Hitchcockovské zpracování policejní detektivky Podezřelá, která přijela na letošní Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary poté, co byla uvedena v soutěži v Cannes a Chan-wook Park (Oldboy, Služebnice) za ni získal cenu za nejlepší režii.
Tato cena byla zasloužená: Podezřelá je dokonale propracovaný, nádherně realizovaný filmový počin, který překonává některé příběhové výmysly a přináší překvapivý příběh, který uspokojí na mnoha úrovních. Ti, kdo v moderní detektivce hledají realismus ve stylu Zodiaca, možná odejdou zklamáni, ale ostatní nepochybně propadnou jejímu nádhernému kouzlu.
Podezřelá začíná ve chvíli, kdy nekompromisní detektiv Hae-joon (Park Hae-il) s agresivní mladší partnerkou Soo-wan (Go Kyung-pyo) sleduje vraha v ulicích města Pusan. Hae-joon je beznadějný nespavec, který se cítí lépe na nočních sledovačkách ve městě než se svou dominantní ženou Jung-an (Lee Jung-hyun) v jejich rezidenci v menším pobřežním městě.
Hae-joonovo svrbění po složité záhadě je podrápáno nálezem těla na úpatí malebné, neskutečně vysoké mezy, která tvoří jednu z nejpamátnějších kompozic filmu Podezřelá. Zdá se, že zesnulý muž, amatérský horolezec, spadl při výstupu na strmou skalní stěnu, ale Hae-joon tuší, že ve hře je něco mnohem zlověstnějšího.
Do obrazu vstupuje manželka zesnulého, Seo-rae (Tang Wei), čínská přistěhovalkyně, která pracuje jako domácí pečovatelka a téměř okamžitě okouzlí detektiva mimo jiné výběrem slov v korejštině.... Během úvodního výslechu pro ni objedná luxusní sadu sushi, což je detail, který Soo-wan pobaví.
A jak Hae-joon sleduje Seo-rae v jejím bytě a v práci pracovnice domácí péče o seniory, začíná ji podezřívat z podílu na smrti jejího manžela... a také k ní získává hluboké a rozvíjející se sympatie. Zdá se však, že má neprůstřelné alibi, a Hae-joonův šéf touží tento případ uzavřít, jak se zdá, zatímco přednost mají naléhavější vyšetřování.
Ale to je jen začátek tohoto složitého, zvraty nabitého příběhu, který přidává celé dějství na to, co by pro každý jiný film bylo finále. Chan-wook je známý svými propracovanými filmy, ale Podezřelá v tomto ohledu možná trumfne jeho předchozí snímky; málokdy víme, kam bude toto vyprávění směřovat dál, a to až do zničujícího finále.
Příběh, který je jádrem Podezřelá, působí uměle - každý poslední dílek do skládačky přesně zapadá -, ale tento je tak krásně propracovaný a pečlivě komponovaný, že diváci z něj budou stejně okouzleni jako Hae-joon ze Seo-rae.
Vývoj vztahu mezi hlavní dvojicí je jádrem filmu a Hae-il i Tang Wei (západnímu publiku nejlépe známá z filmů Chtíč, opatrnost Anga Leeho a Blackhat Michaela Manna) podávají v hlavních rolích suverénní výkony. Chan-wook udržuje dvojici po celou dobu ve stabilním, elegantním soustředění a dává účinkujícím příležitost, aby v průběhu filmu jemně rozvíjeli své charaktery.
V nejlepších policejních procedurálkách ze skutečného života, jako je Zodiac Davida Finchera, panuje zneklidňující pocit nejasnosti, protože stopy vedou do slepých uliček a červených herringů. To ale není případ filmu Podezřelá, kde se na konci filmu ukáže, že každá maličkost, ať už se v danou chvíli zdá jakkoli nepodstatná, má nějaký velký význam.
Tento způsob vyprávění jako by v posledních letech vyšel z módy, ale Podezřelá je mistrovskou třídou filmového řemesla na úrovni Hitchcocka od režiséra, který je na samém vrcholu svých sil. Ten má v sobě dost toho, co potěší cinefily i širší publikum, a podobně jako Bong Joon-hoův Parazit se bude na jaře příštího roku pravděpodobně ucházet o některá významná ocenění.
Podezřelá se právě hraje v pražských kinech. Podívejte se na seznamy na Edison Filmhubu, kde najdete kopii s anglickými titulky.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře