Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Český sen

Český sen

200406100757 ceskysen4
200406100757 ceskysen4
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Dva stu­den­ti FAMU, Vít Klusák a Filip Remunda dosta­li výbor­ný nápad a dotáh­li ho až do kon­ce. „Postavili“ v Praze-Letňanech hyper­mar­ket s láka­jí­cím názvem Český sen a nalá­ka­li do něj pár set lidí.

Film Český sen je doku­men­tem. Provází nás nápa­dem vyzkou­šet vliv rekla­my na lidi v pra­xi. Tvůrci si k tomu vymys­le­li hyper­mar­ket a roz­je­li akci ve vší pará­dě. Chytrá, mon­stróz­ní rekla­ma na nás vlo­ni na sklon­ku jara zíra­la snad z kaž­dé­ho kro­ku: tele­vi­ze, rádia, tram­va­jí, bill­bo­ar­dů. Možná si na to vzpo­me­ne­te. Kromě toho lepé dív­ky roz­dá­va­ly v met­ru letá­ky s neu­vě­ři­tel­ně lev­ný­mi cena­mi. Vše smě­řo­va­lo k tomu, aby se 31. květ­na na (po vět­ši­nu reklam­ní kam­pa­ně) blí­že neu­r­če­ném mís­tě sešlo co nej­víc náku­puch­ti­vých lidí a reži­sé­ři jim moh­li říct, že si toho dne nic nekou­pí, že to všech­no vznik­lo jenom kvů­li jed­no­mu doku­men­tu. Aspoň ne na tomhle mís­tě.

Český sen je svým způ­so­bem mysti­fi­kač­ní doku­ment. Ale nejen ten. Taky, z vět­ší čás­ti, je to doku­ment o novém feno­mé­nu čes­ké­ho náro­da. O novém způ­so­bu trá­ve­ní vol­né­ho času. Jan Neruda psal feje­to­ny, ve kte­rých si bral na paškál špat­né lid­ské vlast­nos­ti. Český sen dělá něco podob­né­ho. A aby ne: při­chá­zí gene­ra­ce naku­pu­jí­cích rodin, pro kte­ré není pro­blém strá­vit jeden celý víken­do­vý den v hyper­mar­ke­tu.

Film se hemží rekla­mou – obje­ví se zde jmé­na všech hlav­ních spon­zo­rů. Reklamu ale nepo­va­žu­ju v tomhle pří­pa­dě za ruši­vou. Naopak – vždyť jde o film o moci rekla­my. Proto bych rád oce­nil všech­ny fir­my, kte­ré do toho­to pro­jek­tu šly a věno­va­ly mu své úsi­lí a pení­ze. Nevím, jest­li bych to měl zmi­ňo­vat, ale udě­lám to. Zapůsobili na mě pro­fe­si­o­ná­lo­vé z fir­my Mark BBDO. A kro­mě nich tles­kám všem lidem, kte­ří ono­ho osu­do­vé­ho dopo­led­ne do Letňan dora­zi­li a netvá­ři­li se naštva­ně. Měli spí­še dob­rý pocit z toho, jak je reži­sé­ři vyved­li, a ješ­tě o tom doká­za­li mlu­vit na kame­ru. A mož­ná si lec­cos uvě­do­mi­li.

Film asi těž­ko zaujme nároč­né­ho fil­mo­vé­ho divá­ka, oče­ká­va­jí­cí úžas­nou kame­ru, spous­tu efek­tů a pře­kva­pi­vé zvra­ty. Potěší ale ty, kte­ří si rádi hra­jí. Mě osob­ně fas­ci­no­va­lo to, jak je samot­ná myš­len­ka stav­by hyper­mar­ke­tu pro­pra­co­va­ná a dota­že­ná do kon­ce, tak aby se až do posled­ní chví­le uta­ji­lo, že jde o expe­ri­ment, ne sku­teč­nost. Včetně toho, že se lidé shro­maž­ďo­va­li kilo­me­tr před „hyper­mar­ke­tem“, aby z té dál­ky neby­lo vidět, že před­ní stra­nu tvo­ří jen napnu­tá plach­ta, za níž není nic jiné­ho než lou­ka.

Není samo­zřej­mě pří­jem­né, když si z vás někdo vystře­lí. Filip Remunda to ale uči­ni­li s grá­cií a vku­sem. A s ale­spoň tro­chu ušlech­ti­lým úmys­lem. I když do doko­na­los­ti tomuhle „výstře­lu“ hod­ně chy­bí. Velká ško­da, že jde pou­ze o doku­ment o jed­né reklam­ní akci - niko­liv o sati­ru hrub­ší­ho zrna, kte­rá by fil­mu mís­ty neško­di­la.

O filmu:

Scénář a režie: Vít Klusák, Filip Remunda
V hlav­ních rolích: Vít Klusák, Filip Remunda, zástup­ci spon­zo­rů, neherci-nakupující
Česko 2004, 80 minut


Podívejte se na hodnocení Český sen na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,41004 s | počet dotazů: 249 | paměť: 62725 KB. | 25.12.2024 - 23:07:16