Recenze na nový muzikál Les Misérables je na světě. Jaké je novodobé zpracování románu od Viktora Huga v podání oscarového tvůrce Královi řeči Toma Hoppera, který projekt režíroval s hvězdným obsazením a nesmrtelnými písničkami?
Poprvé v Lucerně
Tak a výlet do Prahy je za mnou. Jako kdybych tam nejezdil každý den pracovně. Dárky na Vánoce nakoupený, boty prošoupaný a plno lidí na Václaváku odstrčených, ale alespoň jsem si zpříjemnil den návštěvou kina Lucerna. Moc nádherné kino to se musí uznat. Měl jsem tam tu čest shlédnout na novinářské projekci očekáváný muzikál Bídníci s hvězdným obsazením a pochutnat si na sladkém pečivu z pekárny PAUL zadarmo. A jak se mi muzikál líbil, to si můžete přečíst v mé nové recenzi na TM.
Klasika
Původní film z roku 1958 (tedy ne úplně zase první, před ním byly ještě dvě verze) jsem si zamiloval už jako malý kluk, když si jej pustily moji rodiče jednoho dne v podvečer ještě na staré VHS-ce. „Dívej se, bude se ti to líbit,“ povídali mi, když jsem hned při úvodních titulcích ohrnoval nos nad starým francouzským snímkem. A měli pravdu, po zhlédnutí až do konce se film líbil. Koho by jen tak neočaroval legendární příběh galejníka Jeana Valjeana (Jean Gabin), kterého po 18 letech ve vězení za krádež bochníku chleba propustí na svobodu a on se vydá do civilizace začít nový život. Pomáhá lidem a hlavně se stará o krásnou sirotu Cosettu. Naději na nový začátek mu však ztrpčuje fanatický policista (Bernard Blier), který jde bez slitování bývalému trestanci po krku. Tento film nasadil laťku příliš vysoko, a proto jsem ani nedoufal, že novější muzikál překoná tuhle legendu z francouzské filmografie, i když měl celkem zajímavé a hvězdné obsazení. A měl jsem pravdu, muzikál tuto vysokou laťku nezdolal a ani ji nijak zvláště nerozkvedlal. Klasika zůstává klasikou!
- Všichni táhnou za jeden provaz. Zdroj: Bontofilm.cz
Začátek
Hned v úvodu nabízí muzikál pompézní scénu s lodí a galejnickým chorálem, která bere divákům v kině dech a tahá za srdíčko. Přesto si myslím, že taková monumentální scéna je tu celkem zbytečná, neboť zbytek filmu se odehrává spíše mezi kulisami. Jen sem tam je počítačem vygenerovaný pohled z výšky. Chvíli jsem na počátku přemýšlel, jestli Jean Valjean v podání Hugha Jackmana mluví nebo zpívá. A hle, on fakt zpíval. To nechci mistra HJ nijak urážet, podal znamenitý výkon po zbytek muzikálu. Ze začátku jen brblal, ale pak to rozjel na plný obrátky. Pěvecký a herecký výkon to byl skvělý, ale místo uslzeného Jeana Valjeana s rudými očima a plnovousem bych příště radši dalšího nasraného Wolverina s vysouvacími vidlicemi. Díky mistře, skvělý, ale stačilo! Totéž se dá říct i o Russella Croweovi, který si zahrál nejdříve bachaře v docích, a pak i jeho pozdější povýšení na inspektora Javerta. Kdo by řekl, že ten chlap s drsným obličejem umí i zpívat. Nejdřív se smějete nad každou jeho počáteční snahou, ale když to pak rozjede třeba jako na té střeše pod noční oblohou a v povzdálí je vidět Notre-Dame, tak je to vcelku zajímavý pěvecký výkon. Herecky to taky zvládl dobře, ale příliš mi vadil ten jeho kamenný výraz v obličeji bez známek lidství. Možná to patřilo k té postavě nesnesitelného a zaujatého Javerta s děsným napoleonským kloboukem.
- Sirota s novým otcem. Zdroj: Bontonfilm.cz
Příběh
Děj je sice stručný, ale na můj vkus příliš kvapně sestříhaný jen z těch nejdůležitějších scén z původního příběhu Les Misérables od Viktora Huga. Nejdřív Jean Valjean tahá loď /střih/ pak jde zase po horách a krajinou /střih/ všude ho bijí /střih/ ukradne stříbro na faře /střih/ zpytuje svědomí a zpívá /střih/ po osmi letech kdesi v Paříži. Jako k rozmanitosti příběhu to nedodává nic, jen se drží již zajeté koleje. Sem tam se našly drobné změny oproti předloze – třeba to, že Valjean zná Javera už jako bachaře nebo Fantine se nezhroutí poté, co ji nepřivezli dcerku. Fakt nepatrné, netřeba se jimi dále zatěžovat. U muzikálu, kde se pořád zpívá, je to celkem jedno. Vlastně v celém rozsahu se jenom zpívá a nemluví, což bylo u mě docela utrpení, když každou prkotinu, co měli herci jazyku, museli vybásnit. Čekal jsem kecy, kecy a pak mezi to nějaký ten zpěv. Ale ono to bylo od začátku až do konce. Zpěv, zpěv, zpěv a zase zpěv. No nic musel jsem si zvyknout. Co bych chtěl vyzdvihnout je herecký tak i pěvecký výkon Anne Hathaway, která byla ve své roli Fantine zcela excelentní - dokonce kvůli ní drasticky zhubla a nechala si ostříhat vlasy na hlavě. A to hrála jen v jedné třetině filmu. Její ikonická píseň I dreamed a dream byla procítěná a srdce rvoucí. Ztvárnila těžce zasaženou mladou ženu, s kterou si osud zle pohrál, až skončila sama bez práce na ulici a pro své dítě v pěstounské péči udělá cokoliv, aby mělo lepší život než ona. Dokonce neváhá pro peníze se oškubat dohola, vykleštit zuby bez narkózy či znásilnit vojenským důstojníkem. Vše jen pro lásku k malé Cossetě, kterou má v péči zlodějský a úlisný zrzoun - monsiňor Thernadier (Sacha Baron Cohen) a jeho stejně povedená žena. Umírající Fantine na ulici nalezne Valjean, nynější rychtář, který se nad ní slituje a zapřísahá se, že se postará o její malou sirotu Cossetu. Přichází do hostince, kde mladé děvče od monsiňora Thernadiera vykoupí z jeho otrockých služeb. Společně s ní utíká před dravým komisařem Javerem do francouzské metropole. Čas utíká a z malého káčátka se stává labuť Cossete (Amanda Seyfried), do které se zamiluje při letmém setkání mladý revolucionář Marcius (Eddie Redmayne). Bla bla... však to dál znáte. Láska jako trám připomínající Shakespearovu hru Romeo a Julie procítěná zpěvem. Kupodivu je v muzikálu společným scén zamilovaného páru jen po málu. Stále dobrá Amanda Seyfried se tu mihne snad jen ve dvou, zatímco nevýrazný Eddie Redmayne jako Marcius tu věčně s ostatními chlapci staví barikády. Vše se točí hlavně kolem francouzské revoluce a konfliktu mladých lidí s vojáky na ulicích, mezi nimiž vyniká zpěvem mladý dlouhovlasý klučina, který jako kdyby vypadl z irsko-amerického klanu The Kelly family. Krev, prach, utrpení a bolest je hlavním motivem muzikálu více než nějaká ta láska. Vše v podání skvělých herců, kterým byste ani nevěřili, že mají tak vysoký a táhlý tón v hlase (bůhví, jestli jim v tom nepomohla nějaká ta audio technika). Někdy je to však utrpění civět deset minut do jediného ksichtu, který neustále něco vyzpěvuje. Závěr muzikálu byl děsně protahovaný a člověk se doslova těšil, až konečně všichni zavřou klapačky a vyběhne z toho kina ven.
- Zamilovaná dvojice. Zdroj: Bontonfilmcz
Shrnutí
Nový muzikál s hvězdným obsazením od režiséra Toma Hoppera se sice povedl, ale nic nového či zásadního do světové kultury nepřinesl. Jen naučil další skvělé herce z Hollywoodu slzet před kamerou a překvapivě i zpívat ve vysoké tónině. Je těžké snímek označit jako zbytečný, jelikož určitě nějaké to kouzlo přece jen má - bravurní herce, nesmrtelné písníčky a velkolepou výpravu. Je vidět, že producenti na ničem nešetřeli a představují divackému oku malebné prostředí staré Paříže, historické kostými hýřící barvami a dobře sladěný make-up. To vše k utrpění dlouhém až dvou a tři čtvrtě hodinovém muzikálu, i když se děj snažili tvůrci zestručnit, o co se dalo (původní film z roku 1958 byl rozdělen na dvě části). Člověk si musí po celou dobu říkat, že se dívá na muzikál a ne na film, takže podle žánru tomu dávám v hodnocení 80 %. Jinak já osobně radši zůstanu u filmové klasiky z minulého století a muzikál si pustím po letech v televizi se zkurveným českým dabingem.
Autorem recenze je Ric007. Článek publikován i na osobním blogu TM dne 21.12.2012.
Nejnovější komentáře