Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz

Franz,Photo © Marlene Film Production
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Život a odkaz nej­slav­něj­ší­ho praž­ské­ho oby­va­te­le zkou­má film Franz, kte­rý po pre­mi­é­ře na Mezinárodním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Benátkách vstu­pu­je ten­to víkend do čes­kých kin. Tento pozo­ru­hod­ný živo­to­pis­ný film reži­sér­ky Agnieszky Hollandové se pohy­bu­je na hra­ni­ci mezi tra­dič­ní­mi žán­ro­vý­mi tro­py a kaf­kov­ský­mi úle­ty - a vyža­du­je, aby divá­ci, kte­ří na film při­chá­ze­jí, byli s auto­rem a jeho dílem již obe­zná­me­ni - ale nád­her­ná výpra­va, živé zábě­ry praž­ských ulic a vyni­ka­jí­cí herec­ké výko­ny sku­teč­ně oži­vu­jí jeho téma.

Hodnota Franze jako uce­le­né­ho živo­to­pis­né­ho fil­mu nebo samo­stat­né­ho vyprá­vě­ní je spor­ná, ale v jed­né věci má film nepo­chyb­ně prav­du: v ústřed­ním por­trétu slav­né­ho spi­so­va­te­le, kte­rý Idan Weiss ztvár­nil tak neza­po­me­nu­tel­ně, že je před­ur­čen stát se defi­ni­tiv­ní vizí Kafky pro budou­cí gene­ra­ce.

Franz není struk­tu­ro­ván jako tra­dič­ní živo­to­pis­ný film, ale jako roz­tříš­tě­ný kalei­do­skop scén z Kafkova živo­ta (někdy uvá­dě­ných mimo pořa­dí) spo­lu se sek­ven­ce­mi, v nichž ved­lej­ší posta­vy roze­bí­ra­jí jeho cha­rak­ter - jak po jeho před­čas­né smr­ti v roce 1924, tak o 100 let poz­dě­ji, kdy prů­vod­ce pro­vá­dí sku­pi­ny růz­no­ro­dých turis­tů po praž­ských mís­tech, kte­rá ovliv­ni­la jeho život a kte­rá dnes nesou jeho odkaz.

Současné scé­ny, v nichž se v roli prů­vod­ky­ně obje­vu­je Emma Smetana, půso­bí osvě­žu­jí­cím hra­vým dojmem. Ta vyprá­ví v něko­li­ka jazy­cích, když pro­vá­dí po praž­ském Kafkově muzeu a sku­teč­ných mís­tech, kde žil, včet­ně dom­ku ve Zlaté ulič­ce na Pražském hra­dě a jeho rodin­né­ho síd­la u Staroměstského náměs­tí. Samozřejmě se také zasta­ví u (fik­tiv­ní­ho) Kafkova ham­bur­ge­ru, kde prů­vod­ky­ně dosta­ne výkop, když kro­ni­kář­sky popi­su­je oblí­be­né jíd­lo pro­slu­lé­ho vege­ta­ri­á­na Franze Kafky a jeho leti­tý odkaz v Praze.

V Kafkově době (a nově­ji i po ní) je vel­ké pro­cen­to Franze věno­vá­no posta­vám z jeho živo­ta - léka­řům, přá­te­lům a rodin­ným pří­sluš­ní­kům včet­ně strý­ce Sebastiana (Ivan Trojan) -, kte­ří se sna­ží vysvět­lit Kafkovu exis­ten­ci, zatím­co si žijí své vlast­ní živo­ty. V těch­to scé­nách se mno­hem více vyprá­ví, než uka­zu­je, ale obzvláš­tě půso­bi­vé jsou sek­ven­ce s Maxem Brodem (Sebastian Schwarz) a Kafkovou sestrou Ottlou (Katharina Stark) v nacis­ty oku­po­va­né Praze. Brod ute­če s Kafkovými nevy­da­ný­mi ruko­pi­sy do Palestiny, zatím­co Ottla bude zavraž­dě­na v Osvětimi.

Franz dělá všech­no pro to, aby se nestal tra­dič­ním živo­to­pis­ným fil­mem - je tu i něko­lik inter­pre­tač­ních tan­ců a neza­po­me­nu­tel­né ztvár­ně­ní auto­ro­va romá­nu V tresta­nec­ké kolo­nii s Josefem Trojanem v roli ces­to­va­te­le a Janem Budařem v roli důstoj­ní­ka -, ale scé­nář Marka Epsteina nachá­zí nej­jis­těj­ší opo­ru při líče­ní klí­čo­vých udá­los­tí Kafkova živo­ta, pře­de­vším během jeho vzta­hu s Felice Bauerovou (Carol Schulerová) z let 1912-1915.

Jako by tvůr­ce muse­lo bolet zařa­ze­ní scén, v nichž Kafkova mat­ka (Sandra Korzeniaková) naří­ká nad smr­tí dvou star­ších Franzových bra­trů (nebez­peč­ně se blí­ží k linii Deweyho Coxe „zemřel špat­ný syn“) a jeho otec (Peter Kurth) odmí­tá jeho lite­rár­ní „koní­ček“ s hor­li­vos­tí tatín­ka z fil­mu Jazzový zpě­vák (nebo spíš Weird: The Al Yankovic Story). Paradoxně se však jed­ná o jed­ny z nej­sil­něj­ších momen­tů fil­mu - jen v rám­ci Kafkova živo­ta moh­ly tyto zásob­ní tro­py půso­bit tak váž­ně a pro­cí­tě­ně.

Vztah mezi Franzem a jeho otcem Hermannem, kte­ré­ho Kurth hra­je s děsi­vou auto­ri­tou, se stá­vá emo­ci­o­nál­ním jádrem fil­mu. Hermann chce, aby Franz šel v továr­ně v jeho sto­pách: „Azbest!“ pro­hla­šu­je jeho švagr s hor­li­vos­tí chláp­ka z plas­ti­kář­ské­ho fil­mu Absolvent. Franz mezi­tím není žád­ný rebel, ale dělá všech­no pro to, aby si zís­kal otcův respekt, a záro­veň si ucho­vá­vá prcha­vou nadě­ji, že otec jed­nou uzná jeho cenu jako spi­so­va­te­le.

V jed­né z nej­lep­ších scén fil­mu Hermann pro­ne­se tvr­dou kri­ti­ku Kafkovy posled­ní nove­ly. Ale Franze to neza­jí­má: „Četl jsi moje dílo!“ vykřik­ne s úsmě­vem. Pak ale Holland film pře­to­čí, pro­to­že to se samo­zřej­mě nesta­lo; Franzovi je sou­ze­no pro­jít živo­tem bez obdi­vu otce, vlast­ně koho­ko­li jiné­ho - tepr­ve ve smr­ti dosáh­ne lás­ky, po kte­ré tolik tou­žil. Obzvlášť půso­bi­vá je závě­reč­ná scé­na, kdy Hermann pla­tí domá­cí­mu ve Franzově nyní vybyd­le­ném bytě.

Franz stou­pá vzhů­ru téměř vždy, když je Weiss na plát­ně jako ústřed­ní posta­va, cho­dí­cí záha­da, kte­rá si nero­zu­mí o nic lépe než divá­ci. Film je dopl­něn dvě­ma kaf­kov­ský­mi sek­ven­ce­mi - v prv­ní se Franz doža­du­je drob­ných od žeb­rá­ka a ve dru­hé ho poš­tov­ní úřed­ník pou­čí o tom, jak je důle­ži­té být v kore­spon­den­ci struč­ný - a Weiss je doko­na­lým ztě­les­ně­ním posta­vy, kte­rá se záro­veň doká­že i nedo­ká­že vyrov­nat s exis­ten­ci­ál­ní­mi absur­di­ta­mi, kte­ré ji obklo­pu­jí. Těžko si lze před­sta­vit jinou inter­pre­ta­ci této posta­vy.

Výrazná výpra­va fil­mu - pře­ky­pu­jí­cí jas­ný­mi, živou­cí­mi kuli­sa­mi a kos­týmy, kte­ré evo­ku­jí Amadea více než typic­ké dobo­vé dílo z počát­ku 20. sto­le­tí - mu dodá­vá pocit nad­ča­so­vos­ti; ústřed­ní Praha, vystu­pu­jí­cí jako ona sama napříč více než sto­le­tím, ten­to efekt ješ­tě pro­hlu­bu­je. Živý post-punkový soun­d­track s původ­ní­mi pís­ně­mi pol­ské indie kape­ly Trupa Trupa ješ­tě více pod­tr­hu­je Kafkovu transcen­den­tál­ní při­taž­li­vost.

„Klíč k pocho­pe­ní Kafky byl pohřben spo­lu s ním,“ říká jed­na z postav na kon­ci fil­mu. Franz je netra­dič­ní živo­to­pis­ný film, kte­rý se roz­ho­dl, že nemá smy­sl sna­žit se pocho­pit svou ústřed­ní posta­vu kon­venč­ním způ­so­bem, a to není postoj, kte­rý by oslo­vil všech­ny divá­ky (pro ty, kte­ří hle­da­jí uce­le­něj­ší bio­gra­fii, odved­la obdi­vu­hod­nou prá­ci mini­sé­rie Kafka z roku 2024). Místo toho je Franz fil­mo­vým ekvi­va­len­tem rotu­jí­cí Kafkovy hla­vy Davida Černého v cen­t­ru Prahy; pří­běh mož­ná neu­spo­ko­jí v tra­dič­ním poje­tí, ale záži­tek z jeho sle­do­vá­ní je stej­ně neza­po­me­nu­tel­ný a obo­ha­cu­jí­cí.

Autor: Jason Pirodsky
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokracií
27. července 2025Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokraciíBystrý prokurátor, který právě dokončil právnickou fakultu, poznává na vlastní kůži, jak zákeřná byla Velká čistka a politické represe za vlády Josifa Stalina v Rusku v roce 1937 ve filmu Dva prokurátoři, který byl po premiéře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatý
22. července 2025Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatýČtyři z nejoblíbenějších marvelovských superhrdinů vstupují do MCU - nebo ne? - ve filmu Fantastická čtyřka: První kroky, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Snímek, který se může pochlubit úžasnou retro-futuristickou výpravou, poutavými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v Česku
28. července 2025Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v ČeskuVietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letech
16. července 2025Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letechŽivot obyčejných Čechů přežívajících pod palcem sovětského útlaku nebyl nikdy tak ostře - a vtipně - zobrazen jako ve filmu Ecce Homo Homolka, který byl v nově restaurované verzi uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře