nabíd­nu­ta role Olgy, byla jsem doja­tá. Zajímavé je, že k čemu jsem sama došla z knih a nej­víc mě v nich zau­ja­lo, bylo i ve scé­ná­ři.

Jak těž­ké bylo ji poznat takhle zpět­ně?

Na Olze je zají­ma­vé a svým způ­so­bem obdi­vu­hod­né, jak byla skrom­ná. Nikam se nedra­la. S ní je hroz­ně těž­ké najít něja­ké roz­ho­vo­ry. Téměř nee­xis­tu­jí. Mluvila jsem s jejím tlu­moč­ní­kem, kte­rý vyprá­věl, jak mu říka­la: „Vezmi to za mě, mě to neba­ví, já jdu na cigá­ro.“ Byla tako­vá dáma-dřevorubec. To je ale jen moje před­sta­va o ní posklá­da­ná z růz­ných stříp­ků. Četla jsem i dvě kni­hy o ní, od Pavla Kosatíka a od Anny Freimanové, a ze všech mož­ných infor­ma­cí, po kte­rých jsem se pídi­la, jsem si něja­ký obrá­zek udě­la­la. Setkání s Annou Freimanovou bylo zásad­ní.

 

Jaká byla pod­le Vás Olga Havlová?

S Olgou je to slo­ži­té, ona je záhad­ná, moc se o ní člo­věk nedo­zví. Má v sobě tako­vý hez­ký kon­trast.  Je to oby­čej­ná hol­ka ze Žižkova, vyu­či­la se u Bati, byla ost­rá, rázná, prak­tic­ká a přes­to půso­bi­la jako krá­lov­na, jako nobles­ní aris­to­krat­ka, krás­ná a důstoj­ná žena.

Nebyla intro­vert, byla jen uza­vře­ná, lidi si k sobě pří­liš nepouš­tě­la. Nebo ale­spoň ty, kte­ré nechtě­la. Na dru­hou stra­nu orga­ni­zo­va­la mno­ho akcí na Hrádečku, růz­né hap­pe­nin­gy a večír­ky, když byl Havel ve věze­ní, pře­vza­la s Ivanem samizda­to­vou edi­ci, sama napsa­la diva­del­ní hru . . Musela být straš­ně zábav­ná. Zároveň, když zave­le­la, že se jde spát, tak s ní nikdo nedis­ku­to­val. Byla to cel­ko­vě vel­mi sil­ná osob­nost.

Je něco, s čím jste si s Olgou Havlovou podob­né nebo v čem bys­te si přá­la být jako ona? A čeho si na ni nej­víc váží­te?

Nechci se s ní srov­ná­vat. Nemůžu. Příliš ji obdi­vu­ji a na roz­díl od ní jsem, bohu­žel, poměr­ně sil­ný ego­is­ta. Blízké jsou mi ty její hrad­by. Mám to ráda. Občas si záměr­ně držím lidi dál. Někdy  si o mě mys­lí, že jsem aro­gant­ní, mně je to ale jed­no. Člověk dospí­vá v živo­tě ke zkratkám a zjis­tí, že jsou urči­tý situ­a­ce nebo lidi, se kte­rý­mi a ve kte­rých nechce být. Žijeme jen jed­nou a naostro. Takže lidi, kte­ré nemám ráda, to pozna­jí vel­mi snad­no. A situ­a­ce, kte­ré nechci zaží­vat, opouš­tím. Nechci se zabý­vat názo­ry lidí, kte­ří sho­du ani nehle­da­jí, na to není čas.

Zmínila jste, že při stu­diu Havla jste došla ke stej­ným věcem, jaké jsou ve scé­ná­ři. V čem jste se se sce­náris­ty shod­la.

Pozitivní hrdi­no­vé mnoh­dy udě­la­jí v živo­tě nebo v pří­bě­hu něja­kou chy­bu, kte­rá je tepr­ve při­ve­de na správ­nou ces­tu. Na zákla­dě tako­vých selhá­ní se člo­věk mění a moti­vu­jí ho k pozi­tiv­ní­mu cho­vá­ní. A nao­pak někte­ří „zápo­rá­ci“ jsou někde na začát­ku křeh­ký­mi bytost­mi, kte­ré byly něčím raně­né a tuhle ránu osu­du nezvlád­li „. Což je sice neo­mlou­vá, je ale vel­mi zají­ma­vé tako­vé pří­běhy sle­do­vat.

Já jsem u Havla dlou­hou dobu nevě­dě­la o jeho „selhá­ní“, jak on to cítil, což bylo v sou­vis­los­ti s jeho prv­ním zatče­ní a prv­ním uvěz­ně­ní. Není to vel­ké selhá­ní, on si to ale vel­mi vyčí­tal. Každý člo­věk, ať je sebe­vět­ší génius a je sebe­víc sil­něj­ší, má lid­ské sla­bos­ti. Každý člo­věk žije se svým stí­nem a tyhle stí­ny a sla­bos­ti jsou stej­ně důle­ži­té jako pozi­tiv­ní věci, kte­ré nás for­mu­jí. Umět při­jmout svůj stín, je pro život zásad­ní.

A to se mi líbí i na tom­to fil­mu, že to není něja­ká jed­no­stran­nou ado­ru­jí­cí výpo­věď o Václavu Havlovi.

S Olgou Havlovou jste se jed­nou osob­ně setka­la. Jaké to bylo?

Olgu jsem potka­la pár­krát a jed­nou v rám­ci jakési pre­mi­é­ry jsme si byly i před­sta­ve­ny spo­lu s Táňou Vilhelmovou. Z toho, co si o ni teď mys­lím, jsme pro ni ale asi neby­ly nijak zají­ma­vé part­ner­ky do kon­ver­za­ce. Byly jsme teh­dy mla­dé hol­ky, zpo­vy­ka­né hereč­ky a mys­lím, že jsme ji nijak neza­u­ja­ly.

A jaké bylo setká­ní s Václavem Havlem?

S Václavem Havlem jsme se potka­li víc­krát, při osla­vách jeho naro­ze­nin, na růz­ných výsta­vách, Na Zábradlí, atd. Na něm bylo krás­né, jak byl dosa­ži­tel­ný a pří­stup­ný lidem, rád se bavil. Vzpomínám na jeho posled­ní naro­ze­ni­ny v DOXu, tam už byl tako­vý věchý­tek, ale pořád okouz­lu­jí­cí. A také jsme se vidě­li na kon­kur­zu během natá­če­ní jeho fil­mu, kde si mě ovšem nevy­bral.

Můj úpl­ně nej­ob­lí­be­něj­ší záži­tek s ním byl během Karlovarského fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu, kdy nám napsal amne­stii na účten­ku z baru. Měly jsme teh­dy s Pavlem Liškou něja­ké ople­tač­ky s poli­cií kvů­li poru­šo­vá­ní noč­ní­ho kli­du a on nás na té účten­ce omi­lost­nil. Takzvaná Karlovarská amne­stie. Byla to legra­ce samo­zřej­mě.

Když jste natá­če­li 17. lis­to­pad, tak jste natá­če­li pří­mo na Melantrichu a bylo to 30 let od revo­lu­ce. Jak jste se při tom cíti­la? Bylo to dojem­né?

Byli jsme tam v noci, nic jsme nevi­dě­li, lidé, kte­ří jsou ve fil­mu pod námi – to je trik, máva­li jsme do zele­né plo­chy, kte­rou tam natáh­li. Silné to bylo, ovšem tech­nic­ká strán­ka natá­če­ní umí být i nud­ná, u toho se člo­věk těž­ko dojí­má.

Co dojem­né bylo, nevím tedy, jest­li tam ta scé­na zůsta­la, když se Olgy pta­jí: „Proč nechceš, aby byl Havel pre­zi­den­tem?“ A ona odpo­ví­dá: „Protože ho mám ráda.“ Byla si vědo­ma toho, co ji čeká. Věděla, že Václav musí být pre­zi­den­tem, záro­veň si to ale nepřá­la. Věděla, že celý život se změ­ní. Všechny ty recep­ce, nechtě­la to, ale vědě­la, že to musí být, i když ji to štva­lo.

Ona totiž oprav­du nechtě­la být vidět. Což je zvlášt­ní. Skoro všich­ni chce­me být vidět. Já mám taky svo­ji extro­vert­ní polo­hu, potře­bu­ji nějak komu­ni­ko­vat s vněj­ším svě­tem. Ona byla jiná a neznám moc tako­vých lidí.

Jak se Vám hrá­lo s Viktorem Dvořákem, před­sta­vi­te­le Václava Havla?

Krásně, Viktor je las­ka­vý, klid­ný a milý člo­věk. Ve vzta­hu Havlových byl něja­ký prvek pečo­va­tel­ství a mateř­ství. A u nás tro­chu taky. Ne kvů­li věku, ale Viktor je hlav­ně diva­del­ní herec a jeho fil­mo­vá zku­še­nost není tak vel­ká jako moje. Práce na diva­dle a ve fil­mu je jiná, tak­že jsme spo­lu čas­to pro­bí­ra­li růz­né postu­py, dis­ku­to­va­li jsme a tím jsme se tro­chu při­bli­žo­va­li jejich vzta­hu. A navíc má odzbro­ju­jí­cí smích, tak­že má člo­věk chuť ho roze­smát, aby ten smích sly­šel.

Nemyslíte, že je pří­liš brzy točit film o Havlovi nebo už je na to ta pra­vá doba?

Myslím, že nej­lep­ší čas při­chá­zí ve chví­li, kdy někdo cítí potře­bu tako­vý film vytvo­řit. A urči­tě toto nebu­de posled­ní film o Havlovi. Takových fil­mů může vznik­nout klid­ně pat­náct.

Kdybyste moh­la svou posta­vu Olgy popsat tře­mi slo­vy, kte­rá by to byla?

Silná, upřím­ná a nedo­stup­ná. To ale není všech­no, tři slo­va mi nesta­čí. K tomu bych při­da­la ješ­tě tole­rant­ní a sto­pro­cent­ně svo­bod­ná. Nesnesla jaké­ko­li ome­ze­ní pro sebe a ani jiné neo­me­zo­va­la.

Myslím, že to si vždyc­ky udr­že­la, ve všech i v těch pre­zi­den­st­ských „ochran­ko­vých“ dobách byla vždyc­ky svo­bod­ná a krás­ná.



Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Ubisoft odkládá Prince of Persia: Sands of Time Remake na...5. února 2021 Ubisoft odkládá Prince of Persia: Sands of Time Remake na... Ubisoft odkládá Prince of Persia: Sands of Time Remake na neurčito. Vývojáři z Ubisoft Mumbai a Ubisoft Pune chtějí doručit remake, který respektuje své kořeny, ale zároveň chce být […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Juro Janosik10. listopadu 2021 Juro Janosik Podporujeme československé hry. Na recenzi se k nám dostala slovenská hra Juro Janosik. Jedná se hru od tvůrce Petera Jurkovského a stojí necelých 10 eur. Autor už pro fanoušky […] Posted in Recenze her
  • Control se ukazuje na nové generaci konzolí. Prodávat se bude...19. prosince 2020 Control se ukazuje na nové generaci konzolí. Prodávat se bude... Control se ukazuje na nové generaci konzolí. Prodávat se bude za plnou cenu v Ultimátní edici, kterou musíte zakoupit, aby jste mohli hrát verzi pro PS5 a Xbox Series X, základní vám […] Posted in Krátké herní aktuality
  • ZLÍNFEST - Rozhovor s Irenou Skaunicovou 27. května 201829. května 2018 ZLÍNFEST - Rozhovor s Irenou Skaunicovou 27. května 2018 Posted in Videa
  • Proie (2010)9. února 2012 Proie (2010) Po tomhle si už asi kančí gulášek nedáte! Eric a jeho dva synové Nicholas a David jsou majiteli chemické továrny na hnojivo. Bydlí nedaleko na své farmě obklopené kukuřičnými lány a […] Posted in Horory
  • Vratné lahve26. dubna 2019 Vratné lahve Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Family Dinner13. dubna 2023 Family Dinner Nové psychologické slowburn drama lehce řízlé hororem z Rakouska. Máme tu dívku trpící nadváhou, která jde strávit velikonoce ke své tetě, která by ji měla pomoct shodit nějakou tu […] Posted in Krátké recenze
  • Muzeum nesplněných slibů - román o naději, zklamání a očekávání30. září 2020 Muzeum nesplněných slibů - román o naději, zklamání a očekávání Hledáte román plný naděje, zklamání, vášnivého vztahu a nejen to? Znáte romány Elizabeth Buchan? Pojďte se na to společně se mnou podívat.  Tento román autorka vypráví ve dvou rovinách, […] Posted in Recenze knih
  • Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti15. ledna 2024 Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti je western ze série německých filmů Karla Maye z roku 1968, který režíroval Harald Reinl. V hlavních rolích můžeme vidět Pierra Brice a Lexe […] Posted in Speciály
  • Bereavement (2010)1. ledna 2017 Bereavement (2010)  Za zdmi starých jatek se odehrávají skutečná zvěrstva, o kterých nemají obyvatelé blízkého městečka ani ponětí… Po smrti svých rodičů je Allison nucena přestěhovat se […] Posted in Horory

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,63156 s | počet dotazů: 255 | paměť: 63107 KB. | 27.01.2025 - 07:22:06