Bláznivý Petříček (Pierrot le Fou)

rp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpgrp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Během svých vyso­ko­škol­ských stu­dií jsem oprav­du hod­ně času věno­val fil­mům. Chodil jsem na spous­tu klu­bo­vých před­sta­ve­ní hned do něko­li­ka fil­mo­vých klu­bů, o tom hlav­ním z nich - na praž­ském Českém vyso­kém uče­ní tech­nic­kém jsem tu dokon­ce už kdy­si psal v člán­ku Jak jsem našel svůj fil­mo­vý klub. Viděl jsem teh­dy kom­plet­ní­ho Ingmara Bergmanna (vět­ši­nou v původ­ním švéd­ském zně­ní se simul­tán­ním pře­kla­dem), not­nou por­ci fran­couz­ské nové vlny, řadu teh­dy obtíž­ně dostup­ných fil­mů slav­né čes­ko­slo­ven­ské nové vlny, prů­žez toho nej­lep­ší­ho z moc zají­ma­vých svě­to­vých kine­ma­to­gra­fií. Někdy to byla neza­po­me­nu­tel­ná pará­da, jin­dy úpl­ný úlet, tak už to bývá, když tvůr­ce i divák hle­da­jí. No a někam mezi pará­du a úpl­ný úlet (blíž tedy k dru­hé­mu uve­de­né­mu) jsem si teh­dy zařa­dil pro­slu­lý Godardův film z roku 1965 Bláznivý Petříček s Annou Karinou a Jean-Paulem Belmondem v hlav­ních rolích.

V posled­ních letech jsem si něko­li­krát - bohu­žel hlav­ně v sou­vis­los­ti s úmr­tím tří hlav­ních osob­nos­tí, kte­ré se na fil­mu podí­le­ly (Anna Karina zemře­la v roce 2019, Jean-Paul Belmondo v roce 2021 a reži­sér Jean-Luc Godard v roce 2022) - na film vzpo­mněl a sna­žil jsem si ho vyba­vit z dese­ti­le­tí­mi znač­ně zane­se­né pamě­ťo­vé buň­ky. Zůstaly tam jen stříp­ky, hlav­ně úpl­ný zma­tek z vidě­né­ho, neod­byt­ný pocit nudy a jed­na scé­na, kdy se náh­le hlav­ní muž­ský před­sta­vi­tel oto­čí do kame­ry a pře­kva­pe­né part­ner­ce to vysvět­lí tak, že  chce jen pozdra­vit divá­ky; ostat­ně v jiné fázi fil­mu hovo­ří pří­mo k divá­kům i žen­ská posta­va, snad aby nějak vysvět­li­la (ovšem mar­ně) své těž­ko odhad­nu­tel­né jed­ná­ní. 

Mluvit o ději je u toho­to fil­mu, domní­vám se, úpl­ně zby­teč­né. Snad je mož­né říct, že muž­ská posta­va, onen bláz­ni­vý Petříček (byť vždy pro­tes­tu­je, že se jme­nu­je Ferdinand) ode­jde od své rodi­ny, nej­spíš aby se roz­žeh­nal s nudou a „šosác­kou“ spo­leč­nos­tí, kte­rou levi­co­ví inte­lek­tu­á­lo­vé co svět svě­tem sto­jí pova­žu­jí za nej­prud­ší jed, a vyra­zí na nijak zvlášť zací­le­nou ces­tu s mla­dou milen­kou. Jde o cel­kem nor­mál­ní ces­tu, tak­že se při ní kra­dou auta, tro­chu se stří­lí, tro­chu se milu­je, hod­ně se čte a vedou se (čas­to zce­la mimoběž­né) inte­lek­tu­ál­ní řeči. Chvílemi to jde jen ve dvou, ale růz­no­ro­dým způ­so­bem toxic­ká spo­leč­nost se při­po­mí­ná, kolem páru se rojí div­ní lidé a sem tam je tře­ba něko­ho zabít, aby moh­la show pokra­čo­vat, byť je pře­dem jas­né, že žád­ný vel­ký hap­py end se čekat nedá.  

Jednou ze zají­ma­vě nato­če­ných scén je poli­bek dvou hlav­ních postav z aut pro­jíž­dě­jí­cích opač­ným smě­rem. Dobrý sym­bol - jdou oba spo­lu nebo pro­ti sobě? Moc jas­né to občas není (zdroj foto­gra­fií je dnes nejas­ný, sta­že­no z inter­ne­tu).
 
  
 
 
Není to tak dáv­no, co jsem si říkal, že bych se na ten film měl zno­vu podí­vat, jak by mě oslo­vil v úpl­ně jiném věku s úpl­ně jiný­mi zku­še­nost­mi a nej­spíš (kdo­pak to má sám na sobě poznat...) i s odliš­ným vku­sem. A byla to Česká tele­vi­ze, kdo mi při­spě­chal s pomo­cí, a já čirou náho­dou vstou­pil jed­no­ho veče­ra do děje na obra­zov­ce, na kte­rou jsem se původ­ně dívat nechtěl. Možná to ale zná­te: chce­te tele­vi­zi vypnout, že bude­te dělat něco uži­teč­něj­ší­ho, ale něja­ká drob­nost vás neče­ka­ně oslo­ví - pár tak­tů fil­mo­vé hud­by, atmo­sfé­ra neo­by­čej­né­ho zábě­ru, neo­by­čej­ná repli­ka. Každopádně tele­vi­zi jsem nevy­pnul, nao­pak násle­du­jí­cí večer jsem si pře­hrál zno­vu celý film, abych ho mohl sle­do­vat sou­stře­dě­ně, a byl jsem nad­mí­ru pře­kva­pe­ný, jak to díl­ko, kte­ré wiki­pe­die zařa­zu­je záro­veň mezi roman­tic­ké fil­my, kome­die, kri­mi­nál­ky i dra­ma­ta (pod­le mě to není ani jed­no, ale tako­vá neu­cho­pi­tel­nost, mys­lím, muse­la reži­sé­ra Godarda zpět­ně zvlášť těšit), zůsta­la svě­ží a při­nejmen­ším po for­mál­ní strán­ce vůbec neze­stár­la. 
 
Samozřejmě, není to nic pro milov­ní­ky fil­mo­vé akce ani pro ty, co „žerou“ Belmonda jako věč­ně vtip­ku­jí­cí­ho svůd­ce žen, kdy­ko­li ochot­né­ho polech­tat sou­pe­ře pěs­tí ve tvá­ři (ano, v začát­cích své kari­é­ry hrál úpl­ně jiný typ rolí, než ho pak pro­sla­vi­ly v 70. a 80. letech). Nesprávně vytvo­ře­ná oče­ká­vá­ní se ostat­ně  z růz­ných divác­kých hod­no­ce­ní ve vir­tu­ál­ním svě­tě jen sypou a mě doce­la baví si je číst. Řekněte sami, jaké muse­lo být zkla­má­ní nejme­no­va­né­ho divá­ka, kte­rý celo­svě­to­vě pro­slu­lý arto­vý film oce­nil slo­vy: „Pravděpodobně nej­nud­něj­ší, ale zce­la urči­tě nejde­ment­něj­ší Belmondovo film. Takovouhle děs­nou srač­ku jsem fakt už dlou­ho nevi­děl. Je tu sice jaký­si pří­běh o dvou milen­cích a gan­gs­te­rech, co chtěj pení­ze, ale to celý je oba­le­ný do ubí­je­jí­cích dia­lo­gů, kdy posta­vy vět­ši­nou melou o kníž­kách nebo o něja­kejch srač­kách a navíc mlu­ví, jako kdy­by před­ná­še­li něja­ký uči­vo. K tomu tu navíc na sebe ani scé­ny nena­va­zu­jou, Godard tam prcá pátý přes devá­tý a i přes dob­ře hra­jí­cí­ho Belmonda i Karinu, kte­rá je navíc sexy, tak jsou obě posta­vy nesym­pa­tic­ký, tak­že mě abso­lut­ně neza­jí­ma­lo, co udě­laj nebo co se s nima sta­ne. Pak je tu hud­ba, kte­rá je sice doce­la solid­ní, ale vždy napros­to pří­šer­ně usek­nu­tá, a napros­to idi­ot­skej konec.“ Docela to chá­pu, pro­to­že film je tako­vé podiv­né levi­co­vě inte­lek­tu­ál­ní puzzle s moti­vy spo­le­čen­ské­ho dění (odka­zy na teh­dy zuří­cí viet­nam­skou vál­ku i situ­a­ci v Alžírsku jsou čet­né, ostat­ně hlav­ní hrdi­na si např. v roli dočas­né obě­ti vyzkou­ší i zjev­ně pro­fe­si­o­nál­ní a v pra­xi čas­to vyu­ží­va­ný water­bo­ar­ding), na dru­hou stra­nu je to ješ­tě cel­kem sne­si­tel­ný pro­jev reži­sé­ro­va akti­vis­mu, zvlášť když si to srov­ná­me se situ­a­cí jen o rok poz­dě­ji, kdy už J.L.Godard zce­la nepo­kry­tě osla­vu­je mao­is­mus a leze do zad­ku komu­nis­tic­ké Číně (pěk­ně je to popsá­no např. ve vzpo­mín­ko­vé kni­ze dru­hé Godardovy man­žel­ky Anne Wiazemsky, se kte­rou nato­čil mimo jiné film Číňanka). Ale během natá­če­ní Bláznivého Petříčka se úpl­né zma­go­ře­ní bytost­né­ho inte­lek­tu­á­la, dobo­vé­ho „super­i­n­flu­en­ce­ra“ a salón­ní­ho komu­nis­ty Godarda tepr­ve chys­tá a jeho man­žel­kou dopo­sud je prá­vě hereč­ka Anna Karina, ve fil­mu jako správ­ně neu­cho­pi­tel­ná fem­me fata­le oblu­zu­jí­cí hned něko­lik mužů za asi­s­ten­ce již dří­ve oblu­ze­né­ho reži­sé­ra.

 
 
Ti, co mají rádi arto­vé fil­my si nao­pak na Bláznivém Petříčkovi vychut­na­jí růz­ně se pro­plé­ta­jí­cí for­mál­ní moti­vy - vlast­ní ces­ta, lehce kri­mi­nál­ní lin­ka, psa­ní dení­ku, pro­mlu­vy nad ote­vře­ný­mi kni­ha­mi, fla­shbac­ky, náh­le kon­čí­cí vět­ve vyprá­vě­ní, dokon­ce dočis­ta muzi­ká­lo­vé vstu­py náh­le vpa­dá­va­jí­cí do uny­lé­ho děje (kde jin­de usly­ší­te zpí­vat duet Belmonda s „Karinkou“?), roz­bi­tá a nena­va­zu­jí­cí zvu­ko­vá sto­pa, náh­lé dlou­hé a s dějem nijak nesou­vi­se­jí­cí mono­lo­gy napros­to ved­lej­ších postav, atd. Na fil­mu jsou vidět dob­ře roz­myš­le­ná mís­ta i napros­tá impro­vi­za­ce, reži­sér dokon­ce do fil­mu zakom­po­no­vá­vá i zjev­né fil­mař­ské chy­by či chy­by skrip­tu, všech­no se dá vyu­žít pro lin­ku vyprá­vě­ní, pro­to­že je na něm důle­ži­těj­ší pocit a emo­ce, niko­li přes­ný obsah a návaz­nos­ti. A to vůbec nemlu­vím o pře­čet­ných cita­cích, z nichž vzhle­dem k nepří­liš dob­ré zna­los­ti fran­couz­ských reá­lií doká­žu roze­znat mož­ná dese­ti­nu, ale spíš ješ­tě míň. Z for­mál­ní­ho pohle­du je ten film, mys­lím, revo­luč­ní dokon­ce i v době nevá­za­ných pokro­či­lých šede­sá­tých let, kdy „pro­vo­ko­vat malo­měš­ťá­ky“ začí­na­lo být pořád­ně nároč­né, pro­to­že pro­vo­ko­vat se odvá­žil sko­ro kaž­dý, násle­du­je ces­tu prá­vě otců slav­né fran­couz­ské nové vlny, mezi něž Godard nepo­pi­ra­tel­ně pat­řil.
   

 

Prostě musím říct, že mě ten film po sko­ro čty­ři­ce­ti letech dost pře­kva­pil a potě­šil, mno­hem víc, než když jsem ho viděl popr­vé. Možná i pro­to, že reži­sér už svý­mi umě­lec­ký­mi výzva­mi i poli­tic­ký­mi pro­vo­lá­ní­mi niko­ho nemů­že nahnat na bari­ká­dy jako v osma­še­de­sá­tém, kdy se fran­couz­ské umě­lec­ké fron­tě poda­ři­lo nejen při­spět k roz­pou­tá­ní celo­spo­le­čen­ské nepo­ko­je, ale i roz­bít a odpís­kat teh­dej­ší roč­ník fes­ti­va­lu v Cannes (což jim neod­pus­tím, pro­to­že by tam teh­dy byly výraz­ně zabo­do­va­ly prá­vě čes­ko­slo­ven­ské fil­my - v té době nesmír­ně sil­né a mezi­ná­rod­ně uzná­va­né). Kdoví, mož­ná i pro­to, že i ze mne se do urči­té míry v prů­bě­hu času stal „Pierrot le Fou“, tím spíš, že se oprav­du jme­nu­ji Petr a ne Ferdinand, nebo dokon­ce Jean-Paul :-). Pierrot, kte­rý nepo­tře­bu­je ohý­bat cizí díla ke své­mu obra­zu, ale sna­ží se vzít si z toho, co nabí­ze­jí, to nej­lep­ší a nej­o­prav­do­věj­ší, dob­ré nápa­dy či aspoň dob­ré úmys­ly. Aťsi je to tře­ba chví­le­mi nuda nebo zma­tek nad zma­tek :-).


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bláznivý Petříček na Kinoboxu.
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře