Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Black Widow – Recenze – 70%

Black Widow – Recenze – 70%

bw
bw

Konečně máme v kinech pořádnou pecku. Scarlett Johansson se konečně vrací na plátno ve své ikonické roli a navíc v sólofilmu. Black Widow alias Nataša Romanova (anglicky Natasha Romanoff) utíká. Asi hned po úvodu bude všem fanouškům Marvelu jasné před čím a před kým. Na časové ose MCU se dostáváme těsně za Občanskou válku a část Avengerů včetně Nataši utíká před domnělou spravedlností. Tajná agentka, člen Avengers a hlavně Black Widow nicméně nemůže zůstat jen tak v klidu a svému osudu neunikne. Shodou okolností se zaplétá do své minulosti a hlavně do sentimentální spirály se zbytkem svojí (adoptivní) rodiny. Důvodem je, že se dozvídá, že generál Dreykov (Ray Winstone) – muž zodpovědný za program Black Widow – je naživu a svojí činností nejen, že ohrožuje stabilitu celé planety, ale hlavně klidnou mysl Nataši. Ta si totiž celou dobu myslela, že je Dreykov po smrti a ona může svoje dávné „hříchy“ hodit za hlavu. Generál se nicméně tasí nejen se svojí bandou Černých vdov, ale hlavně se záhadným Taskmasterem.
Najít zničit Rudou Místnost (tréninkové centrum programu) tak nebude snadný úkol. Jak se to Nataše podaří a kdo jí v tomto snažení nakonec všechno pomůže, to se již nyní můžete přesvědčit v našich kinech!!!

Photo © With Walt Disney Studios Motion Pictures

Tak, a jak film dopadl po stránce čistě filmové? Já myslím, že docela obstojně. Po dlouhé covidové abstinenci samozřejmě působí velké plátno jako pořádná dávka. Film je navíc akční, takže o to víc se trefuje do těch správných míst.
Black Widow vlastně není ani tolik tzv. Origin Story. Tím, že jsme se s Natašou seznámili jako diváci již před lety a během těch mnoha filmů v MCU jsme nastřádali střípky z její minulosti. To znamená, že většina diváků si vzpomene na zmíněnou Red Room, na celý výcvik i cenu, kterou musí všechny Black Widow zaplatit za svůj trénink.
V tomto ohledu film nakonec působí spíš jako sumář všeho, co jsme už někde slyšeli a přidává něco navíc. Přidává konkrétně dvě věci – Taskmastera a hlavně Natašinu rodinu. A ta není jen tak ledajaká.
Už úvodní intro nám dává znát, že film nebude jen takovou odlehčenou podívanou v rámci MCU jako byl třetí Thor nebo Strážci Galaxie. Natašina (adoptivní) rodina – Alexei Shostakov (alias Red Guardian, hraje David Harbour), Melina Vostakov (Rachel Weisz) a Yelena Belova (Florence Pugh) – z nějakého důvodu prchá ze Států a tak trochu nám jejich útěk napovídá, že není vše jak se zdálo. Rodiče jsou tajnými agenti a dívky jsou šokovány událostmi kolem nich. Zde malá poznámka, pokud vám připadá mladá Nataša nějak povědomá, není to náhoda. Její představitelkou je totiž Ever Anderson. To vám podle jména asi nic neřekne, ale vězte, že její matkou je Milla Jovovich, a s tou podobu opravdu nezapře. Rodina je kvůli událostem rozdělena (dívky odvlečeny do programu Black Widow) a opět se po letech shledává za zvláštních okolností. Nataša je sice do tohoto shledání zavlečená svojí sestrou, ale i tak chce vyřešit svojí minulost, aby pomohla své budoucnosti, takže nakonec má v tomto všem svůj záměr.

A jako akční rodinka jdou do pořádné akce. Po akční stránce se filmu téměř nedá nic vytknout. Nejen, že jsou scény často umístěné do zajímavých interiérů/exteriérů, ale jsou natočeny poměrně přehledně a nepůsobí (až na pár výjimek) přehnaně. Prostě takový klasický standard, na který jsou diváci MCU zvyklí. Drobnou výtku bych asi měl k několika digitálním trikům, které působili opravdu levně a působily tzv. jako pěst na oko, což sem tam kazilo celkový dojem.
Ale bližší záběry na postavy byly v pořádku. Dobře se ukrylo hraní dublérů a kaskadérů, takže celkový dojem z výkonu samotných představitelů jsem měl výtečný. U Scarlett asi nikoho nepřekvapí její projev, na ten jsme si už za ta léta zvykli. Další výraznou roli tak hrála Florence Pugh jakožto její sestra. A co se týče rychlejší akce a pár rýpnutí do své sestry musím uznat, že se role zhostila velmi dobře. U dialogů už to na mě působilo trochu moc škrobeně a vysloveně mechanicky, ale v tomto nebyla sama. Jak mám Rachel Weisz strašně rád jako herečku a přes to, jak jí to v jejím věku pořád v tom koženém kostýmku sekne, musím říct, že tady teda nic moc výkon. Už tak nedostala na plátně příliš prostoru. A část z toho, který měla na měl působil až příliš křečovitě. Holt je vidět, že Rachel není úplně vhodná herečka do komiksových rolí. Další velkou část času si vezme Red Guardian, kterého David Harbour ztvárnil docela dobře. Pokud tedy připustíme jeho rozloženou a velmi primitivní osobnost. Což jako fanoušek komiksu vnímám spíše negativně, protože Red Guardiana znám trochu jinak. Ale pro potřeby filmu to funguje a bere na sebe tu vtipnější část příběhu. Díky němu se spousta scén trochu odlehčí a často vlastně působí jako pojítko mezi důležitějšími scénami, které mají přijít. Poslední větší roli tu má záhadný Taskmaster, kterého fandové komiksů velmi dobře znají a působí jako „nemesis“ pro spoustu členů Avengers. Zde bohužel dostal na můj vkus velmi málo prostoru. Sice působí dostatečně tajemně, ale celý dojem kolem této postavy kazí neustálé příběhové vysvětlování věcí, které se dějí na plátně, nebo se dít budou. Taskmasterovo mystiku později navíc film ještě navíc úplně zbourá a u mě tím ztratil veškerý zájem. Víc napsat nemohu, protože bych prozradil příliš mnoho…

A tímto se dostáváme k samotnému příběhu. Ten je poměrně jednoduchý, ale na škodu to rozhodně není. U sólovek je to celkem normální jev. Příběh je přímočarý, poměrně strohý a dává tak prostor divákovi zaměřit se na hlavní postavu, se kterou se má seznámit. Jenže tady je problém v tom, že Black Widow už něco přes 10 let známe. Proto se divákova pozornost nutně stáčí na ostatní postavy a hlavně na příběh samotný. A tady je to potom trochu nuda. Dialogy jsou hodně křečovité a nemají valného významu, protože jak jsem zmínil výše, to co se pak děje a proč se to děje vám velmi ochotně někdo doslova popíše. Pár vtipných hlášek Red Gaurdiana a popichování mezi sestrami je občas dobré odlehčení, ale celkový dojem z příběhu příliš nezlepší. Režisérka (kterou jsem do teď nezmínil) Cate Shortland se snaží propašovat do filmu rodinné téma a témata jako oddanost, soudržnost a důvěra. Bohužel tahle nostalgická a dramatické snaha na mě vůbec nefungovala. Film je hlavně akční podívanou a to mu jde víc než obstojně.
Black Widow tak díky svému zpracování poměrně snadno strčí do kapsy i některé další MCU díla jako třeba Captain Marvel.
Z konkurence bude Black Widow určitě srovnávaná hlavně s Wonder Woman a tady bych já řekl, že první WW byla trochu lepší, ale druhý díl nesahá Nataše ani po kotníky.

Black Widow je tak konečně po dlouhé době velkým akčním „bijákem“, ale nenechte se opít rohlíkem. Zdaleka není dokonalý a některé jeho části působí až otravně. Spoustu věcí mu díky komiksovému zpracování odpustíte a pokud chcete vidět jen nějakou tu akci a dát si popcorn, tak to bude fungovat. Film má bohužel jedno velké ALE. Přichází na plátna skutečně až příliš pozdě. Nejen co se reálného času (a to hlavně kvůli covid opatřením), ale i celkové časové ose MCU. Už tím, že je příběhově zasazen někam do poloviny celé té dlouhé cesty k Infinity War, dává jasně najevo, že přišel tak trochu „s křížkem po funusu“. A kvůli tomu, že víme, jak to s Natašou dopadlo, postrádá tento snímek téměř veškerou hodnotu. Jediné dvě věci, které díky němu diváci získají je ucelená story Nataši Romanoff, což je tak trochu spíš služba fanouškům, a druhou věcí je možnost, že Natašu v MCU do budoucna nahradí Yelena Belova (což by bylo i věrné komiksům).
Celkově ale musím uznat, že je film velmi zdařilou akční podívanou a pokud od něj nečekáte nic jiného, tak se bude bavit stejně dobře jako já. Přijít mezi MCU tento snímek dřív, tak by byl hodnocen mnohem mnohem výš. takhle je to na 70%.

Podívejte se na hodnocení Black Widow na Kinoboxu.

Jak bude reklama vypadat?
-