Život a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi tradičními žánrovými tropy a kafkovskými úlety - a vyžaduje, aby diváci, kteří na film přicházejí, byli s autorem a jeho dílem již obeznámeni - ale nádherná výprava, živé záběry pražských ulic a vynikající herecké výkony skutečně oživují jeho téma.
Hodnota Franze jako uceleného životopisného filmu nebo samostatného vyprávění je sporná, ale v jedné věci má film nepochybně pravdu: v ústředním portrétu slavného spisovatele, který Idan Weiss ztvárnil tak nezapomenutelně, že je předurčen stát se definitivní vizí Kafky pro budoucí generace.
Franz není strukturován jako tradiční životopisný film, ale jako roztříštěný kaleidoskop scén z Kafkova života (někdy uváděných mimo pořadí) spolu se sekvencemi, v nichž vedlejší postavy rozebírají jeho charakter - jak po jeho předčasné smrti v roce 1924, tak o 100 let později, kdy průvodce provádí skupiny různorodých turistů po pražských místech, která ovlivnila jeho život a která dnes nesou jeho odkaz.
Současné scény, v nichž se v roli průvodkyně objevuje Emma Smetana, působí osvěžujícím hravým dojmem. Ta vypráví v několika jazycích, když provádí po pražském Kafkově muzeu a skutečných místech, kde žil, včetně domku ve Zlaté uličce na Pražském hradě a jeho rodinného sídla u Staroměstského náměstí. Samozřejmě se také zastaví u (fiktivního) Kafkova hamburgeru, kde průvodkyně dostane výkop, když kronikářsky popisuje oblíbené jídlo proslulého vegetariána Franze Kafky a jeho letitý odkaz v Praze.
V Kafkově době (a nověji i po ní) je velké procento Franze věnováno postavám z jeho života - lékařům, přátelům a rodinným příslušníkům včetně strýce Sebastiana (Ivan Trojan) -, kteří se snaží vysvětlit Kafkovu existenci, zatímco si žijí své vlastní životy. V těchto scénách se mnohem více vypráví, než ukazuje, ale obzvláště působivé jsou sekvence s Maxem Brodem (Sebastian Schwarz) a Kafkovou sestrou Ottlou (Katharina Stark) v nacisty okupované Praze. Brod uteče s Kafkovými nevydanými rukopisy do Palestiny, zatímco Ottla bude zavražděna v Osvětimi.
Franz dělá všechno pro to, aby se nestal tradičním životopisným filmem - je tu i několik interpretačních tanců a nezapomenutelné ztvárnění autorova románu V trestanecké kolonii s Josefem Trojanem v roli cestovatele a Janem Budařem v roli důstojníka -, ale scénář Marka Epsteina nachází nejjistější oporu při líčení klíčových událostí Kafkova života, především během jeho vztahu s Felice Bauerovou (Carol Schulerová) z let 1912-1915.
Jako by tvůrce muselo bolet zařazení scén, v nichž Kafkova matka (Sandra Korzeniaková) naříká nad smrtí dvou starších Franzových bratrů (nebezpečně se blíží k linii Deweyho Coxe „zemřel špatný syn“) a jeho otec (Peter Kurth) odmítá jeho literární „koníček“ s horlivostí tatínka z filmu Jazzový zpěvák (nebo spíš Weird: The Al Yankovic Story). Paradoxně se však jedná o jedny z nejsilnějších momentů filmu - jen v rámci Kafkova života mohly tyto zásobní tropy působit tak vážně a procítěně.
Vztah mezi Franzem a jeho otcem Hermannem, kterého Kurth hraje s děsivou autoritou, se stává emocionálním jádrem filmu. Hermann chce, aby Franz šel v továrně v jeho stopách: „Azbest!“ prohlašuje jeho švagr s horlivostí chlápka z plastikářského filmu Absolvent. Franz mezitím není žádný rebel, ale dělá všechno pro to, aby si získal otcův respekt, a zároveň si uchovává prchavou naději, že otec jednou uzná jeho cenu jako spisovatele.
V jedné z nejlepších scén filmu Hermann pronese tvrdou kritiku Kafkovy poslední novely. Ale Franze to nezajímá: „Četl jsi moje dílo!“ vykřikne s úsměvem. Pak ale Holland film přetočí, protože to se samozřejmě nestalo; Franzovi je souzeno projít životem bez obdivu otce, vlastně kohokoli jiného - teprve ve smrti dosáhne lásky, po které tolik toužil. Obzvlášť působivá je závěrečná scéna, kdy Hermann platí domácímu ve Franzově nyní vybydleném bytě.
Franz stoupá vzhůru téměř vždy, když je Weiss na plátně jako ústřední postava, chodící záhada, která si nerozumí o nic lépe než diváci. Film je doplněn dvěma kafkovskými sekvencemi - v první se Franz dožaduje drobných od žebráka a ve druhé ho poštovní úředník poučí o tom, jak je důležité být v korespondenci stručný - a Weiss je dokonalým ztělesněním postavy, která se zároveň dokáže i nedokáže vyrovnat s existenciálními absurditami, které ji obklopují. Těžko si lze představit jinou interpretaci této postavy.
Výrazná výprava filmu - překypující jasnými, živoucími kulisami a kostýmy, které evokují Amadea více než typické dobové dílo z počátku 20. století - mu dodává pocit nadčasovosti; ústřední Praha, vystupující jako ona sama napříč více než stoletím, tento efekt ještě prohlubuje. Živý post-punkový soundtrack s původními písněmi polské indie kapely Trupa Trupa ještě více podtrhuje Kafkovu transcendentální přitažlivost.
„Klíč k pochopení Kafky byl pohřben spolu s ním,“ říká jedna z postav na konci filmu. Franz je netradiční životopisný film, který se rozhodl, že nemá smysl snažit se pochopit svou ústřední postavu konvenčním způsobem, a to není postoj, který by oslovil všechny diváky (pro ty, kteří hledají ucelenější biografii, odvedla obdivuhodnou práci minisérie Kafka z roku 2024). Místo toho je Franz filmovým ekvivalentem rotující Kafkovy hlavy Davida Černého v centru Prahy; příběh možná neuspokojí v tradičním pojetí, ale zážitek z jeho sledování je stejně nezapomenutelný a obohacující.