Mrazík – kultovní Vánoční klasika – 80 %

Photo © Gorky Film StudiosPhoto © Gorky Film Studios
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (3 hla­sů, prů­měr: 4,33 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Stará dob­rá Vánoční kla­si­ka Mrazík je již od dět­ství jed­na z mých nej­ob­lí­be­něj­ších pohá­dek. Pohádku nato­či­lo fil­mo­vé stu­dio Gorkij v roce 1964 pod­le tra­dič­ní rus­ké pohád­ky Morozko. V hlav­ních rolích hra­jí Eduard Izotov (Ivánek), Natalja Sedych (Nastěnka), Inna Čurikovova (Marfuša), Georgij Milijar (baba Jaga) a Alexandr Chvylja (Děda Mráz). V roce 1965 byl oce­něn na 26. mezi­ná­rod­ním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Benátkách v pro­gra­mu fil­mů pro děti a mlá­dež. V roce 1966 byl oce­něn na vše­sva­zo­vém fil­mo­vém fes­ti­va­lu a za roli Marfuši udě­lil čes­ký vel­vy­sla­nec Jaroslav Bašta Inně Čurikovové stří­br­nou Masarykovu medai­li. Snímek se stal kul­tov­ním a mno­ho hlá­šek zli­do­vě­lo. Pojďme si tro­chu zavzpo­mí­nat a pohád­ku roze­brat z tro­šič­ku jiné strán­ky.

Ústřední posta­vou fil­mo­vé pohád­ky s názvem Mrazík je chudá, utla­čo­va­ná, zavr­ho­va­ná, týra­ná a vysmí­va­ná avšak ctnost­ná, krás­ná, dob­rá, spra­ved­li­vá a las­ka­vá arche­ty­po­vá Panna jmé­nem Nastěnka, kte­rá žila v chudé cha­loup­ce v pros­té ves­nič­ce na ven­ko­vě se svým vlast­ním otcem, mace­chou a nevlast­ní sestrou. Hned v úvo­du pohád­ky jsme uvr­že­ni do pří­bě­hu, kde se děje čiré bez­prá­ví, nespra­ve­dl­nost a zlo, kdy Nastěnka jako nevlast­ní dce­ra byla týrá­na svou krkav­čí mace­chou a nevlast­ní sestrou, čemuž její sla­bý otec pou­ze nečin­ně při­hlí­žel. Z tak­to nasta­ve­né­ho rodin­né­ho pro­stře­dí vyro­zu­mí­me, že Nastěnku zřej­mě postih­la tragé­die v podo­bě smr­ti její vlast­ní mat­ky, kte­rá byla zřej­mě dob­rá, a její otec se bohu­žel zno­vu ože­nil a to ne úpl­ně šťast­ně a do cha­loup­ky si při­ve­dl novou ženu, tedy Nastěnčinu mace­chu, i s její nevlast­ní sestrou Marfuškou. Na začát­ku máme tedy tuto kva­ter­ni­tu v podo­bě čtver­nos­ti postav: mace­chu, Mafušku, Nastěnku a její­ho otce. Jak lze blí­že cha­rak­te­ri­zo­vat tyto čty­ři hlav­ní posta­vy? Prostá Nastěnka je vykres­le­na jako nepo­sk­vr­ně­ná ctnost­ná dív­ka, vel­mi dob­rá, hod­ná, posluš­ná, pra­co­vi­tá, milá, prav­di­vá a upřím­ná, kte­rá ovšem trpí v podru­čí své mace­chy těž­kou pra­cí, nesmy­sl­ný­mi roz­ka­zy, týrá­ním i utla­čo­vá­ním. Vidíme, jak se pomy­sl­né nůž­ky roze­ví­ra­jí, tedy vyš­ší tlak zlé mace­chy způ­so­bil ješ­tě vyš­ší ryzost Nastěnky. Nezodpovězenou otáz­kou zůstá­vá, zda­li důvo­dem její ctnos­ti byl její dob­rý cha­rak­ter ane­bo zda se na této roli obě­ti podí­lel útlak ze stra­ny mace­chy, kte­rá nedo­vo­li­la Nastěnce mít i něja­ké ty lid­ské pokles­ky. Tedy Nastěnka byla doslo­va ve veli­ké neli­bos­ti trpě­na svou mace­chou, kte­rá ji nesná­še­la, mož­ná i nená­vi­dě­la, a neu­stá­le až do úmo­ru ji zatě­žo­va­la těž­kou, nesmy­sl­nou a i zby­teč­nou pra­cí. Postava mace­chy je zde vykres­le­na jako typic­ká stí­no­vá mat­ka, kte­rá je zlá. Macechy vlast­ní dce­ra Marfuška, kte­rá byla zce­la v pří­z­ni své mat­ky, nemu­se­la pra­co­vat, mat­ka jí tak­zva­ně nadr­žo­va­la a pod­stro­jo­va­la – měla tedy veš­ke­ré výho­dy, pohod­lí i bohat­ství, na dru­hou stra­nu ale byla nehezká, líná, neši­kov­ná, cel­ko­vě neschop­ná a zlá. Ačkoli Nastěnka sice byla v pří­z­ni své­ho milo­va­né­ho otce, nic to neby­lo plat­né, neboť její otec byl pří­liš sla­bý a pasiv­ní, nečin­ně při­hlí­žel trá­pe­ní Nastěnky a nekla­dl své ženě žád­ný odpor, jen poslou­chal její roz­ma­ry. Tento bez­moc­ný otec evi­dent­ně byl tak­zva­ný „pod­pan­toflák“. Svým cho­vá­ním otec tedy pro­spí­val své­mu oko­lí a sou­čas­ně ško­dil sám sobě a Nastěnce, což lze zařa­dit v teo­rii typů cho­vá­ní člo­vě­ka pod ška­tul­ku Slabý. Z výše uve­de­né­ho dále vyplý­vá, že mace­cha a její dce­ra Marfuška jed­na­ly v pohád­ce po vzo­ru typu s názvem Bandita, kte­ré­mu typic­ky vyho­vu­je mít ved­le sebe Slabého, na kte­rém se obo­ha­cu­je. Tedy na tom­to pří­kla­du jas­ně vidí­me, jak se násil­ník pojí se svou obě­tí v dishar­mo­nic­kém spo­je­ní plném utla­čo­vá­ní. Na této rodin­né kon­ste­la­ci může­me pozo­ro­vat pře­smyč­ku dua­li­ty, kterak Nastěnka navzdo­ry své­mu han­di­ca­pu smě­řu­je ke své­mu dob­ré­mu kon­ci a nao­pak Marfuška navzdo­ry své­mu pri­vi­le­giu smě­řu­je ke své­mu špat­né­mu kon­ci. Tedy pri­vi­le­gia Marfušky v podo­bě pohod­lí a záze­mí se pojí s ošk­li­vos­tí, lenos­tí, a zejmé­na se zlým cha­rak­te­rem. Naopak han­di­cap Nastěnky v podo­bě ústr­ků, utla­čo­vá­ní, poni­žo­vá­ní a tvr­dé prá­ce se pojí s krá­sou, las­ka­vos­tí a zejmé­na dob­rým cha­rak­te­rem. Čtyři hlav­ní posta­vy vytvá­ře­jí­cí kva­ter­ni­tu: mace­cha, Marfuška, Nastěnka a sta­řík se v prů­bě­hu dění mění na tuto kva­ter­ni­tu: baba Jaga, Nastěnka, Ivan a děda Mráz. Děj pohád­ky pokra­ču­je dále zábě­rem na ved­lej­ší ves­ni­ci, kde žil Ivan s mat­kou, ale jed­no­ho dne se vydal puto­vat jako hle­da­jí­cí pout­ník do svě­ta. Jaký byl Ivan? Ivan měl zalí­be­ní sám v sobě, dbal niko­li o krá­su vnitř­ní ale zejmé­na o krá­su na pohled lahod­nou pro oko. Byl to švar­ný chla­pík, kte­rý byl sám se sebou spo­ko­je­ný, ale chy­bě­la mu poko­ra. Rád se zhlí­žel ve svém zrcát­ku a sebe­vě­do­mí mu roz­hod­ně nechy­bě­lo. Ivan se tou­lal po širo­ši­rém svě­tě, až nara­zil na jes­ky­ni, kde pohád­ka násle­du­jí­cím nápi­sem vyja­dřu­je víru ve fata­lis­mus:

Tvůj osud tě nemi­ne.“

Zde Ivan potká­vá kou­zel­né­ho dědeč­ka, se kte­rým se jal sou­tě­žit. Přestože Ivan nevy­hrál, ale při­znal svou poráž­ku, dostal od dědeč­ka Hříbečka za odmě­nu luk a šípy, což by moh­lo být vní­má­no jako danaj­ský dar. Proč? Příliš samo­li­bý, pyš­ný a sobec­ký Ivan odmí­tl za dary podě­ko­vat. Tedy Ivanovi chy­bí poko­ra a to se kou­zel­né­mu dědeč­ko­vi nelí­bí, pro­to jej děd potrestal klat­bou, kdy med­věd se mu poklo­ní až k zemi, ale Ivan při­tom ohne svůj hřbet. Ivan ulo­vil v letu ptá­ka a jeho peří pus­til po vět­ru, aby mu uká­za­lo ces­tu. Přivedlo ho k Nastěnce, kde se násled­ně jen chlu­bil a chvástal, jak je krás­ný a úžas­ný a ihned na mís­tě se roz­ho­dl pojmout Nastěnku za svou man­žel­ku. V úmys­lu před­vést se, že všech­no doká­že, chtěl šípem tre­fit huňa­tou med­vě­di­ci s mlá­ďa­ty. Nastě se Ivan líbil, ale aby zachrá­ni­la med­vě­di­ci, zakry­la mu hla­vu věd­rem, čím mu nasa­di­la med­vě­dí hla­vu. Nešťastná Nasťa způ­so­bi­la Ivanovi nemi­lé patá­lie, při­tom ani jeden z nich neví, že jde o čáry kou­zel­né­ho dědeč­ka. Utíkající Ivan dív­ku pro­klí­ná a nadá­vá jí do čaro­děj­nic. Smutná Nasťa se z lás­ky k Ivanovi roz­pla­ka­la a z jejích slz obros­tl i mrt­vý pařez. Mezitím bez­rad­ný Ivan hoře­ku­je, zou­fá si a blou­dí po kra­ji, až nalez­ne nápis:

Kdybys nebyl hlu­pá­kem, nestal by ses med­vě­dem.“

Tento nápis půso­bí jako výčit­ka našich pokles­ků a sla­bých strá­nek, kte­ré zapří­či­ni­ly náš neú­spěch. Ivan se opět setkal s dědeč­kem Hříbečkem. Medvědí hla­va byla Ivanova lek­ce, jak se zba­vit samo­li­bos­ti, pýchy a domýš­li­vos­ti. A tak med­věd se kla­ní dědeč­ko­vi Hříbečkovi až k zemi, ale Ivanův hřbet se při­tom ohý­bá. Dědeček při­slí­bil Ivanovi vysvo­bo­ze­ní z med­vě­dí podo­by, jen když vyko­ná něja­ký dob­rý sku­tek. Ale Ivan opět nic nepo­cho­pil a hle­dá, jaký dob­rý sku­tek by vyko­nal. Shledává, že daro­va­ný pěťák na dob­rý sku­tek nesta­čí... Lidé před nebo­hým Ivanem utí­ka­li, až na babič­ku, kte­rá neu­tek­la, pro­to­že byla sle­pá. Když se sli­to­val nad babič­kou a odne­sl ji i s nůší domů do cha­loup­ky, zara­do­val se, že to snad by moh­lo zlo­mit kouz­lo, ovšem Ivan stá­le mys­lel jen sám na sebe a na své osob­ní dob­ro v podo­bě vysvo­bo­ze­ní, tak­že ani to nepo­moh­lo. Až ve chví­li, kdy chtěl babič­ce pomoct zce­la spon­tán­ně, upřím­ně a ze srd­ce a nemys­lel při­tom na sebe, tepr­ve potom byl vysvo­bo­zen a kouz­lo pomi­nu­lo. Zde na tom­to mís­tě bych uved­la v pohád­kách čas­to uvá­dě­ný prin­cip sku­teč­né­ho dob­ra. To lze ilu­stro­vat pří­kla­dem Ivana, kte­rý ve chví­lích, kdy se sou­stře­dí na dob­rý sku­tek, dob­ro mu uni­ká, ale až ve chví­li, kdy pře­stá­vá mys­let na sebe, potom se plně ote­ví­rá dob­ru pro dru­hé. Podobně je tomu v pohád­ce Anděl Páně, kde Petronel nej­pr­ve zne­u­ži­je čer­tov­skou moš­nu s vidi­nou vlast­ní spá­sy, ale násled­ně jej dru­hé uži­tí moš­ny s nezišt­ný­mi úmys­ly sku­teč­ně spa­sí. Stejně tak lze vzpo­me­nout pří­pad pohád­ko­vé­ho hrdi­ny Denise z pří­bě­hu Hotel Transylvánie, kde se malý Denis trá­pil, zda je dob­rý či špat­ný, ale až ve chví­li, kdy pře­stá­vá mys­let jen sám na sebe, když se sna­ží zachrá­nit vlči­ci Winnie, potom nachá­zí sám sebe. Podobně v pohád­ce, kde sůl je nad zla­to, vidí­me, že ve chví­li, kdy král nemys­lí jen na sebe, je slán­ka beze­dná.

Děj pokra­ču­je vylí­če­ním kru­té zimy, kdy vrto­ši­vá zlá mace­cha neschop­ná sebe­re­flexe ani introspek­ce vyhna­la v záchva­tu své­ho vzte­ku Nastěnku z domu, což zachy­cu­je mezi­lid­ské zlo zachá­ze­jí­cí až do kraj­nos­ti. Se vším povol­ný sta­ře­ček uvyk­lý jen poslou­chat zave­zl Nasťu chtě – nechtě na saních do lesa, kde hrdin­ce šlo doslo­va o holý život. Nastěnka byla zachrá­ně­na nad­při­ro­ze­nou bytos­tí, když ji pod stro­mem obje­vil Mrazík, kte­rý zmra­zí i ptáč­ka zpě­váč­ka. Děda Mráz byl klad­ná posta­va z nad­při­ro­ze­né říše s mocí zmra­zit vše živé, kte­rý byl tak dob­ro­ti­vý, že dal Nastěnce svůj kožich a odve­zl ji na svém spře­že­ní do své­ho síd­la, čím jí zachrá­nil život. Mezitím Ivan dopu­to­val k cha­loup­ce na muří noze, kde byd­le­la Baba Jaga a žádal ji o pomoc Nastěnce. V pohád­kách může­me pozo­ro­vat dob­ré i zlé čaro­dě­je. Například v pří­bě­hu Pán prs­te­nů je arche­typ čaro­dě­je zastou­pen Gandalfem, kte­rý je zosob­ně­ní moud­ros­ti, roz­váž­nos­ti a milo­srd­nos­ti, a Sauronem, kte­rý je čer­ný mág a čer­nok­něž­ník a kte­rý zosob­ňu­je tem­né­ho vlád­ce Mordoru. Baba Jaga v pohád­ce Mrazík před­sta­vo­va­la prá­vě onu zlou tem­nou a ošk­li­vou čaro­děj­ni­ci. Baba Jaga oži­vi­la stro­my, kte­ré bojo­va­ly jako oživlí lid­ští bojov­ní­ci s Ivanem, ale Ivan jako stat­ný bojov­ník se niče­ho neza­le­kl a pře­mohl je. Baba Jaga chtě­la Ivana upéct v peci, ale Ivan ji pře­chyt­ra­čil a str­čil do pece on ji. Výměnou za její život Ivan poža­do­val od Baby Jagy pomoc dív­ce své­ho srd­ce. Čarodějnice mu dala kožich a sáň­ky samo­chod­ky, kte­ré jej zaved­ly k Nastěnce. Pak své­ho dob­ré­ho skut­ku vel­mi lito­va­la, sku­če­la a úpě­la, a za Nastěnkou posla­la čer­né­ho kocou­ra, aby ten ji při­pra­vi­la o život. A tak se i sta­lo, čer­ný kocour při­lá­kal Nasťu k ber­le mra­zil­ce a tak umrz­la. Ale ne navždy, Ivan ji svou prosbou o odpuš­tě­ní pro­bu­dil ze spán­ku. Původně ego­is­tic­ký Ivan se doce­la změ­nil, už nemys­lel jen na sebe a chtěl dělat jen samé dob­ré skut­ky. Ivan na své ces­tě dozrál z mla­dí­ka v zod­po­věd­né­ho muže, kte­rý je scho­pen lás­ky a empa­tie. Nastěnka s Ivanem se vrá­ti­li šťast­ně domů, od Mrazíka štědře vel­kým pokla­dem dra­ho­ka­mů obda­ro­vá­ni, zvěs­to­va­li, že dob­ro zví­tě­zi­lo a zlo bylo pře­mo­že­no. Marfuška chtě­la totéž, co dosta­la Nasťa: ženi­cha a dra­ho­ka­my, pení­ze a moc peněz! Nechala se tedy také odvézt do lesa a stej­ně jako Nasťa si sed­la pod vyso­ký strom. Ale když dva děla­jí totéž, nikdy to není totéž. Toto pří­slo­ví lze ilu­stro­vat na pří­kla­du dvou peka­řů, kdy oba sice pečou chle­ba, ale při­tom chléb od kaž­dé­ho je zce­la jiný, jinak chut­ná, má jinou bar­vu a slo­že­ní. Ale toto rče­ní zna­me­ná i mno­hem víc. Pokud pokoj­né­ho člo­vě­ka napad­ne zákeř­ný útoč­ník, tak jeden z nich je agre­sor a dru­hý v pudu sebezá­cho­vy sáhl po sebe­obra­ně. Tedy v naší pohád­ce Nastěnce šlo o dob­ro, byla čis­té duše i srd­ce dob­ré­ho, kdež­to Marfuška byla nedob­ré vůle a usi­lo­va­la jen o hmot­né stat­ky, mate­ri­ál­ní pokla­dy a pení­ze, niko­li o dob­ro a zušlech­tě­ní ducha. A tak si Marfuška vyslou­ži­la od Mrazíka jen pra­se­čí spře­že­ní a truhlu plnou havra­nů, kte­ří se po ote­vře­ní truh­ly roz­le­tě­ly. Marfuška tak skli­di­la jen posměch a ostu­du. Nakonec vidí­me, jak se všich­ni napra­vi­li: Nastěnka vystou­pi­la ze své role obě­ti, Ivan nabyl poko­ru, sta­řík se zba­vil své pasi­vi­ty, mace­cha s Marfušou zís­ka­ly zod­po­věd­nost.

Vzhledem k době své­ho vzni­ku pova­žu­ji ten­to sní­mek za zda­ři­lý. Český dabing pohád­ku ješ­tě posu­nul o level výše zejmé­na díky Františku Filipovskému. Pohádka Mrazík stej­ně jako i jiné pohád­ky je urče­na neje­nom dětem, ale i dospě­lým, neboť pohád­ko­vý pří­běh půso­bí jako sym­bo­lic­ký nástroj osob­ní­ho roz­vo­je, neboť pohád­ky mají vliv na psy­chic­ký vývoj. Na ČSFD se pyš­ní 75% a já nemo­hu jinak než z lás­ky k pohád­kám dát krás­ných 80%.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Mrazík na Kinoboxu.
Autor: Jana Šintáková Michalicová
E.T. – Mimozemšťan: Kouzlo dětského přátelství
19. prosince 2025E.T. – Mimozemšťan: Kouzlo dětského přátelstvíE.T. – Mimozemšťan je filmovou legendou, která si své místo v srdcích diváků drží již desítky let. Steven Spielberg zde mistrně skloubil sci-fi s hlubokým emocionálním příběhem o přátelství a touze po domově. Hudba Johna Williamse…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avatar: The Way of Water – vizuální epická podívaná
17. prosince 2025Avatar: The Way of Water – vizuální epická podívanáPo dlouhých třinácti letech se James Cameron vrací na Pandoru a přináší pokračování, které znovu uchvacuje dechberoucími vizuály a novým podvodním světem. Avatar: The Way of Water nabízí nejen technický majstrštyk, ale i hluboký příběh o…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avatar: Vizuální revoluce na Pandoru
16. prosince 2025Avatar: Vizuální revoluce na PandoruJames Cameron s filmem Avatar přinesl do světa kinematografie nejen dechberoucí vizuální zážitek, ale i hluboký příběh o spojení člověka s přírodou a osobní proměně. Tento epický sci-fi snímek okouzlí svou technickou bravurou, propracovaným světem a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hvězdná pěchota – film, který ani po letech neztrácí sílu
10. prosince 2025Hvězdná pěchota – film, který ani po letech neztrácí síluKvalitní sci-fi od samotného Roberta A. Heinleina – to se musí vidět. Tento film vznikl už hodně, hodně dávno. Přesto se k němu pořád rád vracím. Naposledy jsem jej viděl asi před dvěma týdny a teď jsem…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nebezpečná rychlost: Adrenalin bez přestávky
7. prosince 2025Nebezpečná rychlost: Adrenalin bez přestávkyNebezpečná rychlost je ikonickou akcí devadesátých let, která diváka vtáhne do zběsilé jízdy plné napětí a neustálého ohrožení. Film nabízí jednoduchý, ale geniálně provedený námět – autobus, který nesmí zpomalit pod určitou rychlost, jinak exploduje. Keanu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Pět nocí u Freddyho: horor bez napětí
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho: horor bez napětíPět nocí u Freddyho je film, který měl ambice stát se kultovní videoherní adaptací, ale ve výsledku nabízí spíše sterilní a nevýrazný hororový zážitek. Režisérka Emma Tammi se snaží skloubit dějové drama s hororovými prvky, avšak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Trol: Norská mytologická akční jízda
2. prosince 2025Trol: Norská mytologická akční jízdaFilm Trol od norského režiséra Roara Uthauga představuje moderní pojetí severské legendy o obřím trollovi, který se probudí v horách Dovre. Příběh kombinuje akční scény s atmosférou napětí a tajemství, přičemž čerpá z bohatých norských folklórních…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říše
28. listopadu 2025Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říšeFilm je zasazen do posledních dnů před pádem mocné (a brutální) říše Mayů. Hlavním hrdinou je mladík Jaguáří tlapa, jehož vesnice je přepadena právě bojovníky Mayů. Ti, kteří nejsou povražděni jsou zajati a vlečeni do srdce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Skála
16. listopadu 2025SkálaFilm Skála od Michaela Baye je dynamickým akčním thrillerem, který se stal jedním z nejvýraznějších titulů 90. let. Kombinace špičkových hereckých výkonů, vizuálně působivých scén a napínavého scénáře přinesla divákům nezapomenutelný zážitek. Režisér Bay s precizností…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Predátoři - Na Zemi patří k elitním zabijákům ve svém „oboru“, na vzdálené planetě se z nich však stává lovná zvěř
7. listopadu 2025Predátoři - Na Zemi patří k elitním zabijákům ve svém „oboru“, na vzdálené planetě se z nich však stává lovná zvěřSkupina navzájem se neznajících lidí se probouzí v neznámé džungli. Poslední co si pamatují je podivný světelný záblesk a tvrdé přistání s padákem na zádech. I přes vzájemnou nevraživost a nedůvěru začnou společně prozkoumávat neznámé místo.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře