Portréty dějin i dobové seriály Herec
Jak změnit přežívání ve strachu v plnohodnotný život?
Je Silvestr 1952. Stanislav Láník žije jen s babičkou a sestrou Anežkou. Otec padl ve válce ve službách západní armády, matka zemřela ve vězení jako kolaborantka. Standa a Anežka jsou tak vlastně odsouzeni k přežívání bez šance na vzdělání a lepší práci. Standa je talentovaný herec v ochotnickém divadle. Má sen se jednou prosadit ve velkém profesionálním divadle, snad i na plátně. Ale místo toho musí zase vystřídat zaměstnání. Nastupuje jako údržbář na univerzitu. Až postupně se ukáže, že se tak stalo v rámci jeho jiné aktivity. Řídící orgán StB, kapitán Korčák, ho zde nasadil na profesora matematiky, kterého režim potřebuje získat pro spolupráci. A když to nejde po dobrém, půjde to po zlém. Stačí ho načapat s mladým milencem in flagranti….
Dramatický příběh slibného mladého herce je zasazen do počátku padesátých let, tedy vrcholného období komunistických represí. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit se mu, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Nejen před režimem, ale i před celou společností musí skrývat svou sexuální orientaci. „Být na kluky“ bylo trestné. A když se k tomu přidá velký škraloup v kádrovém profilu kvůli provinění vlastních rodičů, nabídne se otázka, jak změnit přežívání ve strachu v plnohodnotný život.
Byla uznávanou divadelní herečkou, nezapomenutelnou Divou Bárou i bláznivou Viktorkou, objevila se ve více než padesáti filmech. Snímek Past se zaměří převážně na období její nezdařené emigrace na Západ, kam se chtěla vydat s malým synem Jiřím na pozvání režiséra Františka Čápa, a následný proces, který ji stál deset let života ve vězení. Zradu kolegů z Vinohradského divadla ve formě petice za nejvyšší trest pro Jiřinu ukáže druhá paralelní dějová linka, která vypráví osud mladého herce Oldřicha Švestky, který do divadla nastoupí těsně před Jiřininým pokusem překonat hranice. Další pohled diváka zavede do života estébáka Bohumila Doubka, který celý případ vyšetřuje a Jiřinu Štěpničkovou vyslýchá. „Postava vyšetřovatele STB Doubka je pro herce zdánlivě velmi vděčnou rolí zrůdného záporáka, ti se hrají skvěle. Ale tím, že příběh o paní Štěpničkové je skutečný, nechtěl jsem hrát jen dalšího zlého oplzlého estébáka. Chtěl jsem pochopit, jak je možné, že někdo byl schopný zničit té ženě život tím, že na ní ušil zločin, který nespáchala. Považoval ji opravdu za nepřítele? Věřil tak moc režimu? Nebo se ho i sám bál? Měl tak vymletou hlavu školeními a propagandou? Byl takový kariérista? Nevěřím, že ‚tehdy‘ byli lidé jiní než dnes. Ale doba jiná byla. A je dobré se k tomu vracet a přemýšlet nad tím. Protože dějiny se opakují,“ říká herec Igor Orozovič.
scénář: Šárka Maixnerová,
Viktor Polesný
režie: Viktor Polesný kamera: David Ployhar výkonná producentka:
Ilona Jirásková
kreativní producent: Jan Lekeš
hrají: Zuzana Stivínová,
Igor Orozovič, Jitka Ježková a další
Nejnovější komentáře