Kritiky.cz > Divadelní aktuality > Jess a Joe navždy - odvaha dívat se na svět dětskýma očima

Jess a Joe navždy - odvaha dívat se na svět dětskýma očima

obrázek 2025 01 07 174514853
obrázek 2025 01 07 174514853
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Coming of age pat­ří mezi jeden z mých nej­ob­lí­be­něj­ších lite­rár­ních žánrů. Nejslavnějším dílem toho­to typu je bez­po­chy­by román Kdo chy­tá v žitě od Jeroma D. Salingera. Od víc sou­čas­ných auto­rů je popu­lár­ní napří­klad kni­ha Ten, kdo sto­jí v kou­tě od Stephena Chboskyho, kte­rý v roce 2012 nato­čil pod­le své­ho romá­nu i stej­no­jmen­ný film, v Česku uve­de­ný jako Charlieho malá tajem­ství. Coming of age jsou nevšed­ní pří­běhy všed­ní­ho živo­ta mla­dých lidí, kte­ří se z dět­ské­ho ide­a­li­zo­va­né­ho svě­ta dostá­va­jí do stře­tu se svě­tem dospě­lých. Jeden tako­vý pří­běh jsem měl mož­nost nedáv­no vidět – insce­na­ce Jess a Joe navždy v nastu­do­vá­ní diva­dla M.B.A. Company uvá­dě­ná v Rock café.

Hra Jess a Joe navždy (Jess and Joe Forever) od brit­ské dra­ma­tič­ky Zoe Cooper je cit­li­vým a jem­ným pří­bě­hem o dospí­vá­ní, přá­tel­ství, iden­ti­tě a obje­vo­vá­ní sebe sama. Děj se ode­hrá­vá ve ven­kov­ském pro­stře­dí a sle­du­je vztah dvou mla­dých lidí, Jess a Joa, kte­ří pochá­ze­jí z odliš­ných svě­tů. Jess je hol­ka z vyš­ší spo­le­čen­ské vrst­vy, kte­rá trá­ví prázd­ni­ny na ven­ko­vě. Je z měs­ta a její život vypa­dá na prv­ní pohled per­fekt­ně. Joe je kluk z ves­ni­ce, kte­rý žije ve skrom­něj­ších pod­mín­kách. Je uza­vře­něj­ší, mož­ná tro­chu zvlášt­ní, ale milý kluk. My tak sle­du­je­me jejich postup­né sbli­žo­vá­ní během něko­li­ka let, kdy se z prázd­ni­no­vé­ho přá­tel­ství stá­vá hlu­bo­ké pou­to a tyto dva svě­ty pro­ni­ka­jí do jed­no­ho. Různé svě­ty s sebou ale nesou různá tem­ná zákou­tí, kte­rá se sna­ží Jess i Joe scho­vat. Tajemství a pro­blémy, kte­ré tito dva mají skrý­va­jí nejen jeden před dru­hým, ale i před sebou samý­mi.

Hra poja­tá jako vyprá­vě­ní pří­bě­hu pro­střed­nic­tvím „režie hlav­ních postav“. Tedy něco jako meta­in­sce­na­ce v insce­na­ci. Nastudování M.B.A. Company ten­to původ­ní autor­ský námět ješ­tě pod­po­ři­lo. Představení pre­zen­tu­je sebe samo, jako by bylo napsa­né a zre­ží­ro­va­né samot­nou Jess (Kateřina Zapletalová) a Joem (Vladimír Bastl). Krok, kte­rý dle mého názo­ru doká­že nej­lé­pe zpro­střed­ko­vat, jak svět oko­lo sebe vní­ma­jí samot­ní pro­ta­go­nis­té. V prů­bě­hu insce­na­ce tak vidí­me vel­mi osob­ní styl pre­zen­ta­ce dané­ho pří­bě­hu, pro­to­že her­ci hra­jí, že pou­ze hra­jí her­ce, ale mimo roli jsou Jess a Joem.

Zároveň nám to také nabíd­ne celou pale­tu vtip­ných situ­a­cích, kte­ré by se nej­spíš doo­prav­dy sta­ly, ve chví­li kdy­by za režií insce­na­ce stá­li nác­ti­le­té děti (napří­klad občas­né vystou­pe­ní z role, záměr­né tech­nic­ké pro­blémy, poru­šo­vá­ní čtvr­té stě­ny, doha­do­vá­ní se mezi posta­va­mi jaké scé­na bude teď násle­do­vat a podob­ně..). Zároveň nahlí­ží­me do pomy­sl­né­ho „záku­li­sí jejich vzta­hu“ tím, že vidí­me jeho dvě strán­ky – jak ho chtě­jí pre­zen­to­vat a jaký oprav­du je.

Inscenace se mimo prvot­ní dra­ma­tur­gic­ký námět „meta­in­sce­na­ce“ opí­rá pře­de­vším o herec­ké výko­ny. Vidíme pou­ze před­sta­vi­te­le Jess a Joa, kte­ří pod­le potře­by pří­bě­hu občas pře­bí­ra­jí i jiné role, kte­ré si vzá­jem­ně pře­ha­zu­jí, pod­le toho, kdo zrov­na chce hrát – napří­klad Jess hra­je Joova tátu prv­ní polo­vi­nu scé­ny, poté si to ale pře­ho­dí, pro­to­že Joe, respek­ti­ve Joe mimo roli Joa není s Jessinou inter­pre­ta­cí posta­vy spo­ko­je­ný. Pro divá­ka je to ale vždy napros­to čitel­né a žád­né zmat­ky to nee­vo­ku­je. Naopak, tím, jak je hra poja­tá jako dílo dvou dětí, to ješ­tě pod­po­ru­je dra­ma­tur­gic­ký celek.

Vyzdvihnout musím jak výkon Zapletalové, tak Bastla. Nejen, že se při­nejmen­ším v mém pří­pa­dě poda­ři­lo, aby divák viděl před sebou mís­to dospě­lých lidí ve věku 25-30 let malé děti. Herci ale také doká­za­li pře­dat kaž­dou emo­ci nejen divá­kům, ale také sobě samým, což na jeviš­ti vytvo­ři­lo ener­gii, kdy jsem ani na vte­ři­nu nepo­chy­bo­val o auten­tič­nos­ti.

Musím ale zmí­nit to, co mě osob­ně dojem ze hry troš­ku zhor­ši­lo – pro­stor. Sál v Rock café samo­zřej­mě není stan­dard­ním diva­del­ním sálem, jako spíš sál urče­ný pro pořá­dá­ní komor­něj­ších kon­cer­tů. Hra se navíc roz­pro­stí­rá mimo jeviš­tě téměř až do půl­ky míst­nos­ti. Nepochybuji, že her­cům tato prá­ce s pro­sto­rem vyho­vu­je o dost víc, než tís­nit se celou dobu na mini­a­tur­ním pódiu. Ve chví­li, kdy jste ale jako já při­šli až pár chvil před začát­kem insce­na­ce a nezby­la na vás tak mís­ta ve pře­du, se mís­ty stá­va­lo, že pokud se scé­na ode­hrá­va­la v popře­dí na zemi, někte­ré momen­ty jste bohu­žel nevi­dě­li. Doporučuji pro­to insce­na­ci navští­vit s vět­ším před­sti­hem a posa­dit se do co nej­před­něj­ších řad.

Závěrem se slu­ší před­sta­vit tvůr­čí tým. Režijní, potaž­mo dra­ma­tur­gic­ký dozor zastá­va­la Viktore Mellešová, nicmé­ně tvůr­čí pro­ces insce­na­ce byl spí­še kolek­tiv­ní. Zásluhy za úpra­vu tex­tu pat­ří před­sta­vi­te­li Joa Vladimíru Bastlovi. Pro insce­na­ci také slo­žil hud­bu Václav Tvrdek, kte­rou musím, jak už je mým zvy­kem, opět vyzdvih­nout, pro­to­že atmo­sfé­ru (zejmé­na závě­reč­né scé­ny) pod­tr­há­vá tak výji­meč­ně, že mi bez ostychu ukáp­la slza.

Jess a Joe navždy je hra, kte­rou mohu vře­le dopo­ru­čit kaž­dé­mu, koho jako mě láká žánr coming of age, což samo­zřej­mě nemu­sí být pro kaž­dé­ho. Není totiž leh­ké vžít se do dět­ské­ho svě­ta. Byť jen na moment. Pokud to ale doká­že­te a zvlád­ne­te vní­mat svět, nebo ale­spoň jeho kou­sek, dět­ský­ma oči­ma, insce­na­ce vám řek­ne mož­ná víc, než bys­te si byli ochot­ní při­pus­tit.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Princess of the mlejn – pohádka, jakou svět neviděl – 65 %
24. května 2025Princess of the mlejn – pohádka, jakou svět neviděl – 65 %Právě dnes večer jsem byla poslána do Peškovky v Praze na premiéru divadelní hry Princess of the mlejn, což je parodie na pohádku Princezna ze mlejna (1994) Zdeňka Trošky. Nové zpracování původně naivní pohádky pro malé…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Za oponou: Jak vznikají divadelní představení
17. ledna 2025Za oponou: Jak vznikají divadelní představeníDivadlo je jedinečnou formou umění, která spojuje kreativitu, technické dovednosti a týmovou spolupráci. I když diváci vidí jen výsledný produkt na jevišti, proces tvorby divadelního představení je mnohem složitější. Za každým vystoupením stojí desítky lidí, kteří…Vydáno v rubrice: Divadelní pozvánky
Politika správcovny v Klubovně Kašparu
31. května 2024Politika správcovny v Klubovně KašparuVětšině průměrných diváků nejspíš nic neřekne, když pod divadelním textem uvidí zkratku S. d. Ch. Těm vzdělanějším ale jistě dojde, že se jedná o pseudonym českého spisovatele a dramatika Miloslava Vojtíška, který patří v současnosti mezi…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Legendární muzikál Tomáše Vorla na prknech Divadla Na Fidlovačce
27. května 2024Legendární muzikál Tomáše Vorla na prknech Divadla Na FidlovačceKaždý, kdo se jen trochu zajímá o českou kinematografii, jistě někdy slyšel o filmovém muzikálu, nebo lépe řečeno rytmikálu režiséra Tomáše Vorla Kouř. Tento dnes již kultovní snímek vznikl na základě několika jeho předchozích prací. Příběhově…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Vanya - Čechov pro 21. století
26. května 2024Vanya - Čechov pro 21. stoletíAnton Pavlovič Čechov je pravděpodobně jeden z nejznámějších ruských dramatiků. Je představitelem tzv. lyrického dramatu, kde se důležité pasáže děje odehrávají nikoliv v reálném životě ale v citovém nitru postav. Zejména pro své nejvýznamnější dílo -…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
No Exit, aneb vyloučení veřejnosti do existencialistického pekla
30. ledna 2024No Exit, aneb vyloučení veřejnosti do existencialistického peklaDivadlo D21 už více než půl roku uvádí inscenaci podle hry Jeana Paula Sartrea s názvem No Exit. Existenciální drama o posmrtném životě. Režie se zhostila Diana Šoltýsová, dramaturgie Jiří Koula a výpravy Agnieszka Páta-Oldak. V hereckých rolích…Vydáno v rubrice: Divadelní pozvánky
Alena Hladká opouští Mladou Boleslavské divadlo
22. června 2023Alena Hladká opouští Mladou Boleslavské divadloAlena Hladká (dříve Bazalová), jedna z místních hereckých hvězd, opouští Městské divadlo v Mladé Boleslavi. Vynikala v řadě divadelních her. "Alena Hladká, dříve Bazalová, se rozhodla udělat velký krok a vydat se na vlastní cestu. Děkujeme…Vydáno v rubrice: Divadelní aktuality
Chladné dítě - Marius von Mayenburg
20. května 2023Chladné dítě - Marius von MayenburgMayenburg je současný německý dramatik, jehož vztahové drama si připravili jako absolventskou inscenaci studenti 3. ročníku KČD v režii Tomáše Ráliše v divadlu Disk. Jedná se o hru hranou takříkajíc na "jeden zátah", tedy bez přestávky,…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Toto není cvičení: Pražský koncert Rogera Waterse se bude vysílat v kinech po celém světě
19. dubna 2023Toto není cvičení: Pražský koncert Rogera Waterse se bude vysílat v kinech po celém světěLegendární bývalý frontman skupiny Pink Floyd Roger Waters přijede koncem příštího měsíce do Prahy v rámci svého turné This is Not a Drill a jeden z jeho dvou koncertů v O2 areně bude trochu výjimečný: bude…Vydáno v rubrice: Divadelní pozvánky
Na scéně divadla Komedie se připravuje premiéra hry „Volání divočiny“
14. března 2022Na scéně divadla Komedie se připravuje premiéra hry „Volání divočiny“Autorská inscenace „ Volání divočiny“ o svobodě, romantice a touze po krvi je inspirovaná románem Volání divočiny od Jacka Londona. Šest postav se setkává u ohně. Je to parta kamarádů, hledačů zlata nebo snad poslední z…Vydáno v rubrice: Divadelní pozvánky
V Divadle na Vinohradech připravují český „western“ Je třeba zabít Sekala
21. února 2022V Divadle na Vinohradech připravují český „western“ Je třeba zabít SekalaFilm Vladimíra Michálka natočený podle scénáře Jiřího Křižana měl premiéru 3. září 1998 a v tomto roce také získal v deseti kategoriích ocenění Český lev.  Cena byla udělena za nejlepší film, režii, scénář, mužský herecký výkon…Vydáno v rubrice: Divadelní aktuality
Na jeviště Národního divadla se vrací vášnivá Carmen
21. února 2022Na jeviště Národního divadla se vrací vášnivá CarmenOpera Georgese Bizeta, která patří mezi nejhranější na světě, má v Národním divadle premiéru 10. a 12. března 2022. Příběh vojáka Dona Josého, který podlehne svodům cikánky Carmen, vypráví v nové inscenaci německý režisér Grischa Asagaroff.…Vydáno v rubrice: Divadelní aktuality
ROK 2020 – JE NEJEN ROK 100 letého pana SPEJBLA, ale také 90 LET PROFESIONÁLNÍ ČINNOSTI A 90. NAROZENIN MÁNIČKY A ŽERYKA
19. dubna 2020ROK 2020 – JE NEJEN ROK 100 letého pana SPEJBLA, ale také 90 LET PROFESIONÁLNÍ ČINNOSTI A 90. NAROZENIN MÁNIČKY A ŽERYKAV srpnu roku 1930 se soubor Divadla Spejbla a Hurvínka profesionalizoval, na svém repertoáru měl i představení pro dospělé „HURVÍNKOVA JARNÍ REVUE“, ve kterém debutovali jak Mánička, tak i pejsek Žeryk. Stalo se tak 19.4.1930. Při premiéře…Vydáno v rubrice: Divadelní pozvánky
Verrücktes Blut (Šílená krev)
30. března 2020Verrücktes Blut (Šílená krev)Nová scéna Národního padla nabízí velmi často zajímavá představení, v poslední době jsem tam krom obligátního Čekání na Godota shlédl i velmi pozoruhodnou německou hru Šílená krev, kterou v Praze exkluzivně představil - ve spolupráci s…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Taking Off company - Oblíbenci
30. března 2020Taking Off company - OblíbenciHru Oblíbenci od švýcarské autorky Laury de Weck (ročník narození 1981) jsem shlédl v neděli v Paláci Akropolis, takže dojmy jsou ještě docela čerstvé a zároveň už mám trochu toho potřebného kontemplačního odstupu. Podtitulek "nebezpečné známosti…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Othello, benátský mouřenín
27. března 2020Othello, benátský mouřenínOthello patří mezi nejslavnější Shakespearovy hry, bohužel jsem jej však až do včerejšího dne neměl tu možnost spatřit na své vlastní zornice. Konkrétně se jednalo o druhou premiéru ve Stavovském padle v režii Daniela Špinara, velmi…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 8,03588 s | počet dotazů: 247 | paměť: 38167 KB. | 25.08.2025 - 15:54:09