Kritiky.cz > Profily osob > Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci

Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci

Photo © Space Films
Photo © Space Films
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

MIROSLAV DONUTIL, otec Šebek

Miroslav Donutil (*1951) se po abso­lu­to­riu na brněn­ské JAMU stal stá­lým čle­nem Divadla na pro­váz­ku, kde ztvár­nil výraz­né role pře­de­vším v insce­na­cích Balada pro ban­di­tu, Profesionální žena nebo Obchod s chle­bem. Od roku 1990 je čle­nem čino­hry praž­ské­ho Národního diva­dla (Strýček Váňa, Jak se vám líbí, Sluha dvou pánů, Na mis­kách vah). V letech 1996 a 1997 se stal vítě­zem tele­viz­ní divác­ké anke­ty TýTý. Mezi jeho nej­vý­raz­něj­ší fil­mo­vé posta­vy pat­ří Nikola z Balady pro ban­di­tu (1978, r. Vladimír Sis), nad­po­ru­čík z kome­die pod­le Josefa Škvoreckého Tankový pra­por (1991, r. Vít Olmer), poru­čík Tronik z tragi­ko­me­die Černí baro­ni (1992, r. Zdenek Sirový), důstoj­ník z podo­ben­ství Pevnost (1994, r. Drahomíra Vihanová) a úskoč­ný posla­nec z femi­nis­tic­ké vese­lo­hry Pasti, pas­ti, pas­tič­ky (1998, r. Věra Chytilová), za něhož obdr­žel Českého lva ’98 za nej­lep­ší herec­ký výkon ve ved­lej­ší muž­ské roli.

JIŘÍ KODET, otec Kraus

Jiří Kodet (*1937), člen herec­ké­ho rodu Steimarů. Od roku 1966 hrál v Činoherním klu­bu, v roce 1990 se stal čle­nem čino­hry Národního diva­dla. První význam­nou fil­mo­vou roli mu nabí­dl Jiří Krejčík v Probuzení, když mu bylo dva­a­dva­cet. Mezi jeho nej­zná­měj­ší fil­my pat­ří dra­ma Vyšší prin­cip (1960, r. Jiří Krejčík), tragi­ko­me­die Panelstory, aneb jak se rodí síd­liš­tě (1979, r. Věra Chytilová) nebo detek­tiv­ka Smrt talen­to­va­né­ho šev­ce (1982, r. Jan Schmidt). Loni na sebe výraz­ně upo­zor­nil herec­kým výko­nem v povíd­ko­vé kome­dii Knoflíkáři reži­sé­ra Petra Zelenky. Postava otce Krause z Pelíšků mu nabíd­la dosud nej­vět­ší herec­kou pří­le­ži­tost.

SIMONA STAŠOVÁ, mamin­ka Šebková

Simona Stašová (*1955) je dce­rou hereč­ky Jiřiny Bohdalové. Vystudovala DAMU a rok sbí­ra­la zku­še­nos­ti mimo Prahu. Debutovala v povíd­ko­vé kome­dii Hynka Bočana Tak lás­ka začí­ná... (1975). V roce 1977 nastou­pi­la do Divadla E. F. Buriana a nyní je člen­kou Městských diva­del praž­ských. Patří mezi oblí­be­né tele­viz­ní hereč­ky a svou fil­mo­gra­fii obo­ha­cu­je pře­de­vším o kome­di­ál­ní role. Mezi její nej­zná­měj­ší fil­my pat­ří dra­ma Mys dob­ré nadě­je (1975, r. Otakar Fuka), vese­lo­hra Parta Hic (1976, r. Hynek Bočan), povíd­ka Poštovský paná­ček ze sním­ku Jak rodí chlap (1979, r. Zdeněk Troška) nebo dra­ma Neúplné zatmě­ní (1982, r. Jaromil Jireš).

EMÍLIA VÁŠÁRYOVÁ, mamin­ka Krausová

Emilie Vašáryová (*1942) pat­ří mezi oblí­be­né hereč­ky čes­ké a slo­ven­ské diva­del­ní, tele­viz­ní a fil­mo­vé scé­ny. Před kame­rou debu­to­va­la ve slovensko-maďarském sním­ku Daždnik sv. Petra. Nezapomenutelná je její krás­ná cir­kusač­ka Diana z kome­di­ál­ní mora­li­ty Až při­jde kocour (1963, r. Vojtěch Jasný), mezi nej­zná­měj­ší titu­ly její roz­sáh­lé fil­mo­gra­fie pat­ří fan­task­ní pří­běh Bláznova kro­ni­ka (1964, r. Karel Zeman) nebo dra­ma Lidé z marin­go­tek (1966, r. Martin Frič). V posled­ní době se uja­la výraz­ných par­tů v dra­ma­tu Hazard (1995, r. Roman Petrenko) a v gene­rač­ním pří­bě­hu Modré z nebe (1997, r. Eva Borušovičová). Její roz­sáh­lé herec­ké zku­še­nos­ti ji před­ur­či­ly k rolím zají­ma­vě stár­nou­cích žen i v podo­ben­ství Martina Šullka Orbis pictus (1997) a v Pelíšcích. S Vojtěchem Jasným při­pra­vu­je do kin dra­ma Návrat ztra­ce­né­ho raje.

BOLESLAV POLÍVKA, strýc

Bolek Polívka (*1949) se v roce 1972 stal jed­nou z vůd­čích osob­nos­tí brněn­ské­ho Divadla na pro­váz­ku. Výrazně na sebe upo­zor­nil už svým fil­mo­vým debu­tem - posta­vou úlis­né­ho Mageryho ve fil­mo­vé ver­zi Prozatímního muzi­ká­lu Nikola Šuhaj - Balada pro ban­di­tu (1978, r. Vladimír Sis

). S reži­sér­kou Věrou Chytilovou nato­čil mora­li­tu Kalamita (1981), Šaška a krá­lov­nu (1987) a vese­lo­hru Dědictví aneb kur­va­ho­ši­gutn­tág (1992). Spolupracoval ovšem i s dal­ší­mi význam­ný­mi čes­ký­mi a slo­ven­ský­mi reži­sé­ry: Juraj Jakubisko mu nabí­dl výraz­nou pří­le­ži­tost v tragi­ko­me­dii Sedím na konári a je mi dob­ře, Jan Němec ho obsa­dil do klí­mov­ské fée­rie V žáru krá­lov­ské lás­ky (1990) a Petr Koliha mu svě­řil roli Vladimíra Boudníka v Něžném brabro­vi (1989). Nejpozoruhodnější rolí Bolka Polívky je ovšem posta­va fará­ře v Zapomenutém svět­le (1996, r. Vladimír Michálek), ze kte­ré zís­kal Českého lva a cenu za hlav­ní muž­ský herec­ký výkon na MFF v Karlových Varech. Popularitu si Boleslav Polívka udr­žu­je i autor­skou tele­viz­ní show Manéž Bolka Polívky.

EVA HOLUBOVÁ, uči­tel­ka

Eva Holubová (*1959) svůj výraz­ný kome­di­ál­ní talent uplat­ni­la jako člen­ka diva­del Sklep, Mimóza a Náhradní diva­dlo i na diva­del­ních pou­tích s Rodinou Váňovou; dnes hra­je v Divadle Na zábrad­lí, kde zís­ka­la své prv­ní stá­lé angaž­má. První herec­ké pří­le­ži­tos­ti ve fil­mu jí posky­tl Tomáš Vorel (krát­ko­me­tráž­ní kome­die To můj Laďa - 1981, povíd­ka Směr Karlštějn z Pražské pět­ky - 1988, muzi­kál Kouř - 1990). V povíd­ko­vé kome­dii Petra Zelenky Knoflíkáři (1997) zna­me­ni­tým způ­so­bem ztě­les­ni­la frustro­va­nou man­žel­ku ome­ze­né­ho želez­ni­čá­ře a v mora­li­tě Věry Chytilové Pasti, pas­ti, pas­tič­ky (1998) hrá­la sexuch­ti­vou inves­ti­ga­tiv­ní novi­nář­ku.

JAROSLAV DUŠEK, Saša Mašlaň

Jaroslav Dušek (*1961) je fil­mo­vý a diva­del­ní herec, peda­gog, reži­sér a sce­náris­ta. Zaujal v řadě „vel­kých malých“ rolí v čes­kých fil­mech 90. let. Pod vli­vem V+W, Jiřího Suchého a Ivana Vyskočila už od gym­na­zi­ál­ních let budo­val svo­ji své­byt­nou vizi diva­dla, zalo­že­nou na poe­ti­ce impro­vi­za­ce. Od roku 1980 půso­bil v diva­dle Vizita, vede sou­bor Divadelní Studio čis­té rados­ti (autor­ská před­sta­ve­ní Opera La Serra, Starostovice Mařenka atd.) a pra­cu­je i pro roz­hlas (např. pří­mé pře­no­se impro­vi­za­cí s Ivanem Vitoušem). Je spo­lusce­náris­tou fil­mu Tomáše Vorla Kamenný most (1996), v němž si zahrál jed­nu z epi­zod­ních rolí. Jako herec se obje­vil také ve fil­mech Vrať se do hro­bu (1989, r. Milan Šteindler) a Don Gio (1992, režie Michal a Šimon Cabanovi).

STELLA ZÁZVORKOVÁ, babič­ka

Stella Zázvorková (*1922) pat­ří mezi nej­vý­raz­něj­ší čes­ké kome­di­ál­ní hereč­ky star­ší gene­ra­ce; její výra­zo­vý rejstřík je však mno­hem bohat­ší. Po abso­lu­to­riu herec­ké ško­ly E.F. Buriana uplat­ni­la svůj šarm v desít­kách tele­viz­ních, fil­mo­vých a diva­del­ních rolí. Nejdéle půso­bi­la v Městských diva­dlech praž­ských. Nikdy se nezdrá­ha­la při­jí­mat men­ší, někdy vyslo­ve­ně epi­zod­ní role, ve kte­rých doká­za­la uplat­nit svůj cit pro cha­rak­te­ro­vou sty­li­za­ci. Na stří­br­ném plát­ně se popr­vé obje­vi­la v roce 1947 v oso­bi­té adap­ta­ci Nerudovy povíd­ky Týden v tichém domě debu­tu­jí­cí­ho Jiřího Krejčika. Mezi neza­po­me­nu­tel­né titu­ly její fil­mo­gra­fie pat­ří kome­die Anděl na horách (1955, r. Bořivoj Zeman), podo­ben­ství Až při­jde kocour (1963, r. Vojtěch Jasný), vese­lo­hra Svatba jako řemen (1967, r. Jiří Krejčík), sty­lo­vá fraš­ka Slaměný klo­bouk (1971, r. Oldřich Lipský) nebo film o fil­mu Trhák (1980, r. Zdeněk Podskalský). Oceňovaným come­bac­kem se sta­la posta­va paní Loukové z osca­ro­vé­ho melod­ra­ma­tu Jana Svěráka Kolja (1996). Zatím napo­sle­dy jsme ji moh­li vidět v drdov­ské pohád­ce Z pek­la štěs­tí (1999, r. Zdeněk Troška).

Jiří Krejčík, Dr. Stárek

Jiří Krejčík (*1918) je zná­mý pře­de­vším jako sce­náris­ta a reži­sér řady vyni­ka­jí­cích čes­kých fil­mů. Debutoval celo­ve­čer­ním Nerudovským sním­kem TÝDEN V TICHÉM DOMĚ (1947), a svou roz­sáh­lou autor­skou fil­mo­gra­fii v prů­bě­hu dal­ších čty­ři­ce­ti let obo­ha­til o téměř dva­cít­ku sním­ků, z nichž se vět­ši­na sta­la čes­kou fil­mo­vou kla­si­kou (dra­ma­ta PROBUZENÍ - 1959 a VYŠÍ PRINCIP - 1960, kome­die SVATBA JAKO ŘEMEN - 1967 a PENSION PRO SVOBODNÉ PÁNY - 1967 nebo pro­slu­lý živo­to­pis­ný sní­mek BOŽSKÁ EMA - 1979). Jako herec se už obje­vil napří­klad v jed­né z epi­zod­ních rolí Hrabalovské tragi­ko­me­die Jiřího Menzela SLAVNOSTI SNĚŽENEK (1983). Postava léka­ře z Hřebejkových PELÍŠKŮ je jeho nej­vět­ší fil­mo­vou rolí.

Kristýna Nováková, Jindřiška

Kristýna Nováková (*1983 v Praze), stu­dent­ka střed­ní odbor­né ško­ly spe­ci­a­li­zač­ní­ho obo­ru ces­tov­ní ruch, se věnu­je herec­tví už od svých dese­ti let, kdy vstou­pi­la do diva­del­ní­ho sou­bo­ru Bílá síť. Ve fil­mu debu­to­va­la v roce 1996 ve VÝCHOVA V ČECHÁCH (r. Petr Koliha), kde na sebe upo­zor­ni­la v roli Agáty. Zde si jí také vši­ml reži­sér Jan Hřebejk, kte­rý ji pozval na kon­kurz pro roli Jindřišky ve fil­mu Pelíšky. Kromě dvou celo­ve­čer­ních fil­mů se Kristýna obje­vi­la také v doku­men­tu MŮJ DŮM, MŮJ HRAD (1997, r. Pavel Fojtík) a hrá­la rov­něž ve fil­mu JAK JSME NATÁČELI S TOMEM (1997, r. Boris Issa) - vítěz­ném sním­ku mezi­ná­rod­ní pře­hlíd­ky CIAK Junior, kde sou­tě­ží krát­ké fil­my nato­če­né pod­le dět­ských námě­tů.

Michael Beran, Michal

Michael Beran (*1980 v Brně), stu­dent 4. roč­ní­ku brněn­ské kon­zer­va­to­ře, se k fil­mo­vé­mu herec­tví dostal přes diva­del­ní scé­nu: v Městském diva­dle v Brně se obje­vil napří­klad ve hře Edwarda Albeeho Všechno je v zahra­dě (role Rogera, syna hlav­ní­ho páru) a účin­ku­je zde v nastu­do­vá­ní muzi­ká­lu West Side Story (role Bažanta). V sou­čas­né době se při­pra­vu­je k matu­ri­tě. Ve vol­ném čase hra­je hokej. Zajímavé je, že jeho absol­vent­skou rolí byl Dr. Zvonek Burke, kte­rou kdy­si úžas­ně ztvár­nil jeho „fil­mo­vý strýc“ Bolek Polívka. Ve fil­mu se Michael popr­vé obje­vil v roce 1998 - šlo o krát­ký škol­ní sní­mek POTKAN (r. Jan Coufal), rea­li­zo­va­ný ve fil­mo­vé kole­ji v Písku. Zkušenosti, kte­ré nabyl při natá­če­ní Pelíšků, se s škol­ním cvi­če­ním neda­jí srov­nat...

Sylvie Koblížková, Uzlinka

Sylvie Koblížková (*1985), žáky­ně 8. tří­dy ZŠ v Praze. Sylvii obje­vil pro film Jan Hřebejk, kte­rý ji obsa­dil do edič­ní­ho tele­viz­ní­ho seri­á­lu Kde pada­jí hvězdy (1996), situ­o­va­né­ho do pro­stře­dí dět­ské léčeb­ny. Kromě spo­lu­prá­ce s Janem Hřebejkem už Sylvie účin­ko­va­la i ve dvou vel­kých zahra­nič­ních pro­jek­tech: pro němec­ký sní­mek Jak se dělá ope­ra ji vyhlé­dl Petr Weigl, a v ame­ric­ké adap­ta­ci Hugových Bídníků (r. Bille August) hrá­la křeh­kou dív­ku Eponii.


Zdroj: Tisková zprá­va Total HelpArt T.H.A - 1999


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kdo je kdo v Pelíšcích - Tvůrci
21. prosince 2023Kdo je kdo v Pelíšcích - TvůrciPetr Jarchovský (*1966) a Jan Hřebejk (*1967) společně vystudovali Akademické gymnázium ve Štěpánské ulici a v letech 1987 - 1991 katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění. Během studia Jan…Vydáno v rubrice: Profily osob
Pelíšky: Lidé (a zajímavosti) kolem Pelíšků
21. prosince 2023Pelíšky: Lidé (a zajímavosti) kolem Pelíšků„Film, jako je Pelíšky, vyžaduje účast výrazných hereckých osobností," říká režisér JAN HŘEBEJK. „Potřebovali jsme lidi, kteří nám postavy nejenom odehrají, ale kteří vnesou do příběhu své osobní kouzlo a zkušenost. A měli jsme štěstí, protože…Vydáno v rubrice: Speciály
Pelíšky: Nezaměnitelná vánoční klasika české kinematografie s dobovým humorem a kouzlem
21. prosince 2023Pelíšky: Nezaměnitelná vánoční klasika české kinematografie s dobovým humorem a kouzlemJen těžko byste hledali český film, který se u nás zapsal jako taková vánoční klasika jako Pelíšky. Nu, možná ještě Tři oříšky pro Popelku, ale zde už seznam končí. Co k tomu víc říct? Pelíšky jsou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Čtvrtstoletí Pelíšků
8. dubna 2024Čtvrtstoletí PelíškůMezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i pozpátku a který by zároveň vřele přijala i kritika. Přesně před čtvrtstoletím…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Příběh seriálu: My všichni školou povinní
1. září 2025Příběh seriálu: My všichni školou povinníPo dvouměsíčních prázdninách se děti právě dnes opět vracejí do školních lavic. Už proto je jasné, že pátý díl občasníku Příběh seriálu se nemůže zaměřit na jiný seriál než třináctidílnou sondu do života učitelů, žáků a…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jaroslav Dušek odkrývá Tajemství smrti
1. listopadu 2024Jaroslav Dušek odkrývá Tajemství smrtiV době, kdy je většina členů českého filmového rybníčku na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, vchází do širší distribuce, nikým takřka nezaznamenán snímek režiséra Viliama Politkoviče Tajemství smrti. A ačkoliv tu tuto novinku velice nedávno komentovala…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tajemství smrti - Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče - 60%
30. října 2024Tajemství smrti - Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče - 60%TAJEMSTVÍ SMRTI: Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče U příležitosti svátku mrtvých vstupuje do kin odvážný duchovní snímek Viliama Poltikoviče s názvem Tajemství smrti, kterým provází v roli komentátora herec Jaroslav Dušek známý svým alternativním zaměřením. Tento poněkud…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letech
14. května 2024Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letechTankový prapor sleduje příběh vojáka Dannyho Smířického během jeho povinné vojenské služby v tankovém praporu v Kobylci v 50. letech. Natáčení filmu čelilo různým výzvám, včetně organizačních problémů a obav z porušení monopolu Barrandova na filmovou…Vydáno v rubrice: Speciály
Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %
27. července 2023Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %České drama Dvě slova jako klíč je filmem režiséra a scenáristy Dana Svátka, který jej natočil podle stejnojmenného románu spisovatele Josefa Formánka. Na základě jiného románu od téhož autora přitom Dan Svátek realizoval v roce 2018 už…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kontroverzní výrok Jaroslava Duška o rakovině vyvolal rozruch a kritiku veřejnosti
18. července 2023Kontroverzní výrok Jaroslava Duška o rakovině vyvolal rozruch a kritiku veřejnostiJaroslav Dušek, známý český herec, se nedávno dostal do středu pozornosti veřejnosti svým kontroverzním výrokem o rakovině. V rozhovoru vyslovil názor, že nemoc rakovina je volbou a že lidé trpící touto nemocí nenávidí život. Jeho slova…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?
9. července 2023Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?Hlodá ve mně takový pocit, že Hřebejkovi jde o diváky stále méně. Pokud vidí, že je jeho model úspěšný, nesnaží se časem přijít s něčím novým, posunout se do jiných rovin, ale naopak dělá jeden film…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné diváky
9. května 2023Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné divákyRafťáci. Achjo.jak se dá na tohle napsat nezaujatě recenze? tenhle film má dvě skupiny diváků, jedni, kteří budou film opěvovat a vynášet ho jako jednu z nejlepších českých cool teenagerských komedií a druzí, zarytí odpůrci, kteří…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,60754 s | počet dotazů: 332 | paměť: 24627 KB. | 02.09.2025 - 13:24:41