„Každý chce hrát Hamleta, když je mladý. A když je člověk starý, chce hrát Krále Leara. A doufáte, že „Hamleta“ budete dělat mnohokrát, protože nikdy se vám to nepovede najednou. Je to tak nevyčerpatelně fascinující. Shakespeare je tak geniální, protože nemusíte vědět, co autor zamýšlel, protože nevíte, co zamýšlel. Chce jen, abyste použili svou představivost, dá vám pár skvělých slov a pak uvidíte, kde skončíte.“
Předtím, než Michael York v roce 1964 absolvoval studium angličtiny na Oxfordské univerzitě, absolvoval turné s Národním divadlem pro mládež a hrál také v Oxfordské univerzitní dramatické společnosti a v souboru University College Players. Po nějaké době působení v Dundee Repertory Theatre, kde hrál ve hře Brendana Behana „Rukojmí“, nastoupil York do National Theatre pod vedením Laurence Oliviera, kde spolupracoval s Francem Zeffirellim při inscenaci „Mnoho povyku pro nic“ v roce 1965. Po roli Jolyona (Jollyho) v britské televizi ve filmu Sága rodu Forsytů (The Forsyte Saga, 1967) debutoval York ve filmu jako Lucentio v Zeffirelliho Zkrocení zlé ženy (The Taming of the Shrew, 1967) a poté byl obsazen do role Tybalta v Zeffirelliho filmové adaptaci Romea a Julie z roku 1968.
York také ztvárnil Briana Robertse ve filmové verzi „Kabaretu“ Boba Fosseho (1972, viz níže), D’Artagnana v adaptaci „Tří mušketýrů“ z roku 1973 a v pokračování „Čtyř mušketýrů“ z roku 1974 a titulní postavu ve filmové adaptaci „Loganova útěku“ (1976).
York prohlásil, že jeho největší chybou v kariéře bylo odmítnutí hlavní role ve filmu „Love Story“ (1970). Producenti mu za hlavní roli nabídli tarifní sazbu spolu s 10 % z hrubého zisku. York měl pocit, že film nevydělá žádné peníze, a tak odmítl. Toto rozhodnutí ho v roce 1970 stálo hodně přes 10 milionů dolarů. (IMDb/Wikipedia)
Všechno nejlepší k narozeninám, Michaele Yorku!
15. dubna 2025 Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 % Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během […] Posted in Filmové recenze
15. dubna 2025 Film Učitelka – psychologický rozbor Ještě bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry […] Posted in Filmové recenze
15. dubna 2025 Odpovídá Minecraft film nárokům dětského publika? Kdo by neznal Minecraft. Nejprodávanější videohru v historii, která způsobila regulérní mánii a které se prodalo více než 300 milionů kopií, i když skutečný počet hráčů bude pravděpodobně […] Posted in Filmové recenze
14. dubna 2025 Učitelka – lekce z manipulace – 75% Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace […] Posted in Filmové recenze
14. dubna 2025 The Last of Us - Dny budoucí (S02E01) - Apokalypsa pokračuje Návrat Ellie a temná budoucnost: Druhá sezóna Last of Us začíná silně. Tak se nám vrátila Ellie. Řeknu to rovnou, trocha klidu po první sezóně neuškodí. Seriál se vrátil tam, kde skončil. […] Posted in TV Recenze
14. dubna 2025 Hříšníci - Hororová novinka od tvůrce Black Panthera Dvojčata - bratři Smoke a Stack (Michael B. Jordan v dvojroli) - se vracejí do rodného města, aby zanechali svou komplikovanou minulost za sebou a mohli začít od začátku, dokud nezjistí, […] Posted in Filmové recenze
13. dubna 2025 Čtvrtstoletí Samotářů Před rokem jsem na blogu připomínal zřejmě divácky nejoblíbenější porevoluční film, hořkou retrokomedii Pelíšky, která vloni oslavila čtvrtstoletí od premiéry. O rok později však přišel […] Posted in Filmová klasika
13. dubna 2025 Její tělo - mezi skokem a pádem - 75% Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře