O FILMU
Podle stejnojmenného knižního bestselleru Radky Třeštíkové režisér Rudolf Havlík natočil celovečerní film Bábovky. Producentem filmu je Petr Erben - Logline Production. Pod scénářem filmu je podepsána autorka knihy společně s režisérem filmu Rudolfem Havlíkem.
Jde o jejich již druhou filmovou spolupráci, v roce 2018 podle společného scénáře realizoval Rudolf Havlík divácky úspěšnou komedii Po čem muži touží, v českých kinech ji vidělo přes 600 000 diváků. I v případě Bábovek můžeme očekávat velký divácký zájem, jde totiž o filmové zpracování knižního bestselleru Radky Třeštíkové, kterého se od vydání v roce 2016 prodalo rekordních 160 000 kusů.
Radka Třeštíková k nápadu natočit takto populární knihu řekla: „Realizovat film mě obvykle napadne, už když knihu píšu, slova si automaticky převádím do obrazu, občas dokonce dělím kapitolu tak, jak bych si ve filmu představila střih. O zfilmování Bábovek jsme s Rudou začali mluvit pár měsíců po tom, co kniha vyšla. Tedy v době, kdy jsem vůbec netušila, jak velký bude mít úspěch.”
Příběhy hrdinů Bábovek nám ukáží, že některá setkání dokáží navěky změnit život. Všichni jsme totiž propojeni. Vztahy, prací, náhodami, nenávistí nebo láskou. Všichni jsme součástí té nejsložitější sítě, která je utkána z emocí, mezi nimiž nechybí humor, ironie, bolest, napětí a pochopitelně i láska a vášeň. Bábovky mapují současné partnerské i rodinné vztahy, ukazují zábavné a trefné situace z každodenního života, které zná každý z nás.
Práce na scénáři Bábovek probíhala skoro čtyři roky, jak dodala Radka Třeštíková: „Celé roky jsme se snažili, aby se film lišil od knihy co nejmíň, především v emoci, kterou má kniha i film vyvolat. Film bude stejně jako kniha pavučinou postav se vzájemně propletenými osudy, ale pro zachování srozumitelnosti - přeci jen film není kniha a nemůžete listovat zpátky - je nakonec “bábovek” míň, na místo dvanácti ženských osudů sledujeme sedm.“
Radka Třeštíková prozradila, jak se rodilo herecké obsazení při psaní scénáře: „Nějakou představu jsem měla, nějak jsem si postavy představovala při psaní knihy i při psaní scénáře, ale vyloženě na tělo jsme postavu nepsali nikomu, naopak jsme s tím obsazením úmyslně zamíchali, aby herci dostali role, které jim nejdou vyloženě po srsti, a ve kterých na ně diváci nejsou zvyklí.“
Rudolf Havlík k hvězdnému castingu doplnil: „Finální obsazení je ohromné, plné talentů mladých i těch osvědčených. Obsazení jednotlivých žen pro nás byl očistec, protože jsme zvažovali každou postavu velmi pečlivě. Lenka Vlasáková hraje postavu Milušky, Bára Poláková přivede k životu postavu Karolíny a jejím partnerem je Rostislav Novák, Táňa Pauhofová jako Renata je hereckou partnerkou Ondřeje Vetchého a Jana Plodková získala roli Lindy, ženy na okraji společnosti, která se snaží žít normální život. V rámci ústředních dvojic jsem počítal již od začátku s Ondrou Vetchým a Markem Taclíkem. Jiří Langmajer je můj kamarád a tentokrát je tak hodný, že nám spíše pomohl dotvářet celý příběh v menší roli. Podstatné je, že se nám podařilo i do malých rolí sehnat skvělé herce, protože to bývá velká bolest českých filmů.“
Natáčení pod vedením hlavního kameramana Václava Tlapáka se realizovalo v Praze a okolí v přilehlých satelitech, ale i v Thajsku v atraktivním Bangkoku.
Tvůrci divákům vzkazují, na co se můžou v kině těšit: „Já myslím, že Bábovky budou pro všechny, jsou přeci o životě. A diváci se můžou těšit především na emoce. Od smíchu, až po pláč. Přesně tak s tím pracuju v knihách a věřím, že to Rudolf přenesl i na filmové plátno,“ odpověděla spisovatelka Radka Třeštíková. A režisér Rudolf Havlík dodává: „Bábovky vypráví o nás všech. Je to příběh několika žen, jejichž osudy jsou navzájem propojeny a události jejich životů se stanou jedním velkým příběhem.“
Film koprodukovala Česká televize. Kreativní producentka České televize Alena Müllerová o filmu prohlásila: „Před pár lety mi režisérka Helena Třeštíková, s kterou jako producentka a dramaturgyně dlouhodobě spolupracuji, přinesla rukopis snoubenky svého syna Tomáše s tím, že je to právnička, ale že napsala knihu. Propojila jsem ji se svou kamarádkou vydavatelkou Romanou Přidalovou. Té se se líbil způsob jejího psaní a těsně poté, co se Radka vdala za Tomáše Třeštíka, vyšla její prvotina Dobře mi tak, která však nevzbudila velký rozruch. Další knížka To prší moře už zaujala více, ale nedalo se to srovnat s tím, co se dělo kolem další její knihy Bábovky. Zřejmě spojení Radčiných populárních příspěvků na Facebooku a lákavé obálky s dobrým obsahem a svižným způsobem psaní způsobilo, že se knížek prodalo dodneška přes 160 000 kusů. Už tehdy jsem si myslela na film podle této předlohy, a když jsem pak později zjistila od Rudolfa Havlíka, s nímž jsem spolupracovala na televizním cestopise Na vlastní nohy, že se s Radkou přátelí a chtějí podle Bábovek napsat scénář, byla jsem okamžitě pro a chtěla jsem být spolu s Českou televizí při tom. Ještě nikdy jsem nespolupracovala na filmu, kde by bylo tolik verzí scénáře, z nichž každá byla úplně jiná, aby se autoři pak zase trochu vrátili k některým původním záměrům. Myslím, že nakonec se podařilo zachovat především ducha knihy, to magické propojení mezi postavami, které působí přirozeně. Díky propracovanému scénáři, skvělému filmovému zpracování, hvězdnému castingu a profesionální práci producenta Petra Erbena a jeho týmu tak vznikl kvalitní film, který určitě potěší diváky.“
Nejnovější komentáře