Medvědí bratři

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

V novém vzru­šu­jí­cím ani­mo­va­ném dob­ro­druž­ství z pro­duk­ce stu­dia Walta Disney se vydá­me do nád­her­né kra­ji­ny v seve­ro­zá­pad­ní Americe, kde se ode­hrá­vá pří­běh chlap­ce Kenaie. Jeho život se neče­ka­ně změ­ní v oka­mži­ku, kdy jej Velký duch pro­mě­ní v med­vě­da – zví­ře, kte­ré mla­dý Kenai nená­vi­dí nej­ví­ce. Ve své nové podo­bě se spřá­te­lí s med­vě­dím mlá­dě­tem jmé­nem Koda a poma­lu začí­ná pře­mýš­let, jak se vrá­tit do své­ho lid­ské­ho těla. V patách je mu však jeho bra­tr, kte­rý chce Kenaie pomstít, aniž by věděl, že pro­ná­sle­du­je jeho samé­ho…

V dob­ro­druž­ném pří­bě­hu o sta­teč­nos­ti, cti a sebe­po­zná­ní, ve kte­rém se obje­vu­je spous­ta nových a neza­po­me­nu­tel­ných posta­vi­ček, se mísí dechbe­rou­cí ani­ma­ce s city a humo­rem.

 

 

O FILMU

Medvědí brat­ři je film, kte­rý Disneyho flo­rid­ské stu­dio ozna­ču­je za své prv­ní oprav­do­vé dít­ko. Idea fil­mu se zro­di­la prá­vě zde a celý pro­ces jeho vzni­ku byl řízen lid­mi z toho­to stu­dia.

Tým Disneyho ani­má­to­rů se myš­len­kou nato­čit film o med­vě­dech popr­vé začal zabý­vat v obdo­bí vzni­ku sním­ku Lví král . V původ­ních ver­zích scé­ná­ře byl pří­běh vel­mi dra­ma­tic­ký a obsa­ho­val prv­ky Shakespearovy hry Král Lear . Projekt byl pod pra­cov­ním názvem Bears aktiv­ně vyví­jen zku­še­ným ani­má­to­rem Aaronem Blaisem a vedou­cím vývo­jo­vé­ho oddě­le­ní flo­rid­ské­ho stu­dia Chuckem Williamsem . Blaise začal na pro­jek­tu pra­co­vat v roce 1997 a brzy se k němu při­po­jil i dru­hý reži­sér Bob Walker .

Byl to v pod­sta­tě původ­ní pří­běh, “ říká Williams . „ Spolu s Aaronem jsme zača­li čte­ním růz­ných mýtů a legend o pro­mě­nách ve zví­řa­ta, kte­ré se váží k domo­ro­dým Američanům. Zjistili jsme, že pří­běhy o trans­for­ma­ci lidí ve zví­řa­ta se tra­do­va­ly prak­tic­ky v kaž­dé svě­to­vé kul­tu­ře. Spousta z nich pojed­ná­va­la o chlap­cích, kte­ří se mění v med­vě­dy v oka­mži­ku, kdy se stá­va­jí muži. Některé z nich vyprá­vě­ly dokon­ce i pří­běhy lidí, kte­ří po něja­kou dobu před­stí­ra­li, že jsou med­vě­dy, a tepr­ve poté se sta­li plno­hod­not­ný­mi čle­ny kme­ne. Naším původ­ním nápa­dem bylo nato­čit pří­běh o vzdo­ro­vi­tém syno­vi, kte­rý se pro­mě­ní v med­vě­da a musí se se svým otcem usmí­řit, aby se mohl vrá­tit zpět do své lid­ské podo­by.

K fil­ma­řům se při­po­jil scé­náris­ta Tab Murphy ( Tarzan , Zvoník u Matky boží , Atlantida: Tajemná říše ), kte­rý napsal prv­ní ver­zi scé­ná­ře. Ten násled­ně pro­šel úpra­va­mi od Lorne Camerona , Davida Hoseltona , Stevea Bencicha Rona J. Friedmana , kte­ří obo­ha­ti­li struk­tu­ru pří­bě­hu a dia­lo­gy. Na vývoj pří­bě­hu dohlí­žel Steve Anderson , kte­rý při tom úzce spo­lu­pra­co­val s pro­du­cen­tem, reži­sé­ry a týmem kres­lí­řů, aby spo­lu s nimi mohl vytvo­řit sto­ry­bo­ar­dy.

Po fil­mech Legenda o Mulan Lilo a Stitch čekal tým ani­má­to­rů z flo­rid­ské­ho stu­dia popr­vé úkol roz­po­hy­bo­vat na plát­ně posta­vy, jejichž drti­vou vět­ši­nu tvo­ři­la zví­řa­ta. Ve fil­mu se obje­vu­je celá plejá­da oby­va­tel zví­ře­cí říše včet­ně vel­kých bera­nů, čip­mu­n­ků, med­vě­dů, losů a mamu­tů, díky čemuž ani­má­to­ři muse­li pro­nik­nout do tajů jejich ana­to­mie a způ­sobů pohy­bu. K tomu jim dopo­mohl tým exper­tů a odbor­ných asi­s­ten­tů, kte­ří spo­lu se sku­teč­ný­mi med­vě­dí­mi mlá­ďa­ty a něko­li­ka dal­ší­mi zví­řa­ty navští­vi­li stu­dio. Nápomocen byl také ochrán­ce med­vě­dů a spi­so­va­tel Timothy Treadwell , kte­rý je auto­rem kni­hy Among Grizzlies: Living with Wild Bears in Alaska .

Hlavním ani­má­to­rem posta­vy Kenaie (v jeho med­vě­dím těle) byl zku­še­ný ani­má­tor Byron Howard , kte­rý ve stu­diu na Floridě půso­bí už celých 10 let a zatím napo­sle­dy pra­co­val na ani­ma­ci postav Nani a Cobra Bubbles z fil­mu Lilo a Stitch . „ Nikdy před­tím jsem zví­ře nea­ni­mo­val, “ při­zná­vá Howard . „ A i přes­to­že med­vě­di mohou mít ve vzpří­me­né polo­ze podob­nou posta­vu jako člo­věk, stav­ba jejich těla se od lid­ské­ho vel­mi liší. Když se Kenai popr­vé pro­mě­ní v med­vě­da, sna­ží se i nadá­le cho­dit po dvou nohách, ale neda­ří se mu to. Je vel­mi nemotor­ný, pro­to­že jeho tělo se až pří­liš změ­ni­lo. Brzy ale zjis­tí, že mno­hem sná­ze to jde po čtyřech. Animovat med­vě­dy je jed­no­duš­ší než vět­ši­nu ostat­ních čtyřnož­ců, pro­to­že na roz­díl od ostat­ních při chůzi nepo­u­ží­va­jí aktiv­ně prs­ty. Jejich těles­ná schrán­ka je navíc zaba­le­na do mohut­né­ho kula­té­ho oba­lu, díky němuž ani­má­to­ro­vi odpa­dá spous­ta sta­ros­tí s detail­ním vyob­ra­ze­ním jeho ana­to­mie. V pří­pa­dě Kenaie, kte­rý je člo­vě­kem v kůži med­vě­da, jsme muse­li med­vě­dí tělo ‚nau­čit‘ něko­li­ka lid­ským ges­tům.

Kenai je mla­dý med­věd střed­ní veli­kos­ti, kte­rý má oko­lo dvou met­rů a váží asi 400 kilo, “ dodá­vá Howard . „ O med­vě­dí ana­to­mii a způ­so­bu jejich pohy­bu jsme se mno­ho nau­či­li od Stuarta Sumida (pro­fe­sor bio­lo­gie se zamě­ře­ním na pohyb zví­řat) a jeho ženy Beth Rega . Výtvarník Terryl Whitlatch , kte­rý pra­co­val na dvou posled­ních fil­mech ze série Star Wars, nama­lo­val čty­ři­cet nebo pade­sát stran kre­seb med­vě­dí ana­to­mie, kte­ré nám moc pomoh­ly. Udělali jsme si také exkur­zi do pří­rod­ní­ho par­ku v Silver Springs, kde jsme stá­li pou­ze pár desí­tek cen­ti­me­t­rů od něko­li­ka dospě­lých med­vě­dů.

 

Hlavním ani­má­to­rem med­vě­da Kody byl Alex Kupershmidt , kte­rý u Disneyho pra­cu­je již 21 let a v před­cho­zím fil­mu Lilo a Stitch měl na sta­ros­ti posta­vu Stitche. „ Stitch a Koda mají spo­leč­né to, že jsou oba mlá­ďa­ta. Stitch ovšem vyros­tl beze svých rodi­čů a je poměr­ně nevy­rov­na­ný. Koda byl nao­pak vycho­ván vel­mi dob­ře: je čest­ný, zása­do­vý a má dosta­tek sebe­jis­to­ty.

Medvědi ve věku Kody jsou leh­čí a mno­hem hra­věj­ší, “ pokra­ču­je Kupershmidt . „ Jejich pohy­by nejsou tak ele­gant­ní a cho­va­jí se tro­chu divo­če­ji, stej­ně jako malé děti. Proto jsme se sna­ži­li, aby se Koda pohy­bo­val tak jako malé dítě – tro­chu neo­hra­ba­ně. Hodně nám pomoh­lo, když do stu­dia při­ved­li něko­lik živých med­vě­dích mlá­ďat a my jsme s nimi moh­li strá­vit pár chvil.

Jednou z nej­o­ri­gi­nál­něj­ších vlast­nos­tí fil­mu je způ­sob prá­ce s pomě­rem stran plát­na. Film začí­ná se stan­dard­ním pomě­rem stran 1.85:1, kte­rý se pou­ží­vá pro vět­ši­nu sou­čas­ných fil­mů. Přibližně ve tře­ti­ně fil­mu, kdy Kenai zjis­tí, že se pro­mě­nil v med­vě­da, se však obraz roz­ší­ří do for­má­tu Cinemascope, tedy 2.35:1.

Pro mě byl ten­to film skvě­lou pří­le­ži­tos­tí zob­ra­zit krá­sy ame­ric­ké­ho seve­ro­zá­pa­du, “ říká Walker . „ Ve for­má­tu Cinemascope jsme měli mno­hem více pro­sto­ru a moh­li jsme pro­to lépe vyob­ra­zit krá­su a roz­sáh­lost pro­stře­dí, ve kte­rém se film ode­hrá­vá. Říkali jsme si, že když se Kenai pro­mě­ní v med­vě­da, moh­lo by podob­nou změ­nu zažít záro­veň i pub­li­kum.

V oka­mži­ku pro­mě­ny se barev­ná pale­ta změ­ní z mat­ných tónů na jas­né, syté a krás­né bar­vy. Je to v pod­sta­tě mno­hem jem­něj­ší ver­ze Čaroděje ze Země Oz. Spousta lidí si ale této změ­ny dost mož­ná ani nevšim­ne, “ dodá­vá Blaise .

Výroba toho­to fil­mu byla díky rea­lis­tic­ké ani­ma­ci zví­řat vel­mi nároč­ná, “ říká Kupershmidt . „ Pro flo­rid­ské stu­dio to byl ale vel­ký krok vpřed. Pokud byl Lilo a Stitch náš Dumbo, pak je tohle náš Bambi. Jsem hrdý zejmé­na na to, že se nám v nejdo­jem­něj­ších scé­nách fil­mu poda­ři­lo udr­žet odstup od pře­hna­ných emo­cí, stej­ně jako tomu bylo ve skvě­lých fil­mech jako Dumbo nebo Kráska a zví­ře. Diváci už s těmi­to posta­va­mi ušli vel­mi dlou­hou ces­tu a pokud jim nechá­me pro­stor, necha­jí své emo­ce vol­ně ply­nout sami.

Autor: Redakce Kritiky.cz
Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornost
18. srpna 2025Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornostTento týden se v kinech v České republice představí několik očekávaných titulů, od dramatických příběhů přes komedie až po nezávislé filmy. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která osloví různé divácké chutě a přinese nové filmové…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátně
4. srpna 2025Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou škálu filmových premiér, od dramatických příběhů po komedie a akční thrillery. Diváci se mohou těšit na nové tituly s hvězdnými obsazeními i osvědčenými režiséry, kteří opět přinášejí…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerů
31. července 2025Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerůRežisér Tomáš Vorel po letech opět představuje film, který navazuje na své populární snímky Gympl a Vejška. Nový film Džob sleduje osudy dvou starších sprejerů, kteří se po letech vracejí ke své vášní, ale jejich životy…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornost
28. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornostTento týden je v kinech opravdu pestrý – od komedií a animáků po hluboké dramatické snímky. Připravte se na filmové zážitky, které vás nejen pobaví, ale i přimějí zamyslet. Přinášíme přehled nejzajímavějších premiér, které si rozhodně…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidět
21. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidětNový týden přináší do kin širokou škálu nových filmových titulů, od dramatických příběhů přes akční dobrodružství až po originální snímky, které potěší různé divácké chutě. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která vás určitě nezklame. Nejlépe…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama
14. července 2025Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama Tento týden přináší do kin v České republice pestrou paletu filmových premiér, které potěší jak fanoušky animovaných příběhů, tak milovníky sportovních dramat či rodinné komedie. Připravte se na novou dávku filmových zážitků, které rozhodně stojí za…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátně
7. července 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou směsici filmových novinek, od očekávaných pokračování přes přelomové debuty až po inovativní artové snímky. Diváci se mohou těšit na rozmanité žánry, které osloví jak milovníky akce, tak…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátně
30. června 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátněTento týden je v českých kinech skutečně pestrý. Přicházejí nejen akční blockbustery a dobrodružné filmy, ale také komedie a dramatické příběhy s hlubším poselstvím. Diváci se mohou těšit na různé žánry a příběhy, které nabídnou zábavu,…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenější
9. dubna 2025Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenějšíDruhý díl kultovní komedie přináší návrat neřízené střely jménem Lavi. Tentokrát míří až na dno – do vesnického klubu FK Smrkov. Nové tváře, staré průšvihy a humor, který si nebere servítky. Vyšehrad: Dvje rozšiřuje svůj fotbalový…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinky
4. července 2024Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinkyS příchodem léta se v kinech objeví dvě očekávané filmové premiéry, které slibují přinést nejen napětí a dobrodružství, ale i zábavu pro celou rodinu. Představujeme vám moderní adaptaci klasického románu "Hrabě Monte Christo" a další pokračování…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře