Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Bláznivý Petříček (Pierrot le Fou)

Bláznivý Petříček (Pierrot le Fou)

rp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpg
rp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Během svých vyso­ko­škol­ských stu­dií jsem oprav­du hod­ně času věno­val fil­mům. Chodil jsem na spous­tu klu­bo­vých před­sta­ve­ní hned do něko­li­ka fil­mo­vých klu­bů, o tom hlav­ním z nich - na praž­ském Českém vyso­kém uče­ní tech­nic­kém jsem tu dokon­ce už kdy­si psal v člán­ku Jak jsem našel svůj fil­mo­vý klub. Viděl jsem teh­dy kom­plet­ní­ho Ingmara Bergmanna (vět­ši­nou v původ­ním švéd­ském zně­ní se simul­tán­ním pře­kla­dem), not­nou por­ci fran­couz­ské nové vlny, řadu teh­dy obtíž­ně dostup­ných fil­mů slav­né čes­ko­slo­ven­ské nové vlny, prů­žez toho nej­lep­ší­ho z moc zají­ma­vých svě­to­vých kine­ma­to­gra­fií. Někdy to byla neza­po­me­nu­tel­ná pará­da, jin­dy úpl­ný úlet, tak už to bývá, když tvůr­ce i divák hle­da­jí. No a někam mezi pará­du a úpl­ný úlet (blíž tedy k dru­hé­mu uve­de­né­mu) jsem si teh­dy zařa­dil pro­slu­lý Godardův film z roku 1965 Bláznivý Petříček s Annou Karinou a Jean-Paulem Belmondem v hlav­ních rolích.

V posled­ních letech jsem si něko­li­krát - bohu­žel hlav­ně v sou­vis­los­ti s úmr­tím tří hlav­ních osob­nos­tí, kte­ré se na fil­mu podí­le­ly (Anna Karina zemře­la v roce 2019, Jean-Paul Belmondo v roce 2021 a reži­sér Jean-Luc Godard v roce 2022) - na film vzpo­mněl a sna­žil jsem si ho vyba­vit z dese­ti­le­tí­mi znač­ně zane­se­né pamě­ťo­vé buň­ky. Zůstaly tam jen stříp­ky, hlav­ně úpl­ný zma­tek z vidě­né­ho, neod­byt­ný pocit nudy a jed­na scé­na, kdy se náh­le hlav­ní muž­ský před­sta­vi­tel oto­čí do kame­ry a pře­kva­pe­né part­ner­ce to vysvět­lí tak, že  chce jen pozdra­vit divá­ky; ostat­ně v jiné fázi fil­mu hovo­ří pří­mo k divá­kům i žen­ská posta­va, snad aby nějak vysvět­li­la (ovšem mar­ně) své těž­ko odhad­nu­tel­né jed­ná­ní. 

Mluvit o ději je u toho­to fil­mu, domní­vám se, úpl­ně zby­teč­né. Snad je mož­né říct, že muž­ská posta­va, onen bláz­ni­vý Petříček (byť vždy pro­tes­tu­je, že se jme­nu­je Ferdinand) ode­jde od své rodi­ny, nej­spíš aby se roz­žeh­nal s nudou a „šosác­kou“ spo­leč­nos­tí, kte­rou levi­co­ví inte­lek­tu­á­lo­vé co svět svě­tem sto­jí pova­žu­jí za nej­prud­ší jed, a vyra­zí na nijak zvlášť zací­le­nou ces­tu s mla­dou milen­kou. Jde o cel­kem nor­mál­ní ces­tu, tak­že se při ní kra­dou auta, tro­chu se stří­lí, tro­chu se milu­je, hod­ně se čte a vedou se (čas­to zce­la mimoběž­né) inte­lek­tu­ál­ní řeči. Chvílemi to jde jen ve dvou, ale růz­no­ro­dým způ­so­bem toxic­ká spo­leč­nost se při­po­mí­ná, kolem páru se rojí div­ní lidé a sem tam je tře­ba něko­ho zabít, aby moh­la show pokra­čo­vat, byť je pře­dem jas­né, že žád­ný vel­ký hap­py end se čekat nedá.  

Jednou ze zají­ma­vě nato­če­ných scén je poli­bek dvou hlav­ních postav z aut pro­jíž­dě­jí­cích opač­ným smě­rem. Dobrý sym­bol - jdou oba spo­lu nebo pro­ti sobě? Moc jas­né to občas není (zdroj foto­gra­fií je dnes nejas­ný, sta­že­no z inter­ne­tu).
 
  
 
 
Není to tak dáv­no, co jsem si říkal, že bych se na ten film měl zno­vu podí­vat, jak by mě oslo­vil v úpl­ně jiném věku s úpl­ně jiný­mi zku­še­nost­mi a nej­spíš (kdo­pak to má sám na sobě poznat...) i s odliš­ným vku­sem. A byla to Česká tele­vi­ze, kdo mi při­spě­chal s pomo­cí, a já čirou náho­dou vstou­pil jed­no­ho veče­ra do děje na obra­zov­ce, na kte­rou jsem se původ­ně dívat nechtěl. Možná to ale zná­te: chce­te tele­vi­zi vypnout, že bude­te dělat něco uži­teč­něj­ší­ho, ale něja­ká drob­nost vás neče­ka­ně oslo­ví - pár tak­tů fil­mo­vé hud­by, atmo­sfé­ra neo­by­čej­né­ho zábě­ru, neo­by­čej­ná repli­ka. Každopádně tele­vi­zi jsem nevy­pnul, nao­pak násle­du­jí­cí večer jsem si pře­hrál zno­vu celý film, abych ho mohl sle­do­vat sou­stře­dě­ně, a byl jsem nad­mí­ru pře­kva­pe­ný, jak to díl­ko, kte­ré wiki­pe­die zařa­zu­je záro­veň mezi roman­tic­ké fil­my, kome­die, kri­mi­nál­ky i dra­ma­ta (pod­le mě to není ani jed­no, ale tako­vá neu­cho­pi­tel­nost, mys­lím, muse­la reži­sé­ra Godarda zpět­ně zvlášť těšit), zůsta­la svě­ží a při­nejmen­ším po for­mál­ní strán­ce vůbec neze­stár­la. 
 
Samozřejmě, není to nic pro milov­ní­ky fil­mo­vé akce ani pro ty, co „žerou“ Belmonda jako věč­ně vtip­ku­jí­cí­ho svůd­ce žen, kdy­ko­li ochot­né­ho polech­tat sou­pe­ře pěs­tí ve tvá­ři (ano, v začát­cích své kari­é­ry hrál úpl­ně jiný typ rolí, než ho pak pro­sla­vi­ly v 70. a 80. letech). Nesprávně vytvo­ře­ná oče­ká­vá­ní se ostat­ně  z růz­ných divác­kých hod­no­ce­ní ve vir­tu­ál­ním svě­tě jen sypou a mě doce­la baví si je číst. Řekněte sami, jaké muse­lo být zkla­má­ní nejme­no­va­né­ho divá­ka, kte­rý celo­svě­to­vě pro­slu­lý arto­vý film oce­nil slo­vy: „Pravděpodobně nej­nud­něj­ší, ale zce­la urči­tě nejde­ment­něj­ší Belmondovo film. Takovouhle děs­nou srač­ku jsem fakt už dlou­ho nevi­děl. Je tu sice jaký­si pří­běh o dvou milen­cích a gan­gs­te­rech, co chtěj pení­ze, ale to celý je oba­le­ný do ubí­je­jí­cích dia­lo­gů, kdy posta­vy vět­ši­nou melou o kníž­kách nebo o něja­kejch srač­kách a navíc mlu­ví, jako kdy­by před­ná­še­li něja­ký uči­vo. K tomu tu navíc na sebe ani scé­ny nena­va­zu­jou, Godard tam prcá pátý přes devá­tý a i přes dob­ře hra­jí­cí­ho Belmonda i Karinu, kte­rá je navíc sexy, tak jsou obě posta­vy nesym­pa­tic­ký, tak­že mě abso­lut­ně neza­jí­ma­lo, co udě­laj nebo co se s nima sta­ne. Pak je tu hud­ba, kte­rá je sice doce­la solid­ní, ale vždy napros­to pří­šer­ně usek­nu­tá, a napros­to idi­ot­skej konec.“ Docela to chá­pu, pro­to­že film je tako­vé podiv­né levi­co­vě inte­lek­tu­ál­ní puzzle s moti­vy spo­le­čen­ské­ho dění (odka­zy na teh­dy zuří­cí viet­nam­skou vál­ku i situ­a­ci v Alžírsku jsou čet­né, ostat­ně hlav­ní hrdi­na si např. v roli dočas­né obě­ti vyzkou­ší i zjev­ně pro­fe­si­o­nál­ní a v pra­xi čas­to vyu­ží­va­ný water­bo­ar­ding), na dru­hou stra­nu je to ješ­tě cel­kem sne­si­tel­ný pro­jev reži­sé­ro­va akti­vis­mu, zvlášť když si to srov­ná­me se situ­a­cí jen o rok poz­dě­ji, kdy už J.L.Godard zce­la nepo­kry­tě osla­vu­je mao­is­mus a leze do zad­ku komu­nis­tic­ké Číně (pěk­ně je to popsá­no např. ve vzpo­mín­ko­vé kni­ze dru­hé Godardovy man­žel­ky Anne Wiazemsky, se kte­rou nato­čil mimo jiné film Číňanka). Ale během natá­če­ní Bláznivého Petříčka se úpl­né zma­go­ře­ní bytost­né­ho inte­lek­tu­á­la, dobo­vé­ho „super­i­n­flu­en­ce­ra“ a salón­ní­ho komu­nis­ty Godarda tepr­ve chys­tá a jeho man­žel­kou dopo­sud je prá­vě hereč­ka Anna Karina, ve fil­mu jako správ­ně neu­cho­pi­tel­ná fem­me fata­le oblu­zu­jí­cí hned něko­lik mužů za asi­s­ten­ce již dří­ve oblu­ze­né­ho reži­sé­ra.

 
 
Ti, co mají rádi arto­vé fil­my si nao­pak na Bláznivém Petříčkovi vychut­na­jí růz­ně se pro­plé­ta­jí­cí for­mál­ní moti­vy - vlast­ní ces­ta, lehce kri­mi­nál­ní lin­ka, psa­ní dení­ku, pro­mlu­vy nad ote­vře­ný­mi kni­ha­mi, fla­shbac­ky, náh­le kon­čí­cí vět­ve vyprá­vě­ní, dokon­ce dočis­ta muzi­ká­lo­vé vstu­py náh­le vpa­dá­va­jí­cí do uny­lé­ho děje (kde jin­de usly­ší­te zpí­vat duet Belmonda s „Karinkou“?), roz­bi­tá a nena­va­zu­jí­cí zvu­ko­vá sto­pa, náh­lé dlou­hé a s dějem nijak nesou­vi­se­jí­cí mono­lo­gy napros­to ved­lej­ších postav, atd. Na fil­mu jsou vidět dob­ře roz­myš­le­ná mís­ta i napros­tá impro­vi­za­ce, reži­sér dokon­ce do fil­mu zakom­po­no­vá­vá i zjev­né fil­mař­ské chy­by či chy­by skrip­tu, všech­no se dá vyu­žít pro lin­ku vyprá­vě­ní, pro­to­že je na něm důle­ži­těj­ší pocit a emo­ce, niko­li přes­ný obsah a návaz­nos­ti. A to vůbec nemlu­vím o pře­čet­ných cita­cích, z nichž vzhle­dem k nepří­liš dob­ré zna­los­ti fran­couz­ských reá­lií doká­žu roze­znat mož­ná dese­ti­nu, ale spíš ješ­tě míň. Z for­mál­ní­ho pohle­du je ten film, mys­lím, revo­luč­ní dokon­ce i v době nevá­za­ných pokro­či­lých šede­sá­tých let, kdy „pro­vo­ko­vat malo­měš­ťá­ky“ začí­na­lo být pořád­ně nároč­né, pro­to­že pro­vo­ko­vat se odvá­žil sko­ro kaž­dý, násle­du­je ces­tu prá­vě otců slav­né fran­couz­ské nové vlny, mezi něž Godard nepo­pi­ra­tel­ně pat­řil.
   

 

Prostě musím říct, že mě ten film po sko­ro čty­ři­ce­ti letech dost pře­kva­pil a potě­šil, mno­hem víc, než když jsem ho viděl popr­vé. Možná i pro­to, že reži­sér už svý­mi umě­lec­ký­mi výzva­mi i poli­tic­ký­mi pro­vo­lá­ní­mi niko­ho nemů­že nahnat na bari­ká­dy jako v osma­še­de­sá­tém, kdy se fran­couz­ské umě­lec­ké fron­tě poda­ři­lo nejen při­spět k roz­pou­tá­ní celo­spo­le­čen­ské nepo­ko­je, ale i roz­bít a odpís­kat teh­dej­ší roč­ník fes­ti­va­lu v Cannes (což jim neod­pus­tím, pro­to­že by tam teh­dy byly výraz­ně zabo­do­va­ly prá­vě čes­ko­slo­ven­ské fil­my - v té době nesmír­ně sil­né a mezi­ná­rod­ně uzná­va­né). Kdoví, mož­ná i pro­to, že i ze mne se do urči­té míry v prů­bě­hu času stal „Pierrot le Fou“, tím spíš, že se oprav­du jme­nu­ji Petr a ne Ferdinand, nebo dokon­ce Jean-Paul :-). Pierrot, kte­rý nepo­tře­bu­je ohý­bat cizí díla ke své­mu obra­zu, ale sna­ží se vzít si z toho, co nabí­ze­jí, to nej­lep­ší a nej­o­prav­do­věj­ší, dob­ré nápa­dy či aspoň dob­ré úmys­ly. Aťsi je to tře­ba chví­le­mi nuda nebo zma­tek nad zma­tek :-).


Podívejte se na hodnocení Bláznivý Petříček na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Malá mořská víla10. září 2023 Malá mořská víla Pohádku o Malé mořské víle všichni moc dobře známe, a nyní máme příležitost přesvědčit se na vlastní oči, jak moc si s tímto příběhem (z pera známého dánského spisovatele Hanse Christiana […] Posted in Filmové recenze
  • Basquiat - Byl mladý, nesmírně talentovaný, úplně chudý a neznámý.5. října 2020 Basquiat - Byl mladý, nesmírně talentovaný, úplně chudý a neznámý. Stejný, jako tisíce jiných nezávislých malířů v Americe. Pomaloval ulice, zdi a plechové ohrady. Jeho publikem byli nuzáci a bezdomovci, kteří měli brlohy přímo pod jeho největšími díly. […] Posted in Retro filmové recenze
  • (Presskit) Korsický případ5. května 2005 (Presskit) Korsický případ Detektiv je z Paříže vyslán na Korsiku, aby našel vůdce místní mafie (Jean Reno). Když se však zamiluje do jeho krásné sestry, velké problémy na sebe nedají dlouho čekat… Hlavní […] Posted in Filmové recenze
  • Sex ve městě 22. září 2023 Sex ve městě 2 Sex ve městě si mě našel také, protože na to koukala mamka a i každá druhá přítelkyně a i přestože se jedná víceméně o čistě ženský seriál, tak jsem si vždy sledování příběhů našich […] Posted in Krátké recenze
  • Auta v Československu – pro milovníky veteránů13. února 2024 Auta v Československu – pro milovníky veteránů Nová publikace Jana Tučka, autora mnoha knih o motorismu, potěší všechny, kteří mají rádi osobní vozy z let 1945–1990. Mě nadchla od první stránky a je pravda, že jsem se od ní vůbec […] Posted in Recenze knih
  • Udělejte Dojem: Kvalitní Tisk Velkých Letáků pro Vaše Podnikání2. prosince 2024 Udělejte Dojem: Kvalitní Tisk Velkých Letáků pro Vaše Podnikání Stojíte na rozcestí, kdy váš byznys potřebuje posunout marketing na vyšší úroveň? Možná hledáte způsob, jak upoutat pozornost zákazníků a vyniknout v moři konkurence. Odpovědí by mohl být […] Posted in Domácí rady
  • Skeleton Lake (2012)28. listopadu 2014 Skeleton Lake (2012) Bankovní lupiči naruší teritorium veterána z Vietnamu a za tuto nerozvážnost zaplatí životem. Šestice bankovních lupičů ukrade přes 3 miliony dolarů, ale všechno nejde podle […] Posted in Horory
  • Podzim 2020: Na které seriály se můžeme těšit16. září 2020 Podzim 2020: Na které seriály se můžeme těšit Zajímavých titulů vyšla spousta, ať už nové či ne, ale klasická podzimní sezóna je tak nějak minulostí. Dnes si každý vydává nové řady, jak se zrovna hodí. Ještě naposledy se vrátím k […] Posted in Zajímavosti
  • ROZHOVOR S EVE HEWSONOVOU (Mary)6. dubna 2012 ROZHOVOR S EVE HEWSONOVOU (Mary) Kdo je Mary? Mary je 16letá holka, která chodí ve stylu gothic a je Cheyennovou nejlepší kamarádkou. Ona je temnou duší z rozvrácené rodiny – její bratr odešel, matka se pomátla na […] Posted in Rozhovory
  • Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice.9. června 2020 Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice. Film mě nezklamal a nabídnul příběhy, které jsem tak docela neznala.František Šíma, který je nevěrný své invalidní ženě se sousedkou a v roztržce zabije svého syna. Následuje vězení a […] Posted in Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,37060 s | počet dotazů: 267 | paměť: 63907 KB. | 23.04.2025 - 23:20:46