Právě včera tomu bylo přesně půlstoletí od premiéry jedné z nejznámějších českých komedií Jáchyme, hoď ho do stroje!, kterou natočil tehdy ostřílený režisér Oldřich Lipský podle scénáře dvou bývalých učitelů a redaktorů ČS rozhlasu Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, kteří o 7 let dříve založili kultovní soubor Divadla Járy Cimrmana. Komedie o mladém automechanikovi Františku Koudelkovi, kterého ztvárnil semaforský komik Luděk Sobota, byla vůbec prvním vstupem této legendární dvojice na stříbrné plátno, proto je skvělá příležitost si připomenout všech devět filmů, které z jejich vzájemné spolupráce vzešly, a podrobit je rozboru „pod lupou“, jelikož se jedná o samá notoricky známá díla, tak je na místě zmínit i zákulisní zajímavosti, o kterých jste možná dosud neměli tušení. Původně jsem uvažoval i o tom, že jednotlivé filmy ocením i bodovým hodnocením (jak jsem tomu učinil u hexalogie Básníků nebo nedávno u seriálu Iveta včetně bonusového dokumentu Málo mě znáš), což jsem ale nakonec zavrhl, jelikož vzájemně porovnávat tyto vesměs geniální filmy by bylo zločinem proti lidskosti.
Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974)
Poprvé toto legendární duo společně vstoupilo na stříbrné plátno ještě za tuhé normalizace, přičemž jejich debut tehdy v záplavě angažovaných agitek představoval svěží vítr. Přitom téma nástupu mladého automechanika do zaměstnání přímo vybízelo k tendenčnímu pojetí, Svěrákovi a Smoljakovi se však ve spojení s režisérem Oldřichem Lipským podařil pravý opak. V podobě kondiciogramů předpovídajících budoucnost se dokázali vysmát nejen centrálnímu plánování, ale i sociálnímu inženýrství obecně. Film je ovšem zároveň tak nabitý humornými gagy a dnes již zlidovělými hláškami, že se jeho poselství podařilo sofistikovaně ukrýt natolik, aby se předešlo problémům se schvalovacími orgány. V této komedii došlo k celkem unikátnímu propojení světů dvou diametrálně odlišných divadel - Semaforu, který zde reprezentoval nejen Luděk Sobota, představitel hlavní role neohrabaného Františka Koudelky, ale také Josef Dvořák (Koudelkův kolega Béďa Hudeček) nebo Petr Nárožný (cholerický závodník Volejník), a Divadla Járy Cimrmana, z nějž se vedle obou autorů v epizodních rolích objevili téměř všichni jeho členové jako Jaroslav Weigel, Miloň Čepelka, Jaroslav Vozáb, Pavel Vondruška a Petr Brukner, jehož postava se jmenuje Jáchym, a přestože se jedná o totální štěk, dal název celému filmu, což je geniální a typický cimrmanovský vtip. Jako z jiného světa mezi převahou komediálních herců působila převážně dramatická herečka Marta Vančurová v roli topinkářky Blanky, se Sobotou však vytvořila velmi kompaktní pár. Starší hereckou generaci zde pak zastupovala především prvorepubliková komička Věra Ferbasová v roli panovačné tetičky Sýkorové rozmazlující svého psa Gregora. Tato nestárnoucí komedie mohla vypadat úplně jinak, jelikož Smoljak Sobotu v hlavní roli nechtěl (původním Koudelkou měl být Jan Hartl, který si nakonec zahrál epizodní roli dalšího nového zaměstnance) a dokonce mu řekl, že zkazil celý film. Můžeme se jen dohadovat o tom, zda by Hartl byl lepší než Sobota, nebo ne, jisté však je, že Koudelka přinesl popularitu nejen Sobotovi, ale i oběma scénáristům. Zřejmě slušnej oddíl.
Marečku, podejte mi pero! (1976)
O dva roky později došlo opět ke spojením Lipského, Svěráka a Smoljaka, ze kterého vznikla jedna z vůbec nejlepších komedií v historii české kinematografie, kterou jsem mimo jiné vloni zařadil i do Top 20 českých filmů ze školní lavice. Zjevná inspirace humoristickým románem amerického učitele Lea Rostena Pan Kaplan má stále třídu rád přinesla kýžené ovoce a z Marečka dnes dokážeme citovat hlášky i pozpátku. Svěrák a Smoljak se zde opět mistrně dokázali vysmát dělnické třídě (a částečně i úřednickému stavu), která si potřebuje v pokročilém věku doplnit vzdělání na průmyslové škole, avšak stále u každého z nich můžeme pozorovat vlastnosti typické pro školou povinné děti. Zatímco kolem Soboty v Jáchymovi vznikla kontroverze, s obsazením Jiřího Sováka do hlavní role Jiřího Kroupy, mistra v továrně na zemědělské stroje, který si potřebuje udělat maturitu, aby mohl zůstat mistrem i po modernizaci továrny, nikdo problém mít nemohl, jelikož tento herecký bard předvedl jako vždy parádní výkon. Stejně jako v o rok starším populárním seriálu Chalupáři zde Sovákovi stál po boku jeho reálný syn Jiří Schmitzer (zatímco však v Chalupářích hráli dědečka a vnuka, v Marečkovi byli opravdu otcem a synem), kterého Sovák již před tím zavrhl kvůli autonehodě, kterou Schmitzer pod vlivem alkoholu zavinil a zemřel při ní člověk. Protože byl však Sovák profesionál každým coulem, z filmu není vzájemná averze ani trochu znát. Mezi ostatními studenty najdeme celou řadu figurek, jaké můžeme běžně vídat v každé školní třídě, jakými jsou věčně opožděný spáč Plha (Josef Kemr), povrchní koketka Eva Týfová (Iva Janžurová) nebo v neposlední řadě Kroupův kolega z továrny, úlisný kontrolor Viktor Hujer, který se stal životní rolí Václava Lohniského. Tento herec převážně vedlejších rolí měl výraznou roli psychiatra Chocholouška už v Jáchymovi, avšak Hujer se stal tak věrným ztělesněním snaživého šprta, že jeho jméno se již stalo označením těchto typů. Svěrák a Smoljak si zde střihli role vtipálků z první lavice Šlajse a Tučka. Z rolí profesorů stojí za zmínku především dva. Třídního večerní školy, matematikáře Čeňka Jandu ztvárnil Josef Abrhám, který se následně stal vůbec nejobsazovanějším hercem mimo Divadlo Járy Cimrmana ve svěráko-smoljakovských filmech. Životní roli češtináře Hrbolka přinesl Mareček tehdy devadesátiletému Františku Kováříkovi, z jehož úst zazní název filmu. A právě zde opět Svěrák a Smoljak dokázali svou genialitu, jelikož žádná postava ve filmu se nejmenuje Mareček (jen Hrbolek tak tituluje Tučka). I to je jeden z mnoha důkazů proč tato nestárnoucí komedie patří ve svém žánru na vrchol (jakkoliv exprezident Václav Klaus, kterého tento film z nějakého důvodu dráždí, by zřejmě nesouhlasil).
Na samotě u lesa (1976)
Ve stejném roce jako Mareček vznikl ještě jeden film, k němuž scénář napsali Svěrák a Smoljak a který se posléze stal nesmrtelnou klasikou. Poprvé však režijní taktovku nedržel Oldřich Lipský, ale oscarový režisér Jiří Menzel. Příběh rodiny Lavičkových, kteří chtějí výhodně koupit domek na venkově, a tak si pronajmou místnost v chalupě vesnického samorosta dědy Komárka (Josef Kemr), je mnohem více než předchozí dva filmy hořkou komedií a zároveň ostřejší společenskou satirou, která na fenoménu chalupaření, které tehdy pro lidi představovalo únik z normalizační šedi, odzrcadluje nejrůznější lidské povahy, přičemž některé vedlejší figurky pojímá s humorem jako například Smoljakova inženýra Radima Zvona, který zakoupil venkovský mlýn, ve kterém si hraje na mlynáře a nechává se titulovat „pan otec“ (mimochodem jeho vyprávění o vodníkovi, který pomohl mlynáři v boji proti vrchnosti, ze kterého kvůli řinčení mlýna není slyšet ani zbla, je inspirovaná scénou z cimrmanovské hry Akt), nebo nejlevnějšího zedníka v kraji pana Lorence (František Řehák), který nevezme do ruky cihlu a domy staví pouze teoreticky, jiné povahy naopak nemilosrdně tepe, což je především případ Ferdy Kokeše (Oldřich Vlach), který koupil domek i s postaršími starousedlíky (Václav Trégl a Vlasta Jelínková), pročež se jich snaží zbavit a dělá jim nejrůznější příkoří. Samostanou kapitolou jsou pak Lavičkovi, mezi nimiž svérázný, ale dobrosrdečný Komárek odráží povahové rozdíly. Zatímco Věra Lavičková (Daniela Kolářová) je tvrdá pragmatička, která energicky vyjednává koupi chalupy, avšak i s Komárem ji koupit odmítá, Svěrákův Oldřich Lavička je submisivní romantik, který se pro Komárkovu chalupu nadchne i s jejím majitelem, a když už nedokáže uplatnit autoritu vůči manželce, snaží se působit výchovně aspoň na své děti (Marie a Martin Hradilkovi, jinak teta a strýc kajakáře Vavřince Hradilka). Dostáváme se tak k hlavní postavě dědy Komárka, na kterém je mimo jiné zajímavý i fakt, jak se tehdy čtyřiapadesátiletý Kemr dokázal mistrně převtělit do sedmdesátníka, přičemž představoval jistý mezistupeň mezi činorodým cca šedesátníkem Bohoušem Císařem z Chalupářů a mnohem unavenějším důchodcem Hanouskem z koňského seriálu Dobrá Voda (1982). Filmu se nevyhnula cenzura, kdy si Menzel musel Kemra do hlavní role vyvzdorovat, a poté, co emigroval Jan Tříska (lékař Václav), byly scény s ním vystřiženy a vrátily se až po revoluci.
Kulový blesk (1978)
Čtvrtý společný film znamenal pro Smoljaka jeho režijní debut, jakkoliv pod dohledem Zdeňka Podskalského, i když jeho dohled byl pouze formální (tehdy bylo na Barrandově zvykem, že začínajícímu režisérovi u debutu asistoval zkušenější kolega), Podskalský Smoljakovi do jeho vizí prakticky nezasahoval. Téma bytové problematiky a hromadného stěhování je zde opět pojato s humorem a nadhledem S+S vlastním. Oproti předchozím třem filmům má Kulový blesk hned dvě hlavní role. Vůbec poprvé Svěrák a Smoljak oslovili ke spolupráci Rudolfa Hrušínského (výběr 30 zásadních rolí tohoto hereckého velikána včetně této si přečtěte zde), který podle Svěrákových slov přesně pochopil postavu doktora Radosty, který celou dvanáctisměnu organizuje. Druhým hlavním hrdinou je psycholog Vladimír Knotek, přičemž původně byla tato role nabídnuta cimrmanologovi Miloni Čepelkovi, který ji však odmítnul, pročež se otevřela cesta pro Josefa Abrháma, který tak vytvořil první (a nikoliv poslední) hlavní roli ve svěráko-smojlakovských komediích. Tento introvertní vědec je silně pod pantoflem své dominantní manželky Věry, která po jmenovkyni Lavičkové a Kateřině Sovové, manželce doktora Karla Sovy mladšího (Ladislav Frej), z legendárního seriálu Nemocnice na kraji města byla již třetím zářezem Daniely Kolářové v kategorii pragmatických žen, a ke stěhování a z něj vyplývající funkci Radostova pobočníka je prakticky donucen. Mezi ostatními účastníky dvanáctisměny je celá řada (tragi)komických figurek jako například zvědavá důchodkyně Jechová (Milada Ježková), která kvůli vzpomínce na manžela ke konci celou akci zkomplikuje, nepraktický operní zpěvák Bílek (Karel Kalaš), který Radostův kolotoč rovněž ohrozí svou domnělou „smrtí“, nebo postarší snoubenci Flígr (Bedřich Prokoš) a Opatrná (Zita Kabátová), kterým Radosta přeorganizuje celou svatbu. Mimochodem Prokoš byl silný a angažovaný komunista, který však za Svěráka a Smoljaka často žehlil průšvihy, za což mu dávali vedlejší a epizodní role. Oba scénáristé si rovněž dvě vedlejší postavy zahráli, přičemž trochu výraznější roli „českého Einsteina“ ing. Severína zde měl Smoljak, zatímco Svěrák si střihnul svoji standardní roli chápavého lékaře Ječného.
Vrchní, prchni! (1980)
Při vyslovení jména Josef Abrhám se většině diváků vybaví dvě role, obě z kategorie záletníků. Tou první je doktor (a později primář) Arnošt Blažej z výše zmíněné Dietlovy Nemocnice na kraji města a druhou knihkupec Dalibor Vrána, na kterého ženy natolik letí, že ze dvou manželství vyšel oškubaný, stále musí platit alimenty a místo pořádného auta jezdí ve Velorexu. Jeho třetí žena Helena (Libuše Šafránková) je stejně chudá jako on. A jelikož má jediný společenský oblek, ve kterém si jej všichni pletou s vrchním, tak se rozhodne, že si začne přivydělávat jako falešný vrchní. Jeho příběh je tak ostrou satirickou šlehou na stav československého pohostinství (místy spíše nehostinství), kdy tento fantom jeho úroveň pozvedá (viz. rozhovor dvou hostů restaurace). U tvůrčího tandemu poprvé došlo k absolutnímu rozdělení rolí, Svěrák sám napsal scénář a Smoljak držel pevně v ruce režijní taktovku. Zajímavostí je, že Vránu měl podle Svěrákova přání původně hrát Petr Nárožný (který je rekordmanem v počtu rolí, které měl hrát a nehrál, z dalších uveďme řidiče Karla Pávka z Vesničky střediskové (1985) Jiřího Menzela nebo pošťáka Josefa Pumplmě ze seriálu Vlak dětství a naděje (1986) Karla Kachyni, přičemž tyto role po něm nakonec „zdědili“ Marián Labuda a Stanislav Zindulka, pro něž se staly životními), avšak Smoljak s jeho obsazením nesouhlasil, jelikož Nárožný byl vnímán jako čistý komik, a tak roli nabídl Abrhámovi, s nímž se mu již v minulosti spolupráce osvědčila. K němu vůbec poprvé obsadil i Šafránkovou (výběr jejích 20 zásadních rolí si přečtěte zde), která zde sice představovala „povoláním manželku“, přesto zde však byla Abrhámovi absolutně vyrovnanou partnerkou. Z filmů dua S+S je tento vůbec prvním, v němž si Smoljak zahrál jen štěk a zahlédnout ho můžeme na horách, kde je Vrána s dětmi ze všech tří manželství. Svěrák si zde pro změnu napsal na tělo zápornou roli závistivého souseda Pařízka, který Vránu (vydávajícího se před ním za svého imaginárního dvojníka inženýra Králíka) na konci udá. Výraznou rolí je i brýlatá Libuše Douchová (Zuzana Fišerová-Svátková), která se stala vlajkovou lodí postav „ošklivých kačátek“, které se v závěru promění v labuť. Titulní písní filmu je evergreen Severní vítr, který vzešel z pera Jaroslava Uhlíře (jenž byl zároveň i jeho interpretem), s nímž Svěrák v té době již 14 let psal písničky pro děti (příběh jejich spolupráce si přečtěte zde), a po pohádkovém muzikálu Ať žijí duchové (1977) Oldřicha Lipského byl Severní vítr již druhým případem, kdy své osvědčené partnerství zúročili na stříbrném plátně.
Trhák (1980)
Ve svém šestém filmu se Smojlak vrátil na pozici scénáristy, přičemž jeho a Svěrákův scénář zrealizoval Zdeněk Podskalský, s nímž se pánové seznámili při jeho „supervizi“ na Kulovém blesku. Z tohoto spojení vzešla zřejmě nejsofistikovanější česká filmová parodie od dob Pytlákovy schovanky (1949) Martina Friče. Zatímco však tato klasika obsahuje dodatečně natočený dovětek „pro blbé“ s Oldřichem Novým, Svěrák a Smoljak se s ničím takovým nepárali, jen ať si bystrý divák ty perličky na dně uloví. A právě tato dvojznačnost, kdy Podskalský byl vyhlášený režisér filmových muzikálů a televizních estrád, čili jeho zanícení pro parodovaný žánr bylo autentické, zatímco intelektuální dvojici scénáristů nebylo nic svaté, dohromady činí z Trháku nejrozporuplněji přijatý film tandemu S+S. Ovšem pro diváky, kteří nepotřebují mlátit do hlavy polopatismy, je Trhák geniální dílo. Už jen samotná zápletka, kdy nezkušený scénárista Jíša (Svěrák) přinese na Barrandov svůj první scénář, který má být sondou do života české vesnice, ovšem pod vedením megalomanského režiséra Kohoutka (Smoljak) náhle vzniká velkolepá kýčovitá muzikálová show, čemuž Jíša s nevolí musí přihlížet, mluví za vše. Trhák nabízí celou řadu parádních momentů, jakými jsou například všechny scény s cholerickým produkčním Šusem, jehož parádně ztvárnil Petr Čepek, který se následně stal dalším hojně obsazovaným hercem ve svěráko-smoljakovských komediích, trefné vystižení podoby (včetně stejné čepice) Smoljaka s Petrem Spáleným (předseda JZD Rambousek), píseň traktoristů v podání skupiny Apollobeat, která je futuristickou předzvěstí boybandů, cameo Ivana Mládka coby strašidla v lese, peripetie i rozuzlení kolem stařečka Lukeše (Zdeněk Řehoř), který se omylem objeví na vlastní pohřbu, či různá nedorozumění mezi scénáristou a režisérem („zaražený pilot“, odlepování od okna). Hvězdy pop music jako Hana Zagorová (učitelka Eliška), Waldemar Matuška (hajný Kalina) nebo Jiří Korn (pilot práškovacího letadla) byly vybrány záměrně tak, aby měly herecký talent či smysl pro nadsázku. Z herců jim pak zdatně sekundovali osvědčený Josef Abrhám (pyrotechnik Ticháček), slovenský elegán Juraj Kukura („hrabě“ Lenský), v jehož podání zní dvě nejlepší písně muzikálu Nech brouka žít a Sek sem sexem, nebo „česká Barbra Streisand“ Laďka Kozderková (Ticháčkova sestra Zuzka). Trhák byl jedním z posledních filmů Václava Lohniského (zedník Merunka), který zemřel krátce po začátku natáčení (byl vidět pouze v jedné scéně, v ostatních byl nahrazen dublérem). Rovněž charismatický rocker Jiří Schelinger (nápadník jedné z Kalinových dcer) tragicky zahynul jen pár dní po premiéře. O 38 let později se Trhák v muzikálové podobě dostal na prkna pražského divadla Broadway s původní hudbou Vítězslava Hádla, avšak s novým libretem Radka Balaše.
Jára Cimrman ležící, spící (1983)
Poslední tři společné filmy S+S se nejvíc vztahují k jejích divadelní tvorbě. V roce mého narození spatřila světlo světa biografie fiktivního velikána a všeuměla Járy Cimrmana, který je společně se Švejkem největším symbolem češství. Celý film je rámován prohlídkou muzea peří v Liptákově, kde Cimrman krátce žil a ve kterém postarší průvodkyně (Valerie Kaplanová) vypráví jeho životní příběh výpravě, která do Liptákova zabloudila omylem (místo Dvořákova Sychrova), k níž se přidal i vědec (Josef Abrhám), který objevil Cimrmanovu hru a pátrá proto po jeho životě a díle. Vyprávění je členěno do sedmi kapitol a s výjimkou té první, která se zabývá mistrovými školními lety (když si ještě myslel, že je dívka), ve všech ostatních Cimrmana ztvárnil Svěrák. Největší prostor má ve filmu kapitola na Konopišti, v níž exceloval Petr Čepek ve dvojroli arcivévody Františka Ferdinanda d’Este a jeho dvojníka Nývlta, bratrovraha, otcovraha, strýcovraha a tetovraha v jedné osobě, přičemž nezapomenutelná je zejména scéna Nývltova setkání s bývalým spoluvězněm Macháněm (Jiří Kostka), který je pro změnu dvojníkem císaře Františka Josefa I. Ale i v ostatních kapitolách najdeme parádní momenty, zejména zlidovělou replikou je „A není to málo, Antone Pavloviči?“, kterou Cimrman pronese k A.P. Čechovovi, jehož inspiruje k napsání Tří sester místo dvou, nebo celá kapitola na patentovacím úřadě. Zkrátka ani v pozdějších letech jejich spolupráce Svěrákovi a Smoljakovi (který se zcela přesunul za kameru, pouze propůjčil hlas epizodní roličce strážníka) nedocházela invence, o čemž svědčí i závěrečné rozuzlení současné Cimrmanovy identity.
Rozpuštěný a vypuštěný (1984)
V první den roku 1985 premiérovala v kinech detektivní komedie, která se odehrává za pozdního Rakouska-Uherska a její postavy i některé repliky byly převzaty z cimrmanovské hry Vražda v salónním kupé. Hlavní roli komisaře Trachty se stala životní rolí dlouholetého člena pražského Činoherního klubu Jiřího Zahajského, jakkoliv původně s touto rolí počítal Svěrák, který ji hrál v divadle, avšak Smoljak mu nakonec svěřil jen epizodní roli průmyslového básníka Jelínka, čímž se mezi touto nerozlučnou dvojicí zadělalo na konflikt. V nesmělého praktikanta Hlaváčka se doslova převtělil Marek Brodský, který svým roztomile toporným (ne)herectvím parádně zapadal do cimrmanovské poetiky, jelikož hry tohoto kultovního souboru stály právě na prkenném hereckém projevu. Tato dvojice vyšetřuje případ vraždy továrníka Bierhanzla (Jiří Kodet), která se na konci ukáže být fingovanou. V obsazení se kromě ústřední dvojice objevili jak osvědčení páni herci jako Josef Abrhám (záporná role psychiatra Žaluda), Petr Čepek (policejní ředitel Evžen, který Trachtovi dává ty nejbanálnější případy) nebo Rudolf Hrušínský (Hlaváček starší), tak i členové divadla jako Jaroslav Weigel (okradený švec Pecháček), Jaroslav Vozáb (sluha Pazdera), Jan Hraběta a Jan Kašpar (Ječný a Cígler, pomocníci vrchního inspektora Klečky). Vůbec poprvé naopak Smoljak obsadil Vlastimila Brodského (kloboučník Oulík), který v následujících letech vytvořil hlavní role v televizních soudničkách Případ Platfus (1985) a Utopím si ho sám (1989), ke kterým Svěrák napsal scénáře. Tato typicky cimrmanovská „detektivka“ s přibývajícími lety zraje jako víno.
Nejistá sezóna (1987)
Z posledního společného filmu Svěráka a Smoljaka sálá perestrojka jako vyšitá a na stupnici toho, jak je která komedie S+S hořká a satirická, tato labutí píseň jednoznačně vede. Jedná se o polofiktivní dokument o peripetiích, které Divadlo Járy Cimrmana reálně zažívalo. Na první pohled může film působit jako sestřih divadelních her (konkrétně Němý Bobeš, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí severního pólu a zejména Posel z Liptákova), avšak satirický tón obsahují zejména scény ze zákulisí, kdy jsou členové souboru „Divadla starých forem“ buzerování členy schvalovací agentury, jejíhož ředitele si překvapivě zahrál někdejší dlouholetý ústřední dramaturg Filmového studia Barrandov Ludvík Toman a mezi ostatními členy se objevil i věhlasný režisér Karel Kachyňa. My později narození tak poznáme, jak fungovala tehdejší cenzura, kdy například ze hry Vizionář, druhé poloviny Posla z Liptákova (kterou ve filmu vidíme de facto celou), musí zmizet cikán běhající s nožem v zádech, který má být nahrazen koňským handlířem (avšak nakonec se tam přece jen vrátí cikán), a komisi vadila i studená Němka, která však není horší než teplé pivo, což obojí představuje futuristickou vizi současné politické korektnosti. Členové souboru zde mají vesměs změněná příjmení, ale stejná křestní jména, tedy až na Jaroslava Vozába (btw. tento doyen cimrmanologů zemřel dva dny po premiéře), kterému říkají „Květo“, a Miloně Čepelky (ten ve filmech S+S obvykle hrát odmítal), který zde nahradil Pavla Vondrušku, jenž jako jediný stálý člen divadla ve filmu neúčinkoval. Celý film se odehrává s prostorách Divadla Solidarita, tehdejšího reálného sídla Cimrmanů, které se nachází jen kousek od mého bydliště v pražských Strašnicích.
Možná jste si říkali, že vám ve výběru chybí jedna z nejlepších českých komedií všech dob, Vesničko má středisková, kterou Jiří Menzel natočil podle Svěrákova scénáře. Je to proto, že v tomto článku jsem zmiňoval pouze filmy, které vznikly ve spolupráci tandemu S+S, zatímco (i moje) oblíbená Vesnička je Svěrákova scénáristická sólovka stejně jako filmy, které režíroval jeho syn Jan Svěrák. Můžu vám však prozradit, že příběh (mo)mentálně zaostalého Otíka Rákosníka (János Bán) bude mít velký prostor v článku, který vyjde v listopadu a bude pojednávat o zmíněném období perestrojky v českém filmu.
Tento článek vychází zároveň na i blogu DJ Vlado’s World.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Prima Ženy; Foto: © Nguyen Phuong Thao / MF Dnes, Filmové studio Barrandov
Nejnovější komentáře