Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce

Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce

Zdroj: Walt Disney Pictures
Zdroj: Walt Disney Pictures
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Loading...

Šaman Rafiki vyprá­ví legen­du o tom, jak se vlá­dy nad Lví říší ujal mla­dý lev Mufasa, kte­rý se stal vše­mi oblí­be­ným vlád­cem. Divákům před­sta­vu­je osi­ře­lé­ho lvíč­ka Mufasu a přá­tel­ské­ho lva jmé­nem Taka, dědi­ce lví­ho trů­nu, a zavá­dí je na vel­ko­le­pou pouť, na kte­ré oba lví hrdi­ny dopro­vá­zí sku­pin­ka své­ráz­ných postav....

V roce 2016 rea­li­zo­val Jon Favreau foto­re­a­lis­tic­kou ani­ma­cí hra­nou ver­zi Knihy džun­glí, kte­rá vychá­ze­la z ani­mo­va­né adap­ta­ce kni­hy Rudyarda Kiplinga od stu­dia Disney z roku 1967. V roce 2019 stej­nou foto­re­a­lis­tic­kou ani­ma­cí Favreau rea­li­zo­val foto­re­a­lis­tic­kou „hra­nou“ adap­ta­ci Lvího krá­le z roku 1994. Pro mno­hé zby­teč­ná pře­dě­láv­ka jed­no­ho z nej­u­zná­va­něj­ších ani­mo­va­ných fil­mů všech dob, přes­to „hra­ný“ Lví král zvlá­dl v kinech utr­žit 1 mili­ar­du a 656 mili­o­nů dola­rů, dnes je 10.  nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem všech dob  a pře­de­vším je nej­vý­dě­leč­něj­ší „hra­nou“ adap­ta­cí ani­má­ků z díl­ny Walt Disney Animation. Bylo jis­té, že se Lví král něja­ké­ho pokra­čo­vá­ní dočká. I Sean Bailey, kte­rý u Walt Disney Studios Motion Picture Production plnil funk­ci ředi­te­le v letech 2010-2024, ozna­čil minu­lý rok foto­re­a­lis­tic­ké­ho Lvího krá­le za obří ságu, kte­rá by se moh­la vyrov­nat Star Wars.

Mufasa: Lví král
Zdroj: Walt Disney Pictures

Právě Star Wars se v posled­ních letech díky seri­á­lům jako Mandalorian (a pře­de­vším chys­ta­né­mu fil­mu Mandalorian & Grogu) věnu­je Jon Favreau. Bylo tedy jas­né, že pokra­čo­vá­ní potře­bu­je za Favreaua náhra­du. A náhra­da to byla vskut­ku neče­ka­ná. Režie se totiž cho­pil Barry Jenkins, drži­tel Oscara za nej­lep­ší adap­to­va­ný scé­nář ke své­mu fil­mu Moonlight.  Jde o reži­sé­ra a sce­náris­tu toho osca­ro­vé­ho fil­mu Moonlight, kte­rý se do šir­ší­ho pově­do­mí dostal spí­še díky ostudě, kte­rá byla s jeho výhrou spo­je­na.

 

 

 

Capture (3)
Zdroj: Twitter

 

 

Capture (2)
Zdroj: Twitter

 

 

JENKINS
Zdroj: Twitter.com

 

JENKINS BARRY
Zdroj: Twitter

Na pozdvi­že­né reak­ce došlo doce­la rych­le. Jenkins byl obvi­něn ze zapro­dá­ní se kor­po­rát­ní­mu Disneymu, Jenkins se ovšem brá­nil. Teprve až nedáv­no pro­hlá­sil, že Mufasa: Lví král do jis­té míry není jeho film a že pro reži­sé­ra dopo­sud men­ších fil­mů šlo o nároč­ný pro­jekt, kte­rý ho jako fil­ma­ře změ­nil. Především i pro­to, že při natá­če­ní Mufasy: Lvího krá­le nebyl úpl­ně pro­stor pro to, aby si film nato­čil pod­le své­ho (Mufasa: Lion King Jenkins Cut?). I po tom­to pro­hlá­še­ní se ovšem kri­ti­ka Jenksinovi nevy­hnu­la a mno­hý­mi byl ozna­čen za nevděč­né­ho fil­ma­ře, kte­rý si pros­tě nevá­ží mož­nos­ti rea­li­zo­vat vel­ko­film. Šance, kte­rou by mu mohl závi­dět neje­den fil­mař. A pro­ná­šet tako­vé věci při pro­pa­ga­ci fil­mu navíc objek­tiv­ně není dva­krát pro­fe­si­o­nál­ní.

8zkL012HdOiGQOCBNo04CD45hZo 1200 1200 675 675 crop 000000
Zdroj: Walt Disney Pictures

Kde je vlast­ně prav­da? Zřejmě někde upro­střed. Jenkins musel pře­dem vědět, jak moc vol­nos­ti nej­spí­še u Disneyho dosta­ne. Zároveň ovšem pří­běh Lvího krá­le pro mno­hé zna­me­ná mno­ho a mini­mál­ně počá­teč­ním twee­tům Jenkinse před jeho dupnu­tím na brz­du se dá věřit něja­ká ta auten­tic­ká výpo­věď vůči pro­hlá­še­ní o tom, že se Jenkins jako fil­mař zapro­dal a měl nato­čit film bez duše. Což je argu­ment, kte­rý je hlou­pě pro­hlá­sit před osob­ním zhléd­nu­tím Mufasy: Lvího krá­le. Shrnout se to ovšem dá tak, že Jenkins celou situ­a­ci tak nějak neu­stál.

První Lví král je zalo­žen na pří­bě­hu Hamleta od Williama Shakespeara, ani­mo­va­ný Lví král 2: Simbův pří­běh zase na pří­bě­hu Romea a Julie od Williama Shakespeara. A pak je tu ješ­tě poměr­ně nedo­ce­ně­ný Lví král 3 (1½): Hakuna Matata. Scénář Jeffa Nathansona se ovšem po vzo­ru Kmotra II a 300: Vzestup Říše ode­hrá­vá ve dvou časo­vých rovi­nách. Snímek Barryho Jenkinse je pře­de­vším ori­gi­nem Mufasy a ti, kte­ří se k před­cho­zí tvor­bě Jenkinse nesta­vě­li nej­pří­zni­vě­ji, může čekat vel­mi milé pře­kva­pe­ní. A mno­zí prav­dě­po­dob­ně dosta­nou i zatím nejlepší/nejzajímavější/nejsympatičtější Jenkinsův film.

xuHLZ1vywmtBJZMbcLblANsMOpV 1200 1200 675 675 crop 000000
Zdroj: Walt Disney Pictures

Ano, pocho­pi­tel­ně opět dojde k bru­tál­ním doha­dům o tom, jak je vlast­ně Mufasa: Lví král fil­mem Barryho Jenkinse a jak moc je vlast­ně fil­mem kor­po­rát­ní­ho Disneyho. Tak či onak si nejdří­ve film odškrt­ne povin­nou poctu Jamesi Earlu Jonesovi a pak nás vrhá do pří­bě­hu, kte­rý po udá­los­tech před­cho­zí­ho Lvího krá­le vyprá­ví opi­čák Rafiki. Nutno podotknout, že v pří­bě­hu Mufasy a Taky hlav­ní hrdi­ny, kte­ré v původ­ním zně­ní z vět­ší čás­ti mlu­ví Afroameričané, jsou hlav­ní hroz­bou bílí lvi (vůd­ce a samozva­né­ho lví­ho krá­le Kirose mlu­ví v původ­ním zně­ní Mads Mikkelsen) , kte­ří jsou ozna­če­ni za vyvrhe­le spo­leč­nos­ti kvů­li bar­vy své lví kůže. Jenkins se tak i ve svém 4. fil­mu může čás­teč­ně věno­vat raso­vé pro­ble­ma­ti­ce.

Novinářská pro­jek­ce pro­běh­la v čes­kém zně­ní a dá se tak zatím jenom domní­vat, jak moc fun­gu­jí původ­ní hla­sy Aarona Pierra, Kelvina Harrisona Jr. nebo zmí­ně­né­ho Madse Mikkelsena. České zně­ní je ovšem opět pove­de­né a dabé­ři do svých vokál­ních výko­nů dáva­jí pře­svěd­či­vé emo­ce. Příběh samot­ný je díky tomu tak tro­chu inten­ziv­něj­ší i v čes­kém zně­ní. Je to pořád disneyov­ka, ve kte­ré dojde ke zpí­vá­ní a potvr­dí se, že je Lin-Manuel Miranda jed­ním z nej­ta­len­to­va­něj­ších tvůr­ců fil­mo­vých pís­ní sou­čas­nos­ti. Samotný soun­d­track je ovšem dle oče­ká­vá­ní nej­pů­so­bi­věj­ší v momen­tech, kdy se tak tro­chu prvo­plá­no­vě sází na legen­dár­ní hudeb­ní moti­vy osca­ro­vé­ho soun­d­trac­ku Hanse Zimmera.

image df3447cf
Zdroj: Walt Disney Pictures

I přes kor­po­rát­ní dik­tát se Jenkins dle svých slov sna­žil dodr­žet svůj cit pro vizu­ál a Mufasu: Lvího krá­le se i díky tomu krás­ně kou­ká. Nechybí krás­ná prá­ce s vizu­á­lem v kon­tex­tu pro­stře­dí, ale­spoň v něja­ké for­mě ty táh­lej­ší zábě­ry a i intim­ní zábě­ry na obli­čej.  Mufasa: Lví král pra­cu­je s pří­bě­hem, kte­rý sku­teč­ně sází na své posta­vy, samot­né finá­le díky tomu skrý­vá neje­den emo­ci­o­nál­ně uspo­ko­ji­vý moment. Po Lovci Kravenovi je fajn vidět bloc­kbus­ter s hez­ký­mi digi­tál­ní­mi zví­řa­ty, mimi­ka postav navíc opro­ti před­cho­zí­mu fil­mu půso­bí tak tro­chu živě­ji.  Fotorealistické ani­ma­ci nej­spí­še pořád mno­zí budou říkat jas­né ne, nedá se ovšem argu­men­to­vat tím, že Mufasa: Lví král vypa­dá hnus­ně.

Příběh Mufasy a Simby skrý­vá nejed­nu para­le­lu, myto­lo­gie se výraz­ně roz­ši­řu­je a na posta­vu Taky/Scara se už nikdo nebu­de nikdy dívat jako dří­ve. Mufasa: Lví král vlast­ně nějak neo­pod­stat­ňu­je vizi Baileyho, kte­rý by ve svě­tě Lvího krá­le doká­zal vidět nové Star Wars. Už po Mufasovi vlast­ně hro­zí, že by dal­ší pří­běhy moh­li být ješ­tě více repe­ti­tiv­ní  a to i přes fakt, že závěr sním­ku nazna­ču­je,  že se pří­pad­ný hraný/fotorealistický Lví král 3 nevy­dá úpl­ně stej­nou ces­tou jako zmi­ňo­va­ný Lví král 2: Simbův pří­běh.

hq720 (5)
Zdroj: Walt Disney Pictures

Timon a Pumbaa budou pořád pat­řit mezi  nej­sym­pa­tič­těj­ší postav původ­ní­ho pří­bě­hu a jsou pro­ta­go­nis­té nej­lep­ší­ho Disney direct-to-video seque­lu. Jejich vlož­ky do pří­bě­hu Rafikiho ovšem vlast­ně nic závrat­ně nepři­ná­še­jí a to i v momen­tech, kdy bizar­ním způ­so­bem bou­ra­jí čtvr­tou zeď a sna­ží se vyvo­lá­vat tajem­no tam, kde tajem­ství není v pod­sta­tě od prv­ní­ho ozná­me­ní pro­jek­tu. Nebo snad oprav­du někdo počí­tá s tím, že je Taka zce­la nová posta­va? Vztah dvou lvích mlá­ďat, kte­ří se sku­teč­ně jeden dru­hé­mu sta­nou bra­t­ry, je vyví­jen pře­svěd­či­vě a nos­ně, na roz­díl od Jenksinovo Kdyby uli­ce Beale moh­la mlu­vit se tu navíc mláďata/děti nekoupou oble­če­né. A to je pro všech­ny hni­do­pi­chy vel­ké plus.

Funguje nao­pak napo­je­ní na ústřed­ní myš­len­ku původ­ní­ho ani­má­ku i před­cho­zí­ho foto­re­a­lis­tic­ké­ho sním­ku. I když naší bliž­ní umí­ra­jí a někdy je ani nedo­ká­že­me poznat, nadá­le žijí v nás. Mufasa: Lví král tak zvlá­dá v neje­den moment obstát jako dra­ma, pře­de­vším v moment, kdy dojde na před­ví­da­tel­ný roman­tic­ký troj­ú­hel­ník, kte­rý udá­los­ti původ­ní­ho pří­bě­hu do vel­ké míry roz­po­hy­bu­je. Vše je mož­ná tak tro­chu před­ví­da­tel­né, tvůr­ci hned dva­krát sází na pomrk­nu­tí k momen­tu, kte­rý vztah Mufasy a Scara defi­nu­je nej­ví­ce, samot­né zpí­vá­ní je tak tro­chu prázd­né bez půso­bi­vých hudeb­ních pasá­ží, kte­ré ten­to­krát chy­bí.

Mufasa: Lví král
Zdroj: Walt Disney Pictures

Mufasa: Lví král zvlá­dá pra­co­vat s poměr­ně hez­ky vypa­da­jí­cím pro­stře­dím, kte­ré zvlá­dá evo­ko­vat sku­teč­nou Tanzanii a to i přes fakt, že je opět napros­to všech­no pro­stře­dí digi­tál­ní. Zdánlivě zby­teč­ný film vlast­ně zají­ma­vým způ­so­bem vrhá svět­lo na původ­ní pří­běh a Scara jako jed­no­ho z nej­lep­ších disneyov­ských zápo­rá­ků dělá mno­hem kom­plex­něj­ší­ho. Mufasa: Lví král má pořád nevý­ho­du, že jako svůj před­chůd­ce nemů­že být tak vizu­ál­ně výraz­ný jako původ­ní ani­mák z roku 1994. Je to pořád midquel a pro mno­hé je spros­té slo­vo už to (všech­ny midque­ly nemů­žou být jako Volejte Saulovi). Komplet spros­té slo­vo s foto­re­a­lis­tic­kou ani­ma­cí, kte­rou mno­zí budou nadá­le odsu­zo­vat a vní­mat jí jako jeden z důvo­dů, proč kva­lit­ní kine­ma­to­gra­fie sko­mí­rá (deba­ta na del­ší dobu). Mufasa: Lví král by měl přes­to dostat šan­ci. A i když Barry Jenkins sám při pro­pa­ga­ci hodil do rin­gu ruč­ník, jeho tra­de­mar­ky ve fil­mu urči­tě jsou a komen­tá­ře o tom, že Jenkins nepro­fe­si­o­nál­ně zapu­dil „vlast­ní dítě“  mají do vel­ké míry něco do sebe.

Co se sta­ne v momen­tě, kdy dojde na mix původ­ní­ho Lvího krá­le, Kmotra II a tvůr­ce fil­mů jako Moonlight A kdy­by uli­ce Beale moh­la mlu­vit? Vznikne film, kte­rý své odpůr­ce měl již v době ozná­me­ní. Zároveň jde ovšem o jeden z těch pří­pa­dů, kdy před­běž­ný boj­kot není na mís­tě. Uznávanějších fil­ma­řů bude nej­spí­še pořád pro disneyov­ky tak tro­chu ško­da, Mufasa: Lví král ovšem doka­zu­je, že i autor­ský reži­sér může do „celo­ve­čer­ní atrak­ce“  vlo­žit čas sebe. Komentáře Barryho Jenkinse je tak nut­né brát tak tro­chu s rezer­vou. I pro­to, že pro jis­té divá­ky dost mož­ná neprav­dě­po­dob­ně půjde o nej­lep­ší Jenkinsův film....

Verdikt: 70%


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Boj o budoucnost2. prosince 2022 Boj o budoucnost Hong Kong zkouší průlomový vstup do Big budget CGI Sci-Fi průmyslu a zatím na to bohužel nemá ( Hollywood je úplně jinde a Jížní Korea taktéž), ale jako vysněný projekt Louise Koo to […] Posted in Krátké recenze
  • Čtyři slunce (2012)25. března 2012 Čtyři slunce (2012) Režisér Bohdan Sláma se nám vrátil na plátna kin se svým novým snímkem. Jedná se o typickou "slámovinu", tedy o film, který primárně pojednává o společenských ztroskotancích, outsiderech, […] Posted in Filmové recenze
  • #1934: Vykopávka - 60 %14. března 2019 #1934: Vykopávka - 60 % Vykopávka (Utgrävningen) Vydalo nakladatelství Labyrint v brožované vazbě v roce 2016. Kniha původně vyšla jako "Utgrävningen" v roce 2016. Vydání má 380 stran a prodává se v plné […] Posted in Recenze komiksů
  • Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%]17. května 2013 Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%] 20. léta nevypadaly nikdy tak cool! Veterán Baz Luhrman se vrací po pěti letech do kin a do české distribuce se dostal od včerejšího dne jeho nejnovější počin, adaptace jednoho z […] Posted in Filmové recenze
  • Distributor Aerofilms uvede do kin čtyři snímky z Cannes1. června 2017 Distributor Aerofilms uvede do kin čtyři snímky z Cannes Jubilejní 70. ročník festivalu v Cannes už zná vítěze všech svých soutěžních sekcí. Slavnostní zakončení festivalu proběhlo 28. 5 večer vyhlášením vítězů hlavní festivalové soutěže, o […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Diana Amft14. března 2017 Diana Amft Diana Amft patří mezi nejpopulárnější herečky v Německu, která dosáhla i mezinárodního věhlasu. Narodila se 7. listopadu 1975 v Güterslohu v západním Německu. Mezi její charakteristický […] Posted in Profily osob
  • Žut - Honoráře hlavních aktérů & Premiéra filmu Žut3. září 2018 Žut - Honoráře hlavních aktérů & Premiéra filmu Žut Honoráře hlavních aktérů Nejvyšší honorář obdržel Lex Barker, který se už několik let držel na špici popularity. Suma mnohonásobně převyšuje gáže ostatních herců, přestože nenatočil o […] Posted in Speciály
  • Živý svět: Nové pohádky kouzelné lucerny7. září 2018 Živý svět: Nové pohádky kouzelné lucerny Spavé pohádky. Pohádky, které vám přivodí tak hluboký spánek, že je to až k neuvěření. Něco na té relaxaci a meditaci je. A když si k tomu přidáte ještě ten mateřsky hebký hlas Nadi […] Posted in Recenze knih
  • Máme se na co těšit. Nezávislé studio Devolver Digital...2. ledna 2021 Máme se na co těšit. Nezávislé studio Devolver Digital... Máme se na co těšit. Nezávislé studio Devolver Digital (Shadow Warrior, Serious Sam, Fall Guys) chce v roce 2021 vydat pět dosud neoznámených titulů. Posted in Krátké herní aktuality
  • Wrong Turn 2: Dead End (2007)4. února 2017 Wrong Turn 2: Dead End (2007)  „Překonat, přelstít a hlavně přežít“...v konfrontaci s rodinou kanibalů je to pro soutěžící jedné reality show mnohem důležitější, než slíbená výhra… V […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,06234 s | počet dotazů: 245 | paměť: 62897 KB. | 18.12.2024 - 15:44:32