Ostře sledované vlaky

GSVGSV
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Ostře sle­do­va­né vla­ky je čes­ko­slo­ven­ský film reži­sé­ra Jiřího Menzela z roku 1966, jeden z nej­zná­měj­ších pro­duk­tů čes­ko­slo­ven­ské nové vlny. Ve Velké Británii byl uve­den pod názvem Closely obsled tra­ins (Ostře sle­do­va­né vla­ky). Jedná se o pří­běh o dospí­vá­ní mla­dé­ho muže pra­cu­jí­cí­ho na nádra­ží v Němci oku­po­va­ném Československu během dru­hé svě­to­vé vál­ky. Film je nato­čen pod­le romá­nu Bohumila Hrabala z roku 1965. Byl pro­du­ko­ván Barrandovskými stu­dii a natá­čen ve střed­ních Čechách. Film byl uve­den mimo Československo v prů­bě­hu roku 1967 a v roce 1968 zís­kal Oscara za nej­lep­ší cizo­ja­zyč­ný film na 40. roč­ní­ku udí­le­ní Oscarů.

Děj

Mladý Miloš Hrma, kte­rý s nemíst­nou hrdos­tí hovo­ří o své rodi­ně ztros­ko­tan­ců a záškod­ní­ků, je na kon­ci dru­hé svě­to­vé vál­ky a v době němec­ké oku­pa­ce Československa při­jat jako čer­s­tvě vyu­če­ný výprav­čí na malé želez­nič­ní sta­ni­ci. Obdivuje se ve své nové uni­for­mě a těší se, že se stej­ně jako jeho před­čas­ně pen­zi­o­no­va­ný otec stroj­ve­dou­cí vyhne sku­teč­né prá­ci. Někdy nabubře­lý před­nos­ta sta­ni­ce je nad­še­ný holu­bář, kte­rý má hod­nou ženu, ale závi­dí výprav­čí­mu Hubičkovi jeho úspě­chy u žen. Nádražní idy­lu občas naru­ší pří­jezd rady Zedníčka, nacis­tic­ké­ho kola­bo­ran­ta, kte­rý na zaměst­nan­ce chr­lí pro­pa­gan­du, ačko­li jí niko­ho neo­vliv­ní.

Miloš má začí­na­jí­cí vztah s krás­nou mla­dou prů­vod­čí Mášou. Zkušený Hubička nalé­há na podrob­nos­ti a zjiš­ťu­je, že Miloš je ješ­tě panic. Na její pod­nět strá­ví Máša s Milošem noc, ten však ve své mla­dic­ké vzru­ši­vos­ti před­čas­ně eja­ku­lu­je a není scho­pen sexu­ál­ní­ho výko­nu. Druhý den se v zou­fal­ství poku­sí o sebe­vraž­du, ale je zachrá­něn. Mladý lékař v nemoc­ni­ci Milošovi vysvět­lí, že eja­cu­latio pra­e­cox je v jeho věku nor­mál­ní, a dopo­ru­čí mu, aby „mys­lel na něco jiné­ho“, napří­klad na fot­bal, a vyhle­dal zku­še­nou ženu, kte­rá by mu pomoh­la pře­ko­nat prv­ní sexu­ál­ní zku­še­nost.

Během noč­ní smě­ny Hubička flir­tu­je s mla­dou tele­gra­fist­kou Zdeničkou a otis­ku­je jí steh­na a hýž­dě kan­ce­lář­ský­mi razít­ky. Její mat­ka razít­ka vidí a stě­žu­je si Hubičkovým nad­ří­ze­ným.

Němci a jejich kola­bo­ran­ti jsou na nohou, pro­to­že jejich vla­ky a želez­nič­ní tra­tě jsou napa­dá­ny par­ty­zá­ny. Okouzlující agent­ka odbo­je s kry­cím jmé­nem Viktoria Freie dodá Hubičkovi časo­va­nou bom­bu, kte­rá má být pou­ži­ta k odpá­le­ní vel­ké­ho munič­ní­ho vla­ku. Na Hubičkovu žádost „zku­še­ná“ Viktorie také pomů­že Milošovi vyře­šit jeho sexu­ál­ní pro­blém.

Druhý den, v roz­ho­du­jí­cí chví­li, kdy se munič­ní vlak blí­ží k nádra­ží, se Hubička dosta­ne do fraš­ky při kár­ném říze­ní, na kte­ré dohlí­ží Zedníček kvů­li jeho gumo­vá­ní Zdeniččina poza­dí. Místo Hubičky se časo­va­né bom­by cho­pí Miloš, osvo­bo­ze­ný od dří­věj­ší pasi­vi­ty zku­še­nos­tí s Viktorií, a sho­dí ji na vlak ze sema­fo­ro­vé brá­ny, kte­rá se tyčí příč­ně nad kole­je­mi. Kulometčík ve vla­ku, kte­rý Miloše spat­ří, ho postří­ká kul­ka­mi a jeho tělo spad­ne na vlak.

Zedníček zakon­čí kár­né říze­ní tím, že odmít­ne čes­ký lid jako „nic než smě­jí­cí se hye­ny“ (tuto větu sku­teč­ně pou­žil vyso­ký nacis­tic­ký funk­ci­o­nář Reinhard Heydrich). Přednosta sta­ni­ce je sklí­če­ný, pro­to­že skan­dál s Hubičkou a Zdeničkou zřej­mě zma­řil jeho ambi­ce na pový­še­ní na inspek­to­ra. Vzápětí dojde k obrov­ské sérii výbuchů hned za zatáč­kou na tra­ti, když vlak zni­čí bom­ba. Hubička, kte­rý neví, co se Milošovi sta­lo, se smě­je, aby vyjá­d­řil svou radost z této rány nacis­tic­kým oku­pan­tům. Máša, kte­rá čeka­la na roz­ho­vor s Milošem, sebe­re jeho čepi­ci od uni­for­my, kte­rá skon­či­la u jejích nohou, rozfou­ka­ná mohut­ným větrem z výbuchu.

Produkce

Film vzni­kl pod­le stej­no­jmen­né­ho romá­nu význam­né­ho čes­ké­ho spi­so­va­te­le Bohumila Hrabala z roku 1965, jehož dílo Jiří Menzel již dří­ve adap­to­val a nato­čil Smrt pana Baltazara, svůj seg­ment anto­lo­gie Hrabalových poví­dek Perličky na dně (1965). Barrandovská stu­dia nej­pr­ve nabíd­la ten­to pro­jekt zku­še­něj­ším reži­sé­rům Evaldu Schormovi a Věře Chytilové (Ostře sle­do­va­né vla­ky byly prv­ním Menzelovým celo­ve­čer­ním fil­mem), ale ani jeden z nich nevi­děl způ­sob, jak kni­hu adap­to­vat na fil­mo­vé plát­no. Menzel s Hrabalem na scé­ná­ři úzce spo­lu­pra­co­va­li a pro­ved­li řadu úprav romá­nu.

Menzelovou prv­ní vol­bou pro hlav­ní roli Miloše byl Vladimír Pucholt, ale ten byl zane­prázd­něn natá­če­ním fil­mu Jiřího Krejčíka Svatba jako řemen. Menzel zva­žo­val, že by si roli zahrál sám, ale dospěl k závě­ru, že je na to ve svých téměř 28 letech pří­liš sta­rý. Poté bylo vyzkou­še­no pat­náct nepro­fe­si­o­nál­ních her­ců, než man­žel­ka Ladislava Fikara (bás­ní­ka a nakla­da­te­le) při­šla s návrhem popo­vé­ho zpě­vá­ka Václava Neckáře. Menzel vyprá­věl, že on sám při­jal epi­zod­ní roli léka­ře až na posled­ní chví­li poté, co se původ­ně obsa­ze­ný herec nedo­sta­vil na natá­če­ní.

Natáčení zača­lo kon­cem úno­ra a trva­lo do kon­ce dub­na 1966. Lokace byly vyu­ži­ty v nádraž­ní budo­vě v Loděnici a jejím oko­lí.

Spojení Menzela a Hrabala mělo pokra­čo­vat i nadá­le: Skřivánci na niti (nato­čen v roce 1969, ale do kin uve­den až v roce 1990), Postřižiny (1981), Slavnosti sně­že­nek (1984) a Obsluhoval jsem ang­lic­ké­ho krá­le (2006), kte­ré Menzel reží­ro­val pod­le Hrabalových děl.

Recepce

Premiéra fil­mu se v Československu kona­la 18. lis­to­pa­du 1966. Uvedení mimo Československo pro­běh­lo až v násle­du­jí­cím roce.

Kritické ohlasy

Bosley Crowther z The New York Times ozna­čil Ostře sle­do­va­né vla­ky za „stej­ně odbor­né a svým způ­so­bem dojem­né, jako byl Obchod na kor­ze Jana Kadára a Elmara Klose nebo Lásky jed­né pla­vo­vlás­ky Miloše Formana“, dva zhru­ba sou­čas­né čes­ko­slo­ven­ské fil­my. Crowther napsal:

O co zřej­mě pan Menzel po celou dobu své­ho fil­mu usi­lu­je, je jen nád­her­ně šibal­ský, sar­do­nic­ký obraz roz­pa­ků dospí­va­jí­cí­ho mlá­dí ve své­ráz­ně nevin­ném, ale přes­to světác­kém pro­vinč­ním pro­stře­dí. ... Půvab jeho fil­mu spo­čí­vá v tichos­ti a šibal­ství jeho zemi­té komi­ky, v úžas­né jem­nos­ti pod­bí­zi­vos­ti, v moud­rém a vtip­ném pocho­pe­ní prvo­plá­no­vé­ho sexu. A je v bri­lant­nos­ti, s níž sta­ví do pro­ti­kla­du nezá­vaz­né zále­ži­tos­ti svých ven­kov­ských posta­vi­ček s oprav­do­vos­tí, nalé­ha­vos­tí a význa­mem těch pro­jíž­dě­jí­cích vla­ků.

Recenzent Variety napsal:

Osmadvacetiletý Jiří Menzel zazna­me­ná­vá pozo­ru­hod­ný režij­ní debut. Jeho smy­sl pro vtip­né situ­a­ce je stej­ně půso­bi­vý jako obrat­né zachá­ze­ní s her­ci. Zvláštní pochva­lu si zaslou­ží Bohumil Hrabal, tvůr­ce lite­rár­ní před­lo­hy; řada zábav­ných gagů a nápa­di­tých situ­a­cí je pře­de­vším jeho dílem. Herecké obsa­ze­ní je slo­že­no z báječ­ných typů na celé čáře.

Peter Hames ve své stu­dii o čes­ko­slo­ven­ské nové vlně zasa­zu­je film do šir­ší­ho kon­tex­tu a spo­ju­je ho mimo jiné s nej­slav­něj­ším anti­hr­di­nou čes­ké lite­ra­tu­ry, Osudy dob­ré­ho vojá­ka Švejka Jaroslava Haška, fik­tiv­ním vojá­kem z prv­ní svě­to­vé vál­ky, jehož umné vyhý­bá­ní se povin­nos­ti a podrý­vá­ní auto­rit bývá někdy pova­žo­vá­no za ztě­les­ně­ní cha­rak­te­ris­tic­kých čes­kých vlast­nos­tí:

Svými posto­ji, ne-li for­mou, jsou Ostře sle­do­va­né vla­ky čes­kým fil­mem, kte­rý se nej­ví­ce blí­ží humo­ru a sati­ře Dobrého vojá­ka Švejka, a to i pro­to, že je při­pra­ven zahr­nout váleč­nou rea­li­tu jako nezbyt­ný aspekt své komic­ké vize. Útok na ide­o­lo­gic­ký dogma­tis­mus, byro­kra­cii a ana­chro­nic­ké morál­ní hod­no­ty nepo­chyb­ně zasa­hu­je šir­ší cíle než jen obdo­bí nacis­tic­ké oku­pa­ce. Bylo by však chy­bou redu­ko­vat film na zakó­do­va­nou refle­xi sou­čas­né čes­ké spo­leč­nos­ti: posto­je a myš­len­ky vychá­ze­jí ze stej­ných pomě­rů, kte­ré Haška původ­ně inspi­ro­va­ly. Pokud se tyto pod­mín­ky budou opa­ko­vat, ať už za nacis­tic­ké oku­pa­ce, nebo jin­de, ode­zva bude stej­ná.


Photo © Filmové stu­dio Barrandov

Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům
5. ledna 2025Příběh seriálu: Byl jednou jeden důmS novým rokem začíná na blogu i zbrusu nový občasník, který bude věnován televizním seriálům, nejprve českým a později možná i zahraničním. Už před dvěma lety jsem samostatný článek věnoval koňskému seriálu Dobrá Voda, specifický článek v…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%
13. prosince 2024Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%Velice zábavná a diváky opěvovaná komediální pohádka dua tvůrců Zdeněk Svěrák a Oldřich Lipský, která byla zfilmována v roce 1983 podle scénáře Jiřího Brdečka a Zdeňka Svěráka na motivy autorské pohádky Jana Wericha z knihy Fimfárum,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Petrolejové lampy Jaroslava Havlíčka a Juraje Herze
18. září 2024Petrolejové lampy Jaroslava Havlíčka a Juraje HerzeDnešní příspěvek nebude ani tak filmovou nebo literární recenzí, jako spíš kulturně-historickým tipem. Chtěl bych se dnes zaměřit na film, který nedávno znovu po restaurování uvedl Národní filmový archiv a který je dle mého názoru výborným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čtvrtstoletí Pelíšků
8. dubna 2024Čtvrtstoletí PelíškůMezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i pozpátku a který by zároveň vřele přijala i kritika. Přesně před čtvrtstoletím…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Anděl páně
23. prosince 2023Anděl páněMottem pohádky by mohla být modlitbička "andělíčku můj strážníčku, ochraňuj Petronelovu dušičku". Anděl Petronel v podání klasika Ivana Trojana je totiž učiněný smolař, popleta a hlavně lajdák. Protože na nebi tropí neplechu, pošle ho Pán Bůh…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci
21. prosince 2023Kdo je kdo v Pelíšcích - HerciMIROSLAV DONUTIL, otec Šebek Miroslav Donutil (*1951) se po absolutoriu na brněnské JAMU stal stálým členem Divadla na provázku, kde ztvárnil výrazné role především v inscenacích Balada pro banditu, Profesionální žena nebo Obchod s chlebem. Od…Vydáno v rubrice: Profily osob
Kdo je kdo v Pelíšcích - Tvůrci
21. prosince 2023Kdo je kdo v Pelíšcích - TvůrciPetr Jarchovský (*1966) a Jan Hřebejk (*1967) společně vystudovali Akademické gymnázium ve Štěpánské ulici a v letech 1987 - 1991 katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění. Během studia Jan…Vydáno v rubrice: Profily osob
Pelíšky: Lidé (a zajímavosti) kolem Pelíšků
21. prosince 2023Pelíšky: Lidé (a zajímavosti) kolem Pelíšků„Film, jako je Pelíšky, vyžaduje účast výrazných hereckých osobností," říká režisér JAN HŘEBEJK. „Potřebovali jsme lidi, kteří nám postavy nejenom odehrají, ale kteří vnesou do příběhu své osobní kouzlo a zkušenost. A měli jsme štěstí, protože…Vydáno v rubrice: Speciály
Pelíšky: Nezaměnitelná vánoční klasika české kinematografie s dobovým humorem a kouzlem
21. prosince 2023Pelíšky: Nezaměnitelná vánoční klasika české kinematografie s dobovým humorem a kouzlemJen těžko byste hledali český film, který se u nás zapsal jako taková vánoční klasika jako Pelíšky. Nu, možná ještě Tři oříšky pro Popelku, ale zde už seznam končí. Co k tomu víc říct? Pelíšky jsou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře