
Film Český sen je dokumentem. Provází nás nápadem vyzkoušet vliv reklamy na lidi v praxi. Tvůrci si k tomu vymysleli hypermarket a rozjeli akci ve vší parádě. Chytrá, monstrózní reklama na nás vloni na sklonku jara zírala snad z každého kroku: televize, rádia, tramvají, billboardů. Možná si na to vzpomenete. Kromě toho lepé dívky rozdávaly v metru letáky s neuvěřitelně levnými cenami. Vše směřovalo k tomu, aby se 31. května na (po většinu reklamní kampaně) blíže neurčeném místě sešlo co nejvíc nákupuchtivých lidí a režiséři jim mohli říct, že si toho dne nic nekoupí, že to všechno vzniklo jenom kvůli jednomu dokumentu. Aspoň ne na tomhle místě.

Film se hemží reklamou – objeví se zde jména všech hlavních sponzorů. Reklamu ale nepovažuju v tomhle případě za rušivou. Naopak – vždyť jde o film o moci reklamy. Proto bych rád ocenil všechny firmy, které do tohoto projektu šly a věnovaly mu své úsilí a peníze. Nevím, jestli bych to měl zmiňovat, ale udělám to. Zapůsobili na mě profesionálové z firmy Mark BBDO. A kromě nich tleskám všem lidem, kteří onoho osudového dopoledne do Letňan dorazili a netvářili se naštvaně. Měli spíše dobrý pocit z toho, jak je režiséři vyvedli, a ještě o tom dokázali mluvit na kameru. A možná si leccos uvědomili.

Není samozřejmě příjemné, když si z vás někdo vystřelí. Filip Remunda to ale učinili s grácií a vkusem. A s alespoň trochu ušlechtilým úmyslem. I když do dokonalosti tomuhle „výstřelu“ hodně chybí. Velká škoda, že jde pouze o dokument o jedné reklamní akci - nikoliv o satiru hrubšího zrna, která by filmu místy neškodila.
O filmu:
Scénář a režie: Vít Klusák, Filip Remunda
V hlavních rolích: Vít Klusák, Filip Remunda, zástupci sponzorů, neherci-nakupující
Česko 2004, 80 minut














(4,91 z 5)