Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?

Dům plný dynamituZdroj: Netflix
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (5 hla­sů, prů­měr: 4,20 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Na Spojené stá­ty někdo vypá­lí balis­tic­kou stře­lu. Američané se zbě­si­le sna­ží vypá­t­rat, kdo je za útok zod­po­věd­ný, a při­pra­vit ade­kvát­ní reak­ci...

Kathryn Bigelow mož­ná nepat­ří mezi nej­ak­tiv­něj­ší fil­mař­ky, na sezna­mu nej­ta­len­to­va­něj­ších reži­sé­rek se ovšem pra­vi­del­ně obje­vu­je již po mno­ho let. Světu dala původ­ní Bod zlo­mu s Keanu Reevesem a Patrickem Swayzem, sci-fi Zvláštní dny s Ralphem Fiennesem, ke kte­ré­mu scé­nář napsal její teh­dej­ší man­žel James Cameron, nebo váleč­né Smrt čeká všu­de, kte­ré jí v roce 2010 vynes­lo Oscara za režii (ve stej­ném roce pora­zi­la své­ho ex-manžela Jamese Camerona, kte­rý dostal nomi­na­ci za režii prv­ní­ho Avatara). Od počát­ku 21. sto­le­tí se poté spo­lé­há pře­de­vším na rea­li­za­ci váleč­ných či poli­tic­kých dra­mat. V jejím 11. celo­ve­čer­ním fil­mu sehrá­vá roli armá­da i poli­ti­ka. Dům plný dyna­mi­tu kon­krét­ně pra­cu­je s poten­ci­ál­ním scé­ná­řem toho, jak by moh­la vlá­da Spojených stá­tů rea­go­vat na odpá­le­ní balis­tic­ké stře­ly nezná­mým pří­te­lem, kte­ré míří prá­vě na USA. Scénář Noaha Oppenheima kon­krét­ně pra­cu­je s pří­pa­dem, kte­rý by teo­re­tic­ky mohl nastat i ve sku­teč­ném svě­tě.

Dům plný dynamitu
Zdroj: Netflix

Po vzo­ru Rašómonu Akira Kurosawy či Posledního sou­bo­je Ridleyho Scotta, Dům plný dyna­mi­tu spo­lé­há na růz­né per­spek­ti­vy na stej­nou udá­lost (jen se v tomhle pří­pa­dě navzá­jem nevy­lu­ču­jí, ale spí­še dopl­ňu­jí). Postupné poté pre­zen­tu­je, že Amerika může na útok na svou půdu zare­a­go­vat růz­ně. Zdánlivě poté nee­xis­tu­je vari­an­ta, kte­rá by půso­bi­la jako vylo­že­ně šťast­ná či rozum­ná. Film poté všech­ny tak nějak vyob­ra­zu­je šoko­va­né a neob­je­vu­je se nikdo, kdo by snad měl z úto­ku radost, pro­to­že to pro něj zna­me­ná zámin­ku k vál­ce. I když se samo­zřej­mě snad­no nabí­zí úva­ha nad mož­nou odve­tou - i přes fakt, že nikdo nezná zemi/útočníka, kte­ré by se měla USA mstít. Všichni se sna­ží najít způ­sob, jak vyře­šit neře­ši­tel­nou situ­a­ci. A ve finá­le tak vlast­ně moc ani nezá­le­ží na tom, kdo přes­ně vlast­ně Ameriku napa­dl, pro­to­že ať už za tím sto­jí Čína nebo Rusko, do zhru­ba 20 minut něko­lik mili­o­nů lidí nej­spí­še nevy­hnu­tel­ně zemře.

Perspektivy jsou kon­krét­ně tři - v Bílém domě, na vojen­ské základ­ně a ta z pohle­du samot­né­ho pre­zi­den­ta v podá­ní Idrise Elby (dle růz­ných indi­cií je poměr­ně jis­té, že je zalo­žen pri­már­ně na Baracku Obamovi). O kaž­dé ze tří per­spek­tiv lze poté říct, že repre­zen­tu­je jed­nu rovi­nu moci - ope­ra­tiv­ní, ana­ly­tic­kou a roz­ho­do­va­cí. Ze všech tří per­spek­tiv se posta­vy stře­tá­va­jí se situ­a­cí, nad kte­rou nema­jí kon­t­ro­lu, ať už se navíc roz­hod­nout jak­ko­liv, nej­spí­še nee­xis­tu­je šťast­ná vari­an­ta. Prezident musí uči­nit těž­ké roz­hod­nu­tí. Někteří se zhrou­tí. Někteří se sna­ží bojo­vat s něčím, co nejde pora­zit. Ruční kame­ra jenom zhut­ňu­je inten­zi­tu, v pod­sta­tě vypo­ví­dá o cha­o­su, kte­rý v situ­a­cích jako je útok balis­tic­kou stře­lou nastá­vá.

Dům plný dynamitu
Zdroj: Netflix

Dům plný dyna­mi­tu při­chá­zí na Netflix v době, kdy je strach z balis­tic­kých střel v dosti zemích svě­ta aktu­ál­ní. Tři per­spek­ti­vy se navzá­jem dopl­ňu­jí skr­ze déjà vu kon­ver­za­ce, i když se poté sna­ží, neda­ří se mu nikdy vylo­že­ně půso­bit rea­lis­tic­ky. Je to do jis­té míry obha­ji­tel­né, pro­to­že jde pořád jen o poten­ci­o­nál­ní scé­nář podob­né situ­a­ce, kte­rý si může snad­no Oppenheim před­sta­vo­vat po svém. Dům plný dyna­mi­tu je v pod­sta­tě rekon­struk­cí obav z moder­ní vari­a­ce na stu­de­nou vál­ku, to, že se pro mno­hé nej­spí­še jed­ná o nos­né téma, může doká­zat i výraz­né herec­ké obsa­ze­ní, kte­ré se pro­je­vu­je i na vel­mi malých rolí. Atmosféře při­spí­vá Volker Bertelmann, kte­rý již od své­ho osca­ro­vé­ho soun­d­trac­ku k Na západ­ní fron­tě klid od Edwarda Bergera sází na duni­vou a atmo­sfé­ric­kou hud­bu, jinak tomu není ani tady. Dům plný dyna­mi­tu se poté po celou dobu sna­ží půso­bit rea­lis­tic­ky, ne vždy se mu to úpl­ně daří. Nikdy ovšem nepři­chá­zí o své vede­ní a ve výsled­ku vzni­ká film, kte­rý může snad­no fun­go­vat jako for­ma poli­tic­ké­ho ape­lu.

Film varu­je před hroz­ba­mi jader­né vál­ky, do vel­ké míry se zdá, že kri­ti­zu­je fakt, že je roz­ho­do­vá­ní o pou­ži­tí jader­ných zbra­ní pou­ze v rukách hla­vy stá­tu, záro­veň pou­ka­zu­je na fakt, že vál­ka není řeše­ní. Dům plný dyna­mi­tu poté nea­d­re­su­je žád­nou poli­tic­kou stra­nu, jeho posel­ství poté nut­ně nemu­sí být pou­ze pro Američany, ale může fun­go­vat jako for­ma osvě­to­vé rekla­my - skr­ze varo­vá­ní před nebez­pe­čím jader­ných zbra­ní a  pou­ka­zo­vá­ní na to, že na tuto situ­a­ci nej­spí­še není nikdo reál­ně dva­krát při­pra­ven. A to může v tako­vém pří­pa­dě snad­no vézt k cha­o­su, kte­rý bude Dům plný dyna­mi­tu nebez­peč­ně evo­ko­vat.

Dům plný dynamitu
Zdroj: Netflix

Bigelow nej­spí­še moh­la těž­ko k ústřed­ní­mu téma­tu při­stou­pit lépe. Tedy způ­so­bem, kte­rý nemu­sí nut­ně vézt k té nej­vět­ší dáv­ce kon­tro­ver­zí. I když je prav­dě­po­dob­né, že film přes­to k jis­té for­mě dis­ku­zí pove­de a mno­zí snad­no zkri­ti­zu­jí podo­bu, kte­rou poten­ci­ál­ní scé­nář Ameriky má.  Především ona sáz­ka na neli­ne­ár­ní vyprá­vě­ní občas nepů­so­bí jako ta nej­ro­zum­něj­ší vari­an­ta. V prů­bě­hu se dá snad­no kon­sta­to­vat, že neby­la nut­ně potře­ba, že by prav­dě­po­dob­ně sku­teč­ně bylo rozum­něj­ší, aby se film ode­hrá­val v reál­ném čase, aby postup­ně pře­ska­ko­val mezi tře­mi lin­ka­mi. Rozdělením fil­mu na tři růz­né per­spek­ti­vy do jis­té míry ztrá­cí v budo­vá­ní napě­tí, v souč­tu se poté sku­teč­ně jed­ná o for­mu, kte­rou patr­ně měla Bigelow zvá­žit. A jed­nou asi vznik­ne fanouš­kov­ský sestřih, kte­rý jas­ně uka­zu­je, že film by mohl při chro­no­lo­gic­kém smě­ru fun­go­vat lépe.

Rebecca Ferguson, Anthony Ramos, Jason Clarke, Gabriel Basso, Jared Harris či Tracy Letts, ti všich­ni do jed­no­ho doka­zu­jí, že si Bigelow doká­za­la ansám­blo­vé obsa­ze­ní pohlí­dat způ­so­bem, že kaž­dý z nich má dale­ko ke zmi­ňo­vá­ní malých rolí a malých her­ců. Především Harris v roli minis­t­ra obra­ny Bakera dodá­vá celé­mu kon­flik­tu lid­ský roz­měr, jeho posta­va uka­zu­je, jak může člo­věk na tako­vém postu vní­mat situ­a­ci v moment, kdy jde o život jeho blíz­kým. O posta­vách se za pocho­du dozví­dá­me málo, tře­ba o pre­zi­den­to­vi pad­ne zmín­ka o tom, že je to do vel­ké míry nar­cis a dost mož­ná pro svou pozi­ci není ten nej­kom­pe­tent­něj­ší a má k pozi­ci doko­na­lé­ho vůd­ce dale­ko. Výrazných her­ců je ve fil­mu dost, někte­ří dostá­va­jí více pro­sto­ru, někte­ří méně. Každý ovšem do svých rolí pasu­je a vyvo­lá­vá dojem, že cas­ting nej­spí­še nemohl dopad­nout líp.

Dům plný dynamitu
Zdroj: Netflix

Do vel­ké míry se dá říct, že Bigelow moh­la film rea­li­zo­vat lépe. Problém je mož­ná v tom, že bude na Netflixu uve­den film, od kte­ré­ho divá­ci oče­ká­va­jí něco jiné­ho. Michael Bay by samo­zřej­mě k fil­mu s podob­ným námě­tem samo­zřej­mě při­stou­pil zce­la odliš­ně, způ­so­bem, kte­rý by mno­zí vní­ma­li jako divác­ky vděč­něj­ší, pro­to­že by začal zhru­ba tam, kde film Bigelow kon­čí. Bigelow dodá­vá pří­běh, kte­rý svá­dí k inter­pre­ta­cím a nikdy se nesna­ží dodá­vat doslov­né odpo­vě­di (pře­de­vším v oblas­ti toho, zda je výbuch bom­by sku­teč­ně nevy­hnu­tel­ný). Pověst schop­né reži­sér­ky Bigelow nicmé­ně doká­že napl­nit a je prav­dě­po­dob­né, že půjde o ten typ fil­mu, o kte­rém se bude mlu­vit ješ­tě mini­mál­ně do kon­ce roku. Sázka na neli­ne­ár­ní vyprá­vě­ní fil­mu poměr­ně ško­dí, nikdy ovšem ne způ­so­bem, kte­rý by dojmy z fil­mu musel bru­tál­ně poto­pit. Bigelow rea­li­zo­va­la film s nos­ným komen­tá­řem (byť se vět­ši­nu sou­čas­ných pro­blé­mů ani nesna­ží tolik adre­so­vat), doka­zu­je, že jed­nou z těch fil­ma­řek, kte­rá nebo­jí vní­mat spo­leč­nost kolem sebe a audi­o­vi­zu­ál­ně jí násled­ně zpra­co­vat způ­so­bem, kte­rý mno­hým může otevřít oči. Minimálně skr­ze jeho poten­ci­ál­ní osvě­to­vý pře­sah.

Dům plný dyna­mi­tu efek­tiv­ně pra­cu­je s napě­tím vyplý­va­jí­cím z poten­ci­ál­ní jader­né hroz­by a zob­ra­zu­je tři odliš­né per­spek­ti­vy, kte­ré sym­bo­li­zu­jí růz­né rovi­ny moci – ope­ra­tiv­ní, ana­ly­tic­kou a roz­ho­do­va­cí. I přes občas­nou nároč­nost neli­ne­ár­ní­ho vyprá­vě­ní a men­ší drob­né nedo­stat­ky ve struk­tu­ře fil­mu doká­že sní­mek půso­bit jako sil­ný poli­tic­ký i spo­le­čen­ský apel. Bigelow kom­bi­nu­je rea­lis­tic­ký pří­stup, kva­lit­ní herec­ký ansám­bl a atmo­sfé­ric­kou hud­bu, vytvá­ří dílo, kte­ré nejen varu­je před důsled­ky jader­né­ho kon­flik­tu, ale záro­veň ote­ví­rá pro­stor pro úva­hy o slo­ži­tos­ti roz­ho­do­vá­ní v kri­zo­vých situ­a­cích. Film tak nejen zaujme, ale může půso­bit i jako for­ma osvě­to­vé­ho sdě­le­ní, kte­ré je rele­vant­ní pro divá­ky bez ohle­du na jejich poli­tic­ké či národ­ní zařa­ze­ní...

Verdikt: 70 %

Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Výprava na Everest: Dramatický boj o přežití na nejvyšším vrcholku světa
6. srpna 2024Výprava na Everest: Dramatický boj o přežití na nejvyšším vrcholku světaPokoření nejvyšší hory světa není ničím jednoduchým. Své o tom ví Rob Hall (Jason Clarke), který se živí vedením výprav na Mount Everest. Na rozdíl od konkurence však Rob a jeho tým neztratili na vrcholku žádného…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Doktor Spánek od Stephena Kinga
16. července 2024Doktor Spánek od Stephena KingaOsvícený Dan Torrance je zpět a čekají ho další potíže. Dokáže pomoci stejně obdařené dívce, které hrozí smrtící nebezpečí? Hrůzné události v hotelu Overlook se s Dannym táhli i po jeho opuštění a hrouivé noční můry spojené s hladovými…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařiny
27. března 2024Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařinyRežisér Denis Villeneuve patří k mým největším oblíbencům. Zmizení považuji za jeden z nejlepších filmů o únosech dětí, ne-li za ten úplně nejlepší. Do zlatého fondu sci-fi žánru pak řadím také jeho Příchozí. První Duna je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duna: Část druhá
27. února 2024Duna: Část druháPaul Atreides (Timothée Chalamet) se spojí s Chani (Zendaya) a Fremeny a vydává se na válečnou stezku pomsty proti spiklencům, kteří zničili jeho rodinu. Čelí volbě mezi svou životní láskou a osudem známého vesmíru a snaží…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Natáčení seriálu Interview s upírem pokračuje v Praze, natáčet se bude na Malé Straně
2. října 2023Natáčení seriálu Interview s upírem pokračuje v Praze, natáčet se bude na Malé StraněPo zhruba desetitýdenní přestávce způsobené probíhající stávkou SAG-AFTRA bylo tento týden v Praze obnoveno natáčení seriálu Interview s upírem. Seriál televize AMC dosáhl vzácné dohody s hereckými odbory a navzdory stávce bude pokračovat v natáčení v…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Druhá série Interview s upírem se bude od října natáčet v Praze
6. září 2023Druhá série Interview s upírem se bude od října natáčet v PrazeKrátce poté, co společnost AMC Networks dosáhla dohody o zproštění povinnosti pokračovat ve výrobě Interview s upírem navzdory probíhající stávce SAG-AFTRA, bylo zveřejněno předběžné datum obnovení výroby. Podle oznámení místních castingů bude Interview s upírem pokračovat…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Interview s upírem se dohodlo na pokračování natáčení v Praze navzdory stávce SAG-AFTRA
1. září 2023Interview s upírem se dohodlo na pokračování natáčení v Praze navzdory stávce SAG-AFTRANatáčení druhé série seriálu Interview s upírem na stanici AMC bude v Praze pokračovat mnohem dříve, než se předpokládalo. Společnost AMC Networks uzavřela vzácnou dohodu se SAG-AFTRA o dokončení produkce Interview s upírem v Praze navzdory…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu Manhattan
21. července 2023V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu ManhattanV novém filmu Christophera Nolana Oppenheimer, z něhož vám spadne čelist, se kromě titulní postavy objeví i nejznámější vědci 20. století, jako například Albert Einstein, Niels Bohr, Werner Heisenberg, Kurt Gödel a Richard Feynman. Zahrnuje však…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Nadace pozastavuje natáčení v Praze kvůli stávce herců SAG-AFTRA
21. července 2023Nadace pozastavuje natáčení v Praze kvůli stávce herců SAG-AFTRAPo zprávě, že druhá série Interview s upírem zastavila natáčení v Praze, potvrdila nyní třetí série Nadace, že je přerušena kvůli stávce herců SAG-AFTRA. Radomír Dočekal, spolumajitel místní produkční společnosti Milk and Honey Pictures, potvrdil tento…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře