Příběh Posledního Samuraje je situován do Japonska roku 1870. Jeho ústřední postavou je kapitán Woodrow Algren (Tom Cruise), vysloužilý americký voják silně poznamenaný vřavou občanské války. Coby vyslanec Winchesterových zbrojních závodů se vydává do země vycházejícího slunce, aby zde s císařem dojednal lukrativní kšeft točící se okolo dodávky střelných zbraní. Slovo dá slovo, a aniž by Algren stačil dopít šálek zeleného čaje, už je jasné, že se za velkou louži nevrátí. Woodrow naopak přijme nabídku japonské armády a rozhodne se ji řádně zmodernizovat · jak po stránce taktické, tak po stránce arzenální.
Zpočátku probíhá všechno bez potíží, když pak ale dojde na první konflikt, Algren pocítí na vlastní kůži hořkou chuť porážky. Jeho vojsko, upřednostňující „dementní“ systém „nabít-výstřel-nabít“, je v mžiku rozprášeno hrstkou ostřílených samurajů a on sám je zraněn, potažmo zajat.
Z těžkého bezvědomí se Algren probouzí uprostřed samurajského tábora. Klást si otázku, proč zůstal jako jediný živ, je v tu chvíli zbytečné. Jakmile se Woodrow setká s vůdcem Katsumotem, je mu nabídnuto rozumné, i když nezvyklé ultimátum. Navzdory nelibosti ostatních samurajů musí zůstat v táboře, přivyknout si místním zvyklostem a poznat i druhou stranu mince. I proto není divu, že Algren vzápětí „vystřízliví“ a uvědomí si, za jaký mančaft by měl kopat, či spíše ohánět se mečem...
Poslední samuraj je v tomto roce už několikátým stomilionovým projektem. Nicméně studio Warner Bros skromností nešetří a snímek režiséra Edwarda Zwicka označuje za třetí nejambicióznější blockbuster roku (hned po T3 a Matrixu Reloaded). Jen posuďte sami – v hlavní roli nejvýdělečnější herec současnosti, scénář, pod nímž je podepsaný John Logan (mající na svědomí mj. Gladiátora), a v neposlední řadě Zwickova kantorská taktovka, kterou bylo mácháno např. při natáčení válečného velkofilmu Glory. Většina čtenářů bude se mnou jistě souhlasit, když s nadsázkou napíši, že si těžko můžeme přát více.
Natáčení Posledního samuraje probíhalo hned na několika kontinentech. Přestože se zápletka odehrává výhradně v Japonsku, i v tomto případě uznali tvůrci za perspektivnější natočit převážné množství scén v „zemi Pána prstenů“ (v samotné Asii je zaujaly pouze lokace na Kjótu a zámek Himeji). Právě na Novém Zélandu se v poslední době natáčí „o sto šest“ a místní ekonomika zásluhou toho bujně vzkvétá. Že to vždy nemusí být pro filmaře procházka růžovým sadem, o tom se renomovaný režisér Zwick přesvědčil v okamžiku, kdy se dostal do přímého konfliktu s místním domorodým kmenem Maorů. Důvodem sporu se stalo znesvěcení novozélandské hory Taranaki, která ve filmu nahrazuje japonskou posvátnou horu Fudži. Přesto všechno… v konečném zúčtování nešlo o nic tragického. Jak později vyplynulo ze slov maorského mluvčího, jeho kmen sice požadoval po štábu určité „odškodné“, ale rozhodně neměl na mysli náhradu finanční. Postačilo by údajně i smířlivé gesto.
Když se řekne „historický velkofilm“, většina z nás si vybaví nádherné exteriéry a napětím nasáklé souboje plné krve a řinčících mečů. Poslední samuraj by v tomto směru neměl být výjimkou. O tom, že je Nový Zéland zárukou kvality, jsme se mohli na vlastní oči přesvědčit prostřednictvím Pána prstenů, takže můžeme-li být v nějaké souvislosti právem napjati, budou to nejspíš akční pasáže. V tomto případě vlévají do žil mírný optimismus dvě věhlasná jména. V prvé řadě je to režisér Zwick, který má s natáčením hromadných bitev bohaté zkušenosti (viz. Odvaha pod palbou nebo Legenda o vášni), a poté známý choreograf šermířských umění Nick Powell, který zaučoval Russela Crowea pro Gladiátora nebo Mela Gibsona pro Statečné srdce.
Přihlédneme-li pak k hereckým kvalitám Toma Cruise a ke snaze tvůrců natočit co nejautentičtější japonskou verzi Tance s vlky, jsou očekávání navozená slibně sestříhaným trailerem zřejmě oprávněná. Na konečný ortel si ovšem budeme muset nějaký ten pátek počkat, neboť česká premiéra Zwickova eposu je stanovena až na začátek příštího roku.
Nejnovější komentáře