ROZHOVORY
ONDŘEJ TROJAN - REŽISÉR, PRODUCENT, SPOLUAUTOR SCÉNÁŘE, ELVIS PRESLEY
Proč jste sáhnul právě po tomhle scénáři a rozhodl se po historickém dramatu Toman natočit ulítlou černou komedii?
Já jsem si scénář Bouráka tenkrát, když mi ho Petr Jarchovský poprvé přinesl, nepřečetl dost pečlivě a řekl jsem si, paráda! Přišlo mi, že to bude zábavný film, že si natočím takový oddycháč a nějak mi nedošlo, že to zase bude tak strašně komplikované a že natáčení žádný oddycháč nebude.
Byl váš bratr Ivan jako Bourák první a jedinou volbou?
Ono se to nabízelo a zároveň jsem si říkal, jestli pro někoho bude protiúkol hrát burana, teda Bouráka, že to bude Ivan. Ideální, jak vyhodit herce ze zajetých kolejí, je, dát jim roli, kterou buď nikdy před tím nehráli, nebo jim ta figura není vůbec ničím vlastní a nemůžou čerpat sami ze sebe. To většinou herce rozebere na šroubky a musí se pak zpátky složit do té postavy. To je hodně vzrušující a ověřil jsem si to už několikrát, že to funguje. U každého scénáře, který jsem dostal do ruky, jsem přemýšlel o tom, jak do něj obsadit Ivana. A vyšlo to až tady a ta volba byla jasná. Nejen, že to byl protiúkol. Spoléhal jsem na jeho herecký um a charisma a taky píli, kterou věnuje tomu, aby byl věrohodný i u činností, které mu nejsou vlastní. Bylo mi jasné, že to dá. Byl pro ten film podstatný. Role Bouráka není moc vděčná. Bourák je skála, kamenný sloup, se kterým jen tak něco nehne. Není to postava s nějakým velkým dramatickým obloukem a to je pro herce vždycky těžší ji uchopit, aby měla nějaký obsah a vývoj.
Bylo to, že jste s Ivanem bratři, pro vaši spolupráci spíš plus nebo mínus?
Bylo to nakonec neutrální. Bratrská spolupráce má v sobě spoustu úskalí i výhod a tyhle plusy a mínusy se neustále střetávaly. A když jsme dotočili tenhle film, tak jsme se objali a oba jsme věděli, že tu cestu, jak společně pracovat jsme si prošli a našli, že jsme našli komunikační klíč. Protože samozřejmě ty léty dávno zasuté křivdy a ústrky dané vztahem starší a mladší brácha, tak ty nutně musely vyplavat napovrch, naše ega se musela zase střetnout. Bohužel Ivan byl v takovém pracovním zápřahu, že mi na roli sice kývnul, ale na přípravu a povídání o ní jsme měli míň času, než kolik bychom si oba dva přáli. Takže některé věci jsme řešili při natáčení a před štábem a to přinášelo i takové okamžiky, kdy bych tu bratrskou spolupráci označil spíš těmi zápornými znamínky
Jak vznikl filmový Šlukdorf, ve kterém se příběh odehrává? Nebrali místní takovou složeninu jako výsměch?
Sudety jsou ve scénáři dané a pro příběh důležité. Původně se film odehrával ve Varnsdorfu v devadesátých letech. Ale posunuli jsme děj v podstatě do současnosti a dneska už je tam všechno hodně jinak. Nestojí tam na ulici na každém rohu šlapky, nejsou tam všude herny a výkladní skříně s holkama, tohle už je pryč. Divokej západ na českém severu dneska neplatí. I proto se mi nechtělo ten film zaparkovat do konkrétního města a vymyslel jsem imaginární městečko Šlukdorf, ve kterém je zakódovaný šluknovský výběžek, Varnsdorf, Šluknov, Rumburk. Je to komedie, nadsázka, rozhodně se tomu kraji nevysmívá. Já mám ty postavy a lidi ze severu rád. A fotku dvou místních komparzistek u hrací cedule Šlukdorf si během natáčení sdílel celý šluknovský výběžek
Vy jste svým hercům docela věrný. Nechce se vám hledat nové tváře?
Já si jak štáb, tak i herce osazuju tak, aby se mi s nimi dobře pracovalo, a pokud se mi do herecké skvadry hodí, tak samozřejmě sahám po hercích, které mám rád, kteří se mi osvědčili. U Bouráka bylo důležité, aby měli komediální talent a byli mi na place oporou. Casting byl docela náročný. Chtěl jsem, aby bráchovu partnerku hrála Kristýna Boková, jenže měla mít šestadvacetiletou dceru a na to je moc mladá, tak jsem dceru alespoň omladil a udělal z ní teenagera. Dost z mé strany netaktní bylo i obsazení postavy Elvíry, alkoholické babičky osmiletého kluka, kterou jsem nabídl Kateřině Winterové, protože spolupráce s ní při Tomanovi byla tak úžasná, že jsem měl potřebu, aby v Bourákovi hrála. Takže pro obě herečky taky dost velký protiúkol.
A na druhou stranu, do v podstatě hlavní role jste obsadil herečku bez zkušeností - studentku konzervatoře Veroniku Markovou, přestože říkáte, že konzervatoristy nemáte jako herce rád. Čím vás přesvědčila?
Nemám s nimi dobrou zkušenost. Zkoušeli jsme pro film Občanský průkaz konzervatoristy do rolí pubertálních mániček a oni všichni ty role tvořili jako drama na divadle. Ale film je jiná disciplína. S castingem Kamily jsem se dost mořil. Měl jsem vybrané dvě herečky, ale nebyl jsem z nich úplně nadšený, když mi zavolala castingová režisérka Petra Svarinská, že má ještě jednu. Ten casting byl trochu klopotný, k čemuž jsem asi přispěl i já, když jsem na informaci, že studuje konzervatoř, řekl Ježišmarja!… a úplně ji tím rozhodil. Ale byla velice bezprostřední a autentická, to mě zaujalo a rozhodl jsem se zariskovat a Veroniku obsadit. Dneska jsem za to šťastný. Kamilu ztvárnila úžasně. Do rodiny Bouráka mezi Ivana a Kristýnu Bokovou zaplula fantasticky. Po debutu Ani a Jenúfy Bokové v mých filmech věřím, že jsem objevil pro film další herečku.
Lákala vás na Bourákovi i jeho hudební stránka?
No, oblečení ve stylu rockabilly je zajímavé, ale ta hudba mě popravdě moc nelákala. Dřevní Rock ´n roll mi nic neříká. To je parketa scenáristy Petra Jarchovského. Ale překvapilo mě, že současné rockabilly vstřebalo spoustu hudebních vlivů, od punku přes nějaký to etno… všechno se v něm promíchalo a vlastně se mi líbí mnohem víc než ten klasický rock ´n roll. Takže jsem k Bourákově hudbě našel cestu.
A jak jste spokojený s výsledkem, hudbou, kterou pro film složil a produkoval Roman Holý?
To bylo velké štěstí. Při jednom sezení, když byl film ještě v přípravách a potřebovali jsme mít ty písničky dopředu jako playback, se mě žena Bára zeptala, proč nezkusím oslovit Romana Holého z Monkey Business. Oponoval jsem, že Roman přeci dělá funky, ale zkusil jsem to a zavolal mu. A to bylo tak šťastné rozhodnutí a setkání. Jeho hudba je v Bourákovi fantastická. Ani jsem si ji neuměl takhle vysnít.
Bourák je chlápek, který, si žije svůj život, neohlíží se na rodinu, jeho utahaná žena je na všechno sama. Co je drží dohromady?
Markéta není utahaná manželka, je trochu mimoňka, která od sebe problémy odstrkává. Ona si taky žije ve svém světě a taky ze svého mládí úplně nevyrostla. Bourák s Markétou mají odžité pěkné a intenzivní mládí, spojuje je vášeň pro tanec, rokenrol a celou kulturu přelomu 50. a 60. let. No ale velice brzo do jejich vztahu vstoupilo dítě a to tyhle vazby přetrhalo. Markéta se musela starat, zatímco Bourák zůstal pořád zastydlý ve starém způsobu života. Oblouk jeho postavy je právě v tom, že si nakonec uvědomí, že se vlastně nic nezměnilo, že v tom stále jedou s Markétou společně a on nemusí nikde nic hledat, protože to doma pořád má a to je úžasný.
Nebojíte se, že tenhle model „klasické“ rodiny, i když je to komedie a nadsázka, emancipovaného diváka nadzvedne?
Já se nebojím, já si nemyslím, že „klasická“ rodina je v dnešní emancipovaný době mrtvá. To, že chlapi dneska málem kojí nebo si vážou děti šátkem na břicho, na tom nic moc nemění. Samozřejmě to, že oba rodiče dítě milují stejnou měrou, je pro něj jen velké plus. Ale když se ta péče a láska přehání, tak z dítěte taky může vyrůst pěkně sobecký parchant. Klasická rodina je nějaký model po generace vyzkoušený a funkční, takže házet do něj vidle by byl od nás lidí dost velký nerozum.
Co bylo na realizaci nejtěžší?
Nechtěl jsem si připustit, kolik úskalí v sobě ten scénář skrývá. Vždycky, když jsem se vrátil ze severu z obhlídek, sednul jsem si schlíple doma k jídlu, koukl jsem se na ženu a řekl jí, to je mission impossible, to se nedá natočit. Točili jsme na jaře a pak na podzim. Pekelně nás zlobilo počasí, úplně se nám kvůli němu rozpadl natáčecí plán. Byl to boj o každou natočeno vteřinu filmu, která by byla dobrá a použitelná. Byli jsme i v situaci, kdy jsme měli roztočených 6 obrazů a ani jeden dokončený, protože to kvůli počasí nešlo. Byl to masakr, strašně to lezlo do peněz a pro mě jako producenta to bylo psychicky dost vyčerpávající. Jsem štábu i hercům hrozně vděčný, že to s námi dali, že si tu situaci uvědomovali a v tom zápřahu a únavě odevzdali tak bezvadnou práci.
A bylo i něco za odměnu?
Byl jsem rád za každý natočený obraz, ze kterého jsme měli společně dobrý pocit, že jsme do něj dostali, co jsme chtěli. Ale vedle toho jsme točili i obrazy, na které nám zbyla hodina a půl a potřebovali jsme na ně půl dne. A v tom zběsilém tempu si člověk není jistý, jestli natočil ty věci tak, jak chtěl a pochopitelně musí dělat i nějaké kompromisy. A ty já dělám při své práci nerad.
Proč jste se rozhodl nečekat na podzim a jít do kin s Bourákem hned měsíc po jejich znovuotevření?
Bourák, jak jsem říkal, je skála, je to zavilej paličák. A Bourák by na nic nečekal a já jsem se rozhodl ve stylu Bouráka taky na nic nečekat. Ta rizika jsou na podzim možná ještě větší než teď. Točili jsme letní film, chtěli jsme s ním jít přes léto do kin. Lidi se teď do kin postupně vrací a já věřím tomu, že v té stávající situaci je to nejlepší řešení. Do podzimu a zimy se Bourák nehodí, a kdybychom čekali na další léto, tak ve mně by ten film asi umřel.
Nejnovější komentáře