Stárnoucí Frankie Dunn (Clint Eastwood) se pokouší usmířit se svou dcerou, nemá však štěstí. Frankie trénuje mladé a nadějné boxery. Nedaří se mu je ale dostat k mistrovskému zápasu. Okolo ringu Dunnovi pomáhá Eddie Scrap-Iron Dupris (Morgan Freeman), bývalý boxer, kamarád a často i zachránce. Zatímco Frankieho poslední talent Willie Little (Mike Corner) zahne k jinému managerovi, v tělocvičně se objeví Maggie Fitzgerald (Hilary Swank). Odstrkovaná a naštvaná Maggie prahne po tom, aby jí někdo konečně věřil. Dunn jí ale trénovat nechce. Maggie se však na tréninku domluví s Eddiem a postupně si svou houževnatostí získá i Frankieho. Během tréninku se pak oba naučí něco o smutné minulosti toho druhého. Když se ale Maggiin sen začne naplňovat, čeká hrdiny další tragédie...
Jen málokterý hollywoodský herec si prošel tak zajímavou kariérou jako Clint Eastwood. Ten se pomalu z hvězdy westernové trilogie režiséra Sergia Leoneho vypracoval v akční hvězdu například v sérii Drsný Harry a navíc časem skutečně dokázal, že je schopným hercem charakterních rolí. Především se ale Clint Eastwood později stal i režisérem, který má na kontě i oscarové snímky jako Nesmiřitelní nebo právě Million Dollar Baby, které patří mezi nejpamětihodnější boxerské snímky 21. století a to především i proto, že v rámci boxerských filmů funguje tak trochu jinak.
Zatímco takový Rocky pojednává o chudém italském boxerovi, který náhodou ke štěstí přijde a z Rockyho se v jeho finále definitivně víceméně stává taková pohádka pro odrostlejší, Million Dollar Baby je na tom jinak. Ano, celou dobu máte pocit, že vám před očima probíhá další ukázka ideálního naplnění amerického snu a především typická ukázka toho, že se dva lidé, kteří jsou rozdílní chováním i obsahem rozkroku navzájem začnou respektovat, společně dotáhnou velkých věcí a uvědomí si, že jim na sobě navzájem skutečně záleží. A je do jisté míry pravda, háček ovšem tkví v tom, že ve třetí třetině se pravidla hry otočí o 180% a je vám jasné, že tohle další Rocky rozhodně nebude.
Clint Eastwood scénář Paula Haggise, který byl adaptován z povídky F. X. Tollea zpracoval v dech beroucí audiovizuální formě, kde každá rána v ringu působí naprosto uvěřitelně působivě a Hilary Swank překvapivě skutečně dokáže ve finále působit jako regulérní mlátička. Jenomže samotné zasazení do prostředí boxerských zápasů je ve finále víceméně skutečně jen kulisou, které by šlo nahradit mnoha způsoby. Tenhle film ve finále není zase tak primárně o boxu, i přesto, že jeho postavy boxem žijí a velmi často šíří boxerská témata na běžícím páse. Million Dollar Baby je spíše filmem o chybách minulosti, pýše, která předchází pádu a snaze o vykoupení. V samotné závěrečné fázi se hodně klade důraz na pět fází smutku, které jsou následně zakončeny skutečnou depresivní tečkou, která vás jen utvrdí v tom, že pohádkový happy end vás na konci výjimečně skutečně jen tak nečeká.
Clinta Eastwooda čím dál tím více jeho dalším filmem beru jako režiséra, který nemá vyložené režisérské trademarky a jeho filmy byste ve většině případech těžko definovali jeho režií, Eastwood ale opět dokázal, že dokáže silný scénář zpracovat v silné audiovizuální formě a právě díky faktu, že Eastwood většinou tyhle formy mění následně nehrozí, že by Eastwood neustále opakoval sám sebe. Jsou jistí režiséři, jejichž styl se nemění a přesto působí klidně i po 10 filmech pořád svěže, Eastwood si ale jeden styl za svou dlouhou režijní kariéru skutečně spíše nedrží a Million Dollar Baby byste tak s jeho ostatními filmy srovnávali víceméně těžce. Ale vůbec to není špatně.
Million Dollar Baby dokáže skvěle vystavět své charaktery a jejich dilema. Stárnoucí trenér, který se pořád nevzdal snu, že vycvičí šampióna, jeho kamarád uklízeč, který kvůli boxu přišel o oko a pochopil, že box má skutečně hodně negativní stránky a žena, která by se ráda v boxu stala vrcholovou zápasnicí. Každá z těchto postav vniká box jinak a ve vzájemném kontrastu je postupné proplouvání napříč dějovou linkou neskutečně zajímavé a skutečně funkční.
Clint Eastwood, Hilary Swank a Morgan Freeman jsou v hlavních rolích naprosto úžasní a Swank i Freeman si právem došli za své výkony pro Oscara (Eastwood zase aspoň dostal již svého druhého Oscara za režii). Mají tak trochu štěstí v tom, že díky samotnému silnému scénáři je skutečně co hrát (Eastwood má problémy s odloučenou dcerou, Swank zase naopak s její buranskou rodinou), přesto ale právě oni vytěžili z hlavních rolí tolik a ideálnější casting prostě vzniknout nemohl.
Tom Stern vytvořil celkem působivé vizuální momenty, které těží z velmi zajímavého barevného kontrastu, samotný Eastwood složil soundtrack, který ladí k filmu a především skutečně platí, že jde o film, který jde velmi těžce odhadnout. Od začátku je jasné, že nás nečeká klasická pohádková variace ve stylu „ postavy, které to měli těžké to začnou mít najednou strašně lehké a dosáhnou velikého úspěchu bez větších obtíží´, přesto se ale skutečně těžce dá odhadnout kam až daleko to zajde. A skutečně to ve finále způsobí depresivní závěr, který korunuje jak je tento film velmi obtížné přečíst.
Dramaturgicky to možná přece jen chvílemi začne drhnout a i přes to jak emocionální ten závěr je, nemohl jsem se zbavit dojmu, že to šlo přece jen vytěžit ještě trochu víc a to především tak, aby si i Eastwood mohl alespoň jednou dojít pro Oscara za herectví. Ale jinak se na tenhle film nadává fakt těžko, což dokazuje i fakt, že se na něj dá koukat ještě několikrát po prvním zhlédnutí.
Eastwood ještě působivější podívanou natočil například o 4 roky později s Gran Torino, Million Dollar Baby je ale zcela svěžím dílem, které dokázalo, že má Eastwood i na stará kolena hodně energie (už v době natáčení MDB mu 74 let) a vzhledem k tomu, že se do důchodu jen tak nechystá stojí za to doufat, že i v dalších letech bude točit nevídané komorní filmové podívané, které jsou ale i přes svou komornost vypravěčsky velkolepé a emocionálně působivé. Přesně jako Million Dollar Baby......
Trailer:
Verdikt: 4 z 5
Photo © Warner Bros
Nejnovější komentáře