Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Dan Wlodarczyk – režie, spoluautor scénáře

Dan Wlodarczyk – režie, spoluautor scénáře

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Režisér a scé­náris­ta Dan Wlodarczyk je absol­ven­tem Katedry doku­men­tár­ní tvor­by FAMU. Je auto­rem kolem dva­ce­ti doku­men­tár­ních fil­mů, ve kte­rých se zají­mal zejmé­na o feno­mén sub­kul­tur a alter­na­tiv­ní­ho život­ní­ho sty­lu (např. „Anarchie od A k A a zase zpět“ o anar­chis­tech, squat­te­rech a spre­je­rech, „Bulldog Boys“ o skinhe­a­dech, „Život v řádu“ o feno­mé­nu řehol­nic­tví, „Tráva“ o pro­ble­ma­ti­ce uži­va­te­lů měk­kých drog), a tře­ba také o jedin­cích v opo­zi­ci vůči sys­té­mu (např. „Poslední jíz­da krá­le Dunaje“ o pro­ti­ko­mu­nis­tic­kých pře­va­dě­čích). V hra­né tvor­bě debu­to­val celo­ve­čer­ním fil­mem Indián a sestřič­ka (oce­ně­ným na fes­ti­va­lu pol­ských kri­ti­ků v Lagówě a na fes­ti­va­lu v Chotěbuzi). V hra­né tele­viz­ní tvor­bě pra­co­val jako reži­sér např. na seri­á­lech Kriminálka Anděl, Soukromé pas­ti, Případy prv­ní­ho oddě­le­ní a mno­ha dal­ších.

Čím vás inspi­ro­val román Jiřího Hájíčka, že jste si ho vybral jako námět své­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu?

O vlta­ví­nech jsem pře­mýš­lel jako o lát­ce pro fil­mo­vý pří­běh už dlou­ho. Nabízejí se samy: je v nich tajem­ství, je v nich dob­ro­druž­ství, jejich hle­dá­ní a kopá­ní je na pome­zí legál­nos­ti a nele­gál­nos­ti, to, co zla­to­ko­po­vé děla­jí, je tak tro­chu zaká­za­né a záro­veň ne. A o zla­to­ko­pech vlta­ví­nů se už z pod­sta­ty věci neví nic. Vlastně jsem se divil, že o vlta­ví­nech ješ­tě žád­ný film nevzni­kl. A pak jsem, po pře­čte­ní Selskýho baro­ka, nara­zil na dal­ší Jirkovu kníž­ku, román o vlta­ví­nech, a tam to už všech­no zpra­co­va­né bylo. Nebylo nad čím pře­mýš­let a Jirkovi rov­nou zavo­lal.

 Příběh kni­hy je zasa­ze­ný do doby před při­bliž­ně dese­ti lety, jak slo­ži­té ho bylo časo­vě posu­nout do sou­čas­nos­ti?

Román se ode­hrá­vá v rozpě­tí dese­ti let na kon­ci osm­de­sá­tých let a v deva­de­sá­tých letech a hrdi­na v něm se mění ze stu­den­ta ve vyho­ře­lý­ho chla­pa. Ožení se, roz­ve­de, něko­li­krát změ­ní zaměst­ná­ní. Kniha je spíš lyric­ká bala­da, kte­rá s leh­kos­tí pře­ska­ku­je celé život­ní eta­py. My jsme potře­bo­va­li komor­něj­ší dra­ma­tic­ký pří­běh, tak­že ta prá­ce byla v desti­la­ci děje. Jinak téma vlta­ví­nů a zla­to­ko­pec­tví je nad­ča­so­vé, reá­lie se zas tak moc nezmě­ni­ly, vlta­ví­ny se pořád kopou ruč­ně v lese a v uta­je­ní, žád­ný digi­tál­ní soft­ware vám v pře­ha­zo­vá­ní pís­ku nepo­mů­že, tak­že trans­po­zi­ce do sou­čas­nos­ti zas tako­vý pro­blém nebyl.

 Je to pod­le vás víc pří­běh o odvě­ké ata­vis­tic­ké muž­ské „zla­to­ko­pec­ké“ posed­los­ti, nebo o přá­tel­ství?

Je to pří­běh o přá­tel­ství, o vzta­ho­vém tro­ju­hel­ní­ku, o vlta­ví­nech a o tajem­ství. O zla­to­ko­pec­ké horeč­ce je Jirkova kníž­ka, my jsme vytáh­li spíš ten motiv svo­bo­dy a vol­nos­ti. Být na svém bez šéfa, kte­rý mě buze­ru­je co a jak. O tom mys­lím dost vše­o­bec­ném poci­tu, nebo chcete-li tou­ze, unik­nout těm čím dál těs­něj­ším cha­padlům pra­vi­del, pří­ka­zů a záka­zů, kte­rý­mi jsme tady v Evropě seš­ně­ro­vá­ni. Zlatokop je opak byro­kra­ta.

Jaká úska­lí číha­jí na reži­sé­ra při tvor­bě pří­bě­hu na pome­zí dob­ro­druž­né­ho dra­ma­tu a soci­ál­ní­ho pří­bě­hu?

Já už jsem před něja­ký­mi dese­ti lety nara­zil na ter­mín eas­tern. Sociální dra­ma z východ­ní Evropy s prv­ky dob­ro­druž­né­ho pří­bě­hu. Nebo dob­ro­druž­né soci­ál­ní dra­ma z východ­ní Evropy. Důležitý je ale pří­běh samot­ný a téma, žánr je sekun­dár­ní, odvo­ze­ný z pří­bě­hu. V tomhle pří­pa­dě si lát­ka říká o for­mu, ne obrá­ce­ně.

Mužský svět v tom­to sním­ku je vyvá­žen pohle­dem obou part­ne­rek hlav­ních hrdi­nů. Měla v tom úhlu pohle­du vět­ší slo­vo i spo­lusce­nárist­ka Hana Wlodarczyková?

Hanka se mnou psa­la scé­nář od počát­ku spo­leč­ně, nicmé­ně tvůr­cem postav je Jirka Hájíček, a zrov­na žen­ské posta­vy, i Jarmilu i Karolínu, pro potře­by fil­mu doob­lík­nul hlav­ně Petr Jarchovský.

Jak slo­ži­té bylo najít vhod­né loka­li­ty na natá­če­ní? Je obec­ně zná­mo, že ile­gál­ní hle­da­či vlta­ví­nů jsou ve vel­ké neob­li­bě maji­te­lů a správ­ců lesů, pro­to­že svou čin­nos­tí ničí koře­ny stro­mů, a ohro­žu­jí tím i celé eko­sys­témy.

Naleziště vlta­ví­nů jsou obec­ně zná­má, něko­lik dese­ti­le­tí navště­vo­va­ná, a taky vět­ši­nou už vytě­že­ná. Jsou to sta­rý jámy a tune­ly, kde se toho už moc nena­jde, ale terén zůstal. Jako v prázd­ných vytě­že­ných lomech. Dneska se tam už spíš paběr­ku­je. My jsme potře­bo­va­li terén k natá­če­ní, ne hle­dat dra­ho­ka­my, tak­že nás zají­ma­ly prá­vě tyhle proflák­nu­tý loka­li­ty. A natá­če­ní niko­mu neva­dí: po fil­ma­řích zůsta­ne na mís­tě maxi­mál­ně něja­ký zapo­me­nu­tý kelí­mek nebo flaš­ka od vody. Filmařina je prá­ce jako kaž­dá jiná a mys­lím, že maji­te­lům je dost jed­no, jest­li u nich točí­me film o vlta­ví­nech nebo tře­ba pohád­ku: zají­má je prak­tic­ká strán­ka věci – jak dlou­ho tam bude­me, jaké potře­bu­je­me pří­stu­po­vé ces­ty, kolik a kudy při­je­de aut, jest­li potře­bu­je­me něja­kou úpra­vu teré­nu.

Co se týče eko­sys­té­mů: ano, pro sou­kro­mé maji­te­le lesů a polí to je pro­blém, ty díry jim ničí jejich maje­tek. Kdybych vlast­nil les nebo zahra­du, asi bych nechtěl, aby mi někdo pod­vr­tal stro­my něja­ký­mi šach­ta­mi. Ale v porov­ná­ní s dál­ni­cí nebo hek­ta­ry a kilo­me­t­ry čtve­reč­ní­mi beto­no­vých skla­dišť na okra­jích měst je to napros­té nic, a také jsem nikdy nesly­šel, že by se něja­ký eko­log vůči vlta­vi­ná­řům nějak ozý­val. Vždyť taky co: vyko­pe­te malou díru v zemi, ta po něko­li­ka měsí­cích ero­zí zase sama zanik­ne. Žádný beton, žád­ná che­mie, žád­né naru­še­ní pří­rod­ní rov­no­váhy. Když ty díry zali­je voda, tak je tam ako­rát víc komá­rů, žab a čol­ků.

Fenomén kopá­čů vlta­ví­nů čas od času oži­ví kri­mi­nál­ní zpra­vo­daj­ství, když se při hle­dá­ní někdo zra­ní nebo dokon­ce zemře či má kon­flikt s poli­cií. Vy ale dává­te tomu­to jevu nový roz­měr…

S tím kri­mi­nál­ním aspek­tem bych to tak dra­ma­tic­ky nevi­děl. Za posled­ních pade­sát let, pokud vím, to zasy­pa­lo snad dva lidi. Samozřejmě nevím, kolik tam pod zemí hni­je klu­ků samo­tá­řů, kte­rý to zasy­pa­lo, aniž by o nich někdo věděl, ale tipu­ju, že sta­tis­tic­ky je to pořád bez­peč­něj­ší povo­lá­ní než tře­ba pro­fe­si­o­nál­ní řidič. Ta pseudo-kriminální dra­ma­tič­nost je dána pros­tou tajem­nos­tí řemes­la zla­to­ko­pec­tví: chla­pík , co ho chyt­li s krum­pá­čem a pyt­lí­kem polod­ra­ho­ka­mů, je pro zpra­vo­daj­ství zábav­něj­ší figu­ra než ospa­lý kami­oňák, co pře­hlíd­nul znač­ku. A pro nás konec­kon­ců taky, pro­to jsme nato­či­li film o zla­to­ko­pech, ne o kami­oňá­cích.

Myslím že pro kopá­ní vlta­ví­nů a jejich polo-legálnost je typic­ká situ­a­ce z jed­no­ho nejme­no­va­né­ho nale­ziš­tě: dlou­hé roky to tam míst­ní poli­caj­ti peč­li­vě a přís­ně hlí­da­li, po nocích chy­ta­li kopá­če, dáva­li jim poku­ty, zaba­vo­va­li nářa­dí i kame­ny. Až při­je­la praž­ská fir­ma s povo­le­ním k těž­bě, pozem­ky kou­pi­li, les srov­na­li se zemí a celé úze­mí vytě­ži­li prů­mys­lo­vě pomo­cí rypa­del a bagrů. A pak zase odje­li. A poli­caj­ti si při­pa­da­li jako debi­lo­vé: celé ty roky honi­li a tresta­li klu­ky ze sou­sed­ství, aby na tom zbo­hat­nul inves­tor z Prahy. Vlastně ty vlta­ví­ny hlí­da­li pro něj.

Části seriálu:  Zloději zelených koní


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
MAREK NĚMEC - Mišo
8. listopadu 2019MAREK NĚMEC - MišoHrajete zábavného milovníka ženského pokolení a navíc drsného člena Horské služby – to je docela příjemná herecká úloha, ne? Jak jste si tuhle roli užíval? Já jsem si původně dělal zálusk spíš na figuru Richarda, kterého…Vydáno v rubrice: Rozhovory
MARTIN DEJDAR - Richard
8. listopadu 2019MARTIN DEJDAR - RichardJak se vám hrál svérázný horský drsňák Richard, za jehož poněkud neomaleným chováním tušíme jemnou duši? Role si vybírám podle toho, jestli se mi líbí. Což znamená, že scénář se mi líbil. Ve vaší jinak bohaté…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA POLÍVKOVÁ - Helena
8. listopadu 2019ANNA POLÍVKOVÁ - HelenaVaše Helena je nadšenou propagátorkou zdravého životního stylu. Patříte taky k „fanatikům“ racionální výživy? K fanatikům určitě ne… ale masa jím hodně málo, myslím si, že by maso mělo být svátečním jídlem. Když se začnete zajímat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
LENKA KNY - režisérka a spoluautorka scénáře
8. listopadu 2019LENKA KNY - režisérka a spoluautorka scénářeLenka Kny je režisérkou a spoluautorkou scénáře dramatu Stínu neutečeš (2009) s vynikajícími hereckými výkony Jaroslavy Adamové a Pavla Landovského v hlavních rolích starých manželů ukrývajících před vnučkou svou temnou minulost. V roce 2013 natočila ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR S PETREM HARAZINEM
31. října 2019ROZHOVOR S PETREM HARAZINEM„Divákum bych vzkázal, ať pijou alkoholol tak,aby nemuseli nikdy přestat úplně.” Jak vznikla vaše spolupráce na filmu Abstinent? David mi zavolal v době, kdy jsem měl za sebou třetinu své tříměsíční léčby. Nápad propojit můj osobní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR S JOSEFEM TROJANEM
31. října 2019ROZHOVOR S JOSEFEM TROJANEM„Chtěli jsme natočit příběh, který bude co nejvěrnějšía zároveň snesitelnější pro co největší skupinu lidí.”  Představte vaši postavu alkoholika Adama. Adam je kluk jako každý druhý. Čeká ho maturitní zkouška, vysoká škola. Rodiče o něj nejeví…Vydáno v rubrice: Rozhovory

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,90840 s | počet dotazů: 278 | paměť: 37960 KB. | 29.08.2025 - 16:58:27