V novém vzrušujícím animovaném dobrodružství z produkce studia Walta Disney se vydáme do nádherné krajiny v severozápadní Americe, kde se odehrává příběh chlapce Kenaie. Jeho život se nečekaně změní v okamžiku, kdy jej Velký duch promění v medvěda – zvíře, které mladý Kenai nenávidí nejvíce. Ve své nové podobě se spřátelí s medvědím mládětem jménem Koda a pomalu začíná přemýšlet, jak se vrátit do svého lidského těla. V patách je mu však jeho bratr, který chce Kenaie pomstít, aniž by věděl, že pronásleduje jeho samého…
V dobrodružném příběhu o statečnosti, cti a sebepoznání, ve kterém se objevuje spousta nových a nezapomenutelných postaviček, se mísí dechberoucí animace s city a humorem.
O FILMU
Medvědí bratři je film, který Disneyho floridské studio označuje za své první opravdové dítko. Idea filmu se zrodila právě zde a celý proces jeho vzniku byl řízen lidmi z tohoto studia.
Tým Disneyho animátorů se myšlenkou natočit film o medvědech poprvé začal zabývat v období vzniku snímku Lví král . V původních verzích scénáře byl příběh velmi dramatický a obsahoval prvky Shakespearovy hry Král Lear . Projekt byl pod pracovním názvem Bears aktivně vyvíjen zkušeným animátorem Aaronem Blaisem a vedoucím vývojového oddělení floridského studia Chuckem Williamsem . Blaise začal na projektu pracovat v roce 1997 a brzy se k němu připojil i druhý režisér Bob Walker .
„ Byl to v podstatě původní příběh, “ říká Williams . „ Spolu s Aaronem jsme začali čtením různých mýtů a legend o proměnách ve zvířata, které se váží k domorodým Američanům. Zjistili jsme, že příběhy o transformaci lidí ve zvířata se tradovaly prakticky v každé světové kultuře. Spousta z nich pojednávala o chlapcích, kteří se mění v medvědy v okamžiku, kdy se stávají muži. Některé z nich vyprávěly dokonce i příběhy lidí, kteří po nějakou dobu předstírali, že jsou medvědy, a teprve poté se stali plnohodnotnými členy kmene. Naším původním nápadem bylo natočit příběh o vzdorovitém synovi, který se promění v medvěda a musí se se svým otcem usmířit, aby se mohl vrátit zpět do své lidské podoby. “
K filmařům se připojil scénárista Tab Murphy ( Tarzan , Zvoník u Matky boží , Atlantida: Tajemná říše ), který napsal první verzi scénáře. Ten následně prošel úpravami od Lorne Camerona , Davida Hoseltona , Stevea Bencicha a Rona J. Friedmana , kteří obohatili strukturu příběhu a dialogy. Na vývoj příběhu dohlížel Steve Anderson , který při tom úzce spolupracoval s producentem, režiséry a týmem kreslířů, aby spolu s nimi mohl vytvořit storyboardy.
Po filmech Legenda o Mulan a Lilo a Stitch čekal tým animátorů z floridského studia poprvé úkol rozpohybovat na plátně postavy, jejichž drtivou většinu tvořila zvířata. Ve filmu se objevuje celá plejáda obyvatel zvířecí říše včetně velkých beranů, čipmunků, medvědů, losů a mamutů, díky čemuž animátoři museli proniknout do tajů jejich anatomie a způsobů pohybu. K tomu jim dopomohl tým expertů a odborných asistentů, kteří spolu se skutečnými medvědími mláďaty a několika dalšími zvířaty navštívili studio. Nápomocen byl také ochránce medvědů a spisovatel Timothy Treadwell , který je autorem knihy Among Grizzlies: Living with Wild Bears in Alaska .
Hlavním animátorem postavy Kenaie (v jeho medvědím těle) byl zkušený animátor Byron Howard , který ve studiu na Floridě působí už celých 10 let a zatím naposledy pracoval na animaci postav Nani a Cobra Bubbles z filmu Lilo a Stitch . „ Nikdy předtím jsem zvíře neanimoval, “ přiznává Howard . „ A i přestože medvědi mohou mít ve vzpřímené poloze podobnou postavu jako člověk, stavba jejich těla se od lidského velmi liší. Když se Kenai poprvé promění v medvěda, snaží se i nadále chodit po dvou nohách, ale nedaří se mu to. Je velmi nemotorný, protože jeho tělo se až příliš změnilo. Brzy ale zjistí, že mnohem snáze to jde po čtyřech. Animovat medvědy je jednodušší než většinu ostatních čtyřnožců, protože na rozdíl od ostatních při chůzi nepoužívají aktivně prsty. Jejich tělesná schránka je navíc zabalena do mohutného kulatého obalu, díky němuž animátorovi odpadá spousta starostí s detailním vyobrazením jeho anatomie. V případě Kenaie, který je člověkem v kůži medvěda, jsme museli medvědí tělo ‚naučit‘ několika lidským gestům. “
„ Kenai je mladý medvěd střední velikosti, který má okolo dvou metrů a váží asi 400 kilo, “ dodává Howard . „ O medvědí anatomii a způsobu jejich pohybu jsme se mnoho naučili od Stuarta Sumida (profesor biologie se zaměřením na pohyb zvířat) a jeho ženy Beth Rega . Výtvarník Terryl Whitlatch , který pracoval na dvou posledních filmech ze série Star Wars, namaloval čtyřicet nebo padesát stran kreseb medvědí anatomie, které nám moc pomohly. Udělali jsme si také exkurzi do přírodního parku v Silver Springs, kde jsme stáli pouze pár desítek centimetrů od několika dospělých medvědů. “
Hlavním animátorem medvěda Kody byl Alex Kupershmidt , který u Disneyho pracuje již 21 let a v předchozím filmu Lilo a Stitch měl na starosti postavu Stitche. „ Stitch a Koda mají společné to, že jsou oba mláďata. Stitch ovšem vyrostl beze svých rodičů a je poměrně nevyrovnaný. Koda byl naopak vychován velmi dobře: je čestný, zásadový a má dostatek sebejistoty. “
„ Medvědi ve věku Kody jsou lehčí a mnohem hravější, “ pokračuje Kupershmidt . „ Jejich pohyby nejsou tak elegantní a chovají se trochu divočeji, stejně jako malé děti. Proto jsme se snažili, aby se Koda pohyboval tak jako malé dítě – trochu neohrabaně. Hodně nám pomohlo, když do studia přivedli několik živých medvědích mláďat a my jsme s nimi mohli strávit pár chvil. “
Jednou z nejoriginálnějších vlastností filmu je způsob práce s poměrem stran plátna. Film začíná se standardním poměrem stran 1.85:1, který se používá pro většinu současných filmů. Přibližně ve třetině filmu, kdy Kenai zjistí, že se proměnil v medvěda, se však obraz rozšíří do formátu Cinemascope, tedy 2.35:1.
„ Pro mě byl tento film skvělou příležitostí zobrazit krásy amerického severozápadu, “ říká Walker . „ Ve formátu Cinemascope jsme měli mnohem více prostoru a mohli jsme proto lépe vyobrazit krásu a rozsáhlost prostředí, ve kterém se film odehrává. Říkali jsme si, že když se Kenai promění v medvěda, mohlo by podobnou změnu zažít zároveň i publikum. “
„ V okamžiku proměny se barevná paleta změní z matných tónů na jasné, syté a krásné barvy. Je to v podstatě mnohem jemnější verze Čaroděje ze Země Oz. Spousta lidí si ale této změny dost možná ani nevšimne, “ dodává Blaise .
„ Výroba tohoto filmu byla díky realistické animaci zvířat velmi náročná, “ říká Kupershmidt . „ Pro floridské studio to byl ale velký krok vpřed. Pokud byl Lilo a Stitch náš Dumbo, pak je tohle náš Bambi. Jsem hrdý zejména na to, že se nám v nejdojemnějších scénách filmu podařilo udržet odstup od přehnaných emocí, stejně jako tomu bylo ve skvělých filmech jako Dumbo nebo Kráska a zvíře. Diváci už s těmito postavami ušli velmi dlouhou cestu a pokud jim necháme prostor, nechají své emoce volně plynout sami. “
Nejnovější komentáře