[adrotate banner=„50“]
Čtveročasí básnictví českého 2
Tento cyklus dokládá, že i barokní a raně obrozenská poezie může být působivá a zaujmout současné posluchače. Jsem ráda, že tyto písemné památky neupadly v zapomnění a že prostřednictvím této zajímavé audionahrávky můžeme znovu proniknout do jejich tajů. Čtveročasí básnictví českého 2 nás přenese do historie a věrně vypovídá o životě tehdejší společnosti.
Jednotlivé básně přednesli významní čeští herci - Otakar Brousek st., Věra Galatíková, Petr Haničinec, Hana Kofránková, Radovan Lukavský, Alfred Strejček, Nina Divíšková, Jiří Adamíra, Hana Maciuchová, Luděk Munzar a Jiří Hanák.
Soubor je tvořen 57 básněmi, z nichž 20 je zpívaných s hudebním doprovodem historických i současných hudebních nástrojů. Začíná zkrácenou verzí Labyrintu světa a ráje srdce od Jana Amose Komenského, pokračuje Discursem Lypirona od Václava Jana Rosy, jenž pojednává o neopětované lásce a má formu rozhovoru s Venuší, kterou zde ztvárnila Hana Maciuchová. Dále následuje několik hudebních skladeb se zpěvy - Předmluva, Povolání duchovní nevěsty, Matky Boží slavná nadání, Žehnání s světem, Duchovní svatební lázeň, Andělské přátelství a pásmo zakončuje Den svatební.
Bedřich Bridel v duchovní básni Co Bůh člověk vypovídá o pomíjivosti a utrpení člověka, Žalm lkající města Prahy oproti tomu kárá nepravé dvořany, jejichž „z krádeží bohatství zrozeno jest“. Když budou zlí vypuzeni, tehdy Čechové rádi opět budou pomáhat státu.
Zajímavá je například Selská modlitba, jež s humorem brojí proti pánům. Následují tři verze básně, zvané Robota, z nichž dvě jsou veselé a třetí zpívaná. První hřích a pokuta nese téma biblického vyhnání z ráje. Narození Kristovo je pojato jako zpěv s doprovodem, Duše hříšná a Panna Maria připomíná Baladu o duši Karla Borovského z básnické sbírky Balady a romance od Jana Nerudy. Báseň Utonulá vypráví tragický příběh nešťastné lásky dívky a muže, jenž se navrací z vojny.
Následující autory známe rovněž z hodin českého jazyka, náleží k nim písmák František Jan Vavák se Svatební písní, Šebestián Hněvkovský s Pomlázkou, František Ladislav Čelakovský s básněmi Při víně a Večerní patření či například Milota Zdirad Polák s Neapolí. Žertovná je píseň Dovtipný milý. Tvorba jednoho z autorů Rukopisů, Václava Hanky, je zde zastoupena dílem Zastaveníčko, Josefa Krasoslava Chmelenského reprezentuje báseň Ji. Následuje píseň Láska, jejíž slova „Ej, lásko, lásko, ty nejsi stálá“ známe všichni a oživuje dané umělecké skvosty. Jan Kollár je zde zastoupen poetickou Na tebe myslím a zkrácenou verzí skladby Slávy dcera, od Františka Ladislava Čelakovského je tu uvedeno Večerní patření, od Jana Jindřicha Marka Těžkomyslnost a Karla Sudimíra Schneidera reprezentuje Labuť. Cyklus zakončuje několik méně známých básní Karla Hynka Máchy.
Nahrávka dokládá krásu barokních, obrozeneckých a lidových literárních skladeb, jež navazují na rozvinuté renesanční písemnictví. Zahrnuje témata milostná, sociální i duchovní.
Přenese posluchače do období od 17. do počátku 19. století. Doporučuji ji všem, kteří se zajímají o písemné památky z tohoto období. Rovněž může být dobrou pomůckou pro pedagogy a studenty v hodinách českého jazyka, která přiblíží probíranou látku. Ostatním poskytne představu o podobě staršího českého písemnictví.
Poslech mě bavil. Musím pochválit i hudební část nahrávky, která je profesionální a přenese naslouchající do prezentovaného období nejen prostřednictvím hudby, ale i sólového a sborového zpěvu. Přednes recitujících herců je bezchybný i procítěný a podtrhuje atmosféru vybraných básní.
Hodnocení: 90 %
Knihu k recenzi poskytl partner:
[adrotate banner=„50“]
Knihu si lze od partnera samozřejmě koupit!
Nejnovější komentáře