Pracujete s dětmi? Máte rádi pohádky, písničky a hledáte různé aktivity pro práci s dětmi? Pokud ano, tak právě vám je určena novinka Mileny Kmentové, kterou vydal Portál v Praze.
Hned na začátku této metodické příručky naleznete informace, jak s knihou vlastně pracovat, dále přehled uvolňovacích cviků a grafických vzorů (celkem 16). V knize nechybí náměty na hry s pastelkami. Poté následuje 16 kapitol s různými manipulačními i hudebními aktivitami. Součástí každé kapitoly jsou odkazy na danou pohádku (motivační příběh), který si dohledáte v jiných knihách, abyste s nimi mohli dále pracovat. Všechny aktivity jsou detailně popsány. Jsou zde i náměty na písničky a básničky. Jaké pohádky budete vlastně potřebovat? Např. Macourkovy pohádky, knihu Pohádkový dědeček od Eduarda Petišky, Špalíček veršů a pohádek. Dále také básničky ABCD kočka přede, Koulelo se koulelo, Hody, hody, doprovody. Také písničky Malé kotě, Okolo Třeboně či Holka modrooká a mnoho dalších. V knize nechybí notové zápisy a texty jednotlivých písniček, ale také pracovní listy na různé grafické cviky.
Tato metodická příručka je inspirovaná v konceptu psychomotoriky a senzomotoriky. Konkrétní příklady jsou propracované verze Metody dobrého startu (dále MDS) v polské a české verzi, i řada dalších publikací, které více či méně intuitivně doporučují poslech hudby, zpěv nebo alespoň rytmickou deklamaci ve spojení s (grafo)motorikou.
Co chceme díky této publikaci docílit? Především koordinace oko-ruka-ucho-dech. Sladění dechu a pohybu.
Navození prohloubení a udržení sluchové pozornosti při (grafo)motorických činnostech.
Vytvoření kladného vztahu ke kreslení a pastelkám, získání konkrétních grafomotorických dovedností na základě celkového rozvoje psychomotoriky a senzomotoriky.
Kniha je naprosto báječná. Její využití je všestranné. S touto metodickou příručkou se dá velice dobře pracovat. Je přehledná, srozumitelně psaná, s velkým množstvím námětů pro práci učitelek. Není třeba spěchat a snažit se vše stihnout, ale aktivity si rozdělit klidně na více bloků. Situace lze vícekrát zopakovat. S pohádkami, básničkami a písničkami můžete pracovat opakovaně, do té doby, než se děti dostatečně naučí písničky zpívat i říkat různé básničky. Na této knize si nesmírně cením toho, že ji lze využít dlouhodobě, pracovat s texty. Propojení hudby, grafického zaznamenávání i různých aktivit je opravdu výjimečné.
Kniha je určena pedagogům mateřských škol, přípravnách ročníků, ale i logopedickým asistentkám.
Ukázka z knihy:
Stejně jako znáte velikost svého chodidla, hodí se znát svůj hlasový rozsah. Ověřuje se po krátkém rozezpívání u klavíru, třeba od tónu C1 směrem nahoru i dolů. Jako mají děti daleko menší nohu než vy, mají i podstatně kratší hlasivky a menší rezonanční prostory, což způsobuje vyšší hlasovou polohu a celkově tenčí zvučnost. Průměrný hlasový rozsah nejstarších předškolních dětí se uvádí nejčastěji d1-h1.
Několik slov o autorce:
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D., vystudovala speciální pedagogiku - učitelství na speciálních školách s prohloubenou HV. Pracuje v CMŠ Laura v Praze. Dále působí na katedře hudební výchovy Pedf Uk. Vede akreditované semináře v NIDV a lektoruje pravidelně pro českou obec sokolskou. V Portále vyšly její knihy Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko a Třída zpívá ÍÁÍÁ.
Autorka: Milena Kmentová
Ilustrace: Markéta Knorová, Alžběta Moravcová
Žánr: metodická příručka
Vydáno: 2022, Portál, Praha
Počet stran: 62
Vazba knihy: brožovaná
ISBN 978-80-262-1894-4
Nejnovější komentáře