NICO LATHOURIS (scénárista) má za sebou dlouhou a úspěšnou kariéru herce, režiséra a dramaturga, který se podílel na doslova stovkách hodin na obrazovce populárního a oceňovaného australského filmu a televize.
S Georgem Millerem poprvé spolupracoval na počátku kariéry obou, když Lathouris hrál roli Mazací krysy ve filmu „Šílený Max“ z roku 1979. Počínaje šestinásobným držitelem Oscara za film „Šílený Max: Fury Road“ pokračuje jeho spolupráce s Millerem jako scenáristy i dramaturga na sáze Šílený Max, jejíž svět je nadále zkoumán v celé řadě médií, včetně videohry „Šílený Max“ a grafického románu „Šílený Max: Fury Road“, který se stal bestsellerem New York Times. Kromě toho spolupracoval s Millerem na vyprávění příběhu Geoffreyho Bardona a uměleckého hnutí Papunya v novele The Hidden.
Lathouris je jedním z mála současných umělců, kterým byla svěřena role dramaturga, jehož úkolem je interpretovat a zprostředkovávat základy děje napříč celým tvůrčím procesem ve spolupráci s talenty na plátně i v zákulisí. Ačkoli jeho umělecká kariéra trvá již 50 let - zahrnuje režii a produkci pro divadlo, film a televizi, kinematografii, filmový střih a herectví -, v poslední době se zaměřuje na úpravu scénářů, psaní scénářů a dramaturgii. Jako scenárista a kreativní producent má na svém kontě válečné drama „The Last Post“ („Strašidelný dům“) v turecké produkci a improvizovaný krátký dramatický film „Lost in the Woods“. V poslední době působil jako dramaturg Millerova filmu „Tři tisíce let touhy“.
Jako herec byl Lathouris nominován na dvě ceny Australského filmového institutu, včetně ceny za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli ve filmu Michaela Jenkinse „The Heartbreak Kid“, na němž se podílel i jako dramaturg. Mezi jeho četné dramaturgické počiny patří také filmy „Heartbreak High“, „Wildside“, „Blue Murder“, „Looking for Alibrandi“, „Yolgnu Boy“, „Head Start“ a „Young Lions“.
Jako dramaturg se podílel také na filmech „Heartbreak High“ a „Wildside“. Lathouris, absolvent australského Národního institutu dramatických umění s postgraduálním diplomem z experimentálního divadla a také postgraduálního diplomu ze Swinburnovy filmové a televizní školy, vystudoval stavební inženýrství na univerzitě v Novém Jižním Walesu a poté se začal věnovat umění.
SIMON DUGGAN, ASC, ACS (kameraman) je přední australský kameraman narozený na Novém Zélandu, který má za sebou úctyhodné dílo.
Dugganovu práci můžete příště vidět ve filmu George Millera „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“ a v šestidílném seriálu společnosti Netflix „Desert King“, který se natáčel v australském vnitrozemí a bude uveden v roce 2024. „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“ bude mít světovou premiéru na filmovém festivalu v Cannes v roce 2024.
Mezi Dugganovy významné práce z poslední doby patří drama z druhé světové války „Hacksaw Ridge“ (2016), za které získal cenu Milli (kameraman roku) od Australské společnosti kameramanů (ACS), cenu Australské akademie filmového a televizního umění (AACTA) za nejlepší kameru a nominace od Asociace australských filmových kritiků a filmového festivalu EnergaCamerimage.
Natočil pokračování Disneyho filmu „Enchanted“, hudební fantasy „Disenchanted“ (2022), romantickou komedii „Isn’t It Romantic“ (2019), akční fantasy „Warcraft“ (2016), film Noama Murra „300: Vzestup říše“ (2014) a akční thriller „Elitní zabiják“ (2011).
Za práci na celovečerní adaptaci filmu Baze Luhrmanna „Velký Gatsby“ (2013) získal Duggan cenu za nejlepší kameru od AACTA, zlatou cenu od ACS a nominaci za nejlepší 3D kameru na filmovém festivalu EnergaCamerimage.
Dugganův první celovečerní film „The Interview“ (1998) mu vynesl cenu za nejlepší kameru od Australského kruhu filmových kritiků.
Od té doby nafotil desítky celovečerních filmů, na kterých spolupracoval s režiséry, jako jsou: Len Wiseman pro filmy „Live Free or Die Hard“ (2007) a „Underworld: (2006), Alexem Proyasem pro filmy „Já, robot“ (2004), „Knowing“ (2009) a „Garážové dny“ (2002).
Duggan začal svou kariéru focením reklam a nafotil stovky mezinárodních kampaní, na kterých se podíleli Noam Murro, Steve Rogers, Jeff Lowe, Misko Iho a Nadia Lee Cohen. Jeho reklamní práce získaly řadu ocenění, včetně dvou cen AICP a několika cen Australské kinematografické společnosti.
ELIOT KNAPMAN (střihač) má v Austrálii dobře zavedenou kariéru, která trvá již 15 let. Do branže vstoupil v mladém věku a proces střihu ho okamžitě nadchl. Knapman pracoval jako asistent střihu na některých z nejznámějších australských celovečerních filmů.
Poté, co Eliot začínal v televizi jako učeň, dostal příležitost jako asistent střihu na svém prvním celovečerním filmu: „Legenda o strážcích od režiséra Zacka Snydera. Následně pokračoval ve významných projektech, včetně „Velkého Gatsbyho“ Baze Luhrmanna, „Lego Batmana“ Chrise McKaye a „Králíčka Petra 2: Útěk“ Willa Glucka.
V roce 2006 se stal režisérem filmu „Lego Batman“. Eliot poprvé spolupracoval s Georgem Millerem a střihačkou Margaret Sixelovou na filmu „Mad Max: Fury Road“. Po tomto projektu byl Eliot angažován jako první asistent střihu na jejich dalším filmu „Tři tisíce let touhy“. Po této úspěšné spolupráci byl Eliot osloven, aby se připojil k týmu na dalším projektu Kennedyho Millera Mitchella „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“. Eliotova role Millerova střihače na place (sestavování filmu naživo) začala na začátku hlavního natáčení. V práci střihače pokračoval po celou dobu postprodukce až do dodání finálního filmu.
MARGARET SIXELOVÁ (střihačka) působí v australském filmovém průmyslu již více než 40 let, a to jako střihačka obrazu a zvuku, scenáristka a editorka scénářů. Vystudovala Australskou filmovou a televizní školu a Univerzitu v Kapském Městě a podílela se na mnoha oceňovaných dramatech a dokumentech.
Sixel stříhal film George Millera „Mad Max: Fury Road“; film byl nominován na deset Oscarů a šest jich získal, včetně jednoho pro Sixela za nejlepší střih. Střihla také Millerův film „Happy Feet“, který získal Oscara za nejlepší animovaný film. Střihla také režisérův film „Babe: Prase ve městě“ a jeho osobní pohled na australský filmový průmysl „White Fellas Dreaming: Století australské kinematografie.“ Naposledy editovala film „Tři tisíce let touhy“ s Tildou Swinton a Idrisem Elbou v hlavních rolích.
Kromě řady krátkých filmů a televizních projektů pracovala také na celovečerních filmech jako „Lorenzův olej“, „Flirtování“, „Střepy války: Příběh Damiena Parera“ a „Čistý stroj“.
TOM HOLKENBORG (skladatel), známý také jako Junkie XL, je multiplatinový producent, hudebník, skladatel a pedagog nominovaný na Grammy, který se díky své všestrannosti řadí na špičku současné hudby a jehož touha po inovacích pomáhá nově pojímat svět kompozice.
Holkenborg, známý jako „skladatel s plným nasazením“, se věnuje každé fázi kompozičního procesu, je multiinstrumentalista, který v sobě spojuje mistrovství studiového inženýrství, klasické hudební vzdělání a vrozený smysl pro zvídavost. Umí pracovat s padesátičlenným filharmonickým orchestrem stejně dobře jako se stěnou modulárních syntezátorů, hrát na basovou kytaru nebo stavět vlastní fyzické i digitální nástroje. Jeho snaha znovu objevovat možnosti a sdílet tyto znalosti s další generací skladatelů je to, co z Holkenborga dělá jedinečnou sílu a jednoho z nejžádanějších filmových skladatelů na světě.
Holkenborgova filmová hudba vydělala v pokladnách kin přes 2 miliardy dolarů a patří mezi ni například filmy „Mad Max: Fury Road“, „Deadpool“, „Black Mass“, „Alita Battle Angel“, „Divergent“, „Brimstone“, „Temná věž“, „Tomb Raider“, „Terminátor: Ježek Sonic,“ spolu s nedávnými monstrózními hity „Liga spravedlnosti“: Snyderův sestřih“ a „Godzilla vs. Kong“. Nedávno se postaral také o hudbu k Millerovu filmu „Tři tisíce let touhy“, hitu Adama Wingarda „Godzilla x Kong: Nová říše“, filmu Zacka Snydera „Rebel Moon“ a očekávanému filmu George Millera „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“. Spolupracoval s režiséry, jako jsou Peter Jackson, Robert Rodriguez, James Cameron, George Miller, Christopher Nolan, Zack Snyder a Tim Miller a mnoho dalších.
Jako pedagog i tvůrce se Tom zasazuje o prolomení bariér vstupu do světa filmové kompozice, vytvořil průkopnický vzdělávací seriál Studio Time (který sledovaly miliony diváků), bezplatný program SCORE Academy a program hudební kompozice na konzervatoři ArtEZ ve svém rodném Nizozemsku. Na YouTube Tom vytvořil vzdělávací seriál Studio Time, který je k dispozici zdarma a který byl zhlédnut milionkrát.
Tom dokáže čerpat ze svých rozsáhlých znalostí klasických forem a struktur a zároveň držet prst pevně na tepu populární hudby. Když se jeho eklektické zázemí spojí s jeho schopnostmi multiinstrumentalisty (hraje na klávesy, kytaru, bicí, housle a baskytaru) a mistrovstvím ve studiové technologii, vznikne portrét umělce, pro kterého je možné všechno. Mimo jeho vlastní uměleckou tvorbu vedla Toma touha spojit technologii a klasickou kompozici a iniciovat tak změny a vývoj k tomu, že ve spolupráci s Orchestral Tools vytvořil Tom Holkenborg’s Brass a Tom Holkenborg’s Percussion, své první knihovny samplů, které zpřístupňují prvotřídní zvuky skladatelům na celém světě.
Základy Tomovy práce ve filmu začaly v jeho rodném Holandsku, kde vytvořil několik filmových partitur, než se ujal mentorství u slavných skladatelů Harryho Gregsona-Williamse a Hanse Zimmera, s nimiž pracoval na projektech jako „Inception“, „Batman vs. Superman“ a „Temný rytíř povstal“. Spolupráce s Hansem byla pro Toma formativní a umožnila mu zdokonalit vlastní hlas a styl a zároveň se učit od jednoho z nejvlivnějších hollywoodských skladatelů. Tomova vlastní hollywoodská cesta se začala skutečně rozjíždět v roce 2014 s jeho prvním velkým sólovým projektem a první z mnoha spoluprací se Zackem Snyderem, filmem „300: Vzestup říše“. Byl to začátek jeho scénáristické kariéry, která vynesla miliardy dolarů do pokladen kin, zahrnovala blockbustery i nezávislé projekty, Tom pracoval s některými z nejoceňovanějších hollywoodských režisérů a od té doby má stále plné ruce práce.
Holkenborgova hudební kariéra začala v roce 1993, kdy založil industriální rockovou skupinu Nerve a zároveň produkoval hardcoreové a metalové kapely jako Sepultura a Fear Factory. Přitahován elektronickými breakbeaty založil v roce 1997 Junkie XL a debutoval albem „Saturday Teenage Kick“. Pod značkou Junkie XL Holkenborg vyprodukoval šest alb a zároveň hrál na hlavních koncertech po celém světě. V roce 2002 získal s předělávkou písně „A Little Less Conversation“ od Elvise Presleyho první místo ve 24 zemích.“
Po úspěchu svého projektu Junkie XL Holkenborg spolupracoval se slavnými umělci, jako jsou Dave Gahan, Robert Smith a Chuck D, a remixoval umělce jako Coldplay, Depeche Mode, Britney Spears, Justin Timberlake a mnoho dalších. Kromě toho Holkenborg vytvořil hudbu pro videohry jako FIFA, Need For Speed, The Sims a SSX a reklamy pro celosvětové kampaně jako Nike, Heineken, Adidas, Cadillac a VISA.
Teprve poté, co Holkenborg slyšel svou skladbu „Dealing With the Roster“, která zazněla ve filmu „Blade“ z roku 1998, dostal chuť skládat hudbu k filmům.
Odpočinek, jak se říká, je historie.
Od skromných začátků, kdy jako osmnáctiletý mladík objížděl Austrálii v akční show typu „Evel Knievel“, je dnes GUY NORRIS (akční designér) z Queenslandu jedním z předních akčních režisérů / designérů ve světovém filmovém průmyslu.
Norris vtrhl na filmovou scénu ve svých 21 letech při natáčení přelomového akčního filmu George Millera „Šílený Max 2: Bojovník silnic“ z roku 1981. Guy nejenže daboval Mela Gibsona při všech Maxových jízdních sekvencích, ale daboval také Weze a zahrál si i několik dalších kaskadérských postav
. Guy velmi rychle přešel ve 23 letech ke koordinaci kaskadérů a v 25 letech k režii 2. jednotky.
Během své kariéry pracoval Guy jako režisér akčních scén a koordinátor kaskadérů na více než 200 celovečerních filmech a televizních seriálech. Mezi jeho nejvýznamnější díly patří „Pán prstenů: Společenstvo prstenu“ s Peterem Jacksonem, „Moulin Rouge!“ a „Austrálie“ s Bazem Luhrmannem, „Sebevražedný oddíl“, „X-Men: Dark Phoenix“, „Ghost in the Shell“, „Trojí hranice“ a „Sebevražedný oddíl“ s Jamesem Gunnem.
Guy měl jedinečný pracovní vztah s Georgem Millerem, s nímž spolupracoval na více než tuctu projektů v průběhu 40 let, přičemž mezi nejvýznamnější patří „Babe“, „Happy Feet“, šestinásobný držitel Oscara „Mad Max: Fury Road“, „Tři tisíce let touhy“ a „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“.
Norrisovi se dostalo mezinárodního uznání jeho mimořádných schopností ve filmovém průmyslu. Psalo se o něm ve významných publikacích, včetně The New York Times, Rolling Stone, The Hollywood Reporter, WIRED a IF. Guy také obdržel cenu Screen Actors Guild Award za vynikající akční výkon kaskadérského souboru ve filmu a dvojnásobné ocenění Taurus World Stunt Awards za nejlepšího koordinátora kaskadérů a/nebo režiséra 2. jednotky a nejlepší kaskadérskou práci na filmu „Mad Max: Fury Road.“
Kromě toho Guy spoluzaložil PROXi VP (se svým synem Harrisonem), společnost zabývající se akčním designem a virtuální produkcí, která se specializuje na špičkové využití Unreal Enginu pro logistické i kreativní natáčení. Společnost PROXi byla předmětem podcastu Unreal „Creative Disruptors“ a na pozvání společnosti EPIC dále přednášela na kongresech a konferencích po celém světě, včetně FMX, GDC a Virtual Production Week.
PJ VOETEN (první asistent režie) s filmem „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi“ pokračuje ve své dlouholeté spolupráci s Georgem Millerem, která začala před téměř 40 lety na filmu „Šílený Max za bouřkou“. Voeten dále pracoval na akční jednotce na hitu „Babe“, který byl nominován na několik Oscarů, a poté působil jako první asistent režie na jeho pokračování „Babe: Prase ve městě“ a také na oscarovém animovaném filmu „Happy Feet“. K Millerovi se vrátil při natáčení filmu „Mad Max: Fury Road“, který získal šest Oscarů, a nedávného snímku „Tři tisíce let touhy“ s Tildou Swinton a Idrisem Elbou v hlavních rolích
V poslední době se poprvé podílel na snímku „Mortal Kombat 2021“; „Králíček Petr 2: Útěk“ a „Králíček Petr“ pro Willa Glucka; „Okja“ pro Netflix, pro režiséra Bong Joon Ho; „Velká čínská zeď“ s Mattem Damonem a Willemem Dafoe v hlavních rolích v režii Yimou Zhanga; a „Bohové Egypta“ Alexe Proyase
. Mezi jeho další četné úspěchy jako prvního asistenta režie patří také filmy „Alex Cross“ režiséra Roba Cohena, „Mumie: Hrobka dračího císaře“ a „Stealth“; „Bezstarostná láska“; „Ghost Rider“; „Kousek duše“, který také produkoval; „Studna“; „Milostná serenáda“; „Děti revoluce“; a „Sirény“ Johna Duigana.“
. Voeten dříve působil jako druhý asistent režie například u Duiganových filmů „Wide Sargasso Sea“ a „Flirtování“; u filmů Gillian Armstrongové „The Last Days of Chez Nous“ a „Hightide“; u filmu Baze Luhrmanna „Strictly Ballroom“; a u filmu Stephena Hopkinse „Dangerous Game“ a dalších.
Jako neúspěšný herec, kterému zbývaly dvě děti a pořádná vazba na veřejně prospěšné práce, se COLIN GIBSON (scénograf) rozhodl pro to, co považoval za nejjednodušší, a nastoupil do výtvarného oddělení. Pozor na to, co si přejete... příliš hlučný na rekvizity, příliš špatný s pastelkami nebo kalkulačkou na uměleckou režii, nakonec byl donucen k produkčnímu designu, když se stal příliš starým a nevrlým na to, aby přijímal rozkazy od jiných postarších zakřiknutých lidí. Pokud to ovšem nebyli režiséři...
A za jeho směšnou „kariéru“ můžeme z velké části vinit právě režiséry: milé, jinak talentované lidi jako Ray Lawrence, Gillian Armstrongová, John Duigan, Stephan Elliott, Wim Wenders, Zhang Jimou a samozřejmě George Miller. Všichni svým způsobem přispěli k delikvenci, ať už lhostejností, vlídným přehlížením nebo aktivním pobavením, jaké by se dalo projevit opici na kole.
Jízda na chvostu talentovaných se ukázala být když ne lukrativní, tak alespoň zábavná, a byla zatraceně dobrým způsobem, jak zabít čas předtím, než bude muset čelit realitě svého promarněného života; k televizním zázrakům „Love My Way“, „Nine Perfect Strangers“ a „Operation Buffalo“ a celovečerním filmům včetně „Bliss“, „The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert“, „Babe“, „The Great Wall“, „Until the End of the World“ a „Mad Max“: Fury Road“, musíme nyní přidat „Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi.“
Možná to tedy nebyl úplně promarněný život?
Nejnovější komentáře