Postapokalyptická tématika je ve filmu již dost dlouho zakořeněnou, avšak filmaři se k ní stále vracejí, aby ji ukázali v novém světle, nebo jako v případě Cesty ve světle stejném, avšak z jiného pohledu. Pamatujete si na několik let starou Book of Eli? Zhruba podobně je postaven i svět ve filmu od ne tolik známého režiséra Johna Hillcoata. Svět, jak ho známe my, je nadobro zničen (nikdo pořádně neví proč a jak se to stalo) a lidstvo společně se vším živým vymírá. Země se stává neobyvatelnou, protože nic neroste, a tudíž není, co jíst. Posledních pár lidí, kteří přežívají se mezi sebou vraždí a nezůstávají jen u toho, protože maso je maso…
Kde nemůže žít člověk, nemůže ani Bůh.
V tomto nehostinném prostředí přežívá posledních pár jedinců. Naše Cesta sleduje příběh táty se synem (nemají jména… zdravím pane Kafka), kteří se snaží dostat na jih k moři, kde ‚jak doufají, naleznou lepší prostředí k životu. Tohle je v podstatě děj celého filmu, ovšem hlavní devíza Cesty není v oslnivé story, brilantní charakteristikou postav nebo převratnou kompozicí. Důvod, proč je tenhle film možno doporučit, je jednoznačně v atmosféře. V podstatě od úplného začátku se topíme v samotě a beznaději ztraceného světa, to je doplněno (a podpořeno) výtečným vizuálem. Kolikrát budete hledat bradu, když ústřední dvojice půjde po rozpadlém městě a kamera se nebojí zabrousit do dalších a dalších úhlů, ve kterých si můžete vychutnat tu zkázu plnými doušky.
Na film Cesta můžeme naházet velké množství kritiky, protože mu dochází dech v mnoha důležitých aspektech filmové tvorby. Ať už mluvíme o charakteru postav, scénáři nebo nijak oslnivých hereckých výkonech, všude si najdeme místo pro kritiku. Scénář je totiž strohý a nenabízí žádné zvraty, postavy jsou tupé (a v případě syna snad ještě hůř) a dost silně pochybuji, že by zrovna tito dva přežili mezi posledními na planetě, nehledě na to, jak nelogicky se postavy chovají. U jakéhokoliv jiného filmu by to byla konečná, u Cesty cesta pokračuje… Jak už jsem totiž zmínil výše, hlavním jádrem filmu je atmosféra.
Hillcoat vás nechává vychutnat si beznaděj plnými doušky, v momentě, když doplní beznaděj ještě strachem v až hororových pasážích, nebude na sedačce sedět v klidu. Dětský prvek (ačkoliv s IQ houpacího koně po defektu zadní nohy) dodává emoční vypětí a táta se zoufale snaží svého malého klučinu ochránit před nebezpečím. Těžko popsat jádro tohohle filmu, ale třeba oproti podobně zaměřeným „Potomkům lidí“ jsou ukočírovány s velkým nadhledem. Takže ačkoliv scénář stojí za starou bačkoru, je Cesta výtečným dílem, na které jen tak nezapomenete.
Nejnovější komentáře