Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Komedie tandemu Svěrák & Smoljak pod lupou

Komedie tandemu Svěrák & Smoljak pod lupou

Foto: © Nguyen Phuong Thao / MF Dnes
Foto: © Nguyen Phuong Thao / MF Dnes
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Právě vče­ra tomu bylo přes­ně půl­sto­le­tí od pre­mi­é­ry jed­né z nej­zná­měj­ších čes­kých kome­dií Jáchyme, hoď ho do stro­je!, kte­rou nato­čil teh­dy ostří­le­ný reži­sér Oldřich Lipský pod­le scé­ná­ře dvou býva­lých uči­te­lů a redak­to­rů ČS roz­hla­su Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, kte­ří o 7 let dří­ve zalo­ži­li kul­tov­ní sou­bor Divadla Járy Cimrmana. Komedie o mla­dém auto­me­cha­ni­ko­vi Františku Koudelkovi, kte­ré­ho ztvár­nil sema­for­ský komik Luděk Sobota, byla vůbec prv­ním vstu­pem této legen­dár­ní dvo­ji­ce na stří­br­né plát­no, pro­to je skvě­lá pří­le­ži­tost si při­po­me­nout všech devět fil­mů, kte­ré z jejich vzá­jem­né spo­lu­prá­ce vze­šly, a podro­bit je roz­bo­ru „pod lupou“, jeli­kož se jed­ná o samá noto­ric­ky zná­má díla, tak je na mís­tě zmí­nit i záku­lis­ní zají­ma­vos­ti, o kte­rých jste mož­ná dosud nemě­li tuše­ní. Původně jsem uva­žo­val i o tom, že jed­not­li­vé fil­my oce­ním i bodo­vým hod­no­ce­ním (jak jsem tomu uči­nil u hexa­lo­gie Básníků nebo nedáv­no u seri­á­lu Iveta včet­ně bonu­so­vé­ho doku­men­tu Málo mě znáš), což jsem ale nako­nec zavr­hl, jeli­kož vzá­jem­ně porov­ná­vat tyto vesměs geni­ál­ní fil­my by bylo zlo­či­nem pro­ti lid­skosti.

Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Poprvé toto legen­dár­ní duo spo­leč­ně vstou­pi­lo na stří­br­né plát­no ješ­tě za tuhé nor­ma­li­za­ce, při­čemž jejich debut teh­dy v zápla­vě anga­žo­va­ných agi­tek před­sta­vo­val svě­ží vítr. Přitom téma nástu­pu mla­dé­ho auto­me­cha­ni­ka do zaměst­ná­ní pří­mo vybí­ze­lo k ten­denč­ní­mu poje­tí, Svěrákovi a Smoljakovi se však ve spo­je­ní s reži­sé­rem Oldřichem Lipským poda­řil pra­vý opak. V podo­bě kon­di­ci­o­gra­mů před­po­ví­da­jí­cích budouc­nost se doká­za­li vysmát nejen cen­t­rál­ní­mu plá­no­vá­ní, ale i soci­ál­ní­mu inže­nýr­ství obec­ně. Film je ovšem záro­veň tak nabi­tý humor­ný­mi gagy a dnes již zli­do­vě­lý­mi hláš­ka­mi, že se jeho posel­ství poda­ři­lo sofis­ti­ko­va­ně ukrýt nato­lik, aby se pře­de­šlo pro­blé­mům se schva­lo­va­cí­mi orgá­ny. V této kome­dii došlo k cel­kem uni­kát­ní­mu pro­po­je­ní svě­tů dvou dia­me­t­rál­ně odliš­ných diva­del - Semaforu, kte­rý zde repre­zen­to­val nejen Luděk Sobota, před­sta­vi­tel hlav­ní role neo­hra­ba­né­ho Františka Koudelky, ale také Josef Dvořák (Koudelkův kole­ga Béďa Hudeček) nebo Petr Nárožný (cho­le­ric­ký závod­ník Volejník), a Divadla Járy Cimrmana, z nějž se ved­le obou auto­rů v epi­zod­ních rolích obje­vi­li téměř všich­ni jeho čle­no­vé jako Jaroslav Weigel, Miloň Čepelka, Jaroslav Vozáb, Pavel Vondruška a Petr Brukner, jehož posta­va se jme­nu­je Jáchym, a přes­to­že se jed­ná o totál­ní štěk, dal název celé­mu fil­mu, což je geni­ál­ní a typic­ký cimr­ma­nov­ský vtip. Jako z jiné­ho svě­ta mezi pře­va­hou kome­di­ál­ních her­ců půso­bi­la pře­váž­ně dra­ma­tic­ká hereč­ka Marta Vančurová v roli topin­kář­ky Blanky, se Sobotou však vytvo­ři­la vel­mi kom­pakt­ní pár. Starší herec­kou gene­ra­ci zde pak zastu­po­va­la pře­de­vším prvo­re­pub­li­ko­vá komič­ka Věra Ferbasová v roli pano­vač­né tetič­ky Sýkorové roz­maz­lu­jí­cí své­ho psa Gregora. Tato nestár­nou­cí kome­die moh­la vypa­dat úpl­ně jinak, jeli­kož Smoljak Sobotu v hlav­ní roli nechtěl (původ­ním Koudelkou měl být Jan Hartl, kte­rý si nako­nec zahrál epi­zod­ní roli dal­ší­ho nové­ho zaměst­nan­ce) a dokon­ce mu řekl, že zka­zil celý film. Můžeme se jen doha­do­vat o tom, zda by Hartl byl lep­ší než Sobota, nebo ne, jis­té však je, že Koudelka při­ne­sl popu­la­ri­tu nejen Sobotovi, ale i obě­ma scé­náris­tům. Zřejmě sluš­nej oddíl.

Marečku, podejte mi pero! (1976)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

O dva roky poz­dě­ji došlo opět ke spo­je­ním Lipského, Svěráka a Smoljaka, ze kte­ré­ho vznik­la jed­na z vůbec nej­lep­ších kome­dií v his­to­rii čes­ké kine­ma­to­gra­fie, kte­rou jsem mimo jiné vlo­ni zařa­dil i do Top 20 čes­kých fil­mů ze škol­ní lavi­ce. Zjevná inspi­ra­ce humo­ris­tic­kým romá­nem ame­ric­ké­ho uči­te­le Lea Rostena Pan Kaplan má stá­le tří­du rád při­nes­la kýže­né ovo­ce a z Marečka dnes doká­že­me cito­vat hláš­ky i pozpát­ku. Svěrák a Smoljak se zde opět mis­tr­ně doká­za­li vysmát děl­nic­ké tří­dě (a čás­teč­ně i úřed­nic­ké­mu sta­vu), kte­rá si potře­bu­je v pokro­či­lém věku dopl­nit vzdě­lá­ní na prů­mys­lo­vé ško­le, avšak stá­le u kaž­dé­ho z nich může­me pozo­ro­vat vlast­nos­ti typic­ké pro ško­lou povin­né děti. Zatímco kolem Soboty v Jáchymovi vznik­la kon­tro­ver­ze, s obsa­ze­ním Jiřího Sováka do hlav­ní role Jiřího Kroupy, mis­tra v továr­ně na země­děl­ské stro­je, kte­rý si potře­bu­je udě­lat matu­ri­tu, aby mohl zůstat mis­trem i po moder­ni­za­ci továr­ny, nikdo pro­blém mít nemohl, jeli­kož ten­to herec­ký bard před­ve­dl jako vždy parád­ní výkon. Stejně jako v o rok star­ším popu­lár­ním seri­á­lu Chalupáři zde Sovákovi stál po boku jeho reál­ný syn Jiří Schmitzer (zatím­co však v Chalupářích hrá­li dědeč­ka a vnu­ka, v Marečkovi byli oprav­du otcem a synem), kte­ré­ho Sovák již před tím zavr­hl kvů­li auto­ne­ho­dě, kte­rou Schmitzer pod vli­vem alko­ho­lu zavi­nil a zemřel při ní člo­věk. Protože byl však Sovák pro­fe­si­o­nál kaž­dým cou­lem, z fil­mu není vzá­jem­ná aver­ze ani tro­chu znát. Mezi ostat­ní­mi stu­den­ty najde­me celou řadu figu­rek, jaké může­me běž­ně vídat v kaž­dé škol­ní tří­dě, jaký­mi jsou věč­ně opož­dě­ný spáč Plha (Josef Kemr), povrch­ní koket­ka Eva Týfová (Iva Janžurová) nebo v nepo­sled­ní řadě Kroupův kole­ga z továr­ny, úlis­ný kon­t­ro­lor Viktor Hujer, kte­rý se stal život­ní rolí Václava Lohniského. Tento herec pře­váž­ně ved­lej­ších rolí měl výraz­nou roli psy­chi­at­ra Chocholouška už v Jáchymovi, avšak Hujer se stal tak věr­ným ztě­les­ně­ním sna­ži­vé­ho špr­ta, že jeho jmé­no se již sta­lo ozna­če­ním těch­to typů. Svěrák a Smoljak si zde střih­li role vti­pál­ků z prv­ní lavi­ce Šlajse a Tučka. Z rolí pro­fe­so­rů sto­jí za zmín­ku pře­de­vším dva. Třídního večer­ní ško­ly, mate­ma­ti­ká­ře Čeňka Jandu ztvár­nil Josef Abrhám, kte­rý se násled­ně stal vůbec nej­ob­sa­zo­va­něj­ším her­cem mimo Divadlo Járy Cimrmana ve svěráko-smoljakovských fil­mech. Životní roli češ­ti­ná­ře Hrbolka při­ne­sl Mareček teh­dy deva­de­sá­ti­le­té­mu Františku Kováříkovi, z jehož úst zazní název fil­mu. A prá­vě zde opět Svěrák a Smoljak doká­za­li svou geni­a­li­tu, jeli­kož žád­ná posta­va ve fil­mu se nejme­nu­je Mareček (jen Hrbolek tak titu­lu­je Tučka). I to je jeden z mno­ha důka­zů proč tato nestár­nou­cí kome­die pat­ří ve svém žán­ru na vrchol (jak­ko­liv expre­zi­dent Václav Klaus, kte­ré­ho ten­to film z něja­ké­ho důvo­du dráž­dí, by zřej­mě nesou­hla­sil).

Na samotě u lesa (1976)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Ve stej­ném roce jako Mareček vzni­kl ješ­tě jeden film, k němuž scé­nář napsa­li Svěrák a Smoljak a kte­rý se poslé­ze stal nesmr­tel­nou kla­si­kou. Poprvé však režij­ní tak­tov­ku nedr­žel Oldřich Lipský, ale osca­ro­vý reži­sér Jiří Menzel. Příběh rodi­ny Lavičkových, kte­ří chtě­jí výhod­ně kou­pit domek na ven­ko­vě, a tak si pro­najmou míst­nost v cha­lu­pě ves­nic­ké­ho samo­ros­ta dědy Komárka (Josef Kemr), je mno­hem více než před­cho­zí dva fil­my hoř­kou kome­dií a záro­veň ostřej­ší spo­le­čen­skou sati­rou, kte­rá na feno­mé­nu cha­lu­pa­ře­ní, kte­ré teh­dy pro lidi před­sta­vo­va­lo únik z nor­ma­li­zač­ní šedi, odzr­ca­dlu­je nej­růz­něj­ší lid­ské pova­hy, při­čemž někte­ré ved­lej­ší figur­ky pojí­má s humo­rem jako napří­klad Smoljakova inže­ný­ra Radima Zvona, kte­rý zakou­pil ven­kov­ský mlýn, ve kte­rém si hra­je na mly­ná­ře a nechá­vá se titu­lo­vat „pan otec“ (mimo­cho­dem jeho vyprá­vě­ní o vod­ní­ko­vi, kte­rý pomohl mly­ná­ři v boji pro­ti vrch­nos­ti, ze kte­ré­ho kvů­li řin­če­ní mlý­na není sly­šet ani zbla, je inspi­ro­va­ná scé­nou z cimr­ma­nov­ské hry Akt), nebo nej­lev­něj­ší­ho zed­ní­ka v kra­ji pana Lorence (František Řehák), kte­rý nevez­me do ruky cihlu a domy sta­ví pou­ze teo­re­tic­ky, jiné pova­hy nao­pak nemi­lo­srd­ně tepe, což je pře­de­vším pří­pad Ferdy Kokeše (Oldřich Vlach), kte­rý kou­pil domek i s postar­ší­mi sta­rou­sed­lí­ky (Václav Trégl a Vlasta Jelínková), pro­čež se jich sna­ží zba­vit a dělá jim nej­růz­něj­ší pří­ko­ří. Samostanou kapi­to­lou jsou pak Lavičkovi, mezi nimiž své­ráz­ný, ale dob­ro­sr­deč­ný Komárek odrá­ží pova­ho­vé roz­dí­ly. Zatímco Věra Lavičková (Daniela Kolářová) je tvr­dá prag­ma­tič­ka, kte­rá ener­gic­ky vyjed­ná­vá kou­pi cha­lu­py, avšak i s Komárem ji kou­pit odmí­tá, Svěrákův Oldřich Lavička je sub­mi­siv­ní roman­tik, kte­rý se pro Komárkovu cha­lu­pu nadchne i s jejím maji­te­lem, a když už nedo­ká­že uplat­nit auto­ri­tu vůči man­žel­ce, sna­ží se půso­bit výchov­ně aspoň na své děti (Marie a Martin Hradilkovi, jinak teta a strýc kaja­ká­ře Vavřince Hradilka). Dostáváme se tak k hlav­ní posta­vě dědy Komárka, na kte­rém je mimo jiné zají­ma­vý i fakt, jak se teh­dy čty­ři­a­pa­de­sá­ti­le­tý Kemr doká­zal mis­tr­ně převtě­lit do sedm­de­sát­ní­ka, při­čemž před­sta­vo­val jis­tý mezi­stu­peň mezi čino­ro­dým cca šede­sát­ní­kem Bohoušem Císařem z Chalupářů a mno­hem una­ve­něj­ším důchod­cem Hanouskem z koň­ské­ho seri­á­lu Dobrá Voda (1982). Filmu se nevy­hnu­la cen­zu­ra, kdy si Menzel musel Kemra do hlav­ní role vyvzdo­ro­vat, a poté, co emi­gro­val Jan Tříska (lékař Václav), byly scé­ny s ním vystři­že­ny a vrá­ti­ly se až po revo­lu­ci.

Kulový blesk (1978)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Čtvrtý spo­leč­ný film zna­me­nal pro Smoljaka jeho režij­ní debut, jak­ko­liv pod dohle­dem Zdeňka Podskalského, i když jeho dohled byl pou­ze for­mál­ní (teh­dy bylo na Barrandově zvy­kem, že začí­na­jí­cí­mu reži­sé­ro­vi u debu­tu asis­to­val zku­še­něj­ší kole­ga), Podskalský Smoljakovi do jeho vizí prak­tic­ky neza­sa­ho­val. Téma byto­vé pro­ble­ma­ti­ky a hro­mad­né­ho stě­ho­vá­ní je zde opět poja­to s humo­rem a nad­hle­dem S+S vlast­ním. Oproti před­cho­zím třem fil­mům má Kulový blesk hned dvě hlav­ní role. Vůbec popr­vé Svěrák a Smoljak oslo­vi­li ke spo­lu­prá­ci Rudolfa Hrušínského (výběr 30 zásad­ních rolí toho­to herec­ké­ho veli­ká­na včet­ně této si pře­čtě­te zde), kte­rý pod­le Svěrákových slov přes­ně pocho­pil posta­vu dok­to­ra Radosty, kte­rý celou dva­nác­ti­smě­nu orga­ni­zu­je. Druhým hlav­ním hrdi­nou je psy­cho­log Vladimír Knotek, při­čemž původ­ně byla tato role nabíd­nu­ta cimr­ma­no­lo­go­vi Miloni Čepelkovi, kte­rý ji však odmít­nul, pro­čež se ote­vře­la ces­ta pro Josefa Abrháma, kte­rý tak vytvo­řil prv­ní (a niko­liv posled­ní) hlav­ní roli ve svěráko-smojlakovských kome­di­ích. Tento intro­vert­ní vědec je sil­ně pod pan­toflem své domi­nant­ní man­žel­ky Věry, kte­rá po jme­nov­ky­ni Lavičkové a Kateřině Sovové, man­žel­ce dok­to­ra Karla Sovy mlad­ší­ho (Ladislav Frej), z legen­dár­ní­ho seri­á­lu Nemocnice na kra­ji měs­ta byla již tře­tím záře­zem Daniely Kolářové v kate­go­rii prag­ma­tic­kých žen, a ke stě­ho­vá­ní a z něj vyplý­va­jí­cí funk­ci Radostova poboč­ní­ka je prak­tic­ky donu­cen. Mezi ostat­ní­mi účast­ní­ky dva­nác­ti­smě­ny je celá řada (tragi)komických figu­rek jako napří­klad zvě­da­vá důchod­ky­ně Jechová (Milada Ježková), kte­rá kvů­li vzpo­mín­ce na man­že­la ke kon­ci celou akci zkom­pli­ku­je, neprak­tic­ký oper­ní zpě­vák Bílek (Karel Kalaš), kte­rý Radostův kolo­toč rov­něž ohro­zí svou domně­lou „smr­tí“, nebo postar­ší snou­ben­ci Flígr (Bedřich Prokoš) a Opatrná (Zita Kabátová), kte­rým Radosta pře­or­ga­ni­zu­je celou svat­bu. Mimochodem Prokoš byl sil­ný a anga­žo­va­ný komu­nis­ta, kte­rý však za Svěráka a Smoljaka čas­to žeh­lil prů­švi­hy, za což mu dáva­li ved­lej­ší a epi­zod­ní role. Oba scé­náris­té si rov­něž dvě ved­lej­ší posta­vy zahrá­li, při­čemž tro­chu výraz­něj­ší roli „čes­ké­ho Einsteina“ ing. Severína zde měl Smoljak, zatím­co Svěrák si střih­nul svo­ji stan­dard­ní roli chá­pa­vé­ho léka­ře Ječného.

Vrchní, prchni! (1980)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Při vyslo­ve­ní jmé­na Josef Abrhám se vět­ši­ně divá­ků vyba­ví dvě role, obě z kate­go­rie zálet­ní­ků. Tou prv­ní je dok­tor (a poz­dě­ji pri­mář) Arnošt Blažej z výše zmí­ně­né Dietlovy Nemocnice na kra­ji měs­ta a dru­hou knih­ku­pec Dalibor Vrána, na kte­ré­ho ženy nato­lik letí, že ze dvou man­žel­ství vyšel ošku­ba­ný, stá­le musí pla­tit ali­men­ty a mís­to pořád­né­ho auta jez­dí ve Velorexu. Jeho tře­tí žena Helena (Libuše Šafránková) je stej­ně chudá jako on. A jeli­kož má jedi­ný spo­le­čen­ský oblek, ve kte­rém si jej všich­ni ple­tou s vrch­ním, tak se roz­hod­ne, že si začne při­vy­dě­lá­vat jako faleš­ný vrch­ní. Jeho pří­běh je tak ostrou sati­ric­kou šle­hou na stav čes­ko­slo­ven­ské­ho pohos­tin­ství (mís­ty spí­še nehos­tin­ství), kdy ten­to fan­tom jeho úro­veň pozve­dá (viz. roz­ho­vor dvou hos­tů restau­ra­ce). U tvůr­čí­ho tan­de­mu popr­vé došlo k abso­lut­ní­mu roz­dě­le­ní rolí, Svěrák sám napsal scé­nář a Smoljak držel pev­ně v ruce režij­ní tak­tov­ku. Zajímavostí je, že Vránu měl pod­le Svěrákova přá­ní původ­ně hrát Petr Nárožný (kte­rý je rekord­ma­nem v počtu rolí, kte­ré měl hrát a nehrál, z dal­ších uveď­me řidi­če Karla Pávka z Vesničky stře­dis­ko­vé (1985) Jiřího Menzela nebo poš­ťá­ka Josefa Pumplmě ze seri­á­lu Vlak dět­ství a nadě­je (1986) Karla Kachyni, při­čemž tyto role po něm nako­nec „zdě­di­li“ Marián Labuda a Stanislav Zindulka, pro něž se sta­ly život­ní­mi), avšak Smoljak s jeho obsa­ze­ním nesou­hla­sil, jeli­kož Nárožný byl vní­mán jako čis­tý komik, a tak roli nabí­dl Abrhámovi, s nímž se mu již v minu­los­ti spo­lu­prá­ce osvěd­či­la. K němu vůbec popr­vé obsa­dil i Šafránkovou (výběr jejích 20 zásad­ních rolí si pře­čtě­te zde), kte­rá zde sice před­sta­vo­va­la „povo­lá­ním man­žel­ku“, přes­to zde však byla Abrhámovi abso­lut­ně vyrov­na­nou part­ner­kou. Z fil­mů dua S+S je ten­to vůbec prv­ním, v němž si Smoljak zahrál jen štěk a zahléd­nout ho může­me na horách, kde je Vrána s dět­mi ze všech tří man­žel­ství. Svěrák si zde pro změ­nu napsal na tělo zápor­nou roli závis­ti­vé­ho sou­se­da Pařízka, kte­rý Vránu (vydá­va­jí­cí­ho se před ním za své­ho ima­gi­nár­ní­ho dvoj­ní­ka inže­ný­ra Králíka) na kon­ci udá. Výraznou rolí je i brý­la­tá Libuše Douchová (Zuzana Fišerová-Svátková), kte­rá se sta­la vlaj­ko­vou lodí postav „ošk­li­vých kačá­tek“, kte­ré se v závě­ru pro­mě­ní v labuť. Titulní pís­ní fil­mu je ever­gre­en Severní vítr, kte­rý vze­šel z pera Jaroslava Uhlíře (jenž byl záro­veň i jeho inter­pre­tem), s nímž Svěrák v té době již 14 let psal pís­nič­ky pro děti (pří­běh jejich spo­lu­prá­ce si pře­čtě­te zde), a po pohád­ko­vém muzi­ká­lu Ať žijí ducho­vé (1977) Oldřicha Lipského byl Severní vítr již dru­hým pří­pa­dem, kdy své osvěd­če­né part­ner­ství zúro­či­li na stří­br­ném plát­ně.

Trhák (1980)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Ve svém šes­tém fil­mu se Smojlak vrá­til na pozi­ci scé­náris­ty, při­čemž jeho a Svěrákův scé­nář zre­a­li­zo­val Zdeněk Podskalský, s nímž se páno­vé sezná­mi­li při jeho „super­vi­zi“ na Kulovém bles­ku. Z toho­to spo­je­ní vze­šla zřej­mě nej­so­fis­ti­ko­va­něj­ší čes­ká fil­mo­vá paro­die od dob Pytlákovy scho­van­ky (1949) Martina Friče. Zatímco však tato kla­si­ka obsa­hu­je doda­teč­ně nato­če­ný dově­tek „pro blbé“ s Oldřichem Novým, Svěrák a Smoljak se s ničím tako­vým nepá­ra­li, jen ať si bys­trý divák ty per­lič­ky na dně ulo­ví. A prá­vě tato dvoj­znač­nost, kdy Podskalský byl vyhlá­še­ný reži­sér fil­mo­vých muzi­ká­lů a tele­viz­ních estrád, čili jeho zaní­ce­ní pro paro­do­va­ný žánr bylo auten­tic­ké, zatím­co inte­lek­tu­ál­ní dvo­ji­ci scé­náris­tů neby­lo nic sva­té, dohro­ma­dy činí z Trháku nej­roz­po­ru­pl­ně­ji při­ja­tý film tan­de­mu S+S. Ovšem pro divá­ky, kte­ří nepo­tře­bu­jí mlá­tit do hla­vy polo­pa­tismy, je Trhák geni­ál­ní dílo. Už jen samot­ná záplet­ka, kdy nezku­še­ný scé­náris­ta Jíša (Svěrák) při­ne­se na Barrandov svůj prv­ní scé­nář, kte­rý má být son­dou do živo­ta čes­ké ves­ni­ce, ovšem pod vede­ním mega­lo­man­ské­ho reži­sé­ra Kohoutka (Smoljak) náh­le vzni­ká vel­ko­le­pá kýčo­vi­tá muzi­ká­lo­vá show, čemuž Jíša s nevo­lí musí při­hlí­žet, mlu­ví za vše. Trhák nabí­zí celou řadu parád­ních momen­tů, jaký­mi jsou napří­klad všech­ny scé­ny s cho­le­ric­kým pro­dukč­ním Šusem, jehož parád­ně ztvár­nil Petr Čepek, kte­rý se násled­ně stal dal­ším hoj­ně obsa­zo­va­ným her­cem ve svěráko-smoljakovských kome­di­ích, tref­né vysti­že­ní podo­by (včet­ně stej­né čepi­ce) Smoljaka s Petrem Spáleným (před­se­da JZD Rambousek), píseň trak­to­ris­tů v podá­ní sku­pi­ny Apollobeat, kte­rá je futu­ris­tic­kou před­zvěs­tí boy­ban­dů, cameo Ivana Mládka coby stra­ši­dla v lese, peri­pe­tie i rozuz­le­ní kolem sta­řeč­ka Lukeše (Zdeněk Řehoř), kte­rý se omy­lem obje­ví na vlast­ní pohřbu, či různá nedo­ro­zu­mě­ní mezi scé­náris­tou a reži­sé­rem („zara­že­ný pilot“, odle­po­vá­ní od okna). Hvězdy pop music jako Hana Zagorová (uči­tel­ka Eliška), Waldemar Matuška (haj­ný Kalina) nebo Jiří Korn (pilot práš­ko­va­cí­ho leta­dla) byly vybrá­ny záměr­ně tak, aby měly herec­ký talent či smy­sl pro nad­sáz­ku. Z her­ců jim pak zdat­ně sekun­do­va­li osvěd­če­ný Josef Abrhám (pyro­tech­nik Ticháček), slo­ven­ský ele­gán Juraj Kukura („hra­bě“ Lenský), v jehož podá­ní zní dvě nej­lep­ší pís­ně muzi­ká­lu Nech brou­ka žít a Sek sem sexem, nebo „čes­ká Barbra Streisand“ Laďka Kozderková (Ticháčkova sest­ra Zuzka). Trhák byl jed­ním z posled­ních fil­mů Václava Lohniského (zed­ník Merunka), kte­rý zemřel krát­ce po začát­ku natá­če­ní (byl vidět pou­ze v jed­né scé­ně, v ostat­ních byl nahra­zen dublé­rem). Rovněž cha­risma­tic­ký rocker Jiří Schelinger (nápad­ník jed­né z Kalinových dcer) tra­gic­ky zahy­nul jen pár dní po pre­mi­é­ře. O 38 let poz­dě­ji se Trhák v muzi­ká­lo­vé podo­bě dostal na prk­na praž­ské­ho diva­dla Broadway s původ­ní hud­bou Vítězslava Hádla, avšak s novým lib­re­tem Radka Balaše.

Jára Cimrman ležící, spící (1983)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Poslední tři spo­leč­né fil­my S+S se nej­víc vzta­hu­jí k jejích diva­del­ní tvor­bě. V roce mého naro­ze­ní spat­ři­la svět­lo svě­ta bio­gra­fie fik­tiv­ní­ho veli­ká­na a vše­u­mě­la Járy Cimrmana, kte­rý je spo­leč­ně se Švejkem nej­vět­ším sym­bo­lem češ­ství. Celý film je rámo­ván pro­hlíd­kou muzea peří v Liptákově, kde Cimrman krát­ce žil a ve kte­rém postar­ší prů­vod­ky­ně (Valerie Kaplanová) vyprá­ví jeho život­ní pří­běh výpra­vě, kte­rá do Liptákova zablou­di­la omy­lem (mís­to Dvořákova Sychrova), k níž se při­dal i vědec (Josef Abrhám), kte­rý obje­vil Cimrmanovu hru a pát­rá pro­to po jeho živo­tě a díle. Vyprávění je čle­ně­no do sed­mi kapi­tol a s výjim­kou té prv­ní, kte­rá se zabý­vá mis­tro­vý­mi škol­ní­mi lety (když si ješ­tě mys­lel, že je dív­ka), ve všech ostat­ních Cimrmana ztvár­nil Svěrák. Největší pro­stor má ve fil­mu kapi­to­la na Konopišti, v níž exce­lo­val Petr Čepek ve dvoj­ro­li arci­vé­vo­dy Františka Ferdinanda d’Este a jeho dvoj­ní­ka Nývlta, bra­t­ro­vra­ha, otco­vra­ha, strý­co­vra­ha a teto­vra­ha v jed­né oso­bě, při­čemž neza­po­me­nu­tel­ná je zejmé­na scé­na Nývltova setká­ní s býva­lým spo­luvěz­něm Macháněm (Jiří Kostka), kte­rý je pro změ­nu dvoj­ní­kem císa­ře Františka Josefa I. Ale i v ostat­ních kapi­to­lách najde­me parád­ní momen­ty, zejmé­na zli­do­vě­lou repli­kou je „A není to málo, Antone Pavloviči?“, kte­rou Cimrman pro­ne­se k A.P. Čechovovi, jehož inspi­ru­je k napsá­ní Tří sester mís­to dvou, nebo celá kapi­to­la na paten­to­va­cím úřa­dě. Zkrátka ani v poz­děj­ších letech jejich spo­lu­prá­ce Svěrákovi a Smoljakovi (kte­rý se zce­la pře­su­nul za kame­ru, pou­ze pro­půj­čil hlas epi­zod­ní rolič­ce stráž­ní­ka) nedo­chá­ze­la inven­ce, o čemž svěd­čí i závě­reč­né rozuz­le­ní sou­čas­né Cimrmanovy iden­ti­ty.

Rozpuštěný a vypuštěný (1984)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

V prv­ní den roku 1985 pre­mi­é­ro­va­la v kinech detek­tiv­ní kome­die, kte­rá se ode­hrá­vá za pozd­ní­ho Rakouska-Uherska a její posta­vy i někte­ré repli­ky byly pře­vza­ty z cimr­ma­nov­ské hry Vražda v salón­ním kupé. Hlavní roli komi­sa­ře Trachty se sta­la život­ní rolí dlou­ho­le­té­ho čle­na praž­ské­ho Činoherního klu­bu Jiřího Zahajského, jak­ko­liv původ­ně s tou­to rolí počí­tal Svěrák, kte­rý ji hrál v diva­dle, avšak Smoljak mu nako­nec svě­řil jen epi­zod­ní roli prů­mys­lo­vé­ho bás­ní­ka Jelínka, čímž se mezi tou­to neroz­luč­nou dvo­ji­cí zadě­la­lo na kon­flikt. V nesmě­lé­ho prak­ti­kan­ta Hlaváčka se doslo­va převtě­lil Marek Brodský, kte­rý svým roz­to­mi­le topor­ným (ne)herectvím parád­ně zapa­dal do cimr­ma­nov­ské poe­ti­ky, jeli­kož hry toho­to kul­tov­ní­ho sou­bo­ru stá­ly prá­vě na prken­ném herec­kém pro­je­vu. Tato dvo­ji­ce vyšet­řu­je pří­pad vraž­dy továr­ní­ka Bierhanzla (Jiří Kodet), kte­rá se na kon­ci uká­že být fin­go­va­nou. V obsa­ze­ní se kro­mě ústřed­ní dvo­ji­ce obje­vi­li jak osvěd­če­ní páni her­ci jako Josef Abrhám (zápor­ná role psy­chi­at­ra Žaluda), Petr Čepek (poli­cej­ní ředi­tel Evžen, kte­rý Trachtovi dává ty nej­ba­nál­něj­ší pří­pa­dy) nebo Rudolf Hrušínský (Hlaváček star­ší), tak i čle­no­vé diva­dla jako Jaroslav Weigel (okra­de­ný švec Pecháček), Jaroslav Vozáb (slu­ha Pazdera), Jan Hraběta a Jan Kašpar (Ječný a Cígler, pomoc­ní­ci vrch­ní­ho inspek­to­ra Klečky). Vůbec popr­vé nao­pak Smoljak obsa­dil Vlastimila Brodského (klo­bouč­ník Oulík), kte­rý v násle­du­jí­cích letech vytvo­řil hlav­ní role v tele­viz­ních soud­nič­kách Případ Platfus (1985) a Utopím si ho sám (1989), ke kte­rým Svěrák napsal scé­ná­ře. Tato typic­ky cimr­ma­nov­ská „detek­tiv­ka“ s při­bý­va­jí­cí­mi lety zra­je jako víno.

Nejistá sezóna (1987)

Foto: Filmové stu­dio Barrandov

Z posled­ní­ho spo­leč­né­ho fil­mu Svěráka a Smoljaka sálá perestroj­ka jako vyši­tá a na stup­ni­ci toho, jak je kte­rá kome­die S+S hoř­ká a sati­ric­ká, tato labu­tí píseň jed­no­znač­ně vede. Jedná se o polo­fik­tiv­ní doku­ment o peri­pe­ti­ích, kte­ré Divadlo Járy Cimrmana reál­ně zaží­va­lo. Na prv­ní pohled může film půso­bit jako sestřih diva­del­ních her (kon­krét­ně Němý Bobeš, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí sever­ní­ho pólu a zejmé­na Posel z Liptákova), avšak sati­ric­ký tón obsa­hu­jí zejmé­na scé­ny ze záku­li­sí, kdy jsou čle­no­vé sou­bo­ru „Divadla sta­rých forem“ buze­ro­vá­ní čle­ny schva­lo­va­cí agen­tu­ry, její­hož ředi­te­le si pře­kva­pi­vě zahrál někdej­ší dlou­ho­le­tý ústřed­ní dra­ma­turg Filmového stu­dia Barrandov Ludvík Toman a mezi ostat­ní­mi čle­ny se obje­vil i věhlas­ný reži­sér Karel Kachyňa. My poz­dě­ji naro­ze­ní tak pozná­me, jak fun­go­va­la teh­dej­ší cen­zu­ra, kdy napří­klad ze hry Vizionář, dru­hé polo­vi­ny Posla z Liptákova (kte­rou ve fil­mu vidí­me de fac­to celou), musí zmi­zet cikán běha­jí­cí s nožem v zádech, kte­rý má být nahra­zen koň­ským hand­lí­řem (avšak nako­nec se tam pře­ce jen vrá­tí cikán), a komi­si vadi­la i stu­de­ná Němka, kte­rá však není hor­ší než tep­lé pivo, což obo­jí před­sta­vu­je futu­ris­tic­kou vizi sou­čas­né poli­tic­ké korekt­nos­ti. Členové sou­bo­ru zde mají vesměs změ­ně­ná pří­jme­ní, ale stej­ná křest­ní jmé­na, tedy až na Jaroslava Vozába (btw. ten­to doyen cimr­ma­no­lo­gů zemřel dva dny po pre­mi­é­ře), kte­ré­mu říka­jí „Květo“, a Miloně Čepelky (ten ve fil­mech S+S obvykle hrát odmí­tal), kte­rý zde nahra­dil Pavla Vondrušku, jenž jako jedi­ný stá­lý člen diva­dla ve fil­mu neú­čin­ko­val. Celý film se ode­hrá­vá s pro­sto­rách Divadla Solidarita, teh­dej­ší­ho reál­né­ho síd­la Cimrmanů, kte­ré se nachá­zí jen kou­sek od mého byd­liš­tě v praž­ských Strašnicích.

Možná jste si říka­li, že vám ve výbě­ru chy­bí jed­na z nej­lep­ších čes­kých kome­dií všech dob, Vesničko má stře­dis­ko­vá, kte­rou Jiří Menzel nato­čil pod­le Svěrákova scé­ná­ře. Je to pro­to, že v tom­to člán­ku jsem zmi­ňo­val pou­ze fil­my, kte­ré vznik­ly ve spo­lu­prá­ci tan­de­mu S+S, zatím­co (i moje) oblí­be­ná Vesnička je Svěrákova scé­náris­tic­ká sólov­ka stej­ně jako fil­my, kte­ré reží­ro­val jeho syn Jan Svěrák. Můžu vám však pro­zra­dit, že pří­běh (mo)mentálně zao­sta­lé­ho Otíka Rákosníka (János Bán) bude mít vel­ký pro­stor v člán­ku, kte­rý vyjde v lis­to­pa­du a bude pojed­ná­vat o zmí­ně­ném obdo­bí perestroj­ky v čes­kém fil­mu.

Tento člá­nek vychá­zí záro­veň na i blo­gu DJ Vlado’s World.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Prima Ženy; Foto: © Nguyen Phuong Thao / MF Dnes, Filmové stu­dio Barrandov


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • David Michie: Zákon karmy22. května 2023 David Michie: Zákon karmy Před čtenářem se rozprostře rychlý, ale moudrý příběh. Představte si, že svět se najednou změní a vše, co uděláte, nač pomyslíte, projde pověstnou karmou a okamžitě vám vydá výsledek. […] Posted in Recenze knih
  • #2151: The New 52 - Justice League21. června 2023 #2151: The New 52 - Justice League Třetí díl Martinova seriálu o New 52 je tentokrát věnovaný titulům, které jsou spjaté s Ligou spravedlnosti (v originále Justice League). Přeji příjemnou četbu!- DanJustice League, to je […] Posted in Recenze komiksů
  • Woodwalker – Caragova proměna - puma proměněná v člověka mezi lidi?12. března 2021 Woodwalker – Caragova proměna - puma proměněná v člověka mezi lidi? Carag je na první pohled vcelku normální kluk, ale není tomu tak. Má matku a starší sestru Miu. Problém je však v tom, že nechodí po dvou, ale po čtyřech. Narodil se totiž jako puma. […] Posted in Audioknihy
  • 明日戰記2. prosince 2022 明日戰記 Hong Kong zkouší průlomový vstup do Big budget CGI Sci-Fi průmyslu a zatím na to bohužel nemá ( Hollywood je úplně jinde a Jížní Korea taktéž), ale jako vysněný projekt Louise Koo to […] Posted in Krátké recenze
  • 18. října 2019 Fuuuj Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Pet Sematary II (1992)6. února 2012 Pet Sematary II (1992) Vždycky se najde někdo další, kdo chce oživit svého čtyřnohého miláčka. To co bude následovat už však zastavit nedokáže! Veterinář Chase a jeho syn Jeff se přistěhují zpátky do malého […] Posted in Horory
  • Jak poznat alergii - Symptomy, alergeny a druhy alergií8. února 2012 Jak poznat alergii - Symptomy, alergeny a druhy alergií Alergie je hypersenzitivní reakce imunitního systému na látky, které vstupují do těla nebo přicházejí do styku s tělem. Tyto látky obvykle zahrnují materiály, jako je petrochemie, pyl nebo […] Posted in Domácí rady
  • Skyfall [90%]12. listopadu 2012 Skyfall [90%] Skyfall http://www.csfd.cz/film/234460-skyfall/ http://www.imdb.com/title/tt1074638/ Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 26.10.2012 Forum Film CZ V kinech SR od: 26.10.2012 […] Posted in Filmové recenze
  • Red Dead Redemption 2 Online / CZ / LIVE / 1024. listopadu 2020 Red Dead Redemption 2 Online / CZ / LIVE / 10 Posted in Videa
  • Shark Week (2012)7. listopadu 2016 Shark Week (2012)  Uneste několik lidí a nechte je bojovat se žraloky. Zvrácený způsob pomsty za smrt svého syna nemyslíte?   Zhrzený boháč přezdívaný Tiburon unese osm lidí na svůj […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,83755 s | počet dotazů: 264 | paměť: 64128 KB. | 19.04.2025 - 16:36:25