Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Élisa / Elisa

Élisa / Elisa

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

„Přísahám ti, mami, že ho zabi­ju kou­sek po kous­ku. Pomalu a něž­ně.“

----

Dospívající dív­ka Marie je siro­tek: otce nikdy nepo­zna­la, a když jí byly tři, poku­si­la se ji její zou­fa­lá mat­ka Elisa zabít, a sama pak spácha­la sebe­vraž­du. Dítě však pře­ži­lo a dět­ství pro­ži­lo ve výchov­ných ústa­vech. Teď se potlou­ká paříž­ský­mi uli­ce­mi ve spo­leč­nos­ti kama­rád­ky Solange a arab­ské­ho klu­ka Ahmeda, a stře­chu nad hla­vou i obži­vu si zajiš­ťu­je drob­ný­mi krá­de­že­mi a pod­vo­dy. Život ze dne na den však dív­ku neu­spo­ko­ju­je, a když náho­dou nara­zí na sto­pu své­ho nezná­mé­ho otce, roz­hod­ne se dát své­mu osu­du smy­sl: chce otce najít a pomstít mat­čin (a snad i svůj) zmar­ně­ný život vraž­dou. Jediným vodít­kem je dív­ce pohled­ni­ce s majá­kem, již otec poslal mat­ce a na niž mís­to vzka­zu načmá­ral pár tak­tů ze své kdy­si popu­lár­ní pís­nič­ky o Elise. Marie se roz­lou­čí s přá­te­li a s nabi­tou pis­to­lí se vypra­ví na skal­na­tý ost­růvek Ile de Seine v Bretani… (srv. ofi­ci­ál­ní text dis­tri­bu­to­ra)

Příběh o tom, že člo­věk nemá sou­dit vlast­ní rodi­če (zvlášť, pokud je nezná) a o tom, že pomsta je slad­ká, ale geny jsou geny.

Když byly Marii tři roky, její mat­ka jí na Štědrý večer při­pra­vi­la pře­kva­pe­ní: poku­si­la se ji udu­sit pol­štá­řem, a sama si pak pod stro­meč­kem nadě­li­la kul­ku do hla­vy. Nyní je Marie sedm­nác­ti­le­tá dív­ka, zoce­le­ná živo­tem v dět­ském domo­vě a na uli­ci, pře­kva­pi­vě svě­ží a krás­ná, a pat­řič­ně ost­rá a cynic­ká. Náhradní rodi­nou jsou pro ni kama­rád­ka Solange se záli­bou v cizích mužích a poste­lích, a arab­ský tee­nager Ahmed, kte­rý ji zbož­ňu­je nato­lik, že kvů­li ní začal dokon­ce jíst vep­řo­vé. Jejich domo­vem je uli­ce, zdro­jem obži­vy drob­né krá­de­že a pár sho­ví­va­vých obchod­ní­ků, kte­ří je nema­jí to srd­ce odmít­nout nebo sílu vyho­dit. V prv­ní polo­vi­ně fil­mu sle­du­je­me eska­pá­dy této divo­ké troj­ky, a záro­veň pomo­cí fla­shbac­ků sle­du­je­me, kde se v Marii vzal ten stá­le dout­na­jí­cí pla­mí­nek vzte­ku a nená­vis­ti, kte­rý ji nutí občas udě­lat něco napo­hled nesmy­sl­ně kru­té­ho. Marie má po krk před­stí­rá­ní tra­dič­ních rodin­ných hod­not, mužů, kte­rým se i za nepa­tr­nou pomoc muse­la odvdě­čit vlast­ním tělem, i své­ho živo­ta, se kte­rým si i přes sebe­vě­do­mé vystu­po­vá­ní neví rady.

Se Solange a Ahmedem se vlou­dí na cizí svat­bu, aby se zdar­ma najed­li, nená­pad­ný pod­vod se ale díky Mariině inter­ven­ci a pro­říz­nu­té puse zvrh­ne ve skan­dál; z návštěvy pra­ro­di­čů, kte­ří kdy­si odmít­li její mat­ce pomo­ci a nepří­mo dohna­li k sebe­vraž­dě, se sta­ne divác­ky obtíž­ně sne­si­tel­ná scé­na plná kři­ku, posmě­chu a opo­vr­že­ní; za dal­ší oběť si Marie vybe­re sešlé­ho pade­sát­ní­ka, kte­ré­mu se její mat­ka pro­dá­va­la, aby měla na jíd­lo a oble­če­ní…

Motivem Mariina jed­ná­ní není jen pomsta, ale také tou­ha posklá­dat z něko­li­ka stříp­ků obraz svých rodi­čů, kte­ré nikdy nepo­zna­la. Realita se ale nezdá být nijak růžo­vá: mat­ka byla prav­dě­po­dob­ně pro­sti­tut­ka a otec zřej­mě pasák. Po tom­to zjiš­tě­ní Marie oprá­ší pis­to­li po mat­ce a v hla­vě se jí zro­dí jas­ný plán s tou­to zbra­ní a moz­kem ztra­ce­né­ho otce v hlav­ní roli. Předtím je ale tře­ba roz­lou­čit se s přá­te­li – a nej­lé­pe u stro­meč­ku, kte­rý má pro její život tak sym­bo­lic­ký význam. Co na tom, že je duben. Každý z hrst­ky věr­ných dosta­ne dárek, nej­hez­čí asi Ahmed, kte­ré­mu Marie nadě­lí záži­tek, na kte­rý se neza­po­mí­ná.

Svého otce nachá­zí Marie v pobřež­ním bre­taň­ském hnízdě, přes­ně­ji v hos­po­dě toho­to hníz­da. Jacques „Lébo“ Lébovitch je smradla­vý ožun­gr a noto­ric­ký hru­bi­án, jehož obži­vou je hra­ní na pia­no na ven­kov­ských tan­co­vač­kách, a život­ní nápl­ní zpí­jet se do němo­ty a vyvo­lá­vat kon­flik­ty. Jacques netu­ší, že se jeho píseň, kte­rou kdy­si pojme­no­val po Mariině mat­ce, sta­la hitem, ani že má dce­ru; nikdo jiný zase netu­ší, že pitím zahá­ní bolest nad ztrá­tou milo­va­né ženy a život­ní zkla­má­ní, a že když není zrov­na naplech, doce­la hez­ky malu­je a cel­kem obstoj­ně filo­zo­fu­je. Když mu Marie vstou­pí do živo­ta, začí­ná Jacques pochy­bo­vat o hra­ni­ci snů a rea­li­ty i o svém zdra­vém rozu­mu.

Její roz­hod­nu­tí „zabít ho poma­lu a něž­ně“, už je samo mate­ri­á­lem pro psy­chi­at­ra. Hned dal­ší­ho rána začne Marie Jacquese nepo­kry­tě svá­dět (= svlék­ne se před ním), pro­ná­sle­do­vat (= oblék­ne se jako mat­ka a na tan­co­vač­ce před­stí­rá, že je na pro­dej, a on její pasák) a mučit (= nepře­stá­vá ho otra­vo­vat ani doma). Jacques s ní sice nejed­ná v ruka­vič­kách, ale jeho zdr­žen­li­vost a sebe­o­vlá­dá­ní je – vzhle­dem k tomu, že netu­ší, koho má před sebou, i s při­hléd­nu­tím k jeho obvyk­lé­mu počtu pro­mi­le – pře­kva­pi­vé. Ale jak by to nako­nec dopadlo, kdy­by Marie na své pří­mé lin­ce k likvi­da­ci zby­lé­ho rodi­če neza­kop­la o důkaz, že minu­lost se nemá jed­no­stran­ně sou­dit a že kaž­dá min­ce má dvě stra­ny, radě­ji nedo­mýš­let. „Mušle jsou fakt idi­o­ti. Zahřeješ je a ony se ote­vřou. Ty mla­dý jsou nej­hor­ší. Nabízej se jako prv­ní.“ „Proč mi tohle říkáš?“ „Jen tak.“

Příběhu se dá jis­tě vytknout mno­hé – hlav­ně psy­cho­lo­gie postav se lec­ko­mu může zdát hod­ně podiv­ná. Nehrát Marii mla­dá Vanessa Paradis, nemě­la by tato posta­va vel­kou šan­ci na divác­ké sym­pa­tie. Dívka ost­rá jako žilet­ka, s anděl­skou tvá­ří, nád­her­ný­mi vla­sy, křeh­kým tělem, cho­vá­ním divo­ké­ho zví­ře­te a zra­ně­ný­ma oči­ma. Napohled zce­la sobec­ká a morál­kou neza­tí­že­ná, za hrubým slov­ní­kem a drzým cho­vá­ním se však skrý­vá věč­ná sta­rost o kama­rá­dy, kte­ré je tře­ba nakr­mit a uhlí­dat, aby se nedo­sta­li do malé­ru. Za všech­ny hovo­ří výše zmí­ně­né lou­če­ní u stro­meč­ku, kde Marie s neo­myl­ným instink­tem poda­ru­je kaž­dé­ho tím, co nej­víc potře­bu­je. „Pro ty, kte­rý milu­ješ, jsi vždyc­ky bře­me­no.“ Marie si to dob­ře uvě­do­mu­je, a pro­to se vydá­vá do bitvy se svým osu­dem sama.

Vztah k mužům má Marie vyhra­ně­ný – s vidi­nou nikdy nevi­dě­né­ho otce, kte­rý zřej­mě nechal ji i její mat­ku kdy­si ve štychu, a zku­še­nos­tí s těmi, kte­ří v ní nevi­dí nic než kus masa – je nemů­že ani cítit. Za všech­ny to odne­se býva­lý mat­čin vydr­žo­va­tel, kte­ré­ho Marie s chu­tí poní­ží až k zem­ské­mu jádru. Než však roz­por­cu­je jeho sebe­úctu, před­stí­rá leh­kou pro­fe­si a v duchu mat­ce ško­do­li­bě vzka­zu­je: „Doufám, že se tam naho­ře na mě díváš, a že to bolí jako čert.“

Mnohem odpor­něj­ší, než jaký­ko­li Mariin čin, je postoj jejích pra­ro­di­čů. Když k nim s přá­te­li při­jde (přes­ně­ji: vtrh­ne) na návště­vu, a zahr­ne je uráž­ka­mi, člo­věk by s napo­hled bez­moc­ný­mi seni­o­ry sou­cí­til, kdy­by z před­cho­zí­ho děje neznal jejich bez­cit­nost, se kte­rou se kdy­si zatvr­di­li pro­ti mat­ce s malým dítě­tem v bez­vý­chod­né situ­a­ci, kte­rá je pro­si­la o pomoc. A důvod? Strach o vlast­ní pohod­lí. „V tomhle věku jsou děti hroz­ně únav­né,“ zněl jejich hlav­ní argu­ment, proč se o teh­dy tří­le­tou Marii nemo­hou posta­rat. Dokonce ani nepo­vo­lí roz­táh­nout závěsy, když se hol­čič­ka bojí tmy, pro­to­že je pře­ce „čas sies­ty“. Není divu, že děv­čát­ko po smr­ti mat­ky radě­ji volí dět­ský domov. K jejich nesko­na­lé úle­vě.

Gérard Depardieu hra­je sice hlav­ní roli, ovšem vysky­tu­je se až v posled­ní tře­ti­ně fil­mu – a úpl­ně to sta­čí. Jeho kre­a­ce liho­vé­ho násil­ní­ka s duší uměl­ce je totiž nato­lik pře­svěd­či­vá, že dívat se na něj del­ší dobu, by slab­ší žalud­ky nemu­se­ly ustát. Lébo je oprav­du hnus­ný. Když se pak ale uká­že, jak to mezi ním a Elisou bylo-nebylo, člo­věk mu leda­cos odpus­tí (až na ty mast­né vla­sy). Navíc ta pís­nič­ka je oprav­du moc hezká.

Ve ved­lej­ších rolích se obje­ví např. Michel Bouquet (kupo­di­vu ne v roli pekel­né­ho zmet­ka), Philippe Léotard jako dáv­ný Jacquesův par­ťák nebo Catherine Rouvel, Jacquesova domá­cí, kte­rá nako­pá­vá jeho koč­ku, ale také je jeho záchran­ným kru­hem, když se občas zkou­ší v ohni­vé vodě uto­pit. Film je věno­ván Serge Gainsbourgovi, kte­rý na kon­ci šede­sá­tých let Elisu slo­žil, spo­lu s Michelem Colombierem zhu­deb­nil a poté sám nazpí­val. V soun­d­trac­ku se najdou ale i pís­nič­ky jiných zná­mých jmen fran­couz­ské­ho šan­so­nu (a nejen toho), za všech­ny jme­nuj­me Aznavourovu Les Plaisirs Demodes nebo Brassensovu La Non Demande En Mariage.

----

Drama

Francie 1995

Scénář a režie: Jean Becker

Hudba: Zbigniew Preisner, Michel Colombier

Hrají: Vanessa Paradis, Gérard Depardieu, Clotilde Courau, Florence Thomassin, Michel Bouquet, Philippe Léotard, Melvil Poupaud, Bernard Verley, Gérard Chaillou, José Garcia, Dodine Herry, Firmine Richard, Teco Celio, Catherine Rouvel, Dominique Marcas, Samir Guesmi

---

elisa-1995-01

elisa-1995-02

elisa-1995-03

Photo © TF1 Films Production


Podívejte se na hodnocení Élisa na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rok 1944: Klenoty filmové historie v době válečného temna
8. září 2025Rok 1944: Klenoty filmové historie v době válečného temnaI přes vracející se válku neztratil filmový průmysl svou kreativitu. Přinesl nesmrtelné detektivky, temné thrillery a inovativní horory, které dodnes fascinuje diváky. Od předvídavého "It Happened Tomorrow" přes kultovní horor "Voodoo Man" po brilantní noir "Pojistka…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
5. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátku
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou Arjonou
18. srpna 2025Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou ArjonouDva manželské páry a jedno společné dilema – vztah už nefunguje jako dřív a každý z partnerů možná touží po něčem jiném. Myšlenka otevřeného vztahu rozvíří jejich přátelství i jistoty, které doposud vnímali jako pevné. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sweet Revenge - Jason Voorhees se vrací
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident Evilu
11. srpna 2025Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident EviluKdyž se diváci ve středu večer sešli v pražském Edison Filmhubu na místní premiéře filmu Hodina zmizení, dostalo se jim více než jen pohledu na nejnovější hororový snímek režiséra Zacha Creggera. Sám režisér neohlášeně vstoupil na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů roku
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitou
7. srpna 2025Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitouLetošní léto mám poměrně dost nabité, co se týče různých kulturních akcí, dovolených i filmových premiér. Dnes jsem byla vyslána hned na dvě novinářské projekce – tou druhou, o které pojednává tato recenze, byl dokumentární snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,53614 s | počet dotazů: 321 | paměť: 24472 KB. | 08.09.2025 - 06:14:53