Premiantka (Miller’s Girl) – Recenze – 30 %

Photo © Zac Popik / LionsgatePhoto © Zac Popik / Lionsgate
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hla­sů, prů­měr: 2,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Americký film Premiantka je režij­ním a sce­náris­tic­kým debu­tem fil­mař­ky Jade Halley Bartlett, jenž vyprá­ví o osm­nác­ti­le­té stře­do­ško­lač­ce jmé­nem Cairo Sweet (Jenna Ortega), kte­rá začne dochá­zet na hodi­ny lite­ra­tu­ry ke zhru­ba pade­sá­ti­le­té­mu uči­te­li Jonathanovi (Martin Freeman). Ona je chyt­rá, krás­ná, sečtě­lá a spi­so­va­tel­sky nada­ná, on je sám býva­lým spi­so­va­te­lem, jemuž její zna­los­ti a schop­nos­ti impo­nu­jí, a rád by roz­ví­jel její talent. V jejich komu­ni­ka­ci se brzy začne čím dál víc pro­je­vo­vat vzá­jem­ná náklon­nost, kte­rá pře­ros­te od běž­né­ho vzta­hu mezi peda­go­gem a stu­dent­kou v něco mno­hem důvěr­něj­ší­ho, byť stá­le pla­to­nic­ké­ho. Vývoj udá­los­tí pak ale kul­mi­nu­je tím, že Cairo ode­vzdá jako semi­nár­ní prá­ci por­no­gra­fic­kou povíd­ku plnou šťav­na­tých detai­lů, její­miž pro­ta­go­nis­ty jsou oni dva.

Premiantka (Miller’s Girl) – Recenze
Photo © Zac Popik / Lionsgate

 

Námět toho­to melod­ra­ma­tu zní jako z něja­ké­ho béč­ko­vé­ho ero­tic­ké­ho thrille­ru z 90. let, což je poměr­ně níz­ko polo­že­ná lať­ka, kte­rou se ale Premiantce navzdo­ry vět­ším ambi­cím nepo­da­ři­lo pře­kro­čit. Výsledek je totiž mís­ty tak špat­ný, až je nechtě­ně komic­ký. Ačkoli je scé­nář Premiantky původ­ním dílem, tak film cel­ko­vě půso­bí jako adap­ta­ce něja­ké­ho bra­ko­vé­ho milost­né­ho romá­nu, kte­rý se úpor­ně sna­ží tvá­řit chytře­ji, než ve sku­teč­nos­ti je (před­stav­te si Padesát odstí­nů šedi, jehož hrdi­ny jsou lite­rár­ně zna­lí a sofis­ti­ko­va­ně se vyja­dřu­jí­cí inte­lek­tu­á­lo­vé). Ona chyt­rost je pou­ze zdán­li­vá a umě­lá, při­ži­vo­va­ná v rádo­by odu­šev­ně­lých dia­lo­zích pře­hršlí poe­tic­ky zně­jí­cích při­rov­ná­ní a blá­bo­li­vých, doko­na­le nesmy­sl­ných slov­ních spo­je­ní a meta­for. V kon­tro­verz­ním pří­bě­hu o vývo­ji spo­le­čen­sky nepři­ja­tel­né­ho vzta­hu na aka­de­mic­ké půdě, jenž se sna­ží vyja­d­řo­vat k téma­tům balan­cu­jí­cím na hra­ně eti­ky, bys­te navíc čeka­li urči­tou jem­nost a fine­su, ale té se v Premiantce nedo­čká­te.

Nedočkáte se kupo­di­vu ani ero­ti­ky. Ve fil­mu není ani náznak naho­ty, o sexu se v něm pou­ze mlu­ví a jeden šes­ti­sekun­do­vý záběr na dvě líba­jí­cí se děv­ča­ta před­sta­vu­je zda­le­ka nej­od­váž­něj­ší scé­nu celé­ho sním­ku. O sou­lo­že­ní nebo o jiných sexu­ál­ních čin­nos­tech se při­tom jeho posta­vy vyja­dřu­jí poměr­ně expli­cit­ně a vul­gár­ně, čímž sle­do­vá­ní fil­mu para­dox­ně při­po­mí­ná čte­ní něja­ké ama­tér­ské ero­tic­ké povíd­ky z inter­ne­tu, v níž se také vysky­tu­jí detail­ní vzru­šu­jí­cí popi­sy a pro­ta­go­nis­té defi­no­va­ní pri­már­ně sexu­ál­ní tou­hou. O srov­na­tel­ný záži­tek se však bohu­žel jed­ná i z kva­li­ta­tiv­ní­ho hle­dis­ka.

Premiantka (Miller’s Girl) – Recenze
Photo © Zac Popik / Lionsgate

 

Titulní pre­mi­ant­ka Cairo žije sama v honos­ném rodin­ném síd­le, její rodi­če jsou totiž coby boha­tí práv­ní­ci dlou­ho­do­bě uvá­zá­ni k pra­cov­ní­mu poby­tu na jiném kon­ti­nen­tě. Film je tu a tam dopro­vá­zen její­mi vypra­věč­ský­mi mono­lo­gy, při­po­mí­na­jí­cí­mi zápi­sy do deníč­ku. Hned zkra­je se Cairo zamýš­lí nad tím, co pro ni zna­me­ná být dospě­lá, když už jí je oněch osm­náct let. Žije kde­si v Tennessee v zapad­lém měs­teč­ku, kte­ré nesná­ší a nemů­že se dočkat, až vypad­ne do svě­ta. Není při­tom moc jas­né, co přes­ně jí v ces­to­vá­ní brá­ní, když je plno­le­tá, má zřej­mě neo­me­ze­né finan­ce a nemá nad sebou žád­ný rodi­čov­ský dozor. Některé sce­náris­tic­ké vol­by půso­bí jako záměr­ně zvo­le­né tak, aby v na pohled laci­ném fil­mu vystu­po­va­lo co nejmé­ně postav a jeho děj se mohl ode­hrá­vat v co nejmé­ně loka­cích.

Tomu je uzpů­so­be­no i pro­stře­dí ško­ly, kte­ré vyzní­vá nebý­va­le nuz­ně. Jonathan se kama­rá­dí s uči­te­lem fyzi­ky Borisem (Bashir Salahuddin), kro­mě nich ale dal­ší peda­go­go­vé ve fil­mu k vidě­ní nejsou, tak­že to sko­ro vypa­dá, jako kdy­by na ško­le nikdo jiný nevy­u­čo­val. Cairo i její jedi­nou kama­rád­ku Winnie (Gideon Adlon) nikdy nevi­dí­me na jiném před­mě­tu než na Jonathanem vyu­čo­va­né lite­ra­tu­ře. Nikdy je nevi­dí­me inter­a­go­vat s jiný­mi spo­lu­žá­ky nebo spo­lu­žač­ka­mi, ostat­ně jiní stu­den­ti a stu­dent­ky se ve fil­mu mih­nou vylo­že­ně spo­ra­dic­ky. Párkrát je řeč o škol­ním spor­tov­ním týmu, ale ten také za celý film neu­vi­dí­me. Jednou z mála výji­mek ve smys­lu scén zahr­nu­jí­cích naráz vět­ší množ­ství postav je kupří­kla­du návště­va salo­nu pořá­da­jí­cí­ho pra­vi­del­né neděl­ní čte­ní poezie, což je pasáž spa­da­jí­cí díky své­ráz­né­mu vze­zře­ní účast­ní­ků této akce do kate­go­rie nezá­měr­né sebe-parodie.

Premiantka (Miller’s Girl) – Recenze
Photo © Zac Popik / Lionsgate

Vztahy mezi kan­to­ry a dvo­ji­cí nác­ti­le­tých stu­den­tek jsou od samé­ho začát­ku pode­zře­lé tím, že jsou ve fil­mu pre­zen­to­vá­ny poměr­ně devi­ant­ně. Obě děv­ča­ta se cho­va­jí vůči uči­te­lům svá­di­vě, s pře­hna­nou nápad­nos­tí před­vá­dě­jí las­civ­ní pohy­by a vrha­jí na ně vyzý­va­vé pohle­dy. Nikdy nejsou upo­zor­ně­ny na to, že jejich cho­vá­ní je nevhod­né, nikdy jim není nazna­če­no, že jed­na­jí přes čáru. Obě dív­ky jsou dle svých slov pan­ny a v sou­kro­mí fan­ta­zí­ru­jí výhrad­ně o sexu se svý­mi uči­te­li, nikdy je nena­pad­ne se zají­mat o své vrs­tev­ní­ky. Jonathan, jehož už nena­pl­ňu­je vyva­nu­lý sva­zek s pohr­da­vou a uště­pač­nou man­žel­kou (Dagmara Dominczyk), kte­rá na něj kvů­li prá­ci věč­ně nemá čas, si ve vzta­hu k oblí­be­né a opě­vo­va­né stu­dent­ce nezvlá­dá určit bez­peč­né hra­ni­ce. V tom­to smě­ru by měl plnit úlo­hu morál­ní­ho kom­pa­su jeho kole­ga a kama­rád Boris, leč ten také v koneč­ném důsled­ku do cho­vá­ní dívek nijak neza­sa­hu­je, a i když mu na sou­kro­mý tele­fon začnou posí­lat polo­na­hé fot­ky, tak to pře­jde bez komen­tá­ře.

V závě­reč­né tře­ti­ně se atmo­sfé­ra i žánr fil­mu mír­ně mění a dojde k pro­mě­ně i ve vzta­hu obou hlav­ních postav. Polemizuje se o tom, kdo z nich se vlast­ně nachá­zí v roli obě­ti. Z finál­ní­ho vyzně­ní fil­mu je znát, že by rád byl pozd­ním argu­men­tem v deba­tě o MeToo, ve sku­teč­nos­ti ale tomu­to téma­tu pro­ka­zu­je med­vě­dí služ­bu, když v pří­bě­hu sta­ví (ať už vědo­mě či nevě­do­mě) Cairo do pozi­ce zápor­né posta­vy. Snímek při­tom neo­pouš­tí její sub­jek­tiv­ní vypra­věč­skou per­spek­ti­vu, záro­veň ale divá­ko­vi zne­mož­ňu­je, aby s ní jak­ko­li sou­cí­til. I kvů­li tomu, že chou­los­ti­vé téma zpra­co­vá­vá ze špat­né­ho pohle­du, je závěr fil­mu vylo­že­ně pito­mý.

Premiantka (Miller’s Girl) – Recenze
Photo © Zac Popik / Lionsgate

 

Pozitivní dojem tak zůstá­vá pře­váž­ně jen z herec­kých výko­nů pro­ta­go­nis­tů obou hlav­ních rolí, kte­ří zvlá­da­jí sebe­jis­tě vystih­nout rela­tiv­ně širo­kou šká­lu kom­pli­ko­va­ných emo­cí, a v pamě­ti nej­spíš zůsta­nou i někte­ří před­sta­vi­te­lé rolí ved­lej­ších, zejmé­na Bashir Salahuddin se svý­mi kome­di­ál­ní­mi kre­a­ce­mi. Pro Jennu Ortegu byla Premiantka pří­le­ži­tos­tí uká­zat, že zvlád­ne utáh­nout cha­rak­ter­ní hlav­ní roli v celo­ve­čer­ním sním­ku, což se potvr­di­lo. Jinak jde ale o ukáz­ko­vý pří­klad zmar­ně­né­ho poten­ci­á­lu, v němž sna­ha o pro­vo­ka­tiv­nost nará­ží na to, že se film neod­vá­ží udě­lat krok k něče­mu sku­teč­ně trou­fa­lé­mu či radi­kál­ní­mu, a tak jen neob­rat­ně klou­že po povrchu mezi kli­šo­vi­tý­mi posta­va­mi, jejichž vzá­jem­né tonu­tí v nesmě­lých citech nedo­ká­že pod­po­řit jak na emo­ci­o­nál­ní, tak na vypra­věč­ské úrov­ni.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Premiantka na Kinoboxu.
Premiantka: Vášeň a Intriky: Talentovaná spisovatelka, charismatický profesor a temné tajemství
31. ledna 2024Premiantka: Vášeň a Intriky: Talentovaná spisovatelka, charismatický profesor a temné tajemstvíTalentovaná spisovatelka Cairo Sweet (Jenna Ortega) dostává od svého charismatického profesora Jonathana Millera (Martin Freeman) úkol, který je náhle oba zaplete do složité sítě vášní a intrik. Zatímco veškeré hranice postupně mizí, profesor a jeho žákyně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vřískot 6 (Scream VI) – Recenze – 60 %
9. března 2023Vřískot 6 (Scream VI) – Recenze – 60 %Šestý díl sebeironické hororové série Vřískot opět natočili režiséři Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett (hororová komedie Krvavá nevěsta), kteří režírovali i rok starý pátý díl (jenž se nejmenoval „Vřískot 5“, ale jen „Vřískot“). Jejich pátému Vřískotu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Wednesday - Mladá Addamsová na střední škole
1. prosince 2022Wednesday - Mladá Addamsová na střední školeTim Burton natočil pro Netflix spin- off Addamsové rodiny a je z toho budoucí klasika pro moderní diváky, ale potěší i fanoušky Burtonovy tvorby. Wednesday je nečekaný hit a další velký úspěch pro Netflix, já se…Vydáno v rubrice: TV Recenze
X – sperma, pot a krev
18. dubna 2022X – sperma, pot a krevHororový žánr to nemá jednoduché. Většina diváků očekává prvoplánovou krvavou podívanou, takže kvalitní gore je obvykle to, co určuje divácký i kasovní úspěch snímku. O to víc cením, když se objeví někdo, kdo chce tento béčkový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vřískot (Scream, 2022) – Recenze – 50 %
13. ledna 2022Vřískot (Scream, 2022) – Recenze – 50 %Po smrti režiséra Wese Cravena, který natočil první čtyři filmy v sérii Vřískot, se pátého dílu ujalo režisérské duo Matt Bettineli-Olpin a Tyler Gillet, zodpovědné mimo jiné za horor Zrození ďábla a za hororovou komedii Krvavá…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vřískot (2022) - 75 %
12. ledna 2022Vřískot (2022) - 75 %25 let po brutálních vraždách v městečku Woodsboro se na scéně objevuje nový vrah, který si nasadil na obličej kultovní bílou masku. Tentokrát se zaměří na teenagery, oživí tím dávno pohřbenou noční můru a opět odkryje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Psychouš Joe a seriál You neztrácejí kouzlo ani ve slunném Los Angeles
6. dubna 2021Psychouš Joe a seriál You neztrácejí kouzlo ani ve slunném Los AngelesSeriálový pokrm s jednoduchým názvem You (v české verzi TY) jsem na počátku hltal jako vyhladovělý vlk. Po ospalejším úvodu druhé série jsem mu ovšem dal sbohem a domníval jsem se, že toto rozloučení je definitivní. Takzvané finíto,…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Songbird - USA, 2024. Virus COVID-19 zmutoval v COVID-23 a svět nyní zažívá již čtvrtý rok zachvácený pandemií.
22. prosince 2020Songbird - USA, 2024. Virus COVID-19 zmutoval v COVID-23 a svět nyní zažívá již čtvrtý rok zachvácený pandemií.V nastaveném chaosu se mladý muž Nico (KJ Apa) pokusí zachránit svou přítelkyni Saru (Sofia Carson) od zlých zdravotníků, kteří chtějí Saru a její nemocnou babičku Lilu (Elpidia Carrillo) odvést... S pandemií COVID-19 se různí lidé…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře