Kleopatra je americký výpravný historický film z roku 1963 v režii Josepha L. Mankiewicze, jehož scénář adaptovali Mankiewicz, Ranald MacDougall a Sidney Buchman podle knihy Život a doba Kleopatry od Carla Marii Franzera z roku 1957 a podle dějin Plútarcha, Suetonia a Appiána. Ve filmu se v titulní roli objevila Elizabeth Taylorová. Ve vedlejších rolích se představí Richard Burton, Rex Harrison, Roddy McDowall a Martin Landau. Film je kronikou boje mladé egyptské královny Kleopatry proti císařským ambicím Říma.
Walter Wanger dlouho uvažoval o natočení životopisného filmu o Kleopatře. V roce 1958 se jeho produkční společnost spojila se společností Twentieth Century Fox, aby film produkovala. Po rozsáhlém hledání herců podepsala smlouvu na ztvárnění titulní role Elizabeth Taylorová za rekordní plat 1 milion dolarů. Jako režisér byl najat Rouben Mamoulian a scénář prošel četnými úpravami od Nigela Balchina, Dalea Wassermana, Lawrence Durrella a Nunnally Johnsonové. Hlavní natáčení začalo v Pinewood Studios 28. září 1960, ale Taylorové zdravotní problémy další natáčení oddálily. V listopadu byla produkce pozastavena poté, co překročila rozpočet a měla pouze deset minut použitelného materiálu.
Mamoulian rezignoval na funkci režiséra a následně ho nahradil Joseph L. Mankiewicz, který předtím Taylora režíroval ve filmu Náhle, minulé léto (1959). Produkce byla přesunuta do Cinecittà, kde natáčení pokračovalo 25. září 1961 bez hotového scénáře. Během natáčení se na titulní stránky světových novin dostal osobní skandál, když se objevila zpráva, že spoluhráči Taylorová a Richard Burton měli cizoložný poměr. Natáčení skončilo 28. července 1962 a další dotáčky probíhaly od února do března 1963. S odhadovanými náklady na výrobu ve výši 31 milionů dolarů se film stal nejdražším filmem, který byl do té doby natočen, a téměř přivedl studio k bankrotu.
Kleopatra měla premiéru v divadle Rivoli v New Yorku 12. června 1963. Film se setkal s obecně příznivým ohlasem filmových kritiků a stal se nejvýdělečnějším filmem roku 1963, když v pokladnách kin ve Spojených státech a Kanadě vydělal 57,7 milionu dolarů a na celosvětové úrovni patřil k nejvýdělečnějším filmům desetiletí. Film však zpočátku prodělával, protože náklady na jeho výrobu a marketing činily 44 milionů dolarů. Na 36. ročníku Oscarů získal devět nominací, včetně té za nejlepší film, a čtyři získal:
Děj
Po bitvě u Farsalu v roce 48 př. n. l. se Julius Caesar vydává do Egypta pod záminkou, že je jmenován vykonavatelem závěti otce mladého faraona Ptolemaia XIII. a jeho sestry Kleopatry.
Kleopatra přesvědčí Caesara, aby jí vrátil trůn po jejím mladším bratrovi. Caesar, který fakticky ovládá království, odsoudí Pothina k smrti za přípravu atentátu na Kleopatru a vyžene Ptolemaia do východní pouště, kde by ho i jeho přesilu čekala jistá smrt v boji s Mithridatem. Kleopatra je korunována egyptskou královnou a začíná snít megalomanské sny o vládě nad světem s Caesarem, který se zase touží stát římským králem. Vezmou se, a když se jim narodí syn Caesarion, Caesar ho veřejně přijme, o čemž se začne mluvit v Římě i v senátu.
Poté, co se stane doživotním diktátorem, posílá Caesar pro Kleopatru. Ta přijíždí do Říma v honosném průvodu a získává si obdiv římského lidu. Senát je stále nespokojenější uprostřed zvěstí, že se Caesar chce stát králem, což je pro Římany protimluv. Na březnové idy roku 44 př. n. l. skupina spiklenců Caesara zavraždí a uprchne z města, čímž zahájí povstání. Spojenectví Octaviana (Caesarova adoptivního syna), Marka Antonia (Caesarovy pravé ruky a generála) a Marka Ameilia Lepida povstání potlačí a rozdělí republiku. Kleopatra je rozzlobená poté, co Caesarova závěť uzná za jeho oficiálního dědice Octaviana, nikoli Caesariona, a vrací se do Egypta.
Při plánování tažení proti Parthii na východě si Antonius uvědomí, že potřebuje peníze a zásoby, které mu může dostatečně poskytnout pouze Egypt. Poté, co několikrát odmítne opustit Egypt, Kleopatra svolí a setká se s ním na královské bárce v Tarsu. Oba spolu navážou milostný vztah a Kleopatra Antonia ujistí, že je mnohem víc než jen bledým odrazem Caesara. Octavianovo odstranění Lepida donutí Antonia vrátit se do Říma, kde se ožení s Octavianovou sestrou Octavií, aby zabránil politickému konfliktu. To Kleopatru rozruší a rozzuří. Antonius a Kleopatra se usmíří a vezmou, přičemž Antonius se s Octavií rozvede. Rozzuřený Octavianus přečte římskému senátu Antoniovu závěť, z níž vyplývá, že si Antonius přeje být pohřben v Egyptě. Řím se obrátí proti Antoniovi a Octaviánova výzva k válce proti Egyptu se setkává s nadšeným ohlasem. Válka je rozhodnuta v námořní bitvě u Accia 2. září 31 př. n. l., kde Octaviánova flotila pod velením Agrippy poráží přední lodě Antoniovy egyptské flotily. Kleopatra se domnívá, že Antonius je mrtev, a nařizuje egyptským silám vrátit se domů. Antonius ji následuje a zanechává zbytek své flotily bez velitele a brzy je poražen.
O několik měsíců později se Kleopatře podaří Antonia přesvědčit, aby se znovu ujal velení svých vojsk a bojoval proti postupující Octavianově armádě. Antoniovi vojáci ho však v noci opustí. Rufio, poslední muž věrný Antoniovi, se zabije. Antonius se pokouší Octaviana vyhecovat k boji v jednotlivci, ale nakonec je nucen uprchnout do města. Když se Antonius vrátí do paláce, Apollodorus, který nevěří, že je Antonius hoden své královny, mu oznámí, že je mrtvá, a Antonius padne na vlastní meč. Apollodorus se pak přizná, že Antonia oklamal, a pomůže mu do hrobky, kam se uchýlila Kleopatra se dvěma služebníky. Antonius umírá v Kleopatřině náručí.
Oktavián a jeho vojsko vpochodují do Alexandrie s Caesarovým mrtvým tělem na voze. Objeví mrtvé tělo Apollodora, který se otrávil. Oktavián dostane zprávu, že Antonius je mrtev a Kleopatra je ukryta v hrobce. Tam jí nabídne, že jí umožní vládnout Egyptu jako římské provincii, pokud ho doprovodí do Říma. Kleopatra s vědomím, že její syn je mrtvý, souhlasí s Octavianovými podmínkami, včetně prázdného slibu na život svého syna, že si neublíží. Poté, co Octavianus odjede, nařídí svým služebníkům kódovaným jazykem, aby jí pomohli se sebevraždou. Octavián zjistí, že se hodlá zabít, a spolu se svými strážemi vtrhne do Kleopatřiny komnaty a najde ji mrtvou, oděnou ve zlatě, spolu s jejími služebníky a bolenem, který ji zabil.
Produkce
Walter Wanger dlouho toužil natočit životopisný film o Kleopatře. Jako student Dartmouth College nejprve četl fantaskní román Théophila Gautiera Jedna z Kleopatřiných nocí a jiné fantastické romance a poté anglický překlad Plútarchova Života od Thomase Northa z roku 1579 a hru Williama Shakespeara Antonius a Kleopatra. Wanger si Kleopatru představoval jako „kvintesenci mladistvé ženskosti, ženskosti a síly“, ale ideální kandidátku na tuto roli našel až při sledování Elizabeth Taylorové ve filmu Místo na slunci (1951). V té době Wanger prostřednictvím soukromého detektiva zjistil, že jeho žena Joan Bennettová má mimomanželský poměr se svým talentovým agentem Jenningsem Langem. Odpoledne 13. prosince 1951 Wanger Langa dvakrát zastřelil poté, co ho spatřil s Bennettovou na parkovišti poblíž MCA. Lang přežil a Wanger se odvolával na nepříčetnost a odseděl si čtyři měsíce ve vězení na Castaic Honor Farm severně od Los Angeles.
Po propuštění se Wangerovi podařil kariérní comeback - produkoval filmy Invaze lupičů těl (1956) a Chci žít! (1958), v němž Susan Haywardová získala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Brzy se vrátil ke svému vysněnému projektu životopisného filmu o Kleopatře.
Vývoj
Wanger předložil nápad různým filmovým studiím, včetně Monogramu a RKO Pictures. Oslovil také Taylorovou a jejího manžela Michaela Todda, aby projekt produkovali společně s United Artists. Taylor projevila o projekt zájem, ale rozhodnutí delegovala na Todda. Mezitím se společnost Twentieth Century Fox ocitla ve finančních problémech po těžkých kasovních ztrátách filmů Barbar a gejša, Jistý úsměv a Kořeny nebe, které byly uvedeny v roce 1958. Aby prezident studia Spyros Skouras zvrátil nepříznivý vývoj, požádal výkonného ředitele studia Davida Browna, aby našel životaschopný projekt, který by byl „velkým filmem“. Brown následně navrhl remake filmu Kleopatra (1917), v němž hrála Theda Bara.
Na podzim 1958 uzavřela Wangerova produkční společnost koprodukční smlouvu s Twentieth Century Fox. Wanger nabídl vedení společnosti čtyři filmy - Kleopatra, Justine, The Dud Avocado a The Fall. Ti vybrali první tři a Kleopatra byla první, která se dostala do výroby. Dne 15. září Wanger zakoupil práva na zfilmování životopisné knihy Carla Maria Franzera The Life and Times of Cleopatra. Dne 30. září se Skouras poprvé sešel s Wangerem a požádal jeho sekretářku, aby mu přinesla scénář ke Kleopatře z roku 1917. Skouras trval na svém: „Stačí to jen trochu přepsat. Jen mi to dejte znovu a vyděláme spoustu peněz.“ Wangas se rozhodl, že to přepíše. Protože původní scénář byl napsán pro němý film, obsahoval hlavně pokyny pro nastavení kamery.
Na schůzce o měsíc později šéf produkce Buddy Adler upřednostnil relativně levnou produkci za 2 miliony dolarů, přičemž v hlavní roli by se měla objevit některá ze smluvních hereček společnosti Fox, například Joan Collinsová (která roli intenzivně testovala), Joanne Woodwardová nebo Suzy Parkerová. Wanger protestoval a představoval si mnohem opulentnější výpravný film se smyslnou herečkou v roli Kleopatry. Wanger navrhl Susan Haywardovou, uvažovalo se také o Audrey Hepburnové, Sophii Lorenové a Gině Lollobrigidě. V prosinci 1958 byla najata spisovatelka a bývalá herečka Ludi Claire, aby napsala hrubý návrh scénáře. Tentýž měsíc byl najat umělecký ředitel John DeCuir, aby vytvořil koncepční výtvarné dílo, které mělo ilustrovat vizuální rozsah projektu.
V březnu 1959 byl najat anglický spisovatel Nigel Balchin, aby napsal další návrh scénáře. Mezitím Wanger oslovil Alfreda Hitchcocka, aby film režíroval, protože s ním spolupracoval na filmu Zahraniční korespondent (1940), ale Hitchcock odmítl. Skouras pak vybral jako režiséra Roubena Mamouliana, který s Wangerem spolupracoval na filmu Applause (1929). S Mamoulianem jako režisérem se Balchinův scénář nelíbil ani jemu, ani Taylorovi, který měl pocit, že první dějství je nucené a že Kleopatra nemá dostatečně vykreslený charakter. Na základě jeho nedávno odvysílané epizody Já, Don Quijote v antologickém seriálu CBS DuPont Show of the Month byl vybrán Dale Wasserman, aby dokončil konečnou verzi. Wanger mu nařídil, aby veškerou pozornost soustředil na Kleopatru jako ústřední roli. Wasserman vyprávěl, že se s Taylorovou nikdy nesetkal, a tak sledoval její dřívější filmy, aby se lépe seznámil s jejím hereckým stylem. Na jaře 1960 byl najat anglický spisovatel Lawrence Durrell, aby přepsal scénář.
Osazení
Mamoulian nabídl titulní roli Dorothy Dandridgeové během schůzky u oběda v restauraci Romanoff’s v Beverly Hills. V září 1959 Wanger znovu kontaktoval Taylorovou při natáčení filmu Náhle, minulé léto (1959) a Taylorová požádala o rekordní smlouvu na 1 milion dolarů plus deset procent z kasovního zisku. Dne 15. října byla v Adlerově kanceláři uspořádána akce k podpisu smlouvy, kde Taylor podepsal prázdné papíry, protože skutečná smlouva měla být hotová až za několik měsíců. Wanger zvažoval Laurence Oliviera a Rexe Harrisona pro roli Julia Caesara a Richarda Burtona pro roli Marka Antonia. Studia však Harrisona a Burtona odmítla schválit. Dne 28. července 1960 Taylor podepsal skutečnou smlouvu. Bylo v ní také stanoveno, že film se bude natáčet v Evropě a ve formátu Todd-AO, který vyvinul Taylorův zesnulý manžel Michael Todd, což Taylorovi zajistilo dodatečné honoráře.
V lednu 1960 Wanger oslovil Stephena Boyda, aby se ujal role Marka Antonia, ale cítil, že je pro tuto roli příliš mladý. V srpnu 1960 byl Boyd obsazen do role Marka Antonia, Peter Finch do role Julia Caesara a Keith Baxter do role Octaviana. Mamoulian také obsadil Elisabeth Welchovou do role jedné z Kleopatřiných služebných.
Natáčení
Produkce pod vedením Roubena Mamouliana
S Mamoulianem jako režisérem již probíhala stavba alexandrijských exteriérů na pozemcích studia. Londýn byl také považován za reálnou volbu pro hostování produkce. Eady Levy nabízel americkým filmovým studiím finanční pobídky, pokud bude určité procento hlavních herců a členů výrobního štábu tvořit Angličan. Na produkci by zde dohlížel Robert Goldstein, zahraniční šéf produkce studia. Pro exteriéry se zvažovala řada dalších zemí, včetně Turecka a Egypta.
V roce 1960 uzavřel Adler koprodukční smlouvu s italským producentem Lionellem Santi, který nedávno dokončil cizojazyčnou verzi Kleopatry, kterou studio koupilo, aby se vyhnulo americkému trhu. Mamoulian odcestoval do Itálie na průzkum lokací a informoval o potížích při tamním natáčení. Navíc hrozilo, že blížící se letní olympijské hry v Římě zkomplikují ubytování při natáčení. Dne 20. dubna 1960 vydal Santi celostránkový inzerát v časopise Variety, v němž oznamoval chystanou produkci Kleopatry, aniž by zmínil účast společnosti Twentieth Century Fox. Adler se rozzlobil a přesunul celou produkci do Pinewood Studios. Dne 11. července Adler zemřel na rakovinu a na jeho místo nastoupil Goldstein. Skouras požádal Wangera, aby převzal Goldsteinovu bývalou pozici, ale nahradil ho Sid Rogell. Mezitím Wanger ve zprávě z 15. července varoval před natáčením v Anglii s tím, že povětrnostní podmínky by mohly ohrozit Taylorové zdraví a že pracovní síla je nedostatečná. Vedení společnosti Fox však jeho rozhodnutí zrušilo.
Primární natáčení začalo ve studiích Pinewood 28. září 1960. Téhož dne pohrozila britská odborová organizace kadeřníků odchodem z natáčení, protože Taylorová přivedla amerického kadeřníka Sydneyho Guilaroffa. Došlo k dohodě, že Guilaroff bude smět Taylorové upravovat vlasy, ale pouze v jejím apartmá v Dorchesteru. Taylor natáčela scénu ve čtyřicetistupňovém počasí a onemocněla bolestí v krku, takže dva týdny nemohla pracovat. Mamoulian byl poté nucen pokračovat v natáčení bez Taylorové a místo toho natočil scény s Finchem a Boydem. Taylorové nachlazení brzy přerostlo v dlouhotrvající horečku a několik následujících týdnů ji léčilo několik lékařů, včetně lorda Evanse, lékaře královny Alžběty II. Dne 13. listopadu dosáhla Taylorové horečka 39 stupňů a byla jí diagnostikována meningitida. Do 19. listopadu Wanger natáčení odložil na neurčito a dal zaměstnancům studia dvoutýdenní výpovědní lhůtu, dokud se Taylorové zdravotní stav neuzdraví. Taylorová zůstala týden hospitalizována a poté odletěla s Eddiem Fisherem do Palm Springs na Floridě, aby se zotavila. Pojišťovna Lloyd’s of London zaplatila 2 miliony dolarů na pokrytí Taylorových léčebných výloh.
Během pauzy v natáčení byla najata Nunnally Johnsonová, aby napsala nový scénář. Johnson napsal 75stránkovou předlohu pro první polovinu filmu, která se týkala především Kleopatry a Julia Caesara a která se svým tónem podobala filmům Cecila B. DeMilla Kleopatra (1934) a Caesar a Kleopatra (1945). Natáčení pokračovalo 3. ledna 1961, ale Mamoulian nebyl s Johnsonovým scénářem spokojen. Taylor, který vyjádřila podobnou nespokojenost, poté apeloval na Paddyho Chayefskyho, aby napsal nový scénář. Chayefsky odmítl s tím, že přepsání by trvalo šest měsíců. Po šestnácti týdnech natáčení a nákladech ve výši 7 milionů dolarů natočil štáb pouhých deset minut filmu. Skouras obvinil Mamouliana, že produkce překročila rozpočet. Dne 18. ledna 1961 Mamoulian z funkce režiséra odstoupil, režie se ujal Mankiewicz
„Markus Antonius žil vždy v Caesarově stínu... JLM vidí Antonia jako špatnou kopii Caesara, která jde zoufale v jeho stopách, ale volně chrastí na bitevním poli, v senátu i v Caesarově posteli. V této neschopnosti vyrovnat se Caesarovi vidí příčinu Antoniova nadměrného pití a výstředního chování. Antoniovo dobytí Kleopatry je jeho jediným triumfem nad Caesarem. Pak si uvědomí, že nevítězil, ale byl dobyt - a to vede k jeho konečnému sebezničení.“
-Wanger o Mankiewiczově „moderním, psychiatricky zakořeněném pojetí“ Kleopatry
Na místo Mamouliana Taylorová oznámila, že schválí buď George Stevense, který ji režíroval ve filmu Místo na slunci, nebo Josepha L. Mankiewicze, který ji režíroval ve filmu Náhle loňského léta (1959). Mankiewicz v té době připravoval filmovou adaptaci románu Justine, která byla rovněž Wangerovou produkcí. Původně nabídku odmítl, ale po setkání se Skourasem a jeho agentem Charlesem Feldmanem v restauraci Colony souhlasil s tím, že projekt napíše a zrežíruje.
Jako další pobídku Skouras získal za 3 miliony dolarů Mankiewiczovu nezávislou produkční společnost Figaro, Inc. Kromě platu scenáristy a režiséra získal Mankiewicz z koupě 1,5 milionu dolarů, druhou polovinu obdržel jeho partner, společnost NBC. Po režii filmu Julius Caesar (1953) vyjádřil Mankiewicz nespokojenost se scénářem k natáčení a prohlásil, že je „nečitelný a nenatočitelný“. Mankiewicz také popsal ztvárnění Kleopatry jako „podivnou, frustrující směs americké telenovelové panny a hysterické slovanské vamp, jakou hrála Nazimovová“. Kvůli tomu požádal o přepsání scénáře od základu a studio mu na to poskytlo dva měsíce.
V únoru 1961 Mankiewicz vymyslel „moderní, psychiatricky zakotvenou koncepci filmu“, v níž si představoval sebedestrukci Marca Antonia kvůli jeho „neschopnosti vyrovnat se [Juliovi] Caesarovi“. Během jednoho měsíce byli ke spolupráci s Mankiewiczem na novém scénáři přizváni Lawrence Durrell a Sidney Buchman. Se všemi třemi scenáristy se konaly porady o příběhu a Durrell s Buchmanem pak samostatně psali osnovy „příběhových kroků“. Mankiewicz měl jejich náčrty rozvést do nového scénáře. Mankiewicz konzultoval příslušné prameny a adaptoval historickou literaturu napsanou Plútarchem a Petroniem. Koncem dubna se Mankiewiczovi Durrellova práce přestala líbit, zatímco Buchman dostal pokyn dokončit osnovu filmu. Do té doby Buchmanova osnova pokrývala pouze první čtvrtinu filmu. Mankiewicz požádal o pomoc s dokončením scénáře dramatiky Lillian Hellmanovou nebo Paula Osborna, ale Wanger najal scenáristu Ranalda MacDougalla.
Natáčení mělo pokračovat 4. dubna 1961. Avšak 4. března byla Taylorová znovu hospitalizována kvůli zápalu plic a jedna tisková agentura mylně uvedla, že zemřela. Uzdravila se poté, co jí byla provedena tracheotomie krku. Dne 14. března společnost Twentieth Century Fox pozastavila výrobu ve studiích Pinewood. Kulisy byly demontovány za 600 000 dolarů. Skouras se poté rozhodl přesunout produkci do zázemí studia v Kalifornii. Mankiewicz mezitím dočasně opustil své scenáristické povinnosti a hledal vhodné lokace pro natáčení v Římě a Egyptě. V červnu se Mankiewicz vrátil do studia, aby podal zprávu o některých nalezených italských lokacích, ale do natáčení v Egyptě se mu nechtělo. Dne 30. června Skouras změnil své rozhodnutí a souhlasil, že Mankiewicz bude moci natáčet v římském Cinecittu, kde byly zvukové scény obsazeny pro televizní seriál studia a film George Stevense Největší příběh všech dob (1965).
Osazení a personální změny
V mezidobí Finch a Boyd opustili produkci kvůli jiným závazkům a každému z nich byl vyplacen zbývající plat. Laurence Olivier a Trevor Howard odmítli roli Julia Caesara. Poté byl obsazen Rex Harrison, který byl čtvrtou volbou studia. Mankiewicz poté navrhl Marlona Branda do role Marka Antonia, ale roli získal Richard Burton poté, co ho Taylor viděl jako krále Artuše v broadwayském muzikálu Camelot. Twentieth Century Fox zaplatilo Burtonovi 250 000 dolarů plus 50 000 dolarů za vykoupení jeho smlouvy. Do role Octaviana byl obsazen Roddy McDowall, který rovněž účinkoval v Kamelotu. Mankiewicz také trval na obsazení Johna Valvy, McDowallova blízkého přítele, a vytvořil tak originální postavu jménem Valvus. Do poloviny září 1961 bylo do vedlejších rolí obsazeno několik amerických herců, včetně Humea Cronyna, Martina Landaua a Carrolla O’Connora, a několik anglických herců, například Kenneth Haigh, Robert Stephens a Michael Hordern.
Jack Hildyard odstoupil z funkce kameramana, když Mamoulian souhlasil s odstoupením z funkce režiséra. Nahradil ho Leon Shamroy. V lednu 1962 byl na pozici režiséra druhého štábu angažován Andrew Marton, který nahradil Raye Kellogga. Marton předtím pracoval na prvním úvodním natáčení. John DeCuir byl nadále ponechán jako scénograf.
Natáčení pokračuje v Římě
Dne 25. září 1961 začalo hlavní natáčení obnovené produkce Kleopatry. Mankiewicz vyjádřil svůj záměr režírovat dvoudílný epos: „Měl jsem na mysli dva oddělené, ale úzce propojené filmy s Elizabeth Taylorovou - Caesar a Kleopatra a Antonius a Kleopatra - každý z nich by měl mít tři hodiny a oba segmenty by byly uvedeny současně. Navíc jsem se cítil nucen ujmout se psaní obou částí sám, což bylo měřítkem mé naprosté nespokojenosti s dosavadním materiálem.“
V té době měl hotových 132 stran scénáře k natáčení a dalších 195 stran zbývalo dopsat, takže Mankiewicz natáčel film postupně a nechal několik herců čekat na neurčito, než budou jejich scény připraveny k natáčení. Prvních několik měsíců natáčení natáčel scény ve dne a scénář psal v noci, přičemž se uchyloval k amfetaminovým injekcím a nosil ochranné rukavice, protože dostal dermatitidu do obou rukou. Přetížený Mankiewicz v únoru 1962 znovu najal MacDougalla, aby napsal scénář k několika bitevním scénám (zejména scénám v Moongate a Actium) a k posledním 50 zbývajícím stranám druhé poloviny filmu.
22. ledna 1962 natočili Taylor a Burton první společnou scénu. Wanger si do svého deníku poznamenal: „Během natáčení filmu nastane chvíle, kdy se herci stanou postavami, které hrají... Bylo to tiché a mezi Liz a Burtonem byla téměř cítit elektřina.“ V únoru se zpráva o milostném poměru dostala na titulní stránky novin po celém světě; protože oba byli ženatí s jinými, přinesla tato zpráva špatnou publicitu již tak problematické produkci.
Koncem května byla většina palácových scén hotová, ale zbývající sekvence, včetně těch z bitvy u Farsu a Akcia, příjezdu Kleopatry do Tarsu a Antoniovy konfrontace s Octavianovými legiemi, ještě nebyly natočeny. Některé z těchto sekvencí se měly natáčet v Egyptě. V Kalifornii společnost Fox vykázala za fiskální rok 1961 roční ztrátu, přičemž na vině byly hrozící náklady na výrobu Kleopatry. V důsledku toho Skouras ujistil akcionáře, že se chystá přijmout „drastická opatření“ ke snížení výdajů, po nichž následovalo zrušení filmu s Marilyn Monroe Something’s Got to Give.
Od 1. do 5. června se na plac dostavili vedoucí pracovníci společnosti Fox Peter Levathes, Otto Koegel a Joseph Moskowitz, které Wanger žertem nazval „Tři mudrci“, aby zrušili plánované natáčení bitvy u Farsalu. Výbor informativně propustil Wangera tím, že mu přerušil výplatu a účet na výdaje, požadoval, aby byl 9. června ukončen Taylorův plat a aby bylo k 30. červnu zastaveno veškeré natáčení. Mankiewicz se odmítl zavázat k novým podmínkám a poslal tehdejšímu předsedovi studia Samuelu Rosenmanovi memorandum s žádostí o Taylorovu dostupnost. Rosenman v odpovědi povolil Taylorovi pracovat do 23. června. Dne 12. června o Wangerově „vyhazovu“ poprvé informoval publicista Earl Wilson. Mankiewicz si Wilsonův sloupek přečetl a požádal Lewise „Doca“ Mermana, aby převzal Wangerovo místo a obnovil tak natáčení několika vystřižených sekvencí. Taylor a Burton, rozzlobení Wangerovým propuštěním, plánovali protestovat, pokud nebude Wanger znovu přijat. Po návratu do Los Angeles se Merman poradil s Levathesem a oba se dohodli, že Wanger zůstane producentem.
Ve spěchu se natáčecí jednotka přemístila na ostrov Ischia u italského pobřeží, kde se natáčela bitva u Akcia. Scéna Kleopatřina příjezdu na palubu její bárky v Tarsu byla dokončena 23. června, což byl Taylorův poslední den na place. Dne 26. června 1962 oznámil Skouras svou rezignaci na funkci prezidenta studia s platností od 30. září. Dne 25. července byl novým prezidentem společnosti Fox zvolen Darryl F. Zanuck, zatímco Skouras zůstal předsedou představenstva. Zanuck poté propustil Levathese a nahradil ho svým synem Richardem D. Zanuckem. Hlavní natáčení skončilo 28. července, přičemž poslední scény se natáčely v Egyptě.
Postprodukce
Postprodukční práce na Kleopatře zanechaly střihačskému týmu 120 mil (630 000 stop) exponovaných záběrů. V Los Angeles Mankiewicz se střihačkou Dorothy Spencerovou připravili hrubý sestřih, který trval pět hodin a 20 minut. V říjnu 1962 uspořádal Mankiewicz pro Zanucka v Paříži soukromé promítání hrubého sestřihu filmu. Zanuck odmítl Mankiewiczovu prosbu, aby Kleopatru distribuoval ve dvou samostatných částech, protože se domníval, že diváci, které zajímá aféra Taylor-Burton, by na první část nepřišli. Mankiewicz 20. října poslal Zanuckovi dopis, v němž ho žádal o „upřímné a jednoznačné vyjádření, jak se ke Kleopatře stavím“. O den později vydal Zanuck prohlášení: „Po dokončení dabingu budou vaše oficiální služby ukončeny... Pokud budete k dispozici a ochoten, vyzvu vás k promítání nově sestříhané verze filmu“. Mankiewicz se smířil s nevyhnutelným a řekl Newsweeku: „První střih jsem udělal já, ale pak už je to majetek studia. Mohou si to rozstříhat na banjo trsátka, když budou chtít.“
Zanuck poté najal režiséra Elma Williamse, aby dohlédl na dokončení a konečný střih filmu. Williams pracoval tři po sobě jdoucí šestnáctihodinové dny v newyorské filmové laboratoři společnosti Fox a z původního čtyřhodinového sestřihu vystřihl celkem třiatřicet minut. Williams vysvětlil: „Když [Mankiewicz] poprvé uviděl mou verzi, začal mluvit a bláznit a pokračovat. Nakonec se vzdal myšlenky vydat snímek jako dva samostatné filmy, ale nepočítal s tím, že vydaná verze bude zkrácená.“ 7. prosince The New York Times oznámily, že Mankiewicz se k produkci vrátí poté, co se Zanuckem absolvoval „mimořádně konstruktivní“ poradu v jeho apartmá v newyorském hotelu St. Regis. Zanuck mu vysvětlil, že „umělecky se přikloní k tomu, abych nemusel uplatnit [svá prezidentská práva], pokud to nebude naprosto nezbytné. Joe to přijal, vzal scény, které jsem měl hrubě a nahrubo zablokované, dal se s nimi do práce a napsal je.“
Když byl Mankiewicz znovu jmenován režisérem, částečně obnovil několik vymazaných sekvencí, včetně scén, kdy Sosigenes vyučuje Kleopatru. V únoru 1963 bylo několik členů štábu spolu s 1 500 komparzisty povoláno zpět k opětovnému natáčení bitvy u Farsalu ve španělské Almerii. Mankiewicz se poté vrátil na osm dní po sobě do Londýna, aby s Burtonem znovu natočil nové scény. Dne 5. března 1963 bylo natáčení konečně dokončeno.
- Photo © 20th Century Fox
- Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře