Také pro film Kapitán Phillips předchozí věta platí a inspirace skutečným příběhem kapitána nákladní lodi a jeho posádky se vyplatila. Do kin se dostává film natočený podle skutečné události z roku 2009, kdy došlo k únosu nákladní americké lodi Maersk Alabama skupinou ozbrojených somálských pirátů.
Scénář napsal Billy Ray, který ukázal své schopnosti zaujmout diváka a připravit napínavé filmové situace v mnoha filmech (Tajemný let, Osudové setkání, Hartova válka). Při psaní scénáře o přepadení nákladní lodi respektoval skutečný sled událostí a snažil se ji popsat co nejvěrohodněji. Současně však doplnil dějovou linku o další motiv, kterým je kontrast mezi novodobým komerčním světem a světem lidí, pocházejících z chudých somálských vesnic, odkud pochází piráti. Tento motiv umožnil nahlédnout trochu do soukromí hlavního hrdiny a jeho protivníka v postavě velitele pirátů Muse. Zatímco kapitán Richard Phillips se v klidu zajištěné rodiny připravuje s běžnou rutinou na svou další pracovní cestu s nákladní lodí podél východního afrického pobřeží , dostává mladík Muse příležitost být velitelem přepadové lodi, i když výsledek akce může být nejistý stejně jako jeho budoucí život. Oba hrdinové jednají ve smyslu své práce a plnění určitých úkolů. Svým způsobem jsou si Musa i Phillips podobní, snaží si udržet chladnou hlavu a respektují se. Odlišné cíle je však staví proti sobě a je jasné, že vítězem může být jen jeden z nich.
Využít příběh amerického kapitána a doplnit ho o pohled na somálské piráty s konkrétními povahami s lidskou tváří je základem pro napínavou podívanou a režisér Paul Greengrasse tuto myšlenku využil bez glorifikace amerických námořníku a záchranných složek. Přestože si divák může předem zjistit, jak přepadení dopadlo, nepostrádá film na napětí. Zajímavé je také sledovat vztah mezi pirátským vůdcem Musem a kapitánem lodi Alabama Richardem Phillipsem, který je nucen svou loď i posádku opustit a plout s piráty v uzavřeném člunu k pobřeží. Muse a Phillips se následně ocitají uprostřed nezastavitelné vojenské mašinerie, která směřuje k dopadení pirátů za jakoukoli cenu.
Režisér spolu s filmovým štábem natáčel 75 % scén v průběhu 60 dnů na otevřeném moři na skutečných lodích. Nákladní loď Maersk Alexander od společnosti Maerx Line byla přesnou kopií lodě, na které se přepadení opravdu uskutečnilo. Natáčelo se ve stísněných lodních prostorách a jak je u režiséra Greengrasse v oblibě, točilo se ručně drženou kamerou. Natáčení tak bylo náročné nejen pro herce, ale také pro kameramana Barry Ackroyd i další členy filmového štábu. Natáčení na otevřeném moři však dodalo patřičnou autenticitu a přispělo i k celkovému dramatickému vyznění filmu.
Dalším plusem filmu je výběr herců. V roli kapitána Phillipse jsem si nejprve nemohla představit Toma Hankse. Ani úvodní scény, kdy se jako kapitán připravuje na cestu a poté nastupuje na nákladní loď, mi připadá jako postarší tatík, od něhož není možné očekávat žádné hrdinské činy. Postava se však dostává do popředí děje a není to díky fyzickým předpokladům a bojovým scénám. Tom Hanks předvedl celou škálu pocitů, kterými si musel v krizové situaci člověk unesený piráty projít. Podařilo se mu zahrát člověka, který dokáže zúročit všechny zkušenosti, schopnosti a má vůli s cílem ochránit sebe i svou posádku. Hanks se také před natáčením setkal se skutečným kapitánem Phillipsem, který na něj zapůsobil svou skromností. Možná i ono osobní setkání potvrdilo režisérovi i herci, že je nutné ponechat postavě kapitána co nejvíce civilního projevu, nebát se projevit jeho strach i ostatní emoce s ohledem na dramatičnost situace. Nejvíce působivá scéna pak je na samotném konci filmu, kdy se kapitán Philips dostává do lékařské péče zachránců .
Pro role somálských pirátu si režisér vybral herce somálského původu. Čtveřici pirátů si zahráli Barhad Abdi (Muse), Barkhad Abdirahman (Bilal), Faysal Ahmed (Najee) a Mahat M.Ali (Elmi). Pro Barhada Abdiho je to první filmová role. Všichni čtyři představitelé pirátů museli podstoupit před natáčením intenzivní trénink a samotné natáčení muselo dát mladíkům pořádně zabrat. Jejich postavy však působí věrohodně i včetně projevů nejistoty nebo agrese.
Režisér i kameraman mají bohaté zkušenosti s natáčením dokumentů a také dva společné filmy, natočené dokumentárním stylem(Zelená zóna, Let číslo 93). Asi proto se v tomto filmu projevila jejich souhra a shodné cítění pro zachycení dramatických scén. Herci své šance maximálně využili a Tom Hanks prokázal opět své kvality. Film je napínavý, neztrácí tempo a je divácky přitažlivý.
Hodnocení: 75 %
Nejnovější komentáře