Arnošt Gellner - Národy a nacionalismus

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Jen málo čes­kých spo­le­čen­ských věd­ců dosáh­ne celo­svě­to­vé­ho význa­mu a popu­la­ri­ty. Gellner mezi tu malou sku­pin­ku urči­tě pat­ří (a ponech­me, pro­sím, stra­nou jeho kom­pli­ko­va­né „češ­ství“.

Gellnerova patr­ně nej­slav­něj­ší pub­li­ka­ce „Národy a naci­o­na­lis­mus“ pochá­zí z roku 1983 a jed­ná se o kni­hu, kte­rou beze­spo­ru mno­ho lidí vel­mi dob­ře zná navzdo­ry tomu, že by ji i (celou) čet­lo.

A je to také kni­ha, kte­rá byla už dlou­hou dobu na mém sezna­mu „k pře­čte­ní“.

Snad až pří­liš dlou­ho :).

Hned na začát­ku Gellner vyme­zu­je základ­ní ter­mi­no­lo­gii, defi­nu­je naci­o­na­lis­mus jako poža­da­vek na sho­du poli­tic­ké a národ­ní jed­not­ky. Gellner si ale uvě­do­mu­je, že počet mož­ných náro­dů dale­ko pře­vy­šu­je počet živo­ta­schop­ných stá­tů v našem svě­tě. V úvo­du se sna­ží i o obtíž­nou defi­ni­ci ter­mí­nu „národ“, uvá­dí dvě nej­čas­těj­ší vysvět­le­ní, a to pod­le kul­tur­ní defi­ni­ce (lidé pat­ří­cí ke stej­né­mu náro­du sdí­le­jí stej­nou kul­tu­ru v antro­po­lo­gic­kém slo­va smys­lu) a pod­le defi­ni­ce volun­ta­ris­tic­ké (lidé pat­ří ke stej­né­mu náro­du, když uzna­jí, že k němu pat­ří :-)). Buď jak buď, v obou mož­ných pří­pa­dech z toho ply­ne, že náro­dy jsou plo­dy lid­ských pře­svěd­če­ní.

Samotný vznik náro­da kla­de Gellner na pome­zí dvou důle­ži­tých etap vývo­je lid­ské spo­leč­nos­ti, a to mezi agrár­ní a prů­mys­lo­vý věk. Na člo­vě­ka v agrár­ním věku půso­bí vyso­ká kul­tu­ra vel­mi selek­tiv­ně, je to bytost, kte­rá povin­nos­ti k rodi­ně kla­de nad náro­ky povin­nos­tí k povo­lá­ní, zaměst­ná­ní jsou zde čas­to dědič­ná, apod. Člověk prů­mys­lo­vý je v tom­to smys­lu pra­vým opa­kem toho z obdo­bí agrár­ní­ho. Právě v prů­mys­lo­vé spo­leč­nos­ti ros­te počet pra­cov­ních spe­ci­a­li­za­cí, rekva­li­fi­ka­ce tu však není zase až tak obtíž­ná, neboť zde exis­tu­je jis­tý uni­ver­zál­ní výcvik (prak­tic­ky všich­ni absol­vu­jí povin­nou ZŠ - umí tak číst, dnes jsou i počí­ta­čo­vě gra­mot­ní, apod.). Lidé zde pro­chá­ze­jí čás­tí stan­dar­di­zo­va­né­ho nespe­ci­a­li­zo­va­né­ho škol­ní­ho výcvi­ku, jehož výsled­kem je obec­ná gra­mot­nost. Následkem toho, je v prů­mys­lo­vé spo­leč­nos­ti sku­teč­ně vel­mi málo doo­prav­dy nena­hra­di­tel­ných lidí (a nega­tiv­ním jevem je pak to, čemu říká­me „diplo­mo­vá nemoc“).

Vznik prů­mys­lo­vé spo­leč­nos­ti byl zásad­ní v celo­svě­to­vém měřít­ku. Západní Evropa totiž svo­jí for­mou kolo­ni­za­ce ovlád­la takřka celý svět, jed­na­lo se o stá­ty ani ne tak ori­en­to­va­né na vojen­ství, ale zejmé­na na prů­my­sl...

Gellner si vší­má i důle­ži­tos­ti jazy­ka pro národ, kde je však dost důle­ži­tá kul­tur­ní slož­ka, neboť leckte­ré slo­van­ské jazy­ky jsou navzá­jem méně roz­díl­né, než napří­klad růz­né dia­lek­ty v rám­ci uni­tár­ní­ho jazy­ka (napří­klad arabšti­ny), rov­něž tako­vý skot­ský naci­o­na­lis­mus prak­tic­ky zce­la igno­ru­je jazy­ko­vou část. Gellner tedy opět tvr­dí, že naci­o­na­lis­mus roz­hod­ně není pro­bu­ze­ní něja­ké sta­ré, dří­ma­jí­cí síly, ale jed­ná se o důsle­dek nové podo­by spo­le­čen­ské orga­ni­za­ce, kte­rá jen nějak pře­tvá­ří pře­de­šlé kul­tu­ry. Je to naci­o­na­lis­mus, kte­rý plo­dí náro­dy. Namísto slo­ži­tých lido­vých kul­tur naci­o­na­lis­mus při­ná­ší ano­nym­ní spo­leč­nost jed­not­né kul­tu­ry, což je čas­to opak toho, čemu někte­ří zapá­le­ní naci­o­na­lis­té věří :-).

Velmi zají­ma­vá část je ta věnu­jí­cí se ent­ro­pii a pro­ti ent­ro­pic­kým zna­kům ve spo­leč­nos­ti. V ide­ál­ní prů­mys­lo­vé spo­leč­nos­ti se do funk­cí vyzdvi­hu­jí schop­ní, fle­xi­bil­ní a kom­pe­tent­ní jedin­ci, kte­ří netr­pí pře­hna­nou loa­ja­li­tou vůči pod­sku­pi­nám (pří­buz­ní, přá­te­lé) ve svém zaměst­ná­ní. Může se ale i stát, že někdo na zákla­dě napří­klad své­ho nábo­žen­ské­ho pře­svěd­če­ní, bar­vou pokož­ky, apod. je toho­to pro­ce­su - navzdo­ry své schop­nos­ti - vyřa­zo­ván. To jsou prá­vě ony pro­ti ent­ro­pic­ké zna­ky.

Gellner ve své kni­ze dělí naci­o­na­lis­mus na 3 sku­pi­ny:

1) Klasický Habsburský: k vyso­ké kul­tu­ře mají výhrad­ní pří­stup drži­te­lé moci. Bezmocným chy­bí pří­stup ke vzdě­lá­ní. Bezmocní mají „vzpo­mín­ku“ na jejich dří­ve exis­tu­jí­cí stát­ní útvar. V tom­to smě­ru pra­cu­jí jejich budi­te­lé a pokud se naskyt­nou pod­mín­ky, vytvo­ří vlast­ní stát. Jedná se o naci­o­na­lis­mus východ­ní.

2) Sjednocovací naci­o­na­lismy deva­te­nác­té­ho sto­le­tí: jed­ná se napří­klad o Německo a Itálii, je zde malý podíl na moci (viz roz­dro­be­né Německo), ale záro­veň vel­ká úro­veň vzdě­lá­ní, chy­bí zde tak poli­tic­ké zastře­še­ní kul­tu­ry. Tento naci­o­na­lis­mus je ozna­čo­ván jako naci­o­na­lis­mus západ­ní a pod­le Gellnera je zde o pozná­ní méně nut­nos­ti k nási­lí a vyhá­ně­ní jiných sku­pin oby­va­tel.

3) Nacionalismus v diaspo­ře: Izrael, měst­ské oby­va­tel­stvo (Židé z Evropy) se vra­cí na ven­kov (Izrael), jed­ná se do jis­té míry o obrá­ce­ný vývoj než u kla­sic­ké­ho habsbur­ské­ho naci­o­na­lis­mu. Výsledkem pak může být půso­be­ní soci­a­lis­tic­ké ide­o­lo­gii (kibuc, apod..)

Gellner razí myš­len­ku, že o naci­o­na­lis­mu se mno­ho nena­u­čí­me, pokud bude­me stu­do­vat myš­len­ky naci­o­na­lis­tů. Klíčová myš­len­ka vět­ši­ny naci­o­na­lis­mů je vel­mi pros­tá, dokon­ce až nato­lik, že vyvo­lá­vá domněn­ku, že naci­o­na­lis­mus je cosi při­ro­ze­né­ho. Gellner ale uzná­vá exis­ten­ci pra­dáv­né­ho patri­o­tis­mu a tvr­dí, že naci­o­na­lis­mus je urči­tý druh patri­o­tis­mu za urči­tých pod­mí­nek.

Jako mno­ho podob­ných vědec­kých pra­cí, je i tato kni­ha kni­hou, kte­rá vzbu­di­la (a asi i stá­le vzbu­zu­je roz­sáh­lou pole­mi­ku). Nemusíme nut­ně se vším sou­hla­sit, ale Gellnerově kni­ze roz­hod­ně nelze upřít pod­nět­nost mno­ha myš­le­nek o naší minu­los­ti i sou­čas­nos­ti (a snad i budouc­nos­ti).

Srdce, kotlina a hradba. Pomsta a zajetí geografie: Příběh Česka
23. prosince 2025Srdce, kotlina a hradba. Pomsta a zajetí geografie: Příběh ČeskaKniha s názvem SRDCE, KOTLINA A HRADBA. POMSTA A ZAJETÍ GEOGRAFIE: PŘÍBĚH ČESKA od autora Štěpána Jiřičky velmi mile překvapí každého čtenáře a předá jim velmi cenné informace týkající se nejen geografické polohy naší země, ale…Vydáno v rubrice: Recenze knih
PŘERUŠENÝ KLID
23. prosince 2025PŘERUŠENÝ KLIDNení nad to čas od času sáhnout po skvěle napsané detektivce a ponořit se do hledání a objevování jednotlivých indicií tak, aby se došlo nejen k odhalení coby osoby vraha, ale hlavně i jeho skryté motivace,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Legenda o grálu – analytický výklad středověké legendy
21. prosince 2025Legenda o grálu – analytický výklad středověké legendyVánoce jsou již v podstatě tu. Od manžela jsem již dostala první dárek –  knihu Legenda o grálu. Ačkoliv autorkou je Emma Jung, dílo po její smrti dokončila Marie-Louise von Franz. Publikace obsahuje hlubinněpsychologický výklad středověké legendy.…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši-Mindfulness-laskavé příběhy pro dětskou duši
21. prosince 2025Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši-Mindfulness-laskavé příběhy pro dětskou dušiJak dětem pomoci zvládnout jejich silné emoce? Jak zklidnit splašené myšlenky? Jak vlastně být opravdu v přítomnosti-nejen tělem, ale i srdcem? To vám poví ve své nové knize Romana Suchá.  Hned na začátku knihy autorka uvedla,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Útěk Kryšpína N. – o šikaně v kolektivu
19. prosince 2025Útěk Kryšpína N. – o šikaně v kolektivuPředvánoční těšení vrcholí - sháníte-li Vánoční dárky pod stromeček pro své nejmenší, mám tu jeden tip na knižní novinku nakladatelství Albatros s názvem Útěk Kryšpína N. Autorkou je Ivona Březinová, spisovatelka literatury pro děti a mládež,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Kniha mizejících rostlin
19. prosince 2025Kniha mizejících rostlinChcete-li se nechat okouzlit fascinujícím a doposud nepoznaným světem "mizejících" rostlin tak, jak jej ještě neznáte, určitě si nenechte mezi prsty proklouznout nádherně ilustrovanou publikaci s názvem "Kniha mizejících rostlin" od autorek Štěpánky Sekaninové a Elišky…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Lidé, kteří mají rádi psy, mají rádi lidi, kteří mají rádi psy
18. prosince 2025Lidé, kteří mají rádi psy, mají rádi lidi, kteří mají rádi psyJsem od přírody pejskař, a dokonce mám i svého čtyřnohého parťáka do nepohody, na kterého nedám dopustit, a ani on na mě. Není proto divu, že jsem sáhla po knize s příznačným názvem "Lidé, kteří mají…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Jak Jakub objevil rybí ráj
13. prosince 2025Jak Jakub objevil rybí rájMáte rádi ryby? Milujete poutavé vyprávění Jakuba Vágnera? Hledáte nádherný příběh malého rybáře? Tak právě vám je určeno volné pokračování knihy Jak ryby nedaly Jakubovi spát s názvem Jak Jakub objevil rybí ráj.  Víte, jak vypadají…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Trápení zlatého prasátka-hřejivý příběh pro adventní dny
6. prosince 2025Trápení zlatého prasátka-hřejivý příběh pro adventní dnyHledáte laskavý adventní příběh pro své děti? Milují vaše děti zvířátka? Pokud ano, tak právě vám je určena novinka s názvem Trápení zlatého prasátka, jejíž autorkou je Eva Gmentová. Pohodlně se usaďte, uvařte si voňavé kakao…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Pravěký svět Zdeňka Buriana – Cesta k člověku
5. prosince 2025Pravěký svět Zdeňka Buriana – Cesta k člověkuMožná teď v předvánočním čase přemýšlíte, co komu darovat k Mikuláši nebo pod stromeček. Měla bych pro vás jeden krásný tip na úžasnou knižní novinku nakladatelství Albatros s názvem Pravěký svět Zdeňka Buriana – Cesta k člověku. Pokud…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře