Přiznejme si rovnou, že když se před časem objevily v médiích zprávy o tom, že se Hollywood pouští do remaku ikonografického díla 80. let pro mladé publikum, kterým Karate Kid, i přes svou průměrnost zpracování a schematičnost příběhu, přece jenom byl, že se režie chopí norský nádeník Harald Zwart (který beznadějně pohřbil novou verzi Růžového pantera se Stevem Martinem) a hlavní roli ztvární Jaden Smith, syn slavného otce Willa, který bude zároveň s manželkou Jadou Pinket producentem snímku, očekávání rázem poklesla téměř k nezájmu. Ale možná právě proto, že od počátku si divák nedělá žádné přehnané naděje, může být nakonec vcelku příjemně překvapen tím, kolik lze ze zdánlivě vyčerpaného tématu ještě vytřískat.Rozhodující momentem pro nového Karate Kida se totiž stalo klíčové rozhodnutí producentů – natočit globální film, který osloví nejen dětské západní publikum, ale bude schopen v ranku rodinných filmů zaujmout i starší generace a navíc po celém světě. Inspirací se proto nejspíš staly Olympijské hry v Pekingu, které prokázaly dostatečně silný divácky potenciál a pro západní svět znovuobjevily čínskou kulturu. Děj jednoduchého příběhu se proto, po koprodukční dohodě s čínskými producenty a záštitou oficiální státní podpory natáčení v Čínské lidové republice přenesl, přímo do Pekingu a zmiňované karate v názvu nahradilo populárnější a teritoriálně logičtější kung fu. O benefitu v podobě příslibu skoro zaručeného kasovního úspěchu z obrovského asijského kinotrhu ani nemluvě, neboť jde de facto z velké části o čínský film s většinovou účastí čínských herců a natočený téměř výhradně v čínských lokací. Matka hlavního hrdiny, dvanáctiletého Drey Parkera (Jaden Smith), dostává po smrti svého manžela práci v Pekingu a společně se svým synem opouští rodný Detrit vstříc novému životu v Číně.
Na rozdíl od na změnu natěšené maminky má však Drey záhy po přestěhování problémy s navazováním kontaktů s novými vrstevníky. A když už se mu podaří získat sympatie pohledné a milé spolužačky Mei Jing, v zápětí narazí na kulturní odlišnosti a stává se obětí šikany školního rváče Čchenga a jeho party, kteří, díky tomu že ovládají kung fu, se na něm opakovaně vyřádí. Naštěstí mu podá pomocnou ruku údržbář z jejich bytového bloku pan Han (Jackie Chan), který je mistrem kung fu v ústraní a svolí, že bude chlapce trénovat, aby ho uchránil od dalších nakládaček, ale především aby mu pomohl získat v novém prostředí a kolektivu potřebný respekt. Drey je sice netradičními metodami výcviku poněkud zaskočen, ale pokud chce sám sobě, Mei a hlavně Čchengovi dokázat, že si zaslouží uznání a úctu, musí pochopit mnohé o podstatě samotného kung fu, které nestojí jen na úderech a chvatech, ale je celkovou filozofií lidského ducha. Teprve když se naučí zklidnit, vyprázdnit svou mysl a soustředit, bude schopen se ve finálovém turnaji hrdě, rozvážně a beze strachu postavit třídním bojovníkům.
Nový Karate Kid funguje v řadě ohledů jako kosmopolitní dílo. Akcentuje rasovou korektnost (černoši v Číně), je v dobrém slova smyslu výchovný (východní moudrost aplikovaná v dnešním globalizovaném světě), obsahuje řadu naučných pasáží (ať už zeměpisných, jako turistický průvodce po čínské historii a památkách, nebo i politicko-společensko-psychologických) a funguje i jako hrdinská lovestory, která neurazí dospělé ani puberťáky.
Karate Kid je ukázkovým zbožím globálního obchodu, protože duchaplnou formou může být přístupný každému divákovi, který si při jeho sledování může užít zábavu a odnést i ponaučení, respektive cokoliv, co jej uspokojí, protože hodnota jeho komunikovaného poselství je v tomto případě univerzálně platná kdekoliv na zeměkouli. Co na tom, že vyprávění je místy opravdu zoufale rozvleklé a než se dopracujeme k základnímu stavebnímu konfliktu díla, musíme přetrpět popisné pasáže líčící Dreyovu osamocenost v cizí zemi mezi lidmi, kterým navíc nerozumí. Naštěstí Jaden Smith dokazuje, že kromě přijatelných fyzických schopností se leccos už přiučil také z hereckého řemesla, takže své vnitřní pocity dokáže vcelku přesvědčivě vyjádřit. Pozitivní charakterový posun si užívá taky Jackie Chan, jehož traumatizovaný údržbář Han funguje i bez zbytečně patetických proslovů a vystačí si s civilními výrazy tváře, ve kterém své vnitřní běsy dokáže působivě zrcadlit. Z technického hlediska pak snímek ušit s řemeslnou zručností působivých výpravných záběrů (návštěva Zakázaného města, výcvik na Velké čínské zdi) i spontánně snímaných akčních sekvencí vzájemných soubojů (s důrazem na ruční kameru).
Snad jen již zmiňovaný střih mohl být dynamičtější a celkový rytmus filmu zrychlit. Bohužel pocit neúměrně prodlužovaných atmosfér či vyprávění občas nemístně podtrhuje ještě navíc epická hudba, která chce v některých částech vyprávění pompézně vyznít, ale dosahuje přesně opačného efektu, totiž mnohdy jen otrocky ilustruje viděné. I přes to všechno si myslím, že Karate Kid se důstojně vyrovnal se svým originálem a v duchu moderních předělávkových trendů z něj vytěžil použitelné téma, které ale zužitkoval v lepším a aktuálnějším kontextu. Pokud v rámci rodinné návštěvy kina uvažujete nad příkladným titulem, který by mohl uspokojit všechny členy vaší famílie, pak se nemusíte obávat investovat své peníze právě do Karate Kida. Někdy i mainstreamová komerce může vyzařovat kladnou energii a zároveň poskytovat snesitelné sdělení a upřímnou mezigenerační výpověď.
Nejnovější komentáře